Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Riest AG
Vandaag om 09:30:46
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 09:25:24
Tankinstallaties voor dieseltreinen door roco
Vandaag om 09:04:32
info gezocht over ETS aandrijfunits door Riest AG
Vandaag om 08:55:12
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:41:24
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door Suchet
Vandaag om 08:14:28
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 07:04:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
07 October 2025, 16:49:12
't Boemeltje door RobVille
07 October 2025, 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
07 October 2025, 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
07 October 2025, 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
07 October 2025, 13:35:20

Auteur Topic: Hookyville (schaal N)  (gelezen 265985 keer)

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Hookyville (schaal N)
« Reactie #90 Gepost op: 11 June 2009, 23:33:22 »
Hoi Hookies,

Hier ff de methode zoals ik het doe.
Zet een stukje potlood in je boormachine, laat de boormachine draaien, en maak met een vijl het stukje bij de potloodpunt zo dik dat het net door het gaatje in de print past. Dat dunne stukje hoeft maar ongeveer twee cm. lang te zijn.
Dan de print tegen te tafel aandrukken, gaatjes aftekenen, printje wegleggen, gaatjes voorboren en printje monteren.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Hookies

• Offline Offline
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
« Reactie #91 Gepost op: 20 June 2009, 15:33:31 »
Bij deze excuses vooraf, maar ik wil het deze zaterdag even flink uitschreeuwen.

HET RIJDT! HET WERKT!

Nu weer even de boel temperen. Nee, niet het hele schaduwstation is in één keer werkend. Morgen geef ik nog even wat voeding en massa aan een stukje voor twee wissels en dan kan ik wel rond rijden door het grote, nog niet aangepakte en bedrade deel niet ergens extra te voeden. Maar dit geeft toch wel een goed gevoel. Ik had al zoiets van: 'straks rijdt het allemaal niet via de ringleiding en mijn soldeerkunstjes, en was dat ene testje destijds via de klipjes van Fleischmann aan de rails te zetten alleen maar het enige wat zou werken'. Gelukkig werkte het vandaag - na een wasbenzinebeurtje en drie bezetmeldpunten aan te sluiten - wel.

In onderstaande tekening kun je aan het blauw gemaakte deel zien waar ik nu kan rijden.

Er is nog wel een lange weg te gaan, maar dit is een enorme stimulans. En aangezien ik komende week (nog) geen opdrachten heb en alleen in de middag Wimbledon ga kijken (als er geen rain delay is), hoop ik weer een lekkere slag te kunnen slaan.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 21 June 2009, 22:45:54 »
Zoals aangekondigd vandaag een klein beetje extra werk verzet. Ik heb de wissels voor de beide opstelsporen van voeding en massa voorzien. Daarna rails (los) leggen en de ene wissel provisorisch op de andere aansluiten. Mijn testloc kon nu van het ene spiraalspoor vertrekken en dan het schaduwstation rondrijden om vervolgens op het andere spiraalspoor tot stilstand te komen. Het was niet de bedoeling om van de rails te schieten of een draadeind te rammen. In elk geval werkte het allemaal perfect. Ik heb wel een filmpje met de digitale camera gemaakt, maar dat is enorm wazig (misschien door de schermgrootte) en ik heb geen idee hoe ik dat kan aanpassen en ergens kan plaatsen zodat het via een link hier kan worden bekeken. Misschien iemand een idee om dit uit te kunnen voeren?

Komende week wordt het wel warm, dus ik verwacht weinig rain delays op Wimbledon. Dat betekent hoogstens in de ochtenduren wat klussen, tenzij ik ook nog moet werken. Plan de campagne is om weer draadjes aan rails te solderen, rails te leggen, draadjes te trekken en de eerste wisseldecoder (eigenlijk wisseldecoder 4, waar 4 aansluiting op zitten die al gelegd zijn) aansluiten.

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 21 June 2009, 22:51:13 »
Hey Martin,

Gaat lekker dus :) even doorbijten en je kan rijden ;D

Voor je filmpjes --> Youtube.

Gr. Remco.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 21 June 2009, 23:28:04 »
Met wat tips van Remco het filmpje op Youtube weten te zetten. Kijk maar eens: http://www.youtube.com/watch?v=tLe33SKP8IY. Ik waarschuw wel dat de beelden wel heel erg vaag zijn, dus als je dat niet kunt hebben, gewoon niet gaan kijken. Ik zal nog wel eens uitzoeken hoe ik de beelden wat scherper kan maken met de camera.

