Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 18:04:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 18:01:17
waterwagens door Marc tramt
Vandaag om 17:59:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Marc tramt
Vandaag om 17:56:13
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Marc tramt
Vandaag om 17:55:39
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 17:50:53
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 17:35:26
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 16:31:03
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door TonM
Vandaag om 15:10:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:35:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58

Auteur Topic: Hookyville (schaal N)  (gelezen 265801 keer)

m de deugd

• Gast
Re:Hookyville (schaal N)
« Reactie #300 Gepost op: 31 December 2009, 18:02:42 »
Hoi Martin.

Als ik dit zo lees,ben jij voorlopig nog even aan het bouwen.
Wat een project zeg,geweldig.
Ik heb ook wel een grote zolder,maar jammer genoeg niet alleen voor mijzelf.
Maar wie weet wat niet is kan ooit nog komen.
Ik heb gemerkt ,ruimte heb je nooit genoeg.
Ik personlijk had die kast uitgeruimt,en tot brandhout gemaakt.
Dat is een sta in de weg,maar dat is mijn mening.
Sucses met deze imposante bouw.

En je weet...Ik blijf je volgen,spoorcollega. ;)

Hookies

• Offline Offline
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
« Reactie #301 Gepost op: 31 December 2009, 18:07:00 »
Hoi Martin,

In dit plan is de boekenkast geen sta in de weg. Tussen de boekenkast en de zijkant van het langwerpige ovaal zit een ruimte van 90 centimeter. Dat lijkt me toch een prima looppad. En ach, het zal nog wel enige tijd duren voor ik aan dat ovaal kan gaan beginnen. Niet alleen is daar nog geen frame voor, er is ook nog een kostenplaatje. Rechte rails heb ik zat met veel flexmateriaal, maar wat denk je van wissels, bogen, wisseldecoders, bezetmelders. Dan begin ik nog maar niet over bovenleiding en seinen, hoewel je die nog veel later ook wel kunt toevoegen.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

m de deugd

• Gast
« Reactie #302 Gepost op: 31 December 2009, 19:01:18 »
Inderdaad daar heb jij weer gelijk ik.
Het moet finacieel ook leuk blijven.
En dat van die boekenkast,als ie jou niet in de weg staat.
Mij staat ie evenmin in de weg ;)
Dat was alleen niet,als ie bij mij op zolder zou staan,dan was het schroot.
Ik heb zelf behoorlijk wat opgeruimt,en nog te weinig naar mijn iedee.

Martin groet Martin.

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #303 Gepost op: 31 December 2009, 19:25:21 »
Ik moet zeggen, het is een leuk plan. Weinig realistisch, maar wel met heel veel spelmogelijkheden. En bizar knap hoe je de keerlussen buiten de deur houdt ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

dvdbrander

• Offline Offline
« Reactie #304 Gepost op: 01 January 2010, 02:43:39 »
word gevolgd... :D
ziet er goed uit.
mvg daniël
mMijn baantje

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #305 Gepost op: 09 January 2010, 02:01:46 »
Soms ben je aan het opruimen en dan parkeer je even wat op het frame. Of ben ik nu toch echt aan het bouwen van de bovenbaan begonnen, precies naast de spiraal en boven het schaduwstation?

Achter de schermen, en soms op de meest onmogelijke tijdstippen, wordt hard gewerkt aan de uitwerking van het eerder gepresenteerde, keerlusloze baanplan. Wordt vervolgd!

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #306 Gepost op: 11 January 2010, 23:52:54 »
De afgelopen twee weken ben ik samen met een forumgenoot bezig geweest met het ontwerpen van mijn bovenbaanplan. Wintrack werd weer eens afgestoft en ik ben aan het tekenen geslagen. Even een relaas van de afgelopen twee weken. Een lang verhaal met veel beeldmateriaal, dus ga er maar even voor zitten. Of je zoekt gauw een ander topic uit.

Rond de jaarwisseling

Hier de basis waarvan ik ben uitgegaan.

