Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Wat was jullie allereerste loc? door gdh
Vandaag om 11:11:04
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 10:38:44
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Ben
Vandaag om 10:23:07
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
  

Auteur Topic: Artitec DE1 ontspoort  (gelezen 7952 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #60 Gepost op: 05 March 2023, 15:10:56 »
Het mag dan symptoombestrijding zijn, het is kennelijk wel effectief. Maar ik heb het gevoel dat Henk wel veel lood gebruikt. Ik zag eerst alleen dat stapeltje voorin, maar tussen de banken blijkt ook nog wat te liggen.
In plaats van lood kun je ook ijzer gebruiken, dat is milieuvriendelijker. De soortelijke gewichten schelen niet zo erg veel.

Dat de treinstellen van Artitec makkelijk ontsporen is bekend. De oorzaak heb ik eerder genoemd: absoluut geen rolruimte. Dat blijkt ook uit de foto's van Robert.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #61 Gepost op: 05 March 2023, 16:11:01 »
Inderdaad gebruikt Henk niet teveel, wat slijtage van het treinstel versnelt :(

Soortelijke massa verschilt toch wel wat: 1,1 om 0,8 kg.dm-3
Lood om oud ijzer...
Lood heeft voordeel dat het gemakkelijk te verwerken is.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 05 March 2023, 16:14:00 door hrp »
Groet,
      Ronald

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #62 Gepost op: 05 March 2023, 17:05:56 »
Soortelijke massa verschilt toch wel wat: 1,1 om 0,8 kg.dm-3
Ik denk dat het 10 keer zo veel is.  ;)

Ik heb intussen één van mijn DE-2's open liggen. De draaistelbevestiging is anders dan op de foto's van Robert. Zal later wat foto's plaatsen.

Ik zie wel een mogelijkheid voor verbetering, maar dat vergt een tamelijk ingrijpende verbouwing.
Even over peinzen.
« Laatst bewerkt op: 05 March 2023, 17:09:49 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #63 Gepost op: 05 March 2023, 17:28:18 »
Je hebt gelijk Klaas.
Altijd lastig die eenheden... ;)
Ronald
Groet,
      Ronald

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2267
    • Biesje.nl
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #64 Gepost op: 06 March 2023, 00:51:54 »
Bij de Artitec DE2 zou de bak moeten kantelen op het middendraaistel dacht ik. Ik zal binnenkort eens spieken.

Mvg,

Robert

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4261
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #65 Gepost op: 06 March 2023, 07:49:17 »
Pieletjes en fliepjes...... ik heb het echt 5 keer moeten lezen voordat ik dacht het te begrijpen  ;D
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2574
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #66 Gepost op: 06 March 2023, 08:49:00 »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #67 Gepost op: 06 March 2023, 09:27:33 »
Een paar foto's van de draaisteloplegging van de DE-2.

Door het interiueur steekt een ongeveer ronde toren:


Interieur en sluitkapje verwijderd.
Dit draaistel is hetzelfde als het aangedreven draaistel onder de andere kop. Het verschil is dat hier alle tandwielen zijn weggelaten.


Onderkant van de wagenbodem en bovenkant van het draaistel. Aan de zijkanten van de draaisteltoren zitten twee vleugeltjes waar de wagenbodem op rust. Dus geen ruimte voor zijdelings kantelen.


Zoals Robert zegt, in het middendraaistel zit iets bewegingsruimte, maar dat is minimaal. Ik vind het niet overtuigend.
Later laat ik mijn idee zien om het kopdraaistel kantelruimte te geven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #68 Gepost op: 06 March 2023, 10:23:35 »
Bij de Artitec DE2 zou de bak moeten kantelen op het middendraaistel dacht ik. Ik zal binnenkort eens spieken.

