Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 22:30:26
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
Vandaag om 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 22:08:18
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door V200-G2000
Vandaag om 22:01:09
info gezocht over ETS aandrijfunits door FritsT
Vandaag om 21:49:14
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 21:46:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
Vandaag om 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
Vandaag om 21:19:00
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:03:27
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
Vandaag om 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
Vandaag om 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
Vandaag om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45

Auteur Topic: Hookyville (schaal N)  (gelezen 265863 keer)

neudalhausenstadbahn

• Online Online
Re:Hookyville - (Baanplan N)
« Reactie #120 Gepost op: 02 July 2009, 13:45:10 »
Hoi Martin, lekker bezig zo, ga zo door, groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 04 July 2009, 00:08:58 door Hans van de Burgt »
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Hookies

• Offline Offline
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re:Hookyville (schaal N)
« Reactie #121 Gepost op: 02 July 2009, 22:18:33 »
Vanmiddag toch weer even lopen zwoegen op de zolder. Dan heb je programma's als Wintrack, je legt het al testend ook uit en dan ga je echt leggen. Blijkt opeens dat het tweede diagonale spoor een fractie van een millimeter langer is. Oorzaak was snel gevonden. Er zitten in dit spoor iets meer isolatielasjes, want het is een spoor dat uit twee blokken bestaat. Het buitenste diagonale spoor (en ook het binnenste trouwens) telt maar 1 blok. Een niet gezaagd lasje neemt ongeveer een halve millimeter extra in beslag, dus tel uit je winst. Daar had ik dus geen rekening mee gehouden, maar met wat pas- en meetwerk is het toch gelukt om de beide sporen op één wissel uit te laten komen. Pfff, dat kostte me wel even wat zweetdruppels. Tip voor mezelf. Ga niet de laatste rail bij een wissel aansluiten, maar zorg dat deze prima aansluiten op een rail. Maak de verbinding tussen de twee delen dan ergens in het midden.
Op de foto zag ik nog een minimaal knikje in het tweede spoor. Tussen het onderste rode draadje en het grijze draadje daarboven. Feitelijk waar het isolatielasje zit. Heb dat weer rechtgezet, maar dat zie je (nog) niet op de foto.

Hier even twee shots van de beide diagonale sporen.

Dit deel is een vooraanzicht van de 'rechte' opstelsporen. Er liggen al wat bedrade rails klaar om hier morgen wat aandacht aan te besteden en weer enkele centimeters spoor te leggen. Bijkomend voordeel is dat dan het eerste vlak helemaal klaar is qua bedrading, dus dan kunnen we weer aan de ringleiding gaan solderen en draadjes netjes wegwerken.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #122 Gepost op: 03 July 2009, 11:29:12 »
HIer nog even een fotootje van het spoor waarbij de knik nu is verdwenen. Het gaat dus om het linkerspoor van de twee volledig uitgelegde sporen.

Straks weer verder.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Richard van Dijk

• Offline Offline
« Reactie #123 Gepost op: 03 July 2009, 12:24:50 »
Zo gaat het wel erg hard. Moet je niet werken ofzo? ga vooral zo door.

Groetjes Richard

Hansepansje

• Offline Offline
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
« Reactie #124 Gepost op: 03 July 2009, 12:57:08 »
Martin,

Hoe harder je werkt, hoe meer hitte je produceert, en dan wordt het nog warmer... ;)
Desalniettemin: leuk om te zien dat je de sneltreinvaart erin hebt.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #125 Gepost op: 03 July 2009, 13:17:53 »
Zo gaat het wel erg hard. Moet je niet werken ofzo? ga vooral zo door.
Ik ben eigen baas en nam toen ik in loondienst was, ook altijd vrij in de periode van Wimbledon. Maar het is voor mijn toko altijd wat rustig in deze periode.

Martin,

Hoe harder je werkt, hoe meer hitte je produceert, en dan wordt het nog warmer... ;)
Desalniettemin: leuk om te zien dat je de sneltreinvaart erin hebt.

Groets, Hans
Ik geloof dat het met de hitte hier wel gedaan is. Het is gaan waaien en het onweert ook al. Nog even en dan zal het regenen en afkoelen!

Mvg,
Martin

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: 03 July 2009, 21:00:16 »
Daar zijn we weer. Minder gedaan dan ik gehoopt had, maar wat wil je als de wasmachine het opeens begeeft en je je daar weer mee bezig moet houden. Gelukkig had ik nog wat rails met draadjes eraan, dus ik ben rustig verder gegaan met de aanbouw van de rechte opstelsporen. Ach, het verhaal is eigenlijk hetzelfde. Meten, uitlijnen, gaatjes voor de draadjes boren, gaatjes bijschuren, rails insmeren met boekbinderslij, vastleggen op de plaat, ter controle nog even nameten en dan vastdrukken, met hoge punaises. Daarna draadjes door de gaatjes trekken en op naar de volgende rail. Voor dit weekeinde verwacht ik geen updates, want ik moet weer tennissen en we gaan een dagje naar Texel.

