Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:07:11
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 19:02:32
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:00:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door puntenglijder
Vandaag om 18:58:57
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 18:56:16
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door JohnRobertGrunn
Vandaag om 18:31:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marco1044
Vandaag om 18:10:03
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Nederlandse" modellen door basjuh1981
Vandaag om 17:24:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
  

Auteur Topic: Een NS 5500 knutselen  (gelezen 10915 keer)

vpeters1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #30 Gepost op: 21 maart 2023, 13:09:36 »
Hoe/wat bedoel je precies?

vpeters1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #31 Gepost op: 25 maart 2023, 20:49:13 »
Nou, dat ging verbazend eenvoudig, de sleepcontactjes zitten eronder en werken goed:


Zit nog te twijfelen of ik het printje ga vervangen door een mooier uitgevoerd PCB-tje zodat alles net wat professioneler wordt. Maar dat is voor nu geen must.



Zelfs met 1 set aangedreven wieltjes gaat het onderstelletje er in een mooi gangetje vandoor. De snelheid is iets aan de hoge kant, maar niet storend in vergelijking met een Roco Sikje.

Inmiddels ook een paar goedkope (nog geen 3.50eur per stuk) messing vliegwieltjes gevonden op een Chinese website die perfect in mijn toepassing passen.

Helaas heb ik voor nr. 2 en verder wel een uitdaging te pakken: de kleine spaakwieltjes in de boogie kan ik niet los vinden. En ik zou er zo graag een paar bouwen (5 stuks ofzo, in verschillende uitvoeringen), nu ik de tekeningen heb en een model aan het ontwikkelen ben. Iemand een goede tip voor een leverancier?

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7518
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #32 Gepost op: 25 maart 2023, 20:51:29 »
Ziet er netjes uit. Maar je hebt aua stroomafname nu wel een twee-assertje....

vpeters1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #33 Gepost op: 30 juli 2023, 14:21:32 »
Even een korte update. Zoals ik al had gemeld heb ik bij vlagen tijd (vooral als het regent), maar zijn er ook grote periodes waarin ik druk ben met werk, gezin en oldtimer (https://www.instagram.com/westsidetrabi/).

Nu dan toch een update. Het frame heb ik omgetekend naar 3D printwerk, het lasersnijden gaat toch niet zo netjes en strak als ik hoopte, en vooral het lijmen brengt de nodige complicaties. Het eerste geprinte onderstel heb ik inmiddels gemonteerd en lijkt goed te werken:

Hier en daar kunnen de tolleranties nog iets beter, dus versie 2 is besteld.

Verder ben ik verder gegaan in het printbaar maken van de bovenbouw:



Heb een setje besteld (onderstel en bovenbouw), dus hopelijk gaat de volgende versie nog iets meer vorm krijgen van de echte NS5500...

In de paatjes zijn ook wat grijze metalen delen te zien (baanschuivers, koppelstangen e.a.). Ben nog op zoek naar iemand die deze zou kunnen etsen voor mij, maar ben ook op het idee gekomen om eens te kijken of ik dit met een SMT stencil zou kunnen doen (https://www.pcbway.com/pcb_prototype/SMT_stencil_and_Laser_Stencil.html). Mocht iemand mij kunnen helpen aan ets werk, meld dan gerust!

vpeters1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #34 Gepost op: 07 augustus 2023, 20:47:34 »
Een beetje gemengde gevoelens: van de ene kant zijn de printjes super gedetailleerd en ook vlug binnen, maar er is best nog een boel te verbeteren.

Hou je vast:








De issues die ik nu mag gaan oplossen:
  • De voetplaat en bufferbalken zijn behoorlijk "gewarped" (kromgetrokken door het printen). Ik denk dat de envoudigese remedie hiervoor is om een paar support rails erbij te printen die bij de montage verwijderd kunnen worden. Overigens geldt dit ook bij het frame.
  • Tijdens het schuren (een bewerking die optioneel gekozen kan worden), zijn er wat details aan de buitenzijde verloren gegaan. Dit zijn voornamelijk klinknagels, dus dat is oplosbaar. Wederom geldt dit ook voor het frame.
  • Het dak is ingezakt. Ik was me er al een beetje van bewust dat dit zou kunnen gebeuren. Het dak moet uieindelijk een los onderdeel worden, om het interieur te kunnen afwerken, dus eenvoudig oplosbaar.
  • De waterbakken zijn naar butien getrokken. Dit is een lastiger probleem, omdat ik hiervoor een extra verbinding moet maken tussen de waterbakken en de ketel. Dit wordt even een puzzel, omdat ik het vrijstaande aspect van de waterbakken ook belangrijk vind in het uiterlijk.
  • De veiligheid staat nu los van het machinisthuis, de verbindingshandle is te dun gebleken. Hier zal ik toch consessies moeten doen en het iets steviger moeten maken.