En na wat inkleurwerk ontstond in eerste instantie onderstaande versie:

Dat was al leuk, maar nog niet naar mijn zin. Het ziet er op deze manier uit alsof je echt alleen maar rondjes rijdt. Tijd om te zoeken naar een diagonaal stationnetje. Uren tekenen, stukjes passen en weer weghalen. Nou ja, als je Anyrail of Wintrack gebruikt, dan is dat een bekend gegeven. Maar uiteindelijk kwam dit er een beetje uit:

Veel sporen en toch ook de nodige rondjes en vooral veel verkeer rond de spiraal waar van alle kanten treinen tevoorschijn komen en weer verdwijnen. Is het realistisch? Dat lijkt me niet, maar als ik een TEE en een Thalys op één baan laat zien, dan is dat al verre van de realiteit. Maar het is wel wat ik leuk vind. En daar gaat het in deze hobby toch nog altijd om.

Even het plaatje verder uitleggen. Als je door de deur de zolderkamer binnenkomt, heb je links het frame met daaronder het schaduwstation. Bovenop dit deel komt station Hookyville. Als alles goed gaat, wordt dat een behoorlijke stad, met in elk geval een redelijk station. En een zakspoortje waar de pendeltrein naar het andere stationnetje op het zogeheten kookeiland vertrekt en weer aankomt. Een paar keer per week wordt dit spoor gebruikt door het postbedrijf. Rechts achteraan zie je het pendelspoor stijgen en dwars de spiraalberg ingaan.

Hier een 3D-beeld van station Hookyville:

Op het kookeiland ligt wat vergane glorie. In het stoomtijdperk was Esdorf nog een belangrijke halte. Stoomloks konden hier schuilen in de loods bij de draaischijf. Die ligt er nog steeds en heel af en toe komt een stomer naar buiten om de museumloks te laten rijden, zodat de toeristen nog een beeld kunnen krijgen van hoe het er vroeger aan toe ging. Hier zullen ook nog wel wat voorzieningen geplaatst worden, zoals kolenbunkertje, waterkraan of watertoren, maar Wintrack werkte nog niet echt mee om alle symbolen even neer te zetten.

Dit is een 3D-beeld van Esdorf:

Tot afgelopen weekend

Als je dan eenmaal bezig bent, kom je tot de ontdekking dat het op sommige plekken toch net even anders moet. Zo ging de boog van Hookyville naar Esdorf (de pendelroute) eerst dwars door de spiraalberg heen. Omdat dit spoor moest stijgen (het kookeiland ligt voor het grootste gedeelte 10,5 cm hoger dan het frame met Hookyville) was het niet zo fraai om dat voorlangs te doen. Je neemt dan toch wat zicht weg vanaf Preiserniveau. Daarom loopt dit spoor wat meer naar het midden en zorgt het door de geleidelijke stijging toch voor een soort scheiding van losse sporen en het stationsgedeelte. Overigens zijn alle stijgingen ruim binnen de 3% marge gehouden. Ik meen dat er één stukje is met een stijging van 2,8%. Dat moet te doen zijn voor al mijn materieel.

Bij Esdorf wilde ik de bogen onderop niet in het zicht hebben. Deze gaan ondergronds als tunnels, zowel het 10,5 cm hoge buitenspoor als het binnenspoor dat naar 4 cm daalt. Doordat deze sporen ondergronds gaan, kan ik hier nog een gezellig bergdorpje plaatsen. Dat zou dan toch Wildewiese zijn. Bij Esdorf komen wat vakwerkhuisjes, terwijl Hookyville voorzien wordt van wat modernere gebouwen, al is daar wel wat minder plaats voor gebouwen. Dat leverde deze Wintrackversie op:

Kortom: een deel strak (het moderne Hookyville), een deel wat speels en met hoogteverschillen (Esdorf en Wildewiese) en een immense bergrots waar veel treinverkeer omheen en doorheen raast.

Hookyville ligt nu recht, maar door de randplaat, waar het zakspoor en het stationsgebouw zelf op staan wel schuin te laten lopen (zeg maar een langwerpige driehoek), kan ik nog wel de illusie wekken dat het station niet strak langs de rand ligt. Dat is niet als zodanig ingetekend, maar die mogelijkheid is er wel. Gaan spelen met graden gaat problemen opleveren in verband met de bereikbaarheid van een paar sleutelsporen en de hoogte die daar moet worden overbrugd. Dat luistert heel nauw.

