Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:07:13
Het betere bochtenwerk door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:00:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door T.Spat
Vandaag om 10:48:06
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:29:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
h0 diorama USA “The Paintshops” door meino
Vandaag om 10:05:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door gdh
Vandaag om 10:02:43
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:32
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 09:18:23
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
  

Auteur Topic: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker  (gelezen 3490 keer)

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 487
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #30 Gepost op: 07 februari 2023, 15:52:20 »
Er zijn verschillende scenario's mogelijk. Amsterdam naar Groningen/Leeuwarden. Op de oude lijn van Rotterdam/Den Haag naar Leeuwarden/Groningen met overstap in Zwolle of Amersfoort.
Verder zijn er denk ik niet alleen maar belangen voor het snellere vervoer, maar ook economische motieven en de verdeling van de druk op de huisvesting.
En als belangrijkste vraag: Wat vinden de mensen in het noorden er van? We moeten oppassen dat "we" niet nog een keer gaan bedenken wat goed voor ze is.
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

everh003

  • Online Online
  • Berichten: 360
    • Spoor en Staal
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #31 Gepost op: 07 februari 2023, 16:10:26 »
Als Emmeloorder zou ik de Lelylijn verwelkomen.

Ik denk ook dat het succes van de Hanzelijn wel aangeeft dat een betere spoorverbinding in de noordelijke regio's zeker bestaansrecht heeft.

En passend bij de trend van minder vliegen zou een verbinding naar Scandinavie zeker passen

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #32 Gepost op: 10 februari 2023, 20:06:02 »
Er is een plan waarin de Lelylijn de A-7 volgt en dus ten noorden van station Heerenveen de spoorlijn naar Leeuwarden kruist. Incluis verplaatsing van het huidige station naar dat kruispunt. Zonder verbindingsbogen. Kan de link naar dat plan nu even niet snel vinden.
plaatje nu wel gevonden en mét boog richting Leeuwarden dus:

Bron nog niet gevonden...

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #33 Gepost op: 18 februari 2023, 20:58:33 »
Als initiator van de discussie ben ik nog niet benaderd. De voorgestelde uitwerking langs de A6 en A7 (inclusief bypass voor Leeuwarden) is funest voor de bereikbaarheid van het Noorden. Gelukkig heb ik een deal met de woordvoerder van een van de grotere partijen in de 2e kamer om hem bij te staan in het debat. De fractie voorzitter van de grootste partij binnen de gemeente heeft mij toegezegd dat hij mij gaat introduceren bij de staatssecretaris. Dit gezegd hebbende weet ik dat een aantal lieden op dit forum meteen in de telefoon klimmen om  te voorkomen dat ik met deze partijen in contact kom.

Jammer dat je hier niet meer op terugkomt. Ik heb vandaag nog nagevraagd, maar het initiatief is puur gekomen uit het ministerie en projectgroep Lelylijn. Je doet een hoop uitspraken die je niet kunt staven. Ik ben wel eens benieuwd naar bewijs van je bijdrage/input.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #34 Gepost op: 21 februari 2023, 19:27:54 »
Ik vraag mij af of de lijn echt zo'n impact gaat maken op de regio, dat het karakter van delen van Friesland en Groningen daardoor kan veranderen. Zou dan bv Oost Groningen echt interessant worden voor grootschalige woningbouw?
Natuurlijk niet.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #35 Gepost op: 21 februari 2023, 21:12:07 »
Oost-Groningen en NoordOost-Friesland misschien niet maar rond de halteplaatsen van deze lijn kan dat zeker. Het is wel meer dan alleen die rails ook internet moet op orde zijn. Je ziet het nu zelfs in ZuidOost Drenthe dat er mensen komen wonen die werken aan de andere kant van de IJssel. Die gaan niet met de trein maar met de auto omdat die A37 zo lekker doorrijdt.
Dus wel impact maar niet in het gehele gebied al kan het natuurlijk wel zo zijn dat de import er dan weer voor zorgt dat de eigen bewoner ook weer verder de provincie intrekt.

everh003

  • Online Online
  • Berichten: 360
    • Spoor en Staal
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21666
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #37 Gepost op: 19 december 2023, 14:39:22 »
Het gaat eigenlijk hier over.
https://www.consilium.europa.eu/nl/press/press-releases/2023/12/18/trans-european-transport-network-ten-t-council-and-parliament-strike-a-deal-to-ensure-sustainable-connectivity-in-europe/
Het is een voorlopig akkoord tussen de Europese Raad (zeg het dagelijks bestuur) en het Europees parlement.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.