Positieve punten zijn de kleine gaatjes waar ik stukjes draad in wil steken voor handgrepen etc.. Die zijn allemaal keurig op de juiste diameter eruit gekomen, of in ieder geval op een diameter die met een handboortje op te boren zijn.

Op de vuldeksels etc. zal ik stukjes metaal gaan toepassen om de vuldeksels iets strakker te maken, dus daar zit ik niet zo mee. Al met al een geslaagde test print!

vpeters1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #35 Gepost op: 08 augustus 2023, 20:30:57 »
Het begint verslavend te worden...

Wat handgrepen en leidingen ingetekend. Ook heb ik een paar kleine aanpassingen verwerkt rondom de veiligheid (helaas niet meer zo filigraan als ik zou willen, maar het moet produceerbaar blijven.)


Wat mij opviel is dat veel modellen (waaronder Philotrain) te grote leidingen gebruiken (diameter), maar ook soms lucht pompen e.a. veel groter toepassen dan op tekening staat. Kan iemand mij vertellen waarom dit zou zijn?

Marco Staartjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #36 Gepost op: 10 augustus 2023, 16:04:00 »
Dit is leuk, dit blijf ik volgen!

Gewoon uit nieuwsgierigheid (ik overweeg zelf een tenderkap te tekenen en deze te laten printen) bij wie heb je de kap laten printen? En in welk materiaal? En hoeveel bedragen ongeveer de kosten?

Marco.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #37 Gepost op: 10 augustus 2023, 17:35:21 »
Bij het grootbedrijf bestonden er pompen in diverse maten/volume/capaciteit. Bij een revisie kon het dus net zo zijn dat er gemonteerd werd wat er voorhanden was en wat natuurlijk wel moest passen. Bedenk ook dat een loc een gebruiksvoorwerp was wat zoveel mogelijk op de rails moest rijden en niet stilstaan.
En kijk eens naar alle mutaties/constructiewijzigingen/reparaties in de loop van de tijd.

Een loc is net een levend wezen. Je wordt geboren en dan ga je groeien en er gaat ook wel eens iets stuk en uiteindelijk houdt het op. Ondertussen ben je tig maal van gedaante veranderd. Zo ook met de 5500-en.

Modelspoorfabrikanten kunnen op de 1/1000 mm iets maken, maar tijd=geld..... dat betekent dat er dingen af kunnen wijken.
Handrails van 0,9 mm draad...zal je niet tegenkomen. Dan wordt er 0,8 of 1,0 gebruikt.

Moraal: blijf practisch
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2023, 17:39:19 door FritsT »

vpeters1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #38 Gepost op: 11 augustus 2023, 19:21:14 »
Dit is leuk, dit blijf ik volgen!

Gewoon uit nieuwsgierigheid (ik overweeg zelf een tenderkap te tekenen en deze te laten printen) bij wie heb je de kap laten printen? En in welk materiaal? En hoeveel bedragen ongeveer de kosten?

Marco.



Eerlijk gezegd ben ik niet zo erg trouw aan mijn leveranciers...  :-X Een aantal die ik regelmatig gebruik zijn: ShapeWays, Printics (https://printics.nl/), JLCPCB, Seeedstudio. In de regel gaat mijn voorkeur uit naar SLA. Wat mijn ervaring wel is, is dat de duurdere (ShapeWays) over het algemeen ook veel beter werk leveren. Printics is een kleinere Nederlandse leverancier, waar je makkelijk wat custom dingen mee kunt organiseren en dus ook kunt optimaliseren. JLCPCB en Seeedstudio zijn Chineese firma's en veel lastiger mee samen te werken: langere levertijden en minder service.

