Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
06 October 2025, 23:05:39
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
06 October 2025, 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Gert Arkema
06 October 2025, 22:32:07
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
06 October 2025, 22:04:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
06 October 2025, 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
06 October 2025, 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
06 October 2025, 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
06 October 2025, 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 October 2025, 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
06 October 2025, 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
06 October 2025, 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
06 October 2025, 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
06 October 2025, 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
06 October 2025, 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
06 October 2025, 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
06 October 2025, 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
06 October 2025, 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
06 October 2025, 12:27:57

Auteur Topic: Hookyville (schaal N)  (gelezen 265591 keer)

m de deugd

• Gast
Re:Hookyville (schaal N)
« Reactie #330 Gepost op: 06 March 2010, 19:46:07 »
Hoi Martin.

Dat is leuk ,om te zien ,op zo,n klein stukje.
Wat is daar een hoop op te bouwen.
Bij mij lukt het ook lekker met koploper.
Ik kan de trein op mijn scherm al volgen in de blokken.
En de Bezetmelders is mij ook al gelukt.
Ik ben nu net zo,n verwoed koploper programeur als jij.
Wij kunnen elkaar weer recht aankijken.
Dit gaat helemaal goedkomen,bij jou en ook bij mij.

Groeten Martin.

Hookies

• Offline Offline
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
« Reactie #331 Gepost op: 08 March 2010, 20:03:27 »
Nu het qua interviews even een dagje rustig was, ben ik vandaag weer eens in de spiraal gekropen. Het is mooi om de spiraal op de juiste plek op de bovenplaat aan te laten sluiten. Daardoor moesten de spiraaldelen iets minder steil gezet worden. Over vijf ringen moet ik zo'n 1,5 cm zakken. Het is wel een gepiel om sommige moertjes los te draaien, want die zitten dan net aan de achterkant, waardoor je toch binnendoor moet met je sleutel. Het zijn er per wending maar vier van de achttien, dus dat valt mee. Natuurlijk wel zaak om een loc met opengeklapte panto's (bij voorkeur die met de hoogst uitstaande panto's) de spiraal in te sturen om te testen. Dat gaat gelukkig goed. In totaal zijn we nu halfweg.

De horizontalere ligging heeft een lager stijgingspercentage tot gevolg. In plaats van een stijging van 6,8 cm per wending (ik meet van spiraaldeel tot aan de bovenkant van het volgende spiraaldeel, echte rekenaars trekken er gewoon 1 cm vanaf vanwege mdf-dikte en ondervloer om zo de vrije tussenruimte te bereken) kan ik nu volstaan met een stijging van 6,5 cm. Voor de binnenbaan is het stijgingspercentage nu 2,6%. Overigens is dit alleen maar een daalspoor. Het percentage voor de buitenbaan van de spiraal bedraagt 2,4%. Hier kom je zowel klimmende als dalende treinen tegen.

Morgen moet ik weer een klus doen, dus de volgende update zal wel ergens vrijdag of in het weekend komen. Ik verwacht dan de spiraal klaar te hebben, op wat draadjes aansluiten na (moet nog wel twee zaagsnedes maken voor de blokken) zodat ik me bezig kan houden met het leggen van rails in de laatste dubbelsporige ring en het verven van de mdf-platen.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #332 Gepost op: 11 March 2010, 12:50:15 »
Flink bezig geweest om moertjes te draaien, zodat ik de spiraal zodanig kon afstellen dat het begin van het nog te leggen spiraaldeel vrijwel gelijk ligt aan de tafel, want hier gaan immers twee sporen naar toe. In totaal moest de spiraal 1,5 cm zakken, oftewel 0,3 cm per wending. In plaats van een tussenruimte van 5,8 cm is die ruimte nu 5,5 cm. Geen probleem voor al mijn locs met uitstaande panto’s. De stijgingspercentages bevallen me nu ook beter. Binnenspoor 2,6%, maar dat is alleen voor dalend verkeer. Het buitenspoor gaat 2,4% omhoog. Hier rijden treinen zowel omhoog als naar beneden naar het schaduwstation. De foto’s dan maar.

Hier zie je de spiraal naar boven komen. Links de tafel waar twee sporen naar toe gaan.

Eigenlijk dezelfde situatie, maar dan van een andere kant geschoten.

Vanuit de laatste situatie bezien, maar nu heb ik isolatie op de tafelplaat neergelegd. Veel hoogteverschil zal er dan ook niet zijn als de sporen linksom de bocht omgaan. Het binnenspoor heeft overigens een wissel, want dat binnenspoor gaat nog een driekwart wending omhoog, zodat ook het hoogste niveau via dit daalspoor naar het schaduwstation kan. De balk dient even om te zorgen dat de ondervloerplaat strak recht ligt.

