Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
  

Auteur Topic: Een NS 5500 knutselen  (gelezen 10289 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #15 Gepost op: 18 februari 2023, 08:47:04 »
Ik weet niet of het digitaal wordt. Dat is aan de topicstarter heb daar geen verstand van, maar ik ben geen voorstander van problemen patchen in de digitale laag. Voor mij moet het mechanisch al kloppen.
Boomshanka!

vpeters1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #16 Gepost op: 25 februari 2023, 21:47:06 »
Uiteindelijk wil ik de loc liefst wel digitaal maken. Maar ik ben het in het principe ook eens met Pauldg: als het even kan moet de machine ook analoog normaal rijden.

Ondertussen heb ik wat onderdeeltjes uit de rommelbak bij elkaar verzameld en het motortje (+tandwieltjes en blokje met M3 schroefdraad) via een Chineese webshop besteld:


Het gaat met nadruk om een knutselprojectje, dus de wieltjes komen van een Fleischmann BR38 af (kon een keer 40 reserve wielen voor een prikkie kopen), en de loopwieltjes komen uit een verzameling Engelse locomotief wielen (ook ergens goedkoop gescoord).

Omdat ik alles in 2-voud had liggen in mijn rommelbak, ga ik direct 2 loc's bouwen. Eentje net in NS periode, eentje aan tegen het einde van de stoomperiode.

Het framepje ligt bij de lasersnij-boer en de bufferbalken, draaistel en voorste deel van het frame liggen bij een 3D print service. Nu wachten op de onderdeeltjes om te kijken of we tot een bewegend onderstel kunnen komen.

vpeters1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #17 Gepost op: 04 maart 2023, 22:14:51 »
Hoewel de frameplaten nog niet binnen zijn (heb de goedkoopste, dus langzaamste, optie gekozen bij de lasersnijder), kon ik het toch niet laten om de 3D printjes die binnen kwamen even te passen:




De belangrijkste notities zijn: alle gaten zijn 0.2mm te klein, het materiaal is veel harder dan ik prettig vind (i.v.m. boren en vijlen) en een volgende keer ga ik de buffers niet meer mee laten printen. Simpel weg omdat er zoveel moois in de handel is voor een fatsoenlijke prijs, waardoor ik de bufferbalkjes mogelijk veel goedkoper kan laten printen (en kan kopieren met Milliput  ;) ).

Verder viel het me op dat de bufferhoogte (even gecontroleerd met een random rijtuigje) redelijk lijkt te kloppen. Hier kan ik, zodra het geheel op de drijfwielen staat, wel een kloppend geheel van maken.
De Symoba mechaniek past perfect, en ook de koppelhaak in de bufferbalk zit keurig.

Al met al geen teleurstellende ervaring. De leverdatum van het laserspul staat nu op 10-14 maart, dus nog even geduld hebben voor ik het motortje erin kan hijsen.

Verder nog hard op zoek naar iemand die drijfstangen kan etsen of een universeel kitje heeft (heb ooit geloof ik wel eens zoiets gezien dat door middel van inkorten en sandwichen op lengte te maken is). Dus mocht er iemand zoiets kennen of mij een richting op kunnen sturen: graag!

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #18 Gepost op: 04 maart 2023, 23:21:10 »
Hoi,

Allereerst bewondering hoe je alles vanaf het begin zelf gaat/laat maken, erg mooi (y)

Maar ik zie een moeilijkheid met de aandrijving: ik zie twee wormen en wormwielen en twee gekoppelde assen. Dat zorgt voor een extra uitdaging bij het kwarteren van de wielen en finetunen van de aandrijving. De twee tandwielen en wormen moeten dan namelijk precies synchroon komen met de positie van de wielen met de drijfstangen. Dat is een geweldig ge@#$% :( Om het makkelijker te maken zou ik een worm en wormwiel weglaten waardoor de motor 1 as aandrijft, de tweede as wordt dan dmv de drijfstangen aangedreven, en dan heb je een asje op de motor vrij voor een vliegwieltje. Twee vliegen in 1 klap. je zou dan eventueel ook de motor iets diagonaal kunnen zetten zodat een groter vliegwiel of zelfs een grotere motor past.

Veel succes met je project! (y)

Vriendelijke groet,

Robert

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #19 Gepost op: 05 maart 2023, 07:27:51 »
Als ik de tekeningen bekijk die ik heb (uit het Utrechts Archief + wat aanvullingen uit het werk van FritsT) moet de kolenbak een bodem krijgen 5mm gemeten vanaf de bodemplaat (in H0).

Dan rijst bij mij de vraag: waar doe je concessies om aandrijving en een eventuele decoder (met mogelijk een stay alive condensator) kwijt te raken in zo'n mooi compact locomotiefje. Heb nu de aandrijving en condensator kunnen wegfrommelen in de ketel, maar een decoder zou dan in de kolenbak moeten (wat dus een klein laagje kolen en geen diepe bodem tot gevolg heeft). De waterbakken moeten gewicht gaan bevatten om wat tractie te verbeteren...

Wat is wijsheid?

Ik denk dat als het optisch klopt, je de werkelijkheid geweld aan moet doen om de praktische haalbaarheid te vergroten. Als jij de bodem 5 mm onder de rand doet en afdekt, dan ziet niemand dat. En jij hebt meer ruimte om mee te spelen.

