Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 14:26:29
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
  

Auteur Topic: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.  (gelezen 19742 keer)

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #60 Gepost op: 28 October 2023, 18:03:41 »
Er vanuit gaande dat je "rechts" rijdt en niet op de hoofdbaan tegen die richting in wilt rijden, realiseer je je dan, dat van beide stations één spoor overbodig is ? 
Vanaf dat spoor kun je alleen terug uit de hoofdbaan op rijden en dan weer vooruit.  Wil je dat ?

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #61 Gepost op: 28 October 2023, 23:30:25 »
Ik heb nu voor ieder spoor 2 parkeersporen. Die zijn wat kort; hele lange treinen wordt hem zo niet. En ja, de treinen kunnen alleen maar 'achteruit' terug op de banen komen. Ik kan ze wel van baan laten wisselen.

Ik zoek nog een oplossing om ze 'vooruit' de baan op te rijden, maar die zie ik even niet. Het maakt me eigenlijk niet zo veel uit of ze rechts of links rijden, als de banen maar tegen elkaar in rijden.

Ik moet nou ook gaan kijken hoe ik de banen van elkaar scheid, en de parkeersporen isoleer.
« Laatst bewerkt op: 29 October 2023, 00:24:31 door Cyril Mariën »

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
  • Klaar voor vertrek
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #62 Gepost op: 29 October 2023, 12:31:32 »
Omdat je een kopstation hebt, kan een trein alleen achteruit het station weer uit. Dát is niet op te lossen.

En het station kun je nu alleen binnenkomen en weer verlaten via hetzelfde punt op de hoofdbaan, in tegengestelde richting.

De twee wissels die je nu hebt weggelaten (in de blauwe cirkel op het plaatje bij jouw reactie #50) zorgden er juist voor dat een trein vanaf de bovenste twee sporen de andere uitgang kan nemen, om op de hoofdbaan in dezelfde richting door te rijden. Daarvoor moet de trein achteruit, dus er moet een andere locomotief aan de achterkant aangekoppeld worden, die dan de voorkant wordt (het lijkt Drs. P wel :)) .

Mij lijkt die speelmogelijkheid nu juist leuk, maar jij lijkt daarin niet geïnteresseerd? Ik voorspel namelijk dat dat de volgende stap is in je ontwikkeling als “Homo Mobaticus”.
« Laatst bewerkt op: 29 October 2023, 12:33:06 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #63 Gepost op: 29 October 2023, 12:52:49 »
Haha, zeker ben ik daarin geïnteresseerd ! Ik wil een baan waarop op twee sporen treintjes in tegenovergestelde richting rondjes tuffen, en een station/rangeerterrein waar ik treinen kan stallen en op kan halen. Met het plan dat er nu ligt kan ik iedere trein overal heenrijden, met wat kunst- en vliegwerk. Dat kan misschien nog wat makkelijker.

Die weggelaten wissel zorgde voor kortsluiting, maar met isolatie kan die misschien gewoon terug. Ik ga wel alles analoog en met verschillende trafo's bedienen, en van het 'ompolen' snap ik nog niet veel. Maar daarom is dit forum erg nuttig !
« Laatst bewerkt op: 29 October 2023, 12:55:02 door Cyril Mariën »

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #64 Gepost op: 29 October 2023, 18:32:24 »
Ik heb het linker- en middengedeelte van de baan uitgelegd. Ik ga in het echt vooral de rechte stukken met flexrail leggen.

De bocht achterin zal niet zichtbaar worden, omdat het schuine dak daar te ver naar beneden komt. Verder verberg ik dan ook de onnatuurlijk scherpe bocht. Het 'gat' tussen de tafels moet ik opvullen.
De hele bocht kan nog iets dieper onder het schuine dak.





De ruimte voor de rangeersporen. Links moet de baan ophouden, want daar zit een deur.
Ik wil de sporen nog naar voren halen, zodat er tegen de wand ruimte is voor een stadje en wat gebouwen. Ik zag de 'half relief' huisjes van Metcalfe, die me wel mooi lijken. Iemand ervaring mee ?

https://www.engelsmodelspoor.shop/merken/metcalfe.html



Met de nieuwe kruisingen komen de sporen mooi naast elkaar te liggen.