Afgelopen weekend

Hier nog even wat weekend-aanpassingen van het baanplan.

De drie sporen aan de voorzijde van het grote Hookyville-ovaal links zijn wat meer naar voren gehaald, zodat er meer bebouwing mogelijk is tussen station en de nu gebundelde drie sporen. Het bovenste van deze drie sporen maakt op een gegeven moment een beweging naar links, richting de hoek van het station en draait daarna door om dwars over het bovenste spiraalspoor heen te gaan, om zo naar het trein(kook)eiland te gaan. Maak je niet druk over deze draai. De spiraal wordt aan de voorzijde bekleed als een enorm rotsmassief en dat loopt dan schuin door richting E, net achter het seinhuis langs naar de hoek van de baan. Eigenlijk zou ik al deze sporen voor een deel als een tunnel moeten intekenen, maar dan werd het wat te vaag om mee te werken.

Maandag 11 januari

Vandaag weer verder gegaan met puntjes op de i te zetten. De belangrijkste beslissing was om niet in beide spiraalsporen te gaan klimmen. De R3-spiraal is alleen bedoeld voor dalende treinen naar het schaduwstation. In de R4-spiraal kunnen de treinen dan weer naar de bovenbaan klimmen. Máár er kunnen ook treinen via de R4-spiraal dalen. Ik denk dan aan treinstellen, treinen met een stuurstand of trek/duwtreinen. Zelfs treinen die kunnen omlopen kunnen dit benutten, maar dan moet ik wel een paar locs met andere koppelingen uitrusten, zodat via een functiedecoder de wagens losgekoppeld kunnen worden. Dat is iets voor later.

Hier dan eerst het plan, zoals het nu is en zoals je het straks ook ziet als je aan de onderzijde door de deur de zolderkamer binnenstapt:

De binnenste boog linksboven (zie eerdere tekening) heb ik nu op spoor 2 aangesloten. De wisselstraat wijzigde daardoor een beetje. Was spoor 1 gisteren nog 1.84 meter, nu is dat 1.73 meter. Máár spoor 2 was gisteren 1.62 meter en is nu 1.73 meter. Mooie lengtes voor de beide hoofdsporen.

De draai van het grote ovaal dwars door de spiraal is ook aangepast. Het spoor klimt nu aan de voorzijde (beetje paradebaanachtig) en neemt dan in de spiraal de lege buitenboog over. Immers, de buitenspiraal houdt op niveau 0 op, terwijl de binnenspiraal nog een driekwartwending omhoog maakt. Hier komt dit oversteekspoor dan naast te liggen, zij het op een verhoging, wat op de 3D-beelden duidelijk te zien is. Net als in het schaduwstation is er nog een spoor dat achter om de spiraal heenloopt, maar dat spoor was er eigenlijk ook al.

In het plan zitten twee keerlussen (kon ze toch niet uit beeld houden Peter). Op het kookeiland ligt een ondergrondse keerlus, die de treinen ondergronds in kunnen rijden, maar ze kunnen ook op twee andere plekken weer uit een tunnel tevoorschijn komen. Eigenlijk kan een trein hier onder de grond verdwijnen en dan op drie plekken weer bovenkomen. Omdat het grote rondgaande spoor ook ondergronds is, zou je zelfs aan vier plekken kunnen denken, maar dat is niet het geval.
De tweede keerlus is het groene spoor van 1.89 meter tussen de uitgang van de spiraal en spoor 2 bij het grote station. Zo kan de Thalys bijvoorbeeld Hookyville binnenrijden en dan meteen weer terug naar beneden rijden, om dan later bij de uitgang van de spiraal de wissel andersom te nemen en dus het station weer van de andere kant binnen te rijden.

