Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker  (gelezen 3500 keer)

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
  • Spoor N
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #15 Gepost op: 06 februari 2023, 21:13:39 »
Beetje onduidelijk dus wat het plan precies is, want het artikel rept over een aftakking op bestaand spoor naar Leeuwarden. Terwijl Raymond het weer heeft over een ongelijkvloerse kruising. Waarbij overstappen op Heerenveen natuurlijk nog mogelijk is.

Misschien is de participatie wel mede bedoeld om de verschillende mogelijkheden af te wegen. Aangezien ik zelf voor (lokaal) bestuur gewerkt, weet ik dat vaak alles nog lang niet zo in kannen in kruiken is als mensen vaak denken. Alleen levert participatie niet altijd op wat iedereen wil. En dat komt voor een groot deel omdat niet iedereen hetzelfde wil.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7044
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #16 Gepost op: 06 februari 2023, 21:19:48 »
De Lelylijn kan ook via Kuinre. Hij takt dan zuidelijk van Heerenveen aan op de bestaande lijn naar Leeuwarden.
En kort na Heerenveen verlaat hij het bestaande spoor en volgt de A7 richting Drachten en Grunne.

groeten
Hendrik Jan

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1338
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #17 Gepost op: 07 februari 2023, 09:53:37 »
Volgens mij is het idee dat er nu meningen worden gepeild, en dat er (mede) op basis daarvan een of meerdere ontwerpen/varianten worden bedacht. Volgens mij is er nog niets zeker van een tracé, wel of niet aansluiten in Heerenveen met verbindingsbogen etc.

Volgens mij is de eerste fase kijken welke belangstelling ervoor is en wat het doel zou moeten zijn van de lijn.

En je weet nu al dat niet iedereen zijn zin kan krijgen, dat is denk ik onmogelijk met een dergelijk project.

Groeten,
Rogier

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #18 Gepost op: 07 februari 2023, 10:11:57 »
Je hoeft helemaal geen idee te hebben wat ze nu willen als je gewoon naar https://denkmeeoverdelelylijn.raadpleging.net/ gaat en het beleefd en invult. Dan zal je zien dat het erg algemeen is, er geen enkele vorm van tekening, tracé of dienstregeling in te vinden is en dat je zelfs moet kiezen tussen de uitvoeringsvorm (veel treinen, weinig stops of weinig treinen veel stops, dat soort keuzes). Uiteraard mijn mening al gegeven. Kan volslagen anoniem of niet als je de resultaten wilt weten. En dan beloven ze je dat je opgegeven mening niet met je e-mail adres gekoppeld wordt. Voor wat het waard is.

Het is een nieuwsbericht vanwege de lancering van die raadpleging. Niet meer, niet minder. Er is nog niets zeker, en zelfs dat is niet zeker.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #19 Gepost op: 07 februari 2023, 10:20:25 »
[knip]..er geen enkele vorm van tekening, tracé of
In het artikel van NOS staat wel een tekening van de Lelylijn. Deze geeft aan hoe zij, de voorstanders/lobbyisten, het tracé voor ogen hebben.  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #20 Gepost op: 07 februari 2023, 10:23:42 »
IN de raadpleging staat GEEN kaartje. Dat is de officiële site. Elk persbureau of nieuwssite kan extra zaken publiceren om een en ander op te leuken. Kale tekst trekt geen lezers.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #21 Gepost op: 07 februari 2023, 10:23:47 »
Het wordt een uitgebreid traject waarbij de mening van de inwoners van de Noordelijke provincies wordt gepeild. Dat vind ik een goede zaak. Tot nu toe lijkt het of heel het Noorden die lijn wil. Als de lijn gaat veroorzaken wat de bedoeling is - meer woningen en meer bedrijven - dan zal het karakter van een deel van Friesland en Groningen flink veranderen. Ik heb me altijd afgevraagd of dat wel voldoende duidelijk is - vooral in de corridor langs de lijn - en of de mensen die daar nu wonen dat wel willen. Of hoe ze dat dan willen.