Mvg,
Martin

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 21 June 2009, 23:29:47 »
Nou dat is in ieder geval al gelukt (y)

Als je het inderdaad nog wat scherper krijgt is het helemaal top :D

Gr. Remco.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 21 June 2009, 23:33:47 »
Ja, daar gaan we de komende week ook eens wat nader naar kijken. Zou wel fraaier zijn natuurlijk. Maar ook dit beginnetje is er nu.

Mvg,
Martin

Richard van Dijk

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 22 June 2009, 10:23:20 »
Hey Martin geweldig dat je al zover bent. helaas ben ik nog lang niet zover. ben nog bezig met het leggen van rails. maar zodra ik een rondje heb gan ik zorgen voor de bedrading en dan maar hopen dat het rijdt.
Hou ons op de hoogte.

Groetjes Richard

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 23 June 2009, 14:56:51 »
Nu Wimbledon aan de gang is en ik zelf op het rode gravel ook nog regelmatig mijn kunsten moet vertonen, bestaan de modelspoordagen in Hookyville uit halve dagen, ochtendjes om nauwkeuriger te zijn. Ik heb mezelf eerst even de vraag gesteld: ga ik verder met rails aanleggen of maak ik eerst de delen, waar ik al gelegd heb, helemaal af. Ik heb dus voor het laatste gekozen, te meer daar ik weet dat de trein in dit deel goed rijdt.

Vandaar dat ik vanochtend in de weer was met het aanbrengen van de eerste wisseldecoder onder de baan. Deze is geschikt voor de wissels 25 tot en met 28 en nog vier nader in te vullen wissels. Hier zie je meteen waarvoor ik die stekkerkroonsteenstrips gebruik. Sommige draadjes van de wissel zijn niet 'hard' en hechten wat moeilijker, andere draadjes zijn weer te kort of de wissel ligt te ver van de decoder om alleen te kunnen functioneren met een bepaalde vorm van verlenging. Op de foto zie je dat wissel 25 en 26 zijn aangesloten (op het stickertje zie je W25 staan, althans dat maak je er dan maar van). Ik ga de draadjes nog wel in bundeltjes van drie wat strakker bij elkaar brengen, want dit is me nog iets te veel van een dradenwirwar. Ik wilde de kroonsteentjes ook weer niet te veel naar rechts zetten, want dan lopen ze vrij dicht langs de bezetmelddraden en de bezetmelder zelf. Maar goed: liever iets te lang, dan kan ik ze altijd nog een keertje inkorten. Is beter dan andersom.

Hier nog even een foto van mijn tijdelijke besturingsplankje. Zo lang de testbaan er nog staat en gebruikt wordt, blijft dit zo. Later zal ik dit wat netter integreren met de Twin, trafo's en boosters. Nu kan ik het plankje makkelijk losmaken en ook op de testbaan gebruik maken van de diodeschakeling.

Mvg,
Martin

desperado112

• Offline Offline
    • Mittelstad 2.0
« Reactie #99 Gepost op: 23 June 2009, 16:18:42 »
hehehehe ik heb ook zo'n plankje makkelijk he tijdens het testen.

succes met je baan  (y)

Gr Martijn
Ho, Multimaus. Fleischmann

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 24 June 2009, 08:23:47 »
hehehehe ik heb ook zo'n plankje makkelijk he tijdens het testen.

succes met je baan  (y)

Gr Martijn
Dank je Martijn. Lekker handig zo'n plankje. Gemak dient de mens!

Mvg,
Martin

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 24 June 2009, 08:25:30 »
Hey Martin geweldig dat je al zover bent. helaas ben ik nog lang niet zover. ben nog bezig met het leggen van rails. maar zodra ik een rondje heb gan ik zorgen voor de bedrading en dan maar hopen dat het rijdt.
Hou ons op de hoogte.

Groetjes Richard
Dank voor je reactie, Richard. Het gaat lekker, maar het schaduwstation is nog lang niet af hoor. Ik wil het echt helemaal klaar hebben en ook alle draadjes netjes, maar wel overzichtelijk, opbergen. Ik neem toch wel aan dat jij ons ook op de hoogte gaat houden van jouw (bouw)ervaringen?