« Laatst bewerkt op: 29 October 2023, 19:10:33 door Cyril Mariën »

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #65 Gepost op: 29 October 2023, 18:39:01 »
De verbinding van de 'bocht' naar de rangeersporen.





Het middendeel. Aan de bovenkant op de foto gaan later de sporen met een bocht rechtsaf, om dan aan het einde van een nieuwe tafel in twee bochten op elkaar aan te sluiten.



Het resultaat van vandaag.


« Laatst bewerkt op: 29 October 2023, 18:41:08 door Cyril Mariën »

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #66 Gepost op: 29 October 2023, 20:06:36 »
Bonusvraag: kan je twee wissels schakelen met één schakelaar ? Zodat je ze gelijktijdig om kan zetten ?


« Laatst bewerkt op: 29 October 2023, 20:08:17 door Cyril Mariën »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
  • Aachenau West
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #67 Gepost op: 29 October 2023, 20:10:15 »
Ja, mits je trafo-uitgang voldoende vermogen heeft.
Nu zal dat laatste wel meevallen, want deze Fleischmann wissels vragen weinig vermogen.

Groet, Bas

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #68 Gepost op: 29 October 2023, 22:15:55 »
gebruik tussen de wissels SCHEIDINGSRAILS  . De ruimte tussen de sporen wordt wat groter ,en je krijgt tweeseperate stroom kringen .

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #69 Gepost op: 29 October 2023, 22:26:22 »
Hangt van de situatie af. Waarom zou de onderlinge afstand groter moeten worden?
En als de stroomkringen gescheiden moeten zijn, dan kan dat ook door de metalen railverbinders te vervangen door plastic exemplaren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #70 Gepost op: 29 October 2023, 23:26:01 »
Ik ga zeker de banen en de rangeersporen scheiden !
De afstand tussen de sporen is zo prima, vind ik. Met flexrails kan ik ze nog langs perrons en zo leiden. Maar dat komt later !

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #71 Gepost op: 30 October 2023, 11:58:41 »
Voor dubbelspoor in bogen , moet je rekening houden met wat bij het grootbedrijf profiel vrije ruimte heet . Lange wagens / rijtuigen steken nogal uit bij het doorlopen van bogen . Dit geld ook voor wissels .

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #72 Gepost op: 30 October 2023, 12:27:22 »
Kortom, raadpleeg eerst NEM 102, NEM 103 en NEM 112.
https://morop.org/index.php/de/nem-normen.html
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #73 Gepost op: 30 October 2023, 12:42:51 »
Voor dubbelspoor in bogen , moet je rekening houden met wat bij het grootbedrijf profiel vrije ruimte heet . Lange wagens / rijtuigen steken nogal uit bij het doorlopen van bogen . Dit geld ook voor wissels .

Dat begrijp ik. Om die reden zal ik nog veel 'testbanen' leggen ! Dan kan ik zelf zien of de afstanden groot genoeg zijn.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #74 Gepost op: 30 October 2023, 15:14:32 »
Ik zoek nog een oplossing om ze 'vooruit' de baan op te rijden, maar die zie ik even niet.
Ik ook niet, maar als je met treinstellen rijdt zou je ze wel op de juiste baan in de juiste richting kunnen laten vertrekken.

Als je de 2 afgetakte sporen samenbrengt en weer splitst bereik je dat.  Dat kan met een Engelse wissel, 2 wissels achter elkaar (eerst samenkomen, dan weer splitsen), of in zijn geheel over 2 sporen met een kruiswissel (dubbele verbinding tussen de sporen).
Voor dat laatste heb je echter wel veel ruimte nodig, de variant met een Engelse wissel kost de minste lengte.

Je zou ook kunnen overwegen vóór de afsplisingen in de hoofdbaan kruiswissels te leggen, daar is meer ruimte.

PS voor getrokken treinen zou je een locwissel op de stations kunnen overwegen.
« Laatst bewerkt op: 30 October 2023, 15:16:13 door MartinRT »