En ja, leg vooral elke stap vast! Gaaf!
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #20 Gepost op: 05 maart 2023, 08:33:03 »
Wat de bufferbalk betreft: wil je die werkelijk laten meedraaien met het draaistel?
Andere tip: gebruik aan de voorkant een houen buffer. Kan prima en staat goed, bespaart een hoop geld en werk 🙃






Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

vpeters1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #21 Gepost op: 05 maart 2023, 14:03:31 »
Bufferbalk zit vast aan het framedeel boven de bogie en de voetplaat. Bij nader inzien ga ik de bufferbalk toch opnieuw maken, want ben niet echt tevreden met de meegeprinte buffers. (Eerst maar eens van styreen een proto maken en wat buffertjes besteld.) Inmiddels ben ik een fan geworden van Milliput (goed te modelleren, super hechting en bruikbaar om afdrukjes mee te maken), dus dat opent ook mogelijkheden.

Voor wat betreft de drijfstangen deel ik de mening van Biesje volledig: door wormwiel en drijfstang zijn de assen overbepaald (en bij definitie dus gevoelig voor vastlopen). Voor nu heb ik nog geen oplossing voor de drijfstangen, dus ga ik even voor een dubbele aandrijving zonder drijfstangen. Zodra ik een setje drijfstangen heb georganiseerd, haal ik inderdaad de 2e wormoverbrenging eraf en kan ik daar uitstekend een vliegwieltje op zetten.

vpeters1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #22 Gepost op: 12 maart 2023, 08:18:45 »
Weer wat verder, maar ook weer veel geleerd.

De stevigheid van het 1mm polyacrylaat valt niet tegen, en ook het inlijmen van lagerbusjes blijkt een goede zet geweest te zijn. Wel ga ik een paar dingen omgooien en deze versie beland waarschijnlijk in de afvalbak...



Wat ga ik anders doen? Ik ga inderdaad het tweede wormwiel erafhalen en daar een vliegwiel opzetten (aandrijven via de koppelstangen levert ruimte op). Verder had ik niet goed nagedacht over de stroomafname, maar door nu alles in de hand te hebben, blijkt dat ik dit het beste met een stukje veroboard en wat fosforbrons vanaf de onderzijde kan doen (kan ik ook direct de motor eenvoudig aansluiten). De flensen die in model groter zijn dan in het echt, dwingen me ook om kleinere wielen te gebruiken, op zich geen ramp, maar wel een consessie (zolang het algemene beeld niet verstoord wordt, kan ik er mee leven).

Nu eerst maar eens de feedback verwerken in 3D en dan wat nieuwe deeltjes bestellen om v2 te kunnen bouwen. Vrees dat ik aan het einde een goed ontwerp (en een boel ervaring) rijker ben, maar dat een kitje kopen toch voordeliger is...

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #23 Gepost op: 12 maart 2023, 10:23:47 »
Je zou ook het asje kunnen doorzetten en dan het vliegwiel erop.
hou je een dubbelle aandrijving via de assen. Is altijd beter dan maar 1-tje.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

vpeters1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #24 Gepost op: 13 maart 2023, 11:40:42 »
Weer wat verder gepuzzeld:



Het printje geeft ruimte om beide wielen de stroom af te neen met een fosforbrons slepertje en een pool van de motor mee te verbinden:



Ik heb de aandrijving (verwijderbaar frame) gereduceerd tot de drijfwielen en de volgwielen (of hoe noem je zoiets?):



De tweede wormwiel overbrenging is eruit, er is een vliegwiel voor in de plaats gekomen:



En de algemene indruk:



Commentaar en kritiek zijn welkom! Dan kan ik binnenkort een volgend proto van de aandrijving laten maken.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #25 Gepost op: 13 maart 2023, 12:09:15 »
Ik heb het idee dat de loopwielen te groot zijn en de lokkast niet diep genoeg staat.

Ik vergelijk met deze foto.



Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

vpeters1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #26 Gepost op: 13 maart 2023, 13:34:44 »
Heb even gekeken naar je foto, en ben tot de slotsom gekomen dat het perspectief de boosdoener is. In mijn CAD programma staat perspectief uit, maar als ik het perspectief op 0.5 zet, dan krijg ik zoiets:



Is het verschil dan nog steeds zo zichtbaar aanwezig?

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #27 Gepost op: 13 maart 2023, 13:44:14 »
Ik vind het lastig inschatten. Misschien dat Frits er wat over kan zeggen. Hij kent de lok en de tekeningen tot in den treure.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

vpeters1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #28 Gepost op: 20 maart 2023, 17:07:28 »
En versie 2 van de aandrijving staat op de rails:



Het motortje klikt eenvoudig op zijn plek, en door alles net wat strakker te bouwen gaat hij ook goed door de kleinste boogstraal heen.

Nog even wachten op een veertje voor de verbinding van de motor aan het printje en de sleepcontactjes en dan maar eens kijken of het rondjes wil rijden...

Inmiddels ook weer een alternatieve productie methode gezocht voor de koppelstangen: lasersnijden! Heb een bedrijf gevonden die 0,5mm en 1mm metaal kan laseren, dus ik ga eens experimenteren of dat een alternatief kan zijn voor etsen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #29 Gepost op: 20 maart 2023, 21:54:13 »
Bevestigen van die dingen is ook een dingetje.....
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.