Mvg,
Martin

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 24 June 2009, 08:26:00 »
Ik heb gisteravond nog even zitten sleutelen aan de wat ruim uitgevallen bedrading bij de wisseldecoders. Dat zat me toch niet lekker. Was wel oppassen geblazen, want bij één draadje stripte ik net even iets te veel af, waardoor ik een nieuw draadje in het stekkertje moest aanbrengen.

Foto voor de ingreep:

Foto na de ingreep:

Nu nog de voeding van de decoder aanbrengen en dan kan ik de nu nog los hangende roden en zwarte draad ook weer in de bindrug opbergen. Ook het 'binnenkomen' van de wisseldraden en de rechtsonderin schuine rode draadjes moet ik nog netter wegwerken. Kortom: het lijmpistool ga ik zo weer ter hand nemen en extra bindruggen aanbrengen.

Mvg,
Martin

Richard van Dijk

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 24 June 2009, 08:34:24 »
Hoi Martin.

Natuurlijk ga ik jullie ook op de hoogte houden van mijn vorderingen. Zal binnenkort eens wat foto's gaan maken en een draadje openen.

Richard

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 24 June 2009, 17:02:55 »
Zoals gezegd zit de middag er weer op. Als je denkt dat ik al weer verder ben gegaan met het leggen van rails, dan heb je het mis. Ik weet nu pas wat het is om draadjes te trekken en bindruggen te plaatsen. Daar gaat best een tijd in zitten, zeg, zeker als twee wissels wat verder van de decoder af liggen. Maar goed, we zijn weer een eindje opgeschoten en hopelijk voldoet het aan de netheidstandaarden. Daarom een overzichtje van onder de tafel.

Hier dan het bewuste vak met wisseldecoder 4.

Uitleg bij het vlak met wisseldecoder 4:
Er zijn extra bindruggen geplaatst. De bindrug met de bruine, gele en zwarte draad (die zijn inderdaad iets dikker dan 0,14 mm2, namelijk 0,50 mm2 - gebruik ik ze toch nog ergens voor) is aangebracht voor het transport van de draden van wissels 27 en 28, oftewel de wissels voor het rondje om de spiraal. Ze komen dus elders onder tafel weer tevoorschijn. De rode draad rechtsonder is voor de bezetmelder in het naastgelegen vlak. De draden lopen dankzij de bindruggen nu haaks en evenwijdig aan de wisseldraden. Van rechts komen nog twee wissels door. Deze komen apart van elkaar door een gat heen.
Slechts één ding moet nog gebeuren, namelijk het aansluiten van de voeding en de massa op de wisseldecoder, dan is dit vlak helemaal klaar!

----------------------

Dit is het vlak links van het deel met wisseldecoder 4. Weinig spannende zaken. De verlengde wisseldraden liggen in een bindrug en gaan weer een vlak verder. De rest was al zo.

---------------------

Hier dan het vlak boven het vorige deel.

Je ziet de wisseldraden (bruin, zwart, geel) weer tevoorschijn komen. De draden voor de ene wissel gaan als eerste linksaf en kruisen de ringleiding haaks. Het tweede trio draadjes kruist een stukje verder de ringleiding. In de tafelpoot zie je de stekkerkroonsteenstrips (wat een woord). Hier komen de originele wisseldraden samen en worden ze doorverbonden met de verlengdraden. Hier moeten nog wel een paar stickers worden aangebracht om het wisselnummer aan de juiste draden te koppelen. Okay, wissel 27 zit in dit vak en dan zie je ook wel welke draden dat zijn, maar beter te veel documentatie dan te weinig.

------------------

Tot slot het vlak met de bezetmelder, dus naast de wisseldecoder 4.

Dit vlak kan ik nog niet afmaken, simpelweg omdat hier nog draadjes onder de tafel gaan verschijnen, onder andere van de wissels in het zessporige gedeelte. Nu is alleen wissel 1 zichtbaar, maar er komen dus nog meer wisseldraden hier.
De voeding voor de bezetmelder is aan één kant al haaks voorbereid ten opzichte van de wisseldraden. De andere kant komt dus pas als alle draden voor dit vlak definitief zijn. Zodra dan ook alle bezetmeldpunten zijn aangesloten, kan ik hier weer het nodige gaan wegwerken. Wat nu dus nog slap en wat losjes hangt, is puur omdat ik hier nu niet verder kon.

Tot zo ver deze update.

PS: Sommige foto's vervormen ietwat, want ik maak er standaard 800x600 van bij een liggende prent, terwijl ik ze schiet met 1280x960.

Mvg,
Martin