Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:54:56
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
  

Auteur Topic: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.  (gelezen 19678 keer)

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #90 Gepost op: 31 October 2023, 17:33:15 »
De twee bovenste sporen zijn de 'main tracks'. Die moeten van elkaar gescheiden blijven zodat ik bijvoorbeeld twee treinen in tegengestelde richting kan laten rijden.


« Laatst bewerkt op: 31 October 2023, 17:35:52 door Cyril Mariën »

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #91 Gepost op: 31 October 2023, 17:35:23 »
Twee wissels op één schakelaar werkt prima, zie filmpje.

https://youtu.be/9TE9Nun4r3o?si=_ecrj_Ib4lTPHd9V

En de eerste gaten zitten in de maagdelijk blanke tafelbladen.



Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #92 Gepost op: 31 October 2023, 17:36:56 »
Even een woord van dank aan iedereen die reageert: ik heb weer ontzettend veel opgestoken van jullie opmerkingen ! Dit is een prima forum.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #93 Gepost op: 31 October 2023, 17:53:03 »
Klopt helemaal maar ik proef wat weerstand  tegen Engelse wissels.
Hetzelfde geldt voor de andere kant die er (excuses voor het knip - en plakwerk) ongeveer zo zou uit kunnen zien.



Gebruik van Engelse wissels geeft in ieder geval meer rijlengte op het station.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #94 Gepost op: 01 November 2023, 08:59:10 »
Een Engels wissel is eigenlijk 2 gewone wissels die in elkaar zijn geschoven. Dat scheelt je dus een wissellengte, maar vaak komt het de rijeigenschappen (stroomafname, kans op ontsporing) niet ten goede. Ik zou ze spaarzaam toepassen en het liefst alleen in een stationsgebied of rangeerterrein, niet in de hoofdbaan.

Groeten,
Rogier

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1918
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #95 Gepost op: 01 November 2023, 10:08:00 »
Goed bezig hoor gewoon alles uitproberen met al je materiaal.  (y)
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #96 Gepost op: 04 November 2023, 17:46:01 »
Goed bezig hoor gewoon alles uitproberen met al je materiaal.  (y)

Doe ik ! De ontkoppelrails werken ook. Ik heb er vier, voor de rangeersporen.



https://youtube.com/shorts/SbQfSVl1dRk?si=HLakLEWbFK6N5t69
« Laatst bewerkt op: 04 November 2023, 17:47:33 door Cyril Mariën »

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #97 Gepost op: 04 November 2023, 18:15:14 »
De volgende vraag. Ik ga me nou verdiepen in het 'scheiden' en bedienen van alle sporen. Hoe doen jullie dat op een analoge baan ? Met aan/uit schakelaars ? En met aparte trafo's voor ieder baanstuk ? Ik snap al dat bijvoorbeeld twee rangeersporen naast elkaar op één trafo zouden kunnen werken, omdat de ene baan 'aan' staat en de ander 'uit'.

Voor de volledigheid: ik rijd nog steeds analoog.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #98 Gepost op: 04 November 2023, 18:51:31 »
Tja Cyril,

Je kunt daar verschillende oplossingen voor bedenken , maar .....

DCC gaan rijden ipv analoog is de makkelijkste weg, dan kun je een booster gebruiken en vele lok-panelen

want dan ben je af van  tegengestelde knoppen op secties die door aparte trafo's worden bediend (loks willen dan alleen heen en weer op 1 cm met alle gevolgen van dien)

Maar je kunt ook overgangssecties maken waar de trein na een contact of melder stopt en de trafo spanning daarna handmatig of automatisch overschakelt naar de andere trafo. Je moet dan meerdere melders maken omdat je ook achteruit met wagons dat spoor kunt berijden.

voor mij was dat het moment waarop ik overschakelde naar DCC
Volgende week zaterdag is Houten Digitaal, maar eens gaan rondneuzen wellicht ?

