Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Montanbahn
Vandaag om 14:08:08
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Ben
Vandaag om 14:07:49
Roco BR 93 stroomafname door bellejt
Vandaag om 13:38:37
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door wob
Vandaag om 13:18:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:58:18
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
Vandaag om 12:55:54
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:45:27
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 12:39:11
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door sncf231e
Vandaag om 12:37:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Hollandserhbfan
Vandaag om 12:17:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:05:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door klusser
Vandaag om 11:48:24
onderdeel gezocht voor trix 22707 door bellejt
Vandaag om 11:45:10
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 11:07:19
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door spoorzeven
Vandaag om 10:58:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:54:26
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:33:52
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:27:36
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 09:55:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:22
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
Vandaag om 08:31:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 06:30:46
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
19 August 2025, 23:29:43
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
19 August 2025, 22:31:06
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
19 August 2025, 22:24:58
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door decauville_nl
19 August 2025, 22:09:53
Station Roodeschool door Torikoos
19 August 2025, 22:07:05
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 August 2025, 22:03:00
US diorama in H0 door jan47
19 August 2025, 22:00:31
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
19 August 2025, 21:34:59
  

Auteur Topic: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker  (gelezen 14509 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4736
    • Filmpjes op YouTube
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #105 Gepost op: 18 April 2025, 11:08:33 »
"Het exacte hoe en waarom zal ik hier niet delen"

Waarom? Denk je dat wij dat niet snappen ofzo?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2724
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #106 Gepost op: 18 April 2025, 11:16:13 »
Ik hoop het voor de STAR, maar ik vind het bijzonder dat de heraanleg van de spoorlijn naar Gieten goedkoper is dan de stoomtreinen inplannen tussen de huidige treinen. Het is in elk geval wel overzichtelijker  (y)

Groeten,
Rogier

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22531
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #107 Gepost op: 18 April 2025, 11:16:52 »
Denk dat de uitkomst van verdere besprekingen met de overheid ermee gebaat is de kaarten nog even de borst te houden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Steel is king!
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #108 Gepost op: 18 April 2025, 11:26:55 »
Denk je dat wij dat niet snappen ofzo?
Nee hoor.  Maar ik vind dat niet aan mij om dat toe te lichten.
Ik hoop het voor de STAR, maar ik vind het bijzonder dat de heraanleg van de spoorlijn naar Gieten goedkoper is dan de stoomtreinen inplannen tussen de huidige treinen. Het is in elk geval wel overzichtelijker  (y)
Meer is de reden de beveiligingseisen, de opleidingseisen aan machinisten en ander personeel en de frequentie waarmee Blauwnet verwacht te rijden. Ik kan mij dan voorstellen dat het behoud van een eigen lijn heel verstandig is. Er zijn vast wel kenners onder ons die dit beter kunnen verwoorden.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #109 Gepost op: 18 April 2025, 12:48:41 »
Beste allen

Met de reservering voor de Lelylijn, die bij lange na niet in de buurt komt van de bouwkosten, kun je dus wel de volledige Nedersaksenlijn aanleggen, alhoewel die net als andere bouw en infra projecten, door wensen wel weer duurder zal worden.

Wat ik me afvraag is of we niet appels en peren aan het vergelijken zijn. Ik dacht altijd dat de lelylijn een “snelle” dubbel spoor verbinding (140km/u of sneller) was, waarop intercity’s tussen Amsterdam en Groningen gaan rijden.

Voor zover ik weet, wordt de Nedersaksenlijn een enkelspoor verbinding, waarover vooral “sprinters” (stoptreinen) gaan rijden. De capaciteit van die lijn zal dus beperkt zijn. Verder dan Groningen-Emmen zal deze trein waarschijnlijk niet gaan. Hardenberg-Almelo is enkelspoor (en niet geëlektrificeerd), dus de verbinding Enschede-Groningen zal waarschijnlijk langzamer en trager zijn dan de bestaande verbinding (over Zwolle). Of heb ik iets gemist?

