Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 05:07:24
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker  (gelezen 3489 keer)

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 487
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #30 Gepost op: 07 februari 2023, 15:52:20 »
Er zijn verschillende scenario's mogelijk. Amsterdam naar Groningen/Leeuwarden. Op de oude lijn van Rotterdam/Den Haag naar Leeuwarden/Groningen met overstap in Zwolle of Amersfoort.
Verder zijn er denk ik niet alleen maar belangen voor het snellere vervoer, maar ook economische motieven en de verdeling van de druk op de huisvesting.
En als belangrijkste vraag: Wat vinden de mensen in het noorden er van? We moeten oppassen dat "we" niet nog een keer gaan bedenken wat goed voor ze is.
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 360
    • Spoor en Staal
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #31 Gepost op: 07 februari 2023, 16:10:26 »
Als Emmeloorder zou ik de Lelylijn verwelkomen.

Ik denk ook dat het succes van de Hanzelijn wel aangeeft dat een betere spoorverbinding in de noordelijke regio's zeker bestaansrecht heeft.

En passend bij de trend van minder vliegen zou een verbinding naar Scandinavie zeker passen

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #32 Gepost op: 10 februari 2023, 20:06:02 »
Er is een plan waarin de Lelylijn de A-7 volgt en dus ten noorden van station Heerenveen de spoorlijn naar Leeuwarden kruist. Incluis verplaatsing van het huidige station naar dat kruispunt. Zonder verbindingsbogen. Kan de link naar dat plan nu even niet snel vinden.
plaatje nu wel gevonden en mét boog richting Leeuwarden dus:

Bron nog niet gevonden...

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #33 Gepost op: 18 februari 2023, 20:58:33 »
Als initiator van de discussie ben ik nog niet benaderd. De voorgestelde uitwerking langs de A6 en A7 (inclusief bypass voor Leeuwarden) is funest voor de bereikbaarheid van het Noorden. Gelukkig heb ik een deal met de woordvoerder van een van de grotere partijen in de 2e kamer om hem bij te staan in het debat. De fractie voorzitter van de grootste partij binnen de gemeente heeft mij toegezegd dat hij mij gaat introduceren bij de staatssecretaris. Dit gezegd hebbende weet ik dat een aantal lieden op dit forum meteen in de telefoon klimmen om  te voorkomen dat ik met deze partijen in contact kom.

Jammer dat je hier niet meer op terugkomt. Ik heb vandaag nog nagevraagd, maar het initiatief is puur gekomen uit het ministerie en projectgroep Lelylijn. Je doet een hoop uitspraken die je niet kunt staven. Ik ben wel eens benieuwd naar bewijs van je bijdrage/input.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #34 Gepost op: 21 februari 2023, 19:27:54 »
Ik vraag mij af of de lijn echt zo'n impact gaat maken op de regio, dat het karakter van delen van Friesland en Groningen daardoor kan veranderen. Zou dan bv Oost Groningen echt interessant worden voor grootschalige woningbouw?
Natuurlijk niet.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #35 Gepost op: 21 februari 2023, 21:12:07 »
Oost-Groningen en NoordOost-Friesland misschien niet maar rond de halteplaatsen van deze lijn kan dat zeker. Het is wel meer dan alleen die rails ook internet moet op orde zijn. Je ziet het nu zelfs in ZuidOost Drenthe dat er mensen komen wonen die werken aan de andere kant van de IJssel. Die gaan niet met de trein maar met de auto omdat die A37 zo lekker doorrijdt.
Dus wel impact maar niet in het gehele gebied al kan het natuurlijk wel zo zijn dat de import er dan weer voor zorgt dat de eigen bewoner ook weer verder de provincie intrekt.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 360
    • Spoor en Staal
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21666
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #37 Gepost op: 19 december 2023, 14:39:22 »
Het gaat eigenlijk hier over.
https://www.consilium.europa.eu/nl/press/press-releases/2023/12/18/trans-european-transport-network-ten-t-council-and-parliament-strike-a-deal-to-ensure-sustainable-connectivity-in-europe/
Het is een voorlopig akkoord tussen de Europese Raad (zeg het dagelijks bestuur) en het Europees parlement.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.