Om te testen of de onderlinge afstand tussen de rails en het dak (de onderkant van het volgende spiraaldeel) voldoende is, heb ik de NS-loc met panto’s omhoog de baan opgestuurd. Deze loc heeft verreweg de hoogste panto’s en is dus ideaal voor het testwerk. Zoals je op de ietwat onduidelijke foto ziet, lukt dit wel.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #333 Gepost op: 14 March 2010, 15:36:51 »
Vandaag lekker aan het klussen geslagen. Eerst de zaagkanten van de eerste (van drie) mdf-platen 'geverfd' met houtlijm. Toen dat was opgedroogd de bovenzijde en twee zijkanten (niet zichtbaar op de foto) in de grondverf gezet. Vanavond draai ik de plaat om en verf ik het andere grote vlak en de twee resterende zijkanten. Voor de meeste geen bijzondere foto, maar zoals gezegd ben ik ook geen verfexpert.

Verder in de spiraal twee zaagsnedes gemaakt om de secties voor de buitenbaan van de spiraal te maken. Ik had al een inrijsectie (afgeschermd) met isolatielasjes. Nu dus een zaagsnede gemaakt om de niet-gedetecteerde sectie te scheiden van de meldsectie van het eerste blok in de spiraal. Ik noem dat hier blok A. Inrijsectie is melder A1, de tweede melder aan het einde van het blok heet A2. Ook hier aan het einde een zaagsnede gemaakt om de overgang naar het tweede blok (blok B dat één melder heeft) te markeren.

Verder heb ik gezorgd dat de twee linkerframes precies gelijk lopen, zodat de ene plaat niet een tikkie hoger ligt.

Tot slot met het statief nog een foto gemaakt van de NS-loc in de spiraal. Hier is goed te zien dat tussen de panto's en het dak (de onderkant van het volgende spiraaldeel) genoeg ruimte zit. De foto is klikbaar voor een vergrote weergave.

Mvg,
Martin

m de deugd

• Gast
« Reactie #334 Gepost op: 14 March 2010, 17:05:16 »
Hoi Martin.

Dat ziet er weer prima uit,dacht ik zo.
De spiraal is echt een mooi stuk vakwerk.
En koploper gaat jou ook goed af,ik zeg stiekem,net als bij mijn.
Daar ben ik voorzichtig ook best wel een beetje trots op.
Daar heb je aardig wat werk aan gehad,aan die spiraal.
Ik ben nieuwsgierig,wat je met deze keurig geverfde mdf platen van plan bent.
Je mag dan wel geen verf diploma hebben,voor mij ben jij geslaagd.
Dit is altijd zeer interesant om te lezen.
Kortom een erg leuk topic,van een schitterende modelspoorbaan in wording.
Complimenten.

Naamgenoot Martin.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #335 Gepost op: 14 March 2010, 17:10:14 »
De mdf-platen zijn bestemd voor het deel Hookyville wat boven het schaduwstation wordt gebouwd. Door de houtlijm en de grondverf voorkom je dat het hout gaat 'lopen'. Je maakt het veilig voor als je met papierprut of gips wilt gaan werken. Dit is de plaat die naast de spiraal komt te liggen, de twee andere platen (met de zogenaamde puist voor het station en het zakspoortje) komen daar weer naast te liggen.

De open bouw methode wordt alleen toegepast op het 'kookeiland' van mijn plannen, omdat daar veel hoogteverschillen te vinden zijn met sporen die onder elkaar doorlopen en een verborgen keerlus. Maar die bouw is nog lang niet aan de orde.

Mvg,
Martin

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #336 Gepost op: 16 March 2010, 13:25:46 »
Maar weer eens tijd voor een volgende update. Gisteravond rails op een spiraalwending gelegd. Deze moeten zodanig komen dat ze straks op het deel Hookyville uit kunnen komen. Heb geen isolatielasjes gebruikt, maar met het zaagje van Roco zaagsnedes in de spoorstaven gemaakt.

Hier zie je de eerste aftakking in de spiraal. De wissel rechtdoor leidt naar de tafel, het afbuigende spoor wordt het keerlusspoor en zal bovenlangs ook naar de tafel voeren.

Via de spiraal lopen twee sporen naar de bovenkant van de tafel waar Hookyville op ligt. Het binnenspoor heeft een wissel om nog een driekwart spiraalwending hoger te gaan. Dit is dan ook het daalspoor om via het hoger gelegen ‘kookeiland’ naar het schaduwstation af te dalen. Het afbuigende spoor ligt hier even te steunen op een oude tafelpoot. Ter informatie: het buitenspoor (dus ook dat stuk dat via de keerlus gaat) wordt gebruikt om te klimmen én om te dalen.

Dezelfde situatie, maar dan even vanuit een ander perspectief op de kiek gezet.

En voor de foto even het rechtdoorgaande spoor van de eerste wissel een stukje doorgetrokken. Je ziet de bocht die nodig is om mooi op het frame uit te komen. Hier zal wel iets van een bruggetje komen of iets dergelijks. Voor de vorm heb ik even een reststukje plaat neergelegd. De plaat die hier straks komt, is inmiddels geschilderd. De oplettende kijker ziet in het schaduwstation een handdoek over de rails liggen. Die moest even het stof opvangen toen ik de frames op gelijke hoogte bracht.

Vandaag schilder ik de laatste plaat. Voor de rest staat er niks ‘spoors’ op het programma.

Mvg,
Martin

m de deugd

• Gast
« Reactie #337 Gepost op: 16 March 2010, 16:36:23 »
Hoi Martin.