 ;D

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #99 Gepost op: 04 November 2023, 19:16:16 »
Digitaal is om een aantal redenen geen optie ... Ik ben een tijdje terug weer eens begonnen met deze hobby, en één van de allerleukste dingen vind ik dat al mijn ouwe spul van een jaar of 50 geleden met wat TLC en hulp van dit forum gewoon nog steeds rijdt. Verder heb ik van digitaal rijden geen enkele kaas gegeten, maar dat zou nog wel te leren zijn. Maar ik vermoed dat ik veel van mijn materieel zou moeten vervangen, en er allerlei nieuw spul bij moet kopen. Ten derde: de kosten. Ik vind nou nog behoorlijk wat oud Fleischmann H0 spul tweedehands, voor een relatief zacht prijsje. Hoewel (ik citeer eerdere commentaren, haha) deze hobby gauw uit te klauwen loopt !

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #100 Gepost op: 04 November 2023, 19:51:34 »
Cyril,

Ja decoders kosten zeker 30 euro per stuk en in elke lok heb je er 1 nodig.
En als je DC reed moet je ombouwen naar DCC (dwz e,e,a, galvanisch scheiden.
Zeker te doen maar wel een werkje. Kijk mar op draadje van Hans Grasmaijer (zit een index op)
En je hebt een DCC centrale nodig, maar die hoeft niet erg duur te zijn.
Maar kosten is een overweging dat is zeker,

Dan toch maar een overgangssectie als je de trace's met verschillende trafo's wilt sturen.
Die sectie is in principe minimaal zo lang als de trein (vanwege  de mogelijke stroom-afnemende wagonverlichting.)
Met een eenvoudig relais kan je de benodige schakeling (wisselen van de voeding) realiseren,
Je hebt melders nodig die de naderende komst resp aankomst van een trein in de overgangssectie detecteren,
Beste is om eerst te stoppen in de overgangssectie.
Je weet immers niet hoe of trafoknop in het andere sectie niet tegengesteld staat dan wel op een hele andere snelheid/voltage staat.

De melders kan je op verschillende manieren realiseren. Analoog is een middelrail vaak het makkelijkste.
Je krijgt een stroompuls die je in het relais kan gebruiken om de schakeling te triggeren.

Zoiets dus,



melder 1 detecteert dat er een trein de sectie nadert ( schakelt de stroom van trafo A op de overgangssectie)
melder 4 detecteert dat de trein het sectie-einde bereikt heeft en schakelt de spanning (wellicht stapsgewijs) in de sectie uit
melder 5 is de trigger om spanning van trafo B te activeren (dat kan ook een knop zijn)

melders 2,3 en 6 doen hetzelfde maar dan vanuit de andere richting.

Je hebt meerdere relais nodig maar die zijn er al vanaf 1 euro per stuk

Succes met puzzelen.

Eric

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #101 Gepost op: 04 November 2023, 20:12:16 »
Hoi Eric,

Daar gaan we al. Relais ...  ;D

Heb je een linkje naar hoe zo'n ding er uit ziet en waar ik die kan vinden ? Bedankt voor je uitgebreide antwoord ! Weer wat geleerd.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #102 Gepost op: 04 November 2023, 20:31:08 »
Zo'n overgangssectie is nergens voor nodig. Je kunt rechtstreeks van sectie A naar sectie B rijden. Je moet dan alleen zorgen dat beide trafo's in dezelfde richting staan. Moeilijker hoeft het niet te zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #103 Gepost op: 04 November 2023, 21:28:07 »
Ik snap beide opties. Relais maken de foutmarges bij het rijden kleiner, en zonder relais gaat al het rijden ouderwets met de hand. Ik zal er weer eens over nadenken. Er zullen maar 2 treinen rondjes gaan rijden, en nog twee treinen zullen geparkeerd staan. De rijdende treinen rijden op twee gescheiden lussen: niet heel ingewikkeld dus.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #104 Gepost op: 04 November 2023, 22:27:13 »
Zo'n overgangssectie is nergens voor nodig. Je kunt rechtstreeks van sectie A naar sectie B rijden. Je moet dan alleen zorgen dat beide trafo's in dezelfde richting staan. Moeilijker hoeft het niet te zijn.
En beide zo'n beetje gelijke snelheid, anders wordt het stotteren, maar dat kan natuurlijk ook. :)