Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 December 2025, 23:51:05
upload deleten door MOVisser
15 December 2025, 23:47:14
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door MOVisser
15 December 2025, 23:22:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
15 December 2025, 23:16:52
Rondom Charlois door hervé
15 December 2025, 23:14:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
15 December 2025, 23:13:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Eric B
15 December 2025, 22:44:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
15 December 2025, 21:48:57
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
15 December 2025, 21:43:24
Zee. Land. door Huup
15 December 2025, 21:24:16
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
15 December 2025, 21:10:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
15 December 2025, 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
15 December 2025, 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
15 December 2025, 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
15 December 2025, 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
15 December 2025, 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
15 December 2025, 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
15 December 2025, 18:24:54
Lima IRM pimpen door 008200
15 December 2025, 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
15 December 2025, 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
15 December 2025, 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
15 December 2025, 16:32:41
Sankt Georgen. door AndrevdG
15 December 2025, 15:42:43
US diorama in H0 door Ronald Halma
15 December 2025, 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
15 December 2025, 15:01:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
15 December 2025, 14:32:52
  

Auteur Topic: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker  (gelezen 16365 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4859
    • Filmpjes op YouTube
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #105 Gepost op: 18 April 2025, 11:08:33 »
"Het exacte hoe en waarom zal ik hier niet delen"

Waarom? Denk je dat wij dat niet snappen ofzo?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3268
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #106 Gepost op: 18 April 2025, 11:16:13 »
Ik hoop het voor de STAR, maar ik vind het bijzonder dat de heraanleg van de spoorlijn naar Gieten goedkoper is dan de stoomtreinen inplannen tussen de huidige treinen. Het is in elk geval wel overzichtelijker  (y)

Groeten,
Rogier

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #107 Gepost op: 18 April 2025, 11:16:52 »
Denk dat de uitkomst van verdere besprekingen met de overheid ermee gebaat is de kaarten nog even de borst te houden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 951
  • Steel is king!
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #108 Gepost op: 18 April 2025, 11:26:55 »
Denk je dat wij dat niet snappen ofzo?
Nee hoor.  Maar ik vind dat niet aan mij om dat toe te lichten.
Ik hoop het voor de STAR, maar ik vind het bijzonder dat de heraanleg van de spoorlijn naar Gieten goedkoper is dan de stoomtreinen inplannen tussen de huidige treinen. Het is in elk geval wel overzichtelijker  (y)
Meer is de reden de beveiligingseisen, de opleidingseisen aan machinisten en ander personeel en de frequentie waarmee Blauwnet verwacht te rijden. Ik kan mij dan voorstellen dat het behoud van een eigen lijn heel verstandig is. Er zijn vast wel kenners onder ons die dit beter kunnen verwoorden.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #109 Gepost op: 18 April 2025, 12:48:41 »
Beste allen

Met de reservering voor de Lelylijn, die bij lange na niet in de buurt komt van de bouwkosten, kun je dus wel de volledige Nedersaksenlijn aanleggen, alhoewel die net als andere bouw en infra projecten, door wensen wel weer duurder zal worden.

Wat ik me afvraag is of we niet appels en peren aan het vergelijken zijn. Ik dacht altijd dat de lelylijn een “snelle” dubbel spoor verbinding (140km/u of sneller) was, waarop intercity’s tussen Amsterdam en Groningen gaan rijden.

Voor zover ik weet, wordt de Nedersaksenlijn een enkelspoor verbinding, waarover vooral “sprinters” (stoptreinen) gaan rijden. De capaciteit van die lijn zal dus beperkt zijn. Verder dan Groningen-Emmen zal deze trein waarschijnlijk niet gaan. Hardenberg-Almelo is enkelspoor (en niet geëlektrificeerd), dus de verbinding Enschede-Groningen zal waarschijnlijk langzamer en trager zijn dan de bestaande verbinding (over Zwolle). Of heb ik iets gemist?

Groet, Aiko

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8633
  • Spoor N
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #110 Gepost op: 18 April 2025, 12:58:01 »
Er wordt toch niets vergeleken?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 951
  • Steel is king!
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #111 Gepost op: 18 April 2025, 13:27:04 »
Of heb ik iets gemist?

Misschien, dat weet ik niet. Wel heb je mijn commentaar in elk geval niet goed gelezen of begrepen. Ik vergelijk een verbinding Groningen - Amsterdam niet met een verbinding Groningen - Emmen - Enschede. Los van de soort verbinding, waarover niets is gezegd, is de richting in elk geval volledig anders. Hetzelfde kun je zeggen over de potentiële gebruikers van de verbindingen.

Extra info (een greep uit de veelvoud aan informatie):
Nedersaksenlijn (1)
Nedersaksenlijn (2)
Nedersaksenlijn (3)
Nedersaksenlijn (4)
« Laatst bewerkt op: 18 April 2025, 13:49:41 door Montanbahn. Reden: Linkjes toegevoegd »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #112 Gepost op: 18 April 2025, 13:34:20 »
Dat klopt. Denk wel dat het nut per geïnvesteerde euro een stuk groter is. De Nedersaksenlijn gaat echt iets betekenen voor de Noordoostflank. Het nut van de Lelylijn is in mijn ogen altijd zwaar overdreven. Werden ook telkens weer nieuwe argumenten bedacht.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 951
  • Steel is king!
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #113 Gepost op: 18 April 2025, 13:54:15 »
Het is overigens wel opmerkelijk dat als oa. de burgemeester van Groningen 'moord en brand roept', de media roepen dat "het Noorden furieus is'. Er zijn vast wel mensen die zich 'genomen voelen' (om maar een woordkeuze te gebruiken) maar dat is beslist niet het gehele noorden :angel:  Maar goed, dat maakt geen 'Selling Points'
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #114 Gepost op: 18 April 2025, 15:21:48 »
Gewoon allebei aanleggen. Die paar miljard maakt ook niet uit als je ziet waar ook 100en miljarden aan word besteed.

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #115 Gepost op: 18 April 2025, 15:55:49 »
Hardenberg-Almelo is enkelspoor (en niet geëlektrificeerd)
Dat laatste gaat op termijn veranderen, zie deze informatie van prorail.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #116 Gepost op: 18 April 2025, 17:08:36 »
Pot is niet volledig leeggeroofd. Er schijnt nog €600 miljoen in de pot te zitten voor de Lelylijn, aldus van der Plas in het Voorjaarsnota debat. En de beschikbaar gestelde €365 miljoen voor de N50 bij Kampen, komt weer terug in ditzelfde potje. Dit onder de noemer "vergissing." Totaal brengt dit ons op een totaal bedrag van €965 miljoen, dat dus beschikbaar is voor de Lelylijn, mits...  :-X

Gr. Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

ChrisNL

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #117 Gepost op: 18 April 2025, 19:02:18 »
Mooi... voor die 965 miljoen kun je Drachten - Heerenveen aanleggen. Dat is het deel met veruit de minste infra-uitdagingen. Heb je in ieder geval weer een flinke stad aan het spoor vastzitten en maak je een vervolgstap weer eenvoudiger. Arriva wil vast wel een trein Zwolle - Drachten rijden... :-)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #118 Gepost op: 18 April 2025, 20:05:36 »
Gewoon allebei aanleggen. Die paar miljard maakt ook niet uit als je ziet waar ook 100en miljarden aan word besteed.
Jij ziet thuis ook boodschappen met meer uitgaven dan je überhaupt op de bank hebt staan ?

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #119 Gepost op: 19 April 2025, 07:05:57 »
Nee.

Maar Nederland word steeds voller en arbeid / grond / materiaal worden steeds duurder. Dus daarom maar alvast gelijk allebei aanleggen. Niet als HSL maar wel geschikt om 200km te rijden met voldoende passeer spoor bij Stations.

Die Saksenlijn ook gelijk dubbelspoor aanleggen met bovenleiding.

Het zal even financieel pijn doen maar dat is niet anders en hoort er bij als je vooruit wilt komen in de toekomst.