Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco BR 93 stroomafname door AP3737
Vandaag om 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 16:26:24
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 16:16:55
Uhlenbrock Intellibox 3 door Dirk
Vandaag om 16:15:35
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 16:13:09
Modelspoorbaan van Einte door cor_b
Vandaag om 16:00:14
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:34:33
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:31:58
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
iTrain baanontwerp door Chris Westerduin
Vandaag om 14:57:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:44:40
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 14:44:00
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 14:30:18
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:47:10
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 09:46:49
  

Auteur Topic: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023  (gelezen 56535 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2724
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #60 Gepost op: 05 April 2023, 09:12:33 »
Ik vermoed dat Luit bedoelt dat je dan verwacht dat in het geval van een calamiteit, waarbij de bovenleiding is aangetast, direct en automatisch de betroffen sectie stroomloos wordt geschakeld. Dan heb je dat nadenken etc niet nodig.

In elk geval een verdrietig ongeluk, met veel slachtoffers en een forse impact.

Groeten,
Rogier

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5003
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #61 Gepost op: 05 April 2023, 09:21:22 »
Denk dat het lastig wordt een automatisering te verzinnen die kan detecteren dat er een ongeluk is...
oa om die reden zijn noodstoppen zijn naar mijn weten altijd handmatig.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26715
    • Pagina van klaas
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #62 Gepost op: 05 April 2023, 09:23:17 »
Bij zo een klap hoort toch de stroom aan alle zijden afgeschakeld te worden zonder hulp van een handige Henkie die apart moet komen om een knop om te zetten.
Als de kortsluitstroom groot genoeg is, wordt de zaak ook afgeschakeld. Maar na een paar minuten gaat het systeem op zoek of er nog steeds een kortsluiting is. En daarbij komt er weer spanning op, en blijft het dus een riskant situatie.
Om de boel definitief af te schakelen hoeft er niemand ter plekke te komen. In een schakelcentrum kunnen ze op afstand afschakelen, maar daar moeten ze dan wel weten waar de calamiteit is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5003
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #63 Gepost op: 05 April 2023, 09:30:26 »
Denk overigens dat het probleem met name is dat jij als reiziger/buitenstaander niet weet of kan controlleren of de stroom eraf is.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2724
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #64 Gepost op: 05 April 2023, 09:49:21 »
Hetzelfde geldt ook voor hulpverleners zoals bv de brandweer. Die willen ook graag eerst de stroom eraf en gaan dan pas bv blussen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3984
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #65 Gepost op: 05 April 2023, 09:53:26 »
Als er kortsluiting komt bij zo'n ongeval schakelt een snelschakelaar in het onderstation of het schakel station direct automatisch uit. Na een korte tijd .mss een halve minuut , wordt met een veel lagere spanning dan de bvl spanning enkele keren opnieuw getest of de kortsluiting/overbelasting er nog is .Zo ja ,dan blijft alles stroomloos.
Zo  niet komt de  bvl spanning weer terug. Je weet nooit hoe zwaar de kortsluiting is ,dus je moet  er toch op  verdacht blijven dat  de spanning terug kan komen.
Op het bewakingscentrum zal een mens in de gaten hebben door informatie de zaak definitief afschakelen. Pas als de bvl is geaard mag je  naar buiten!  :police:
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #66 Gepost op: 05 April 2023, 09:54:25 »
Objectieve verslaggeving houdt ook in dat je met ooggetuigen spreekt en ze hun verhaal laat doen. Zo'n filmpje is een ooggetuigenverslag en voegt daarmee wat toe aan het verslag. Het geeft een directe inkijk in hoe de ooggetuige het geheel heeft ervaren en hoe het is om zo iets mee te maken.

Nee. Het voegt niks toe.
Een verkeersslachtoffer laat je voor de camera ook niet zeggen hoe het was toen hij tegen een boom knalde, een militair niet hoe het voelde toen hij een ander aan flarden schoot en een hongerend kind niet hoe het is om niks te eten te hebben.
Het is geen nieuws en hoogstens van belang voor onderzoek.

Bart

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #67 Gepost op: 05 April 2023, 10:01:46 »
Zullen we het er op houden dat hier verschillend over kan worden gedacht? Jij vindt dat het niets toevoegt, anderen vinden van wel. Filmpjes van omstanders, slachtoffers, toeschouwers zijn een fact of life. Het is niet meer dan logisch dat nieuwssites dat gebruiken om de eigen verslaggeving mee te illustreren, kleuren, duiden. Het lijkt mij verstandiger om het te hebben over de manier waarop, wanneer voegt het wat toe, wat is ethisch aanvaardbaar, hoe past het in de journalistieke normen van de krant en van de sector, dan om heel ijzerheinig aan te geven dat dit nooit een goed idee is.

