Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Rothenburg (spoor N)  (gelezen 58382 keer)

Sebas

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
    • WebSeb's modelspoor
Re:Rothenburg (spoor N)
« Reactie #165 Gepost op: 20 juni 2013, 15:18:57 »
Toch jammer dat dit weer een voorbeeld is van een prachtige baan, die voor een kleine verandering nu al weer een jaar stil ligt. Ik vraag me af of Wim hem ooit weer op zal bouwen of dat hij zo nog steeds in de woonkamer staat!

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re:Rothenburg (spoor N)
« Reactie #166 Gepost op: 20 juni 2013, 18:13:26 »
Hoi,

Staat nog steeds in de woonkamer. Er wordt nog wel met enige regelmaat mee gereden, maar de bouw ligt een beetje stil omdat ik mijn andere hobby (wielrennen) weer enthousiast opgepakt heb. Dus niet zozeer vanwege die verandering.

Grt, Wim

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: Rothenburg (spoor N)
« Reactie #167 Gepost op: 13 oktober 2015, 22:02:26 »
Zo. Het is een tijdje geleden ::) maar afgelopen weekend is er voor het eerst in een anderhalf jaar tijd weer iets gebeurd met mijn modelbaan.
Aan de rechterkant wat aan de berg gesleuteld. Die wat kleiner gemaakt, meteen ook maar gegipst. Bedoeling is dat er een weg naar beneden gaat, die verderop het spoor kruist (net buiten het station). Wel grappig, want eigenlijk was ik ergens anders mee bezig, maar opeens had ik een beeld hoe het hier moest gaan worden, terwijl ik daar heel lang over het zitten twijfelen ;D Zo'n inspiratie, daar moet je meteen gebruik van maken, dus daar meteen maar werk van gemaakt.

Ben nog niet helemaal tevreden met de kleur van de rotsen (aan de linkerkant, dus naast het station. Dat is nieuw, en mijn techniek is toch wat roestig geworden. Let niet op het diepgrijze gedeelte bovenop, want daar komt gras en groen overheen).


Ook al wat geprobeerd met de indeling van het woonwijkje wat er bovenop moet komen, maar daar kom ik nog niet helemaal uit. Ik had al straten erop geschilderd. Vervolgens zit ik het van alle kanten te bekijken en kom ik er achter dat als ik de straat die op de foto naar achteren liep, net een paar graden anders neerlegde, ik een mooie zichtlijn op het kasteel had. Dus die er ook meteen maar opgeschilderd. En dan nu nog gaan puzzelen met hoe de boel er daar op moet komen te staan, maar ik moest eerst ook nog de benodigde huisjes hebben. Een deel heb ik al, maar nog niet allemaal.

Nu van het weekend maar eens echt werk maken van de blokverdeling in het schaduwstation en het maken van de gleisbildstellpult*, want dan kan ik daarna aan de linkerkant weer verder.  De meeste blokken liggen er al, maar ik moet wel weer ff uitzoeken hoe het ook alweer precies zat :-[

*hoe heet zoiets in het nederlands  ??? Zo'n geval waar je het spoorplan schematisch op getekend heb en waar knