Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:05:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door wob
Vandaag om 12:01:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door klusser
Vandaag om 11:48:24
onderdeel gezocht voor trix 22707 door bellejt
Vandaag om 11:45:10
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 11:23:38
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 11:07:19
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door spoorzeven
Vandaag om 10:58:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:54:26
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:33:52
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:27:36
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 10:08:17
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 09:55:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:22
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
Vandaag om 08:31:46
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door Ben
Vandaag om 06:50:43
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 06:30:46
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
19 August 2025, 23:29:43
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
19 August 2025, 22:31:06
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
19 August 2025, 22:24:58
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
19 August 2025, 22:12:37
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door decauville_nl
19 August 2025, 22:09:53
Station Roodeschool door Torikoos
19 August 2025, 22:07:05
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 August 2025, 22:03:00
US diorama in H0 door jan47
19 August 2025, 22:00:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
19 August 2025, 21:53:28
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
19 August 2025, 21:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
19 August 2025, 21:06:49
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 August 2025, 20:58:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 August 2025, 20:10:10
Trix DXI van DC naar AC door grossraumwagen
19 August 2025, 19:37:22
  

Auteur Topic: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker  (gelezen 14507 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22531
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #120 Gepost op: 19 April 2025, 07:08:38 »
Ik denk dat jij een gesprek met de Minister van Financiën moet voeren.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1721
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #121 Gepost op: 19 April 2025, 07:13:10 »
Dat lijkt me best interesant en een uitdaging.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #122 Gepost op: 19 April 2025, 12:13:50 »
Geld kun je maar 1x uitgeven, en geld wat er helemaal niet is kun je helemaal niet uitgeven en dat geldt ook voor de overheid.

Dus 'Begin maar gewoon' is nooit geen optie.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #123 Gepost op: 19 April 2025, 12:59:02 »
De Italianen en Fransozen tonen anders aan. Kunnen maar beter mee doen, ons geld zijn we op termijn toch wel kwijt vanwege aanhoudende inflatie om de knoflooklanden uit de wind te houden...

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6735
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #124 Gepost op: 19 April 2025, 13:04:58 »

Geld kun je maar 1x uitgeven, en geld wat er helemaal niet is kun je helemaal niet uitgeven en dat geldt ook voor de overheid.


Beetje naïeve gedachte. onze staatsschuld is €500.000.000.000.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #125 Gepost op: 19 April 2025, 14:50:41 »
Het rijk kan best geld lenen, zolang het rijk ook de rente op die leningen kan betalen.
Een soort aflossingsvrije hypotheek.

Wat er gebeurt als de markt het vertrouwen verliest hebben we kunnen zien in bv Argentinië. En natuurlijk in Duitsland, in de jaren '20 van de vorige eeuw.
En als die malloot in het Witte Huis nog even doorblundert, binnenkort in de VS.

Waarmee overigens meteen het bestaan van de Deep State is ontkracht. Als de Deep State had bestaan, hadden ze die oranje kleuter allang opgeruimd.

De Nederlandse overheid kan kortom niet eindeloos geld lenen of bijdrukken. En niet enkel omdat de EU dit niet toestaat, maar omdat de financiële markten dit keihard afstraffen. Populisten lijken dit maar niet te willen snappen.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #126 Gepost op: 19 April 2025, 19:18:01 »
Beste MB

Extra info (een greep uit de veelvoud aan informatie):
Nedersaksenlijn (1)
Nedersaksenlijn (2)
Nedersaksenlijn (3)
Nedersaksenlijn (4)
Dank voor de links.  (y) Interessant (en veel) leeswerk.
Men praat veel over de verbinding Groningen-Enschede. Maar hoe snel zou deze verbinding kunnen worden? Zou daar elk uur een intercity kunnen rijden, die sneller is als de bestaande verbinding via Zwolle? Als dat niet mogelijk is, zou het dan niet eerlijker zijn om te praten over een verbinding Emmen - Groningen, of desnoods Almelo-Groningen.
Groet, Aiko

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22531
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #127 Gepost op: 20 April 2025, 09:30:33 »
Volgens mij is de Nedersaksenlijn ook vooral bedoeld om alle plaatsen tussen Groningen en Enschede beter met elkaar te verbinden. Dat je in de ene plaats kan wonen en ergens anders langs de lijn kan studeren of werken bijvoorbeeld. Dat gaat ook echt tot ontwikkeling leiden, bijvoorbeeld in Emmen, en maakt het verhaal sterk. Meer dan de Lelylijn waar het altijd maar over wat tijdswinst tussen het noorden en het westen gaat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1879
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #128 Gepost op: 20 April 2025, 09:34:43 »
Henk, datzelfde geldt ook voor de Lelylijn. Daar wordt alleen, en jammergenoeg, zo weinig over gesproken.

Gr. Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22531
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #129 Gepost op: 20 April 2025, 09:56:32 »
Ongetwijfeld Menno, maar de hoge prijs van 14 miljard wordt toch vooral bepaald doordat het een nieuwe, 200 km per uur lijn moet worden om zo tussen Groningen en Amsterdam tijdswinst te boeken. Met telkens weer andere argumenten waarom dat zo belangrijk is.

Het hinken op twee of drie of vier gedachten is fnuikend. Voor optimaal resulaat moet je een lijn die is bedoeld om sneller van noord naar west te komen toch wat anders inrichten en exploiteren dan een lijn die de regionale vervoersfunctie wil bevorderen. Verklaart denk ik ook de telkens opduikende belangenverschillen tussen de regio’s in het noorden. Noord-Nederland is net zo min altijd een eenheid als ‘De Randstad’.
« Laatst bewerkt op: 20 April 2025, 10:11:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #130 Gepost op: 20 April 2025, 19:32:20 »
En wat dat platteland betreft: het OV is daar de afgelopen 50 jaar achteruitgegaan terwijl de bevolking toenam. Dat is een politieke keuze geweest die ik niet onderschrijf.
En ook daarover valt een aardige woudreus op te zetten.

Maar ter zake
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4572
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #131 Gepost op: 21 April 2025, 09:12:25 »
Citaat
Kans op komst Lelylijn nihil: ‘Subsidie van vele miljarden nu in gevaar’

Nederland dreigt miljarden euro’s Europese subsidie mis te lopen nu het kabinet een graai heeft gedaan in het potje dat bedoeld was voor aanleg van de Lelylijn. De kans dat de nieuwe spoorlijn er nog komt, lijkt zo kleiner dan ooit.

De nieuwe spoorlijn zou niet alleen moeten zorgen voor een betere verbinding tussen de Randstad en Friesland en Groningen, het is ook onderdeel van een breder Europees project om Amsterdam, Bremen en Kopenhagen.............

De rest kun je hier lezen: https://www.ad.nl/politiek/kans-op-komst-lelylijn-nihil-subsidie-van-vele-miljarden-nu-in-gevaar~abb0f5ad/

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22531
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #132 Gepost op: 21 April 2025, 09:24:37 »
 ??? ??? ???
De minister heeft kort geleden op verzoek van de Tweede Kamer nog eens laten uitzoeken hoe het zit met die Europese subsidies.

Eerstens heeft Europa nog helemaal niets toegezegd.
Tweedens zou die subsidie niet zozeer gaan over de 13,8 miljard voor Groningen-Lelystad, maar vooral over de extra miljarden die nodig zouden zijn voor opwaardering van het grensoverschrijdende deel tussen Groningen en Bremen. De suggestie dat Nederland 30 procent subsidie kan krijgen over die 13,8 miljard klopt niet.
En derdens stelt de minister terecht vast dat het hele project in Duitsland geen prioriteit heeft. Het gaat om het lijntje waar nu de nieuwe enkelsporige Friesenbrücke wordt gebouwd. Dat is niet wat Europa bedoelt met een internationale hoofdverbinding.

https://open.overheid.nl/documenten/011a0f1f-daa2-4d9d-908a-62c239f37f31/file
« Laatst bewerkt op: 21 April 2025, 09:58:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1879
  • Frl
    • Frieslandrail
« Laatst bewerkt op: 21 April 2025, 10:12:19 door Menno 1846 »
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1879
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #134 Gepost op: 21 April 2025, 09:58:09 »
Ter aanvulling...  Het internationale HSL netwerk volgens DB vanaf 2050  ;)



There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!