Zorgt de kortsluiting die ontstaat wanneer de draden de trein of rails raken dan ook niet voor dat er ergens een zekering klapt? Anders zou toch op veel meer plekken schade/brand ontstaan door die kortsluiting en de slap hangende draden zijn dan ook op andere plekken (perrons, overwegen) een gevaar.
Over die filmende jongen, op NOS staat een interview met de jongen, waarin hij vertelt wat hij meemaakte tijdens en in de momenten net na de ontsporing, mijn in ziens zeker geen sensatie makerij. Mijn eerste reactie zou niet zijn om te gaan filmen [...]
Denk dat het lastig wordt een automatisering te verzinnen die kan detecteren dat er een ongeluk is... oa om die reden zijn noodstoppen zijn naar mijn weten altijd handmatig.
Da's maar de vraag: 'objectief' was ik wel benieuwd hoe makkelijk zij die trein uit komen, voor als mij zelf onverhoopt zoiets overkomt.
II zal wel tegen schenen schoppen....maar ik denk langzamerhand dan dat die jonge man zelf in paniek was om de mensen de trein uit te jagen !Als de spanning nog niet was afgeschakeld en de in paniek zijnde reizigers op onderspanning staande kabels waren gestapt (Het was pik donker!) zou het er wel anders hebben uit gezien .Omdat de stroom was uitgevallen konden de beide conducteurs de mensen ook niet meteen waarschuwen.
1. Volgens getuigen was er voor de eerste knal een felle waarschuwingstoon te horen.
Via via vernam ik dat er in zo'n loc een knop zit om bij een dergelijke calamiteit de verkeersleiding te waarschuwen, alle seinen op rood te zetten en de ATB van aanwezige treinen een noodrem te laten uitvoeren.
Ik kan me voorstellen dat een machinist bij een in zicht komende botsing naar achteren vlucht. Ik ben een leek en ik vraag me af hoe een machinist in zulke gevallen moet reageren.
2. Ik weet niet hoeveel tijd er zat tussen de eerste en de tweede knal. Ik heb getuigen horen zeggen dat het een paar minuten was. Is die tijd voldoende om via een ATB-signaal de remming in de passagierstrein in te zetten? Of werkt het niet zo?
4. Geldt bij werk aan het spoor geen snelheidsbeperking voor passerende treinen? Op de snelweg geldt dat wel via de pijlen boven de weg.
Tegelijkertijd: eigenlijk wel springen. Want áls de trein onder spanning mocht staan, is de kans op een doodschok het grootst als je stukje bij beetje de trein uit klimt en mogelijk contact maakt met de trein en aarde tegelijk.
Hierbij de linkerkant. Telefoonfoto’s en ben niet zo lang dat ik over de geluidswal kwam.
De 189 054 van DB Cargo is vanmorgen in ieder geval weggesleept van de rampplek. Deze loc is in Amsterdam Centraal gespot, gesleept door de DB Cargo 6421 en achterop een staalwagen als remwagen. Eindbestemming: mij niet bekend.Jeroen
Ik heb geen enkel commentaar gehoord van de BAM-werkers. Die kraanmachinist werkte toch niet in z'n eentje?
Gezien de schade en de leeftijd moet je niet raar kijken als dit een plukkertje wordt. Nja, het is maar blik. Menselijk leed is nog altijd veel erger.