In elk geval ligt er nu een enorm basisplan. Natuurlijk zal het in de praktijk hier en daar misschien nog wijzigen. Zo moet ik de draaischijf en die paar spoortjes daar nog wat duidelijker inrichten, maar die tafel zal toch pas als laatste gebouwd gaan worden. Ik kan nu gaan werken aan de situatie boven het frame.

Voor de lol hier nog wat 3D-beelden. Let op: de meeste sporen rond de spiraal zijn nu gewoon zichtbaar, inclusief de verhoogde sporen. Straks zie je daar niks meer van en zijn het eigenlijk allemaal tunnelsporen in een enorme berg.

Vuurwerk rond de spiraal. Af en toe staat er een rotsblok of een pijler in de weg. Dat komt straks natuurlijk niet voor:

Esdorf met station, draaischijf en loods:

Station Hookyville, met aan de rechterzijde de drie sporen, waarvan het linkerspoor omhoog gaat:

Door de aanpassing rond de spiraal, komt het dalspoortje beneden naast het schaduwstation ook weer een beetje in beeld. Het blad van het kookeiland volgt de route QS en wordt dan mooi rond afgezaagd, zodat het dalspoor met bruggetje gewoon zichtbaar is!

Mvg,
Martin
« Laatst bewerkt op: 16 January 2010, 14:17:24 door Remco Poppen »

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #307 Gepost op: 12 January 2010, 00:08:41 »
Zo, Martin....geen kattenpis. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet helemaal snap. Ik heb zo'n plan nog nooit gezien. Zoals je misschien wel weet heb ik een heel makkelijk railplan, met alleen veel rails, maar het is en blijft een hondenbot. Het belangrijkst is natuurlijk dat je het zelf maar snapt  8). Wanneer je dit allemaal klaar hebt, werkend en wel, ben jij dus de Koploper-expert, niet?!  ;D

Ik vind het maar knap. Zoiets als dit zou ik nooit kunnen ontwerpen!

Bouw het gewoon FF, ok?  :) Ik ben benieuwd wat voor leuke afwisselende treinbewegingen je voor elkaar krijgt!

Grtz,

J

m de deugd

• Gast
« Reactie #308 Gepost op: 12 January 2010, 00:56:43 »
Hoi Martin.

Ik sta verbaast het complete baanplan te bekijken.
Ik zij eerder dat ik het baanplan al voor mij zag,toen je dat viaduct liet zien.
Voor de spiraal langs weer het berggedeelte begint.
Nu ik dit zo ziet.
Ik ben uit het veld geslagen,wat een baanplan,dit is echt fenomenaal.
Ik wordt nu heeeel klein :o
Dit is geen amateur die hier bezig is,nee dit is een profesional.
WHOUW,piekfijn mooi verzorgd.
Ik kijk nu met hele andere ogen naar dit.
Maar verschil moet er zijn toch.
Ik blijf fan van jou zoals ik al was ;)
Hier kom ik worden te kort voor,ik ben wel jaloers op jou.

Martin.

dvdbrander

• Offline Offline
« Reactie #309 Gepost op: 12 January 2010, 06:54:48 »
... :o
mvg daniël
mMijn baantje

Dennis H0

• Offline Offline
« Reactie #310 Gepost op: 12 January 2010, 09:10:47 »
Ik heb alle vertrouwenin je, het ziet er wel ingewikkeld uit.  ;)

MVG

Dennis

Richard van Dijk

• Offline Offline
« Reactie #311 Gepost op: 12 January 2010, 17:17:52 »
Dit is echt super vet gaaf cool man. Blijf dit draadje op de voet volgen.

Richard

Klaas Boekema

• Offline Offline
  • Lid Friese Modelbaan Club
« Reactie #312 Gepost op: 12 January 2010, 18:24:04 »
 :o :o :o
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #313 Gepost op: 29 January 2010, 12:21:44 »
Zo, ik zie dat mijn draadje al weer wat is weggezakt. Dat betekent overigens niet dat er niets meer gebeurt. Niet dat er veel is gebouwd, maar wel verbouwd. Dus even een wat forsere post met de nodige foto's.