Persoonlijk heeft het filmpje wel indruk gemaakt. Het maakt de treinramp een ramp van mensen in plaats van een ramp van ettelijke tonnen staal die overdwars in het gras liggen. Dat weten we natuurlijk wel, maar toch doet het iets met het gevoel.
« Laatst bewerkt op: 05 April 2023, 10:03:58 door Pauldg »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11658
    • Mijn fotoarchief
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #68 Gepost op: 05 April 2023, 10:05:08 »
Het voegt wel degelijk iets toe. Het is een antwoord op de vraag 'hoe is het om zo iets mee te maken?', ern vraag die heel veel mensen zich waarschijnlijk gesteld hebben, bij het zien van de ravage. Met uitzondering vermoedelijk van jou.

Na het zinken van de Titanic stonden de kranten ook vol met ooggetuigeverslagen, decennia later toen de Titanic werd gevonden werden de laatste overlevenden ook geinterviewd. Er is simpelweg behoefte aan die kant van het verhaal.

Jij hebt die behoefte niet. Prima. Maar dat wil niet zeggen dat de journalisten het dan maar achterwege moeten laten. Het is nou eenmaal deel van een nieuwsfeit.

Wilma1970

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #69 Gepost op: 05 April 2023, 10:10:13 »
Is al bekend wat er met de VIRM gaat gebeuren, word deze volledig gesloopt of kan Nedtrain Haarlem deze weer herstellen?

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8565
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #70 Gepost op: 05 April 2023, 10:11:58 »
Sterker Eelco, ik zou graag zien dat mensen met de door Bart genoemde ervaringen die konden vertellen. Misschien dat er dan tch wat meer gepaste aandacht voor komt.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #71 Gepost op: 05 April 2023, 10:18:41 »
Is al bekend wat er met de VIRM gaat gebeuren, word deze volledig gesloopt of kan Nedtrain Haarlem deze weer herstellen?

Zolang de onderzoeken nog lopen en het spoor zelf nog niet berijdbaar is gemaakt is deze kwestie nog niet aan de orde. Lijkt me dat de vraag vooral gaat over de kopbak die de eerste klap heeft opgevangen. De rest zal zeker niet gesloopt worden. Wellicht worden het wisselbakken.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5003
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #72 Gepost op: 05 April 2023, 10:22:13 »
Hetzelfde geldt ook voor hulpverleners zoals bv de brandweer. Die willen ook graag eerst de stroom eraf en gaan dan pas bv blussen.

Maar in tegenstelling to reizigers hebben die als het goed is een direct lijntje met de verantwoordelijken.

Het is geen nieuws en hoogstens van belang voor onderzoek.

Da's maar de vraag: 'objectief' was ik wel benieuwd hoe makkelijk zij die trein uit komen, voor als mij zelf onverhoopt zoiets overkomt.
« Laatst bewerkt op: 05 April 2023, 10:24:24 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #73 Gepost op: 05 April 2023, 10:24:40 »
De rest zal zeker niet gesloopt worden. Wellicht worden het wisselbakken.

Ook hier is nog helemaal niets van te zeggen. NS heeft afgelopen zomer meerdere V-IRM wisselbakken naar de sloop gestuurd. Dus het zou me ook niets verbazen als de gehele 9405 ook naar de sloop gaat. Maar nogmaals: dat is nu nog geheel afwachten.

De 189 054 van DB Cargo is vanmorgen in ieder geval weggesleept van de rampplek. Deze loc is in Amsterdam Centraal gespot, gesleept door de DB Cargo 6421 en achterop een staalwagen als remwagen. Eindbestemming: mij niet bekend.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1420
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #74 Gepost op: 05 April 2023, 11:05:12 »

Op het bewakingscentrum zal een mens in de gaten hebben door informatie de zaak definitief afschakelen. Pas als de bvl is geaard mag je  naar buiten!  :police:
Peter
  Maar dat weet de in paniek handelende reiziger niet die uit een rampvoertuig wil ontsnappen. Dus roosteren aan de voorkant en aanbranden aan de rug. Net als goedwillende burgers die mogelijk eerder dan rampdiensten bij de plek des onheils zijn.