De rechte wisselstraat van achteren gezien:

En van de voorkant:

Na het weekeinde ga ik wel weer eens verder. Dan wordt het toch wat meer meten voor de rechte delen, want hier zit in vrijwel elk spoor een flexrail die op maat moet worden gemaakt.

Mvg,
Martin

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #127 Gepost op: 07 July 2009, 20:42:36 »
Het is een klein beetje koeler in huis, maar nog veel te warm om uren op zolder bezig te zijn. Dus rustig aan. Maar ik heb me nog wel even druk gemaakt om de twee diagonale sporen. Ik vond dat ik toch iets te veel gerommeld had bij de wissels. Nu moet je weten dat het binnenste diagonale spoor (er liggen er nu pas twee) een aantal isolatielasjes telt, want er zijn hier immers twee blokken en zes secties. Het buitenste spoor is één blok en bestaat uit drie secties. Door het verschil in aantal isolatielasjes was het binnenste spoor eigenlijk een tikkeltje langer dan het buitenste spoor. Om dan de wissel het op te laten lossen, met alle gevaren van dien, dat zinde me niet. Kortom, even rekenen en nadenken. Door één 9102 in te zetten en verder de normale raillengtes, kon ik het verschil oplossen. Het heeft me wel een flexrail gekost en wat blauwe ondervloer, maar goed, dat is ook weer opgelost door een paar strookjes nieuwe ondervloer uit te snijden.

De wissels zien er nu zo uit:

Ik kan ze nog iets strakker zetten aan de binnenkanten, maar er is nu nog een tikkeltje speling doordat de rails aan de rechterkant van de wissels nog gewoon los ligt.

De twee sporen naast elkaar zien er nu zo uit (weinig verschil overigens met de vorige overzichtsfoto):

Morgen ga ik wat meer aan het begin van de wisselstraten werken. Misschien de rechte sporen een stukje verder aanpakken. Ik heb vandaag wel een paar rails vastgelegd en me ook beziggehouden met de lengte van dit deel. Ik ga ze zo recht mogelijk leggen, waar ik eerst nog met licht schuin lopende flexen wilde gaan werken. Dat leek me toch geen goed plan. De correctie, die wel noodzakelijk is, zal nu in de bocht komen te liggen of nog in het rechte deel voor de bocht. Heb er alle vertrouwen in dat dat goed gaat komen. Zeg nou niet dat er wat rails scheef liggen, want dat zie ik zo ook wel. Deze rails liggen nog helemaal niet vast. Het ging me meer om de lengte van het meest linker spoor en waar de wissels later uit gaan komen.

Mvg,
Martin

Patrick Pontier

• Offline Offline
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
« Reactie #128 Gepost op: 07 July 2009, 23:54:22 »
Hoi Martin,
Het ziet er prima uit allemaal, ik ben benieuwd naar het vervolg.
Veel succes met de rest.

Groeten,
Patrick

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #129 Gepost op: 08 July 2009, 14:52:44 »
Keurig Martin, mooi strak allemaal. Ben benieuwd naar de zichtbare sporen straks!

J

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #130 Gepost op: 08 July 2009, 20:40:01 »
Zichtbare sporen? Ja, die zijn er nu nog nauwelijks Jeroen. Om de spiraal heen komt een deels zichtbaar spoor, alsof je ver in de diepte een trein ziet rijden. De rest van het zichtbare plan zit wel in m'n hoofd, maar is nog niet serieus ingetekend. Bovendien kan ik dan nog wel wat rails gebruiken. Komt tijd, komt een baan!

Vandaag stond in het teken van solderen en de diagonale sporen passend proefleggen. Twee sporen lagen natuurlijk al vast, maar er moeten er nog vier naast komen te liggen. Drie tweeblokkige sporen en één éénblokkig (doorgangs)spoor. Dat betekent aardig wat secties en dus ook aardig wat draadjes.

Na al het soldeerwerk een proefpas gemaakt. Let wel: er moeten nog isolatielasjes worden aangebracht. Dat het niet 100% recht ligt, verbaast me niets. Ik heb immers alles aangesloten en niet stukje voor stukje gecontroleerd. Het vanochtend aangeschafte lasertje (nog geen 2 euro bij de Action) toont meteen aan dat het niet recht ligt. Eigenlijk meet ik vanaf de verkeerde kant, want aan de andere kant liggen al wel enkele rails vast.

Wat een wirwar van draden lijkt het zo. Gelukkig weet ik precies welke draad waarbij hoort en vooral waar de draad naar toe moet gaan. Dan moet ik wel eerst wat gaatjes langs de rails maken.

Bovenzicht van de dradenzooi behorend bij de diagonale sporen. Wordt nog een leuk klusje om ze straks allemaal weg te werken, want er hangt nog genoeg onder de tafel. Van boven ziet het er nu al strak uit!