Als je voor het eerst iets met 3D printing gaat doen, vind ik een bedrijfje als Printics een aanrader. Ze geven je tips en trucs en helpen je om het goed voor elkaar te krijgen. Prijzen kan ik je moelijk geven, maar bij alle bedrijfjes krijg je een offerte vooraf, dus ik zou zeggen: tekenen en een offerte aanvragen!

Bij het grootbedrijf bestonden er pompen in diverse maten/volume/capaciteit. Bij een revisie kon het dus net zo zijn dat er gemonteerd werd wat er voorhanden was en wat natuurlijk wel moest passen. Bedenk ook dat een loc een gebruiksvoorwerp was wat zoveel mogelijk op de rails moest rijden en niet stilstaan.
En kijk eens naar alle mutaties/constructiewijzigingen/reparaties in de loop van de tijd.

Een loc is net een levend wezen. Je wordt geboren en dan ga je groeien en er gaat ook wel eens iets stuk en uiteindelijk houdt het op. Ondertussen ben je tig maal van gedaante veranderd. Zo ook met de 5500-en.

Modelspoorfabrikanten kunnen op de 1/1000 mm iets maken, maar tijd=geld..... dat betekent dat er dingen af kunnen wijken.
Handrails van 0,9 mm draad...zal je niet tegenkomen. Dan wordt er 0,8 of 1,0 gebruikt.

Moraal: blijf practisch

Ik vrees dat ik het zelfde doe (alleen dan met 0.4mm draad, omdat een gaatje van 0.4mm nog net betrouwbaar te printen valt). Dus ja, die moraal onderschrijf ik. Ben er voor nu maar vanuit gegaan dat ik alles (zo veel als haalbaar) maak zoals het op tekening staat bij het Utrechts Archief. Doel is om een locomotief te bouwen zoals die begin jaren '30 rond reed. Wat wel leuk is, is dat je bij het dieper bestuderen van tekeningen en modellen van anderen allerlei afwijkingen ontdekt (die waarschijnlijk bewust of onbewust gekozen zijn).

vpeters1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #39 Gepost op: 11 september 2023, 14:10:04 »
Ben weer wat verder gepuzzeld. Vond dat er toch iets van een soort van interieur in de cabine moest. Jullie mening is welkom!


De gele dingetjes zijn stukjes messing en spijkers die de indruk moeten wekken dat de machine ook werkelijk te bedienen is. De stangen om de vuurdeur te bedienen heb ik even weggelaten, maar die ga ik ook uit stukjes messing strip maken (of uit iets anders duns wat ik uit de afvalbak kan gebruiken).

Graag hoor ik jullie ongezouten mening. Als dit het zo is, ga ik een setje printen en de locomotief voor het eerst opbouwen.

Mocht er intresse zijn vanuit de forum bezoekers om een setje 3D print werk van me over te nemen, dan hoor ik het graag per DM.


vpeters1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #40 Gepost op: 11 september 2023, 14:17:54 »
En nog een paar aanzichten in vol ornaat:




Bij interesse wil ik eventueel ook de opbouw van de tenderbak en de voorverwarmer wel modelleren om de gehele levensduur van de NS5500 serie te kunnen bouwen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7518
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #41 Gepost op: 11 september 2023, 14:25:13 »
Kijk even bij FritsT's link naar waar de meters horen te zitten. Ik dacht dat die boven de ketel moesten.

Groet
Huup

vpeters1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #42 Gepost op: 11 september 2023, 14:31:48 »
Dat is een goeie! Ik heb zijn (bizar mooie) bouwverslag gezien! Ja, er moeten natuurlijk nog nog 4 manometers bij (en een boel extra appendages).

Zelf denk ik dat ik ga kijken hoe dit er uit komt (i.v.m. de afmetingen). Als dit lukt, kan ik altijd nog de manometers op een stukje rest materiaal maken.

Zijn er naast de manometers nog meer belangrijke missende zaken?

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2396
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #43 Gepost op: 11 september 2023, 15:09:18 »
Op deze foto in Het Utrechts Archief kan je zien hoe het interieur er uitzag in de HSM-tijd.

Foutje: de foto achter de link is van een NS 700, niet van een HSM 700 (NS5500) wat de bedoeling was.

Grtz, Ton
« Laatst bewerkt op: 11 september 2023, 19:00:15 door TonM »

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #44 Gepost op: 11 september 2023, 17:29:00 »
Een 5500 op een rij. in Heerlen.