Groet, Aiko

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #110 Gepost op: 18 April 2025, 12:58:01 »
Er wordt toch niets vergeleken?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Steel is king!
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #111 Gepost op: 18 April 2025, 13:27:04 »
Of heb ik iets gemist?

Misschien, dat weet ik niet. Wel heb je mijn commentaar in elk geval niet goed gelezen of begrepen. Ik vergelijk een verbinding Groningen - Amsterdam niet met een verbinding Groningen - Emmen - Enschede. Los van de soort verbinding, waarover niets is gezegd, is de richting in elk geval volledig anders. Hetzelfde kun je zeggen over de potentiële gebruikers van de verbindingen.

Extra info (een greep uit de veelvoud aan informatie):
Nedersaksenlijn (1)
Nedersaksenlijn (2)
Nedersaksenlijn (3)
Nedersaksenlijn (4)
« Laatst bewerkt op: 18 April 2025, 13:49:41 door Montanbahn. Reden: Linkjes toegevoegd »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22531
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #112 Gepost op: 18 April 2025, 13:34:20 »
Dat klopt. Denk wel dat het nut per geïnvesteerde euro een stuk groter is. De Nedersaksenlijn gaat echt iets betekenen voor de Noordoostflank. Het nut van de Lelylijn is in mijn ogen altijd zwaar overdreven. Werden ook telkens weer nieuwe argumenten bedacht.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Steel is king!
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #113 Gepost op: 18 April 2025, 13:54:15 »
Het is overigens wel opmerkelijk dat als oa. de burgemeester van Groningen 'moord en brand roept', de media roepen dat "het Noorden furieus is'. Er zijn vast wel mensen die zich 'genomen voelen' (om maar een woordkeuze te gebruiken) maar dat is beslist niet het gehele noorden :angel:  Maar goed, dat maakt geen 'Selling Points'
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1721
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #114 Gepost op: 18 April 2025, 15:21:48 »
Gewoon allebei aanleggen. Die paar miljard maakt ook niet uit als je ziet waar ook 100en miljarden aan word besteed.

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #115 Gepost op: 18 April 2025, 15:55:49 »
Hardenberg-Almelo is enkelspoor (en niet geëlektrificeerd)
Dat laatste gaat op termijn veranderen, zie deze informatie van prorail.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1879
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #116 Gepost op: 18 April 2025, 17:08:36 »
Pot is niet volledig leeggeroofd. Er schijnt nog €600 miljoen in de pot te zitten voor de Lelylijn, aldus van der Plas in het Voorjaarsnota debat. En de beschikbaar gestelde €365 miljoen voor de N50 bij Kampen, komt weer terug in ditzelfde potje. Dit onder de noemer "vergissing." Totaal brengt dit ons op een totaal bedrag van €965 miljoen, dat dus beschikbaar is voor de Lelylijn, mits...  :-X

Gr. Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

ChrisNL

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #117 Gepost op: 18 April 2025, 19:02:18 »
Mooi... voor die 965 miljoen kun je Drachten - Heerenveen aanleggen. Dat is het deel met veruit de minste infra-uitdagingen. Heb je in ieder geval weer een flinke stad aan het spoor vastzitten en maak je een vervolgstap weer eenvoudiger. Arriva wil vast wel een trein Zwolle - Drachten rijden... :-)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #118 Gepost op: 18 April 2025, 20:05:36 »
Gewoon allebei aanleggen. Die paar miljard maakt ook niet uit als je ziet waar ook 100en miljarden aan word besteed.
Jij ziet thuis ook boodschappen met meer uitgaven dan je überhaupt op de bank hebt staan ?

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1721
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #119 Gepost op: 19 April 2025, 07:05:57 »
Nee.

Maar Nederland word steeds voller en arbeid / grond / materiaal worden steeds duurder. Dus daarom maar alvast gelijk allebei aanleggen. Niet als HSL maar wel geschikt om 200km te rijden met voldoende passeer spoor bij Stations.

Die Saksenlijn ook gelijk dubbelspoor aanleggen met bovenleiding.

Het zal even financieel pijn doen maar dat is niet anders en hoort er bij als je vooruit wilt komen in de toekomst.