En als je van de andere kant kijkt, zie je in spoor 2 en 3 nog wel wat oneffenheden zitten. Dat is wel recht te krijgen tijdens het 'echte' leggen. In spoor 1 ligt een flex van 77,7 cm. Die zal ik nog wat rechter buigen voordat deze definitief wordt aangebracht. In elk geval komt spoor 1 als laatste aan de beurt.

Zo, dit kan ik even laten bezinken. Nu maar eens wat verfrissends drinken en dan nog een zooi oude basketbalvideobanden opruimen, want mijn vrouw gaat weer veel tijd van me vragen nu we een kamertje gaan verbouwen.

Mvg,
Martin

Nijboer

• Offline Offline
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
« Reactie #131 Gepost op: 08 July 2009, 21:05:05 »
Hoi,

Ik volg je draadje dagelijks (ook via het N-forum) en in 1 woord:

Heerlijk !!

Dit project gaat super, en ik weet zeker dat het ook super afloopt.

Groet,
Collin

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #132 Gepost op: 15 July 2009, 15:50:21 »
Ondanks een nog enigszins verhitte zolder ben ik gisteren en vandaag bezig geweest om de diagonale sporen allemaal te leggen. Oftewel gaatjes boren voor de draadjes, die nu dus onder de tafel uitkomen en niet meer op de rails liggen. Alles passend neerleggen met niet al te grote gaatjes tussen de railstaven waar isolatielasjes zitten. En een stukje flex ingekort tot 23 cm. Ik kon daar geen passtukjes gebruiken en met het roco-zaagje lukte me dit goed.

De wisselstraat van de diagonale sporen, gezien als je vanuit de rechte opstelsporen de boog neemt om diagonaal verder te gaan:

Shot van bovenaf:

De zes diagonale sporen:

Nu ik rails ook op maat weet te maken (en dat zal met de pas aangekomen railcutter voor de spoorstaven misschien nog wel makkelijker gaan), zie ik niet meer op tegen het passend maken van de flexstukjes bij de rechte opstelsporen en het rondje om de spiraal heen. Maar dat zien we later dan wel weer.

Mvg,
Martin

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #133 Gepost op: 16 July 2009, 21:56:26 »
Gisteravond en vandaag weer eens een dagje op m'n rug onder de baan doorgebracht. Oftewel draadjes trekken hoofdstuk 84! Verbazend hoeveel tijd dat trekken van draadjes en wegwerken van draadjes toch in beslag neemt. Maar je zit ook niet te wachten om onder de baan te kruipen en alle draden los te trekken, dus ruimen we het toch maar netjes op. Voordeel is wel dat je door te labelen meteen weet welke draad welke functie heeft en waar 'ie naar toe gaat.

Na gisteravond al wat massadraden aan de ringleiding te hebben bevestigd, was het vandaag tijd om eerst maar eens de bezetmelddraadjes op te ruimen. Op onderstaande foto zie je dat er in dit deel aan twee zijden bezetmelddraden lopen. Je ziet het niet in beeld, maar deze lopen naar bezetmelddecoder 1 en bezetmelddecoder 3.

Hier zie je naast de ringleiding links (waar alleen de rode draad is ingebracht, de andere twee volgen nog) een grote bindrug met bezetmelddraadjes voor bezetmelddecoder 1 lopen. In het vak daarachter lopen ook nog een paar draadjes 'deze' kant op. Dat het er zo veel zijn, komt doordat vier van de zes diagonale opstelsporen (als je iets verder terugleest, begrijp je wel wat ik bedoel) uit twee blokken bestaan en dus de nodige bezetmelders bezitten. In elk geval is dit deel gereed.

En dat komt dan allemaal netjes bijeen in bezetmelddecoder 1. Alle zestien bezetmelders zijn nu 'bezet'. De dikke rode draad van de ringleiding krijgt alleen onderaan gezelschap van de twee andere draden voor de ringleiding. Zij moeten namelijk een stukje omlopen onder de spiraal door, want daar komen vooral niet-gedetecteerde en massa-aansluitingen. Die enkele bezetmelderdraad in de spiraal komt elders uit, waar de 'rode' ringleidingdraad wel loopt.

Als je denkt dat ik er nu bijna ben, kijk dan even hieronder. Er zijn nog zat draadjes te 'behandelen'. Er zitten dus nog wel de nodige dagen werk in. Kijken wat ik voor maandag nog kan doen, want dan staat de ANWB weer voor m'n deur met een enorme opdracht: 600 tekstjes schrijven voor de campinggids. Tja, de hobby is niet goedkoop, dus af en toe moet er ook geld worden verdiend.

Mvg,
Martin

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: 16 July 2009, 21:58:30 »
De zes diagonale sporen:

Je gaat lekker Martin! Maar maak je hier nog een valbescherming ? Het past net zo te zien ;D

Gr. Remco.