De vraag is overigens ook nog of de lijn wel de al of niet gewenste effecten zal hebben. Maar is de uitkomst van de peiling dat de steun in het Noorden heel groot is, dan komt die lijn er wel. De Haagse politiek is naarstig op zoek naar manieren om de regio een lol te doen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8061
  • Spoor N
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #22 Gepost op: 07 februari 2023, 10:28:59 »
Heeft iemand cijfers over de storingsgevoeligheid van Zwolle -Meppel waar de NOS het over heeft? Ik kan me niet voorstellen dat dat heel anders dan een ander willekeurig traject.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1338
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #23 Gepost op: 07 februari 2023, 10:35:11 »
Ik vraag mij af of de lijn echt zo'n impact gaat maken op de regio, dat het karakter van delen van Friesland en Groningen daardoor kan veranderen. Zou dan bv Oost Groningen echt interessant worden voor grootschalige woningbouw?

Ik denk dat het al een winst is als de rest van Nederland vanuit het Noorden beter bereikbaar is, waardoor minder mensen "genoodzaakt" zijn weg te trekken op zoek naar werk en inkomen. Daardoor blijft er meer geld in het Noorden, krijgen winkels meer bestaansrecht etc etc. Ik denk het dus al een flinke winst is het Noorden minder leegloopt. Zou Friesland dan ook interessant worden voor de gemiddelde forens naar bv Amsterdam? Dat lijkt mij niet......

Groeten,
Rogier

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #24 Gepost op: 07 februari 2023, 11:02:21 »
Jawel, maar de voorstanders schermen nu eenmaal met snelle ontwikkeling van het Noorden dankzij de lijn. Dat moet ook wel, omdat anders de investering lastiger is te rechtvaardigen.
Vraag me persoonlijk zelfs af of het wel zoveel mensen gaat vasthouden in het Noorden. Ik lees dat Groningen-Amsterdam dan een reistijd van een uur moet krijgen. Dat lijkt me al optimistisch en dan ben je dus pas in Amsterdam.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1338
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #25 Gepost op: 07 februari 2023, 11:14:20 »
Dat is inderdaad het pijnpunt. Als je het gaat uitrekenen, zal het niet uitkunnen verwacht ik. Het zal moeten komen vanuit visie en wensen en kijken hoe dat haalbaar is, niet andersom.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4142
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #26 Gepost op: 07 februari 2023, 11:14:39 »
Citaat
Ik lees dat Groningen-Amsterdam dan een reistijd van een uur moet krijgen

Dat red je inderdaad nooit. De autoafstand Groningen - Amsterdam via Drachten - Heerenveen - Lelystad is 182km.

Wat overigens wel een mogelijkheid kan worden m.b.v. deze lijn, dat als je dan ook de lijn Groningen - Duitsland opwaardeert, er een mooie verbinding Randstad - Noord-Duitsland / Scandinavië ontstaat.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #27 Gepost op: 07 februari 2023, 11:25:04 »
Hier gaat het realistischer over een uur en 40 minuten. Maar als gezegd, dan ben je pas in Amsterdam.
In dat artikel ook alle bedoelingen met de lijn.

https://nos.nl/artikel/2339193-onderzoek-nieuwe-spoorlijn-lelystad-groningen-goedkoper-en-sneller
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4288
    • Filmpjes op YouTube
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #28 Gepost op: 07 februari 2023, 11:30:15 »
Heeft iemand cijfers over de storingsgevoeligheid van Zwolle -Meppel waar de NOS het over heeft? Ik kan me niet voorstellen dat dat heel anders dan een ander willekeurig traject.

Waar zijn mensen als Tramfan als je ze nodig hebt...  ;D
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #29 Gepost op: 07 februari 2023, 12:38:04 »
De lijn Zwolle-Meppel zal niet storingsgevoeliger zijn dan Amersfoort-Amsterdam maar is er een storing dan staat het echt vast , er is geen alternatief spoorvervoer.
De Lelylijn zal minimaal 1 keer halfuur uit Groningen moeten vertrekken en regelmatig die 200 aantikken op de reis naar Amsterdam. Dat betekent een afwaardering van de bestaande verbindingen tot aanleverend vervoer.
Bij Heerenveen zal er niet zomaar een aansluiting op het bestaande komen , alleen al aan het ruimteverbruik voor zo een boog zal de bevolking niet staan te juichen. Daarnaast zal er dan geen aansluiting meer zijn op de trein Groningen- Amsterdam of er komt een extra station voor de aftakking.
Alle traces liggen al vast en na al dat weggegooide geld voor die onderzoeken van voorgaande plannen zou het goed zijn dat 1 Jan.2024 de eerste spade de grond in gaat.