Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Solderen wil maar niet (goed) lukken  (gelezen 10755 keer)

Jeroen_J

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #30 Gepost op: 07 februari 2023, 20:58:20 »
Ik bedoel dit niet neerbuigend, maar ben verbaasd over de commentaren in deze discussie.

Het is vooral een kwestie van oefenen. Iedereen kan goed solderen, het vergt alleen geduld. Gewoon met de allergoedkoopste soldeerbout van de Praxis/Gamma/noemmaarop. En een doornormaal rolletje harskern-soldeer, meestal ook uit de bouwmarkt. Zoiets dus: https://www.karwei.nl/assortiment/griffon-print-harskern-99-1-0-7mm/p/B607124

Kortom, een paar tientjes en je bent klaar.

Voor elektronica is alleen belangrijk dat de bout niet te zwaar mag zijn: 100 watt is te veel. Liever 30 of 40 watt.

Als 't spul dan alsnog te heet wordt, heb je de verkeerde techniek. Als een elektrische verbinding door beweging contactproblemen krijgt, heb je de draden vooraf niet goed gewikkeld. En als zo'n soldeerbout dan een beetje versleten of vuil is, schuur je de punt gewoon weer blank.

Voor de rest: gewoon geduldig en schoon werken. De verbindingen moeten vrij van stof en vervuiling zijn, de soldeerbout ook. De laatste wrijf je desnoods tijdens 't solderen telkens even af op een nat sponsje.

Leuk kijkvoer om van te leren:

https://www.youtube.com/watch?v=_RXugDd0xik

https://www.youtube.com/watch?v=wvl_KYif9zA

De apparatuur die toen op die manier in elkaar werd gezet, werkt nu nog altijd.
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2023, 21:12:42 door Jeroen_J »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #31 Gepost op: 07 februari 2023, 21:06:10 »
Eigenlijk wel mee eens.
Ik soldeer zo ongeveer alles voor de modelbaan met deze eenvoudige bout.
https://www.conrad.nl/nl/p/ersa-multitip-soldeerbout-230-v-25-w-potloodvorm-450-c-max-810665.html?sc.ref=Product%20Details
Lang geleden nog de Editspro locdecoders mee in elkaar gezet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 593
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #32 Gepost op: 07 februari 2023, 21:24:36 »
schuur je de punt gewoon weer blank.

Met een bot mes kun je ook snijden
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Bouw Witmoosdorf met zoon Rutger: 
  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103485.msg3222322200#top

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #33 Gepost op: 07 februari 2023, 21:33:34 »
Voor elektronica is alleen belangrijk dat de bout niet te zwaar mag zijn: 100 watt is te veel. Liever 30 of 40 watt.
Dit vind ik iets te absoluut gesteld. Het is waar dat 30 of 40 watt genoeg is. Maar dat betekent niet dat 100 watt te zwaar is. Een 100 watt bout heeft een dikkere punt, daardoor kun je niet overal tussen komen. Maar als je er wel bij kunt, dan is er niks op tegen om zo'n zware bout te gebruiken. Of het handig is, dat is natuurlijk een ander verhaal.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6338
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #34 Gepost op: 07 februari 2023, 21:38:06 »
En het hangt van de electronica af. Een hardwired radio uit de jaren vijftig zou ik niet graag met een 30 watt bout te lijf gaan, maar dat terzijde  ;)
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2023, 21:49:03 door Pauldg »
Boomshanka!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #35 Gepost op: 07 februari 2023, 21:48:01 »
Nog even voor de topicstarter; dit is de tin en de soldeerpasta die ik gebruik. Samen met het getoonde soldeerstation van Conrad een prima combi :) :

20230207_190300 by Ronald Halma, on Flickr

20230207_190242 by Ronald Halma, on Flickr

Jeroen_J

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #36 Gepost op: 07 februari 2023, 21:51:45 »
Dit vind ik iets te absoluut gesteld. Het is waar dat 30 of 40 watt genoeg is. Maar dat betekent niet dat 100 watt te zwaar is. Een 100 watt bout heeft een dikkere punt, daardoor kun je niet overal tussen komen. Maar als je er wel bij kunt, dan is er niks op tegen om zo'n zware bout te gebruiken. Of het handig is, dat is natuurlijk een ander verhaal.

