Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Martijn193
Vandaag om 13:03:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Alewijn
Vandaag om 13:01:02
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 12:51:42
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
Terschellinger Spoor door F Helm
Vandaag om 12:20:26
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronald69
Vandaag om 11:46:35
Starter met spoor G door rjr
Vandaag om 11:40:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:39:26
Show je realistische treinsamenstelling door Benelux795
Vandaag om 11:12:08
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 10:46:26
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 10:17:58
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:18:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:38:18
Goede wensen voor 2026 door dh3201
Vandaag om 07:31:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
15 December 2025, 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
15 December 2025, 19:47:25
  

Auteur Topic: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker  (gelezen 16440 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4859
    • Filmpjes op YouTube
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #105 Gepost op: 18 April 2025, 11:08:33 »
"Het exacte hoe en waarom zal ik hier niet delen"

Waarom? Denk je dat wij dat niet snappen ofzo?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #106 Gepost op: 18 April 2025, 11:16:13 »
Ik hoop het voor de STAR, maar ik vind het bijzonder dat de heraanleg van de spoorlijn naar Gieten goedkoper is dan de stoomtreinen inplannen tussen de huidige treinen. Het is in elk geval wel overzichtelijker  (y)

Groeten,
Rogier

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #107 Gepost op: 18 April 2025, 11:16:52 »
Denk dat de uitkomst van verdere besprekingen met de overheid ermee gebaat is de kaarten nog even de borst te houden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 951
  • Steel is king!
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #108 Gepost op: 18 April 2025, 11:26:55 »
Denk je dat wij dat niet snappen ofzo?
Nee hoor.  Maar ik vind dat niet aan mij om dat toe te lichten.
Ik hoop het voor de STAR, maar ik vind het bijzonder dat de heraanleg van de spoorlijn naar Gieten goedkoper is dan de stoomtreinen inplannen tussen de huidige treinen. Het is in elk geval wel overzichtelijker  (y)
Meer is de reden de beveiligingseisen, de opleidingseisen aan machinisten en ander personeel en de frequentie waarmee Blauwnet verwacht te rijden. Ik kan mij dan voorstellen dat het behoud van een eigen lijn heel verstandig is. Er zijn vast wel kenners onder ons die dit beter kunnen verwoorden.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #109 Gepost op: 18 April 2025, 12:48:41 »
Beste allen

Met de reservering voor de Lelylijn, die bij lange na niet in de buurt komt van de bouwkosten, kun je dus wel de volledige Nedersaksenlijn aanleggen, alhoewel die net als andere bouw en infra projecten, door wensen wel weer duurder zal worden.

Wat ik me afvraag is of we niet appels en peren aan het vergelijken zijn. Ik dacht altijd dat de lelylijn een “snelle” dubbel spoor verbinding (140km/u of sneller) was, waarop intercity’s tussen Amsterdam en Groningen gaan rijden.

Voor zover ik weet, wordt de Nedersaksenlijn een enkelspoor verbinding, waarover vooral “sprinters” (stoptreinen) gaan rijden. De capaciteit van die lijn zal dus beperkt zijn. Verder dan Groningen-Emmen zal deze trein waarschijnlijk niet gaan. Hardenberg-Almelo is enkelspoor (en niet geëlektrificeerd), dus de verbinding Enschede-Groningen zal waarschijnlijk langzamer en trager zijn dan de bestaande verbinding (over Zwolle). Of heb ik iets gemist?

Groet, Aiko

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8633
  • Spoor N
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #110 Gepost op: 18 April 2025, 12:58:01 »
Er wordt toch niets vergeleken?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 951
  • Steel is king!
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #111 Gepost op: 18 April 2025, 13:27:04 »
Of heb ik iets gemist?

Misschien, dat weet ik niet. Wel heb je mijn commentaar in elk geval niet goed gelezen of begrepen. Ik vergelijk een verbinding Groningen - Amsterdam niet met een verbinding Groningen - Emmen - Enschede. Los van de soort verbinding, waarover niets is gezegd, is de richting in elk geval volledig anders. Hetzelfde kun je zeggen over de potentiële gebruikers van de verbindingen.

Extra info (een greep uit de veelvoud aan informatie):
Nedersaksenlijn (1)
Nedersaksenlijn (2)
Nedersaksenlijn (3)
Nedersaksenlijn (4)
« Laatst bewerkt op: 18 April 2025, 13:49:41 door Montanbahn. Reden: Linkjes toegevoegd »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #112 Gepost op: 18 April 2025, 13:34:20 »
Dat klopt. Denk wel dat het nut per geïnvesteerde euro een stuk groter is. De Nedersaksenlijn gaat echt iets betekenen voor de Noordoostflank. Het nut van de Lelylijn is in mijn ogen altijd zwaar overdreven. Werden ook telkens weer nieuwe argumenten bedacht.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 951
  • Steel is king!
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #113 Gepost op: 18 April 2025, 13:54:15 »
Het is overigens wel opmerkelijk dat als oa. de burgemeester van Groningen 'moord en brand roept', de media roepen dat "het Noorden furieus is'. Er zijn vast wel mensen die zich 'genomen voelen' (om maar een woordkeuze te gebruiken) maar dat is beslist niet het gehele noorden :angel:  Maar goed, dat maakt geen 'Selling Points'
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #114 Gepost op: 18 April 2025, 15:21:48 »
Gewoon allebei aanleggen. Die paar miljard maakt ook niet uit als je ziet waar ook 100en miljarden aan word besteed.

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #115 Gepost op: 18 April 2025, 15:55:49 »
Hardenberg-Almelo is enkelspoor (en niet geëlektrificeerd)
Dat laatste gaat op termijn veranderen, zie deze informatie van prorail.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #116 Gepost op: 18 April 2025, 17:08:36 »
Pot is niet volledig leeggeroofd. Er schijnt nog €600 miljoen in de pot te zitten voor de Lelylijn, aldus van der Plas in het Voorjaarsnota debat. En de beschikbaar gestelde €365 miljoen voor de N50 bij Kampen, komt weer terug in ditzelfde potje. Dit onder de noemer "vergissing." Totaal brengt dit ons op een totaal bedrag van €965 miljoen, dat dus beschikbaar is voor de Lelylijn, mits...  :-X

Gr. Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

ChrisNL

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #117 Gepost op: 18 April 2025, 19:02:18 »
Mooi... voor die 965 miljoen kun je Drachten - Heerenveen aanleggen. Dat is het deel met veruit de minste infra-uitdagingen. Heb je in ieder geval weer een flinke stad aan het spoor vastzitten en maak je een vervolgstap weer eenvoudiger. Arriva wil vast wel een trein Zwolle - Drachten rijden... :-)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #118 Gepost op: 18 April 2025, 20:05:36 »
Gewoon allebei aanleggen. Die paar miljard maakt ook niet uit als je ziet waar ook 100en miljarden aan word besteed.
Jij ziet thuis ook boodschappen met meer uitgaven dan je überhaupt op de bank hebt staan ?

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #119 Gepost op: 19 April 2025, 07:05:57 »
Nee.

Maar Nederland word steeds voller en arbeid / grond / materiaal worden steeds duurder. Dus daarom maar alvast gelijk allebei aanleggen. Niet als HSL maar wel geschikt om 200km te rijden met voldoende passeer spoor bij Stations.

Die Saksenlijn ook gelijk dubbelspoor aanleggen met bovenleiding.

Het zal even financieel pijn doen maar dat is niet anders en hoort er bij als je vooruit wilt komen in de toekomst.