Mvg,

Robert
Dat is op zich al lastig genoeg, een secuur en voorzichtig werkje, de bekabeling zit vast aan de kap en geeft je niet veel ruimte. Ik heb dat een keer moeten doen omdat de motor met tandwielen begon te piepen. (Ondanks de smeerseltjes piept het nog steeds  :( ). Bij de hondekop-vier is dat een stuk verbeterd, daar kun je de kap eraf halen en gewoon er naast leggen. Bij Artitec maken ze wat dat bettreft ook progressie.  ;) Stekkertjes zoals bijvoorbeeld bij de Fleischmann Sprinter is zo'n gek idee nog niet. Maar goed dat terzijde.
@Klaas, heb je de hele kap er nu afliggen of opgetild als een "motorkap"?
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1484
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #69 Gepost op: 06 March 2023, 10:27:33 »
Mooi dat een ontsporing zoveel nieuws over de DE1 en DE2 bovenkomt.
Verbeteringen alom.

mvg Henk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #70 Gepost op: 06 March 2023, 10:55:57 »
@Joop, ik heb van beide bakken de kappen er af gehaald en de interieurs er uit.
De onderstellen zitten alleen nog met het middendraaistel aan elkaar.
Maar zoals je zegt, het ontmantelen van deze treinstellen is een crime.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #71 Gepost op: 06 March 2023, 11:08:28 »
Mijn idee om het draaistel kantelruimte te geven.
Om te beginnen een foto van de onderplaat:


De aanpassing. In de onderplaat een vierkant gat maken, en daarin een vervangende plaat A van b.v messing. Die plaat kan kantelen door de met rood aangegeven asjes. In de wigvormige ruimte rechts moet een plaatje B komen om het asje daar steun te geven.


Het gaat hier overigens om mijn rode exemplaar, die heeft geen ontsporingsneigingen. Daarom ga ik hier de aanpassing niet uitvoeren. Ik ga volstaan met wat extra gewicht op de locatie C. Daar is onder het interieur een holte waar wel een paar stukjes ijzer in passen.
Daarna gaat deze weer dicht, met het nodige gemopper.

De ontspringen komen voor bij mijn blauwe exemplaar, daar ga ik nog eens goed naar kijken. Die moet nog voor een andere reden open, aan één kant werkt de front- en sluitverlichting niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7483
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #72 Gepost op: 06 March 2023, 11:13:51 »
en als je nou gewoon de vleugeltjes aan de draaistelzijkanten rond vijlt zodat daar wat meer rolruimte ontstaat? Dat is een simpele ingreep.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #73 Gepost op: 06 March 2023, 12:05:48 »
Paul, had ik al aan gedacht, maar gaat volgens mij niet werken. De oplegpunten links en rechts liggen dan nog te ver uit elkaar om het te laten kantelen.
Ik heb bij de rode een plaatje ijzer in de bodemplaat gelijmd. Als de lijm is uitgehard gaat deze dicht.

Inmiddels de blauwe eens goed bekeken, en ik denk de oorzaak te hebben gevonden.
De rode en de blauwe zijn technisch identiek, op één ding na, en dat is de balg tussen de bakken. Bij de rode is dat een smalle balg, bij de blauwe is het een brede die net aan tussen de zijwanden past.

Tijdens de show in Goes was het al opgevallen dat het steeds het middelste draaistel was dat ontspoorde.
Bij het in- en uitgaan van een boog schrapen de randen van de zijwanden langs de ribbels van de balg. Dat gebeurt vooral als er ook nog een overgang is van vlak naar verkant spoor.
De balg zit vast aan het draaistel, en het draaistel wordt belemmerd in zijn draaibeweging.
Als het stel open ligt ga ik de randen van de zijwanden aan de binnenkant wat afschuinen, zodat de balg daar niet meer achter kan haperen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #74 Gepost op: 06 March 2023, 12:42:42 »
Ik heb dat een keer moeten doen omdat de motor met tandwielen begon te piepen. (Ondanks de smeerseltjes piept het nog steeds  :( ).
Even terugkomen op deze opmerking. Dat piepen heb ik ook wel eens. Zit niet in motor of tandwielen, maar in de stroomafnameveertjes die tegen de binnenkant van de wielen drukken. Ook hier helpt smeren, maar heel spaarzaam. Doop het puntje van een tandenstoker in de olie, laat uitdruipen en trek een streepje over de binnenkant van de wielen. Het sleepveertje verdeelt de olie over de omtrek en het gepiep is over.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.