Paul en jij hebben natuurlijk deels gelijk, het kan met zo'n zware soldeerbout ook. Misschien ben ik te ouderwets opgeleid, dat zou kunnen. 100 watt werd altijd afgeraden omdat het té snel té heet wordt en dus de boel verbrandt of een component beschadigt. En omdat ik met een 40 watt-boutje prima uit de voeten kon, heb ik nooit meer zo'n zwaar ding gebruikt. Liever te weinig dan te veel, zo was altijd mijn gedachte.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #37 Gepost op: 07 februari 2023, 21:59:58 »
100 watt werd altijd afgeraden omdat het té snel té heet wordt en dus de boel verbrandt of een component beschadigt.
Dat is een verkeerde gedachtegang. Bij solderen moet het werkstuk juist heet worden. Het moet minstens de smelttemperatuur van het soldeer bereiken, anders hecht het niet goed. Juist met een zware bout bereik je die temperatuur snel, zodat je soldering snel klaar is.
Andersom, als je met een te lichte bout werkt, dan duurt het opwarmen van het werkstuk te lang en krijgt de warmte de tijd om door te dringen op plekken die je juist niet zo heet wil hebben.

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 593
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #38 Gepost op: 07 februari 2023, 22:29:10 »
Mee eens Klaas.
Het gaat erom zo snel mogelijk de (juiste) warmte over te brengen zonder dat de tip teveel afkoelt.
Dan ben je een goede bout maar nog belangrijker een goed vertinde schone tip nodig.
Liefst gebruik ik voor printen een 3-4 mm tip omdat een kleine puntige tip te snel afkoelt.
Voor echt fijn werk gebruik ik de kleine tip wel eens.
0,8mm soldeertin heb ik, had ook 0,5 of 1mm kunnen zijn, die van tante Ali die ik heb is goedkoop en prima.
Solderen op een print moet met ~1 seconde over het algemeen goed lukken, anders doe je het niet goed.

Maar prima indien iemand daar anders over denkt.

Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Bouw Witmoosdorf met zoon Rutger: 
  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103485.msg3222322200#top

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #39 Gepost op: 08 februari 2023, 07:59:23 »
...100 watt werd altijd afgeraden omdat het té snel té heet wordt en dus de boel verbrandt of een component beschadigt. En omdat ik met een 40 watt-boutje prima uit de voeten kon, heb ik nooit meer zo'n zwaar ding gebruikt. Liever te weinig dan te veel, zo was altijd mijn gedachte.
Hoe sneller je de warmte op de juiste plek hebt hoe beter. Dan even soldeer erbij en laten vloeien en de bout weer weg.
Met een kleine bout moet je veels te lang de warmte toevoegen voordat het soldeer goed zijn werk kan doen. Niet goed voor de ondergrond en ook niet voor de gebruikte componenten of draad. Dan verbranden dingen juist.

Op het werk heb ik een Weller WSD81. Die is 95W. Met loodvrij soldeer en op de juiste temperatuur heb je maar korte tijd nodig om draden te vertinnen zonder dat de isolatie beschadigd. Ook componenten op een print solderen kost maar een fractie van de tijd. Gaat met een klein boutje stukken minder.
Gr.
Eric

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouw Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 289
    • Amsterdamse modelbouw vereniging
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #40 Gepost op: 08 februari 2023, 09:48:27 »
Ik gebruik een kleine soldeerbout van Ali, kosten al met al nog geen 6 euri. Temperatuur is regelbaar, (moet je wel goede ogen hebben om het te zien)  en soldeert prima. Boutje is 60 Watt. Geschikt voor bijna alle voorkomende soldeerwerkzaamheden bij modelspoor. Zowel aan de rails als componenten op printjes solderen.
60 Watt heeft als voordeel dat je snel kunt solderen, de warmte inbreng blijft daardoor beperkt.




Hoeft niet duur te zijn.

Sterkte,
Henk
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2023, 09:51:02 door schipcas »
Als hadden komt, is hebben te laat!

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #41 Gepost op: 08 februari 2023, 10:26:35 »
Dat is een verkeerde gedachtegang. Bij solderen moet het werkstuk juist heet worden. Het moet minstens de smelttemperatuur van het soldeer bereiken, anders hecht het niet goed. Juist met een zware bout bereik je die temperatuur snel, zodat je soldering snel klaar is.
Andersom, als je met een te lichte bout werkt, dan duurt het opwarmen van het werkstuk te lang en krijgt de warmte de tijd om door te dringen op plekken die je juist niet zo heet wil hebben.

Dit heeft mij het meeste geholpen! Ik focusde mij altijd op het smelten van de tin, nu neem ik de tijd om het werkstuk zo goed mogelijk te verwarmen. En voila, vertinnen van draden of zelfs soldeereilandjes vertinnen gaat veel makkelijker. Nog steeds geen expert hier hoor, maar dat heeft voor mij wel voorkomen dat ik ermee ben opgehouden
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

DutchAV8R

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #42 Gepost op: 08 februari 2023, 10:43:20 »
Jeetje, drie pagina's reacties!!  :o Hartelijk dank!

Ik zal jullie ten eerste wat meer info geven. De spullen die ik gebruik:
Voor de duidelijkheid: de S39 heb ik niet meer aangeraakt. ;D

Vanochtend nog eens even geprobeerd, maar die punt wil maar geen tin 'aanpakken'. Het blijven bolletjes tin die er gewoon bovenop blijven liggen. Behalve op twee hele kleine plekjes, maar dit zijn juist beschadigingen van de punt. Hier blijft de tin wel plakken, maar het lijkt er ook op dat het onderliggende metaal (koper?) gewoon wegvreet/oplost. Verder verschijnt er vaak een zwarte vlek als ik de punt met de soldeer aanraak.

Zou het dan toch zulke baggerkwaliteit zijn? Wil ik best geloven, maar het kan toch niet waar zijn dat een soldeerpunt binnen (letterlijk!) enkele minuten naar de haaien is. Ik heb al zoveel 'goedkoop' gereedschap gebruikt en inderdaad, je bouwt er geen huizen mee. Maar een voordelige boormachine, bijvoorbeeld, boort prima incidenteel een gaatje. Gereedschap dat ik regelmatig gebruik schaf ik dan in een betere kwaliteit aan. Ik kan me toch niet voorstellen dat een cheapo soldeerbout nog niet 1 draadje vertind krijgt voordat de punt in rook is opgegaan.

Anyway, ik moet toch nog heel wat draadjes aan mijn rails gesoldeerd krijgen in de zeer nabije toekomst. Heeft iemand wellicht een tip voor een redelijke kwaliteit soldeerbout c.q. -station, bij voorkeur onder de €100,-?

Nogmaals, hartelijk dank voor alle reacties en het meedenken!  (y)

frank002

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • ** de tweede, dat er nog maar meer mogen volgen
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #43 Gepost op: 08 februari 2023, 10:52:12 »
Mocht je naar Ontraxs gaan in het spoorwegmuseum, bezoek dan het Mitropa "kasteel".
Daar is bijna altijd wel iemand bezig met het solderen van messing en ze willen al je vragen beantwoorden.
Wellicht je eigen spullen meenemen ter beoordeling.

Frank
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2023, 11:33:36 door frank002 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #44 Gepost op: 08 februari 2023, 10:53:21 »
Zelfs een Weller "punt" wil wel eens binnen enkele minuten weggevreten zijn. Soms gaan ze maanden mee en soms....... Daarom heb ik altijd een vooraadje.