Keurig ;)

Martin

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #338 Gepost op: 16 March 2010, 17:39:58 »
Hoi Martin,
Let wel op met fijne zaagsneden, tijdens zomer temperaturen en het uitzetten van rails kan zo weer contact ontstaan.
Uit eigen ervaring.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #339 Gepost op: 16 March 2010, 17:44:47 »
Heb de tip gekregen om een druppeltje secondenlijm in de zaagsnede te plaatsen zodat ze geen contact meer kunnen maken.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #340 Gepost op: 21 March 2010, 14:07:45 »
Ben momenteel bezig om alle draadjes in de spiraal aan de ringleiding en de bezetmelders te koppelen. Is nog een aardig werkje, want per wending heb ik per rail zes aansluitingen, dus twaalf draadjes per wending. Zit zo'n 60 draadjes te solderen, waarbij ik de massa als laatste doe. De bezetmelders werken prima, de zaagsnedes hebben hun werk goed gedaan.

Hier dus twee beelden van het werk dat verzet is. De goede kijker zal misschien nog 1 of 2 grijze draadjes zien. Deze horen bij de niet-gedetecteerde sectie onderin de spiraal en moeten nog aan de ringleiding worden bevestigd. Aan de andere kant is dat al wel gedaan, waardoor de treinen naar boven en naar beneden kunnen rijden. Natuurlijk hanger er nog aardig wat zwarte draadjes los. Ook deze worden nog aan de ringleiding gekoppeld om een nog betere stroomtoevoer te garanderen.

De netwerkkabel is te lang, maar ik heb nog wel een kortere. Dan zal ik ook een vanger aanbrengen, zodat de kabel niet aan de bezetmelder loopt te trekken. Dat geldt uiteraard ook voor het rode draadje dat het ene deel van de bezetmelddecoder aan de ringleiding van de TC koppelt. Dat is werk voor morgen en dinsdag. Dan zal ik ook nog een paar 'latjes' bij de spiraaldeelovergangen plaatsen.

Mvg,
Martin

dvdbrander

• Offline Offline
« Reactie #341 Gepost op: 21 March 2010, 14:10:39 »
pfoe, wat een werk...
ik blij dat ik nog geen pro ben :P
mvg daniël
mMijn baantje

m de deugd

• Gast
« Reactie #342 Gepost op: 21 March 2010, 14:31:36 »
Hoi Martin.

Dat ziet er geweldig netjes uit.
Ik ben ook niet anders gewend van jou.
Maar je mag wel uitkijken met de uiteindes van de draadeinden.
Als je zo onder de baan bezig bent.
En je maakt onverhoopt een opwaardse beweging.
Dan wordt het een bezoek ziekenhuis.
Ik heb tijdens werk onder mijn oude baan,voldoende oorlogswonden over gehouden.
Niet ernstig maar een uitstekend schroefje of dergelijke,dat doet echt zeer.
Vandaar.

Martin

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #343 Gepost op: 22 March 2010, 16:00:44 »
Heb de tip gekregen om een druppeltje secondenlijm in de zaagsnede te plaatsen zodat ze geen contact meer kunnen maken.
Toevoeging aan de tip. Een dun stukje styreen en een druppeltje secondelijm. Gegarandeerd dat je geen verbinding meer krijgt.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #344 Gepost op: 23 March 2010, 16:28:11 »
Het draadjeswerk van de spiraal is klaar. Nou ja, er komt nog een driekwart wending bovenaan de spiraal, maar daar liggen nog geen rails. Moet eerst andere werkzaamheden verrichten. Ik had het eigenlijk gisteren willen afronden, maar opeens waren er twee klussen die ik moest afhandelen. Dus enige vertraging, die zich vandaag nog doorzette. Ik mocht namelijk nog een leuk geprijsde camcorder gaan scoren.

Maar goed, de laatste draadjes gesoldeerd, trekontlastingen gemaakt voor de netwerkkabel (die ik wellicht nog een keer door een korter exemplaar ga vervangen) en het dikkere rode draadje dat van de 'rode' ringleiding naar de bezetmelder loopt ook wat ontlasting gegeven met behulp van een bindrug. Alleen nog wat houtjes aanbrengen bij de spiraalovergang en wat draadeindes inkorten en we kunnen een begin gaan maken met de bovenbaan.

Wie niet verder kunnen, zijn de treinen. Ik heb ze naar boven laten rijden en halt laten houden waar zo ongeveer de rails ophouden. Het spoorwegpersoneel van de Hookyville Bundesbahn heeft absoluut geen haast. Het lijken de Amerikaanse spoorwegen wel. De treinen reden van New York naar de goudwinningsplaatsen en voor de loc uit werden snel de spoorstaven gelegd. Zoiets vindt hier ook plaats. De EK-Taurus en de NS1838 staan dan ook 'grommend' te wachten. Een foto is een zijaanzicht, de andere foto is genomen vanaf het punt waar de treinen naar toe moeten.

Mvg,
Martin
« Laatst bewerkt op: 23 March 2010, 16:30:06 door Hookies »