Tijdens het testleggen van een stuk van de bovenbaan, kwam ik er achter dat mijn hoofd te breed is. Of te dik, het is maar wat je wilt. Op onderstaande foto zie je dat de plaat dicht tegen het schuin oplopende dak aan komt te zitten en daar kan ik mijn hoofd dus niet doorheen wurmen. Dat laatste moet je ook niet willen.

Dus moest ik toch nog wat verbouwen, want bereikbaarheid vind ik een uiterst belangrijk punt. Hoe moest dat dan? De bekende boekenkast moest iets meer verplaatst worden naar de andere kant van de kamer. Dat betekende dat ik twee poten korter moest maken en de plaat aan de achterkant ook schuin moest afzagen. Dat leverde het volgende beeld op:

De volgende stap was het verplaatsen van het complete frame. Ooit heb ik een kamertje voorzien van een laminaatvloer. Daar waren nog wat delen van over, dus laminaat onder de poten geplaatst. Dat schuift wat makkelijker dan op het vloerkleed. Het verschuiven was eigenlijk een fluitje van een cent. Er staat dus een stevige constructie die echter niet te zwaar is. In elk geval is het nu zodanig geplaatst dat ik er met gemak aan de achterkant bij kan. Mijn hoofd kan boven het frame uitkomen en zelfs mijn schouders en armen. Daardoor kan ik nu overal makkelijk bij: via de achterkant, de voorkant, het mangat in de spiraal en het mangat in de andere bocht. Hier even twee foto's van de ruimte aan de achterzijde. Dat zie je op de tweede foto wel wat beter dan op de eerste.

Kortom, de bereikbaarheid en de plaatsing van het frame zitten wel snor. Dan ga je toch even wat locs laten rijden. De Thalys, die onlangs is afgeleverd met een nieuwe decoder (garantie) scheurde plankgas overal doorheen, al hoorde ik ergens wel een enorm kedeng-kedeng. De NS-loc, die toch een van de beter rijdende locs is (qua volle vaart snelheid) vond dit aanmerkelijk minder en ontspoorde. Goed bestuderen van de rails leverde hier twee probleempunten op. Van een 9101 (111 mm-stukje) was een van de spoorstaven nagenoeg los, bij de aansluitende rail leek het net alsof de staaf uit het lasje was geschoten. De minimale verhoging was de oorzaak van het probleem. Meteen de HPB (Hookyville Privat Bahn) ingeschakeld. Beide rails zijn uitgegraven en vervangen. Nog even de nieuwe rails insmeren en hoppa, alle locs gingen er zonder problemen overheen. Op de onderstaande donkere foto zie je links nog de rail liggen met de omhoog geschoten spoorstaaf. Ik geloof niet in het uitzetten van de rails, want naar ik heb begrepen gebeurt dat pas met behoorlijke warmte en dat heb ik al maanden niet meer mogen beleven. Ik denk dat het hier om twee tweedehandsrails gingen die gewoon niet echt soepel waren en langzamerhand uit balans zijn geraakt ofzoiets. Blijkt maar weer hoe belangrijk testen is.

Aan de rechterkant van de zolder staat nu mijn bureau. Je ziet dat ik nog aan het opruimen ben, hoewel het ladenkastje een mooi plekje heeft gevonden. Een lade ontbreekt. Die staat nog ergens op de baan, want ik heb nieuwe lasjes gebruikt bij het plaatsen van de twee rails.

Tot slot nog een wat futuristische foto. De tafel waarop de testbaan lag, staat nu ongeveer waar het kookeiland straks moet komen. NU staat mijn oefendiorama daar en de resterende spiraaldelen.

De komende twee weken zal er weinig te melden zijn, want ik heb voor drie opdrachtgevers het nodige te doen. Daarna zal ik de spiraal af gaan maken, dus ook het aanbrengen van blokken en bezetmelders, en dan wordt het tijd voor nieuw hout en rails, veel rails.

Mvg,
Martin

Klaas Boekema

• Offline Offline
  • Lid Friese Modelbaan Club
« Reactie #314 Gepost op: 29 January 2010, 12:43:57 »
Hoort die rode asbak rechts onder op het oefen diorama er ook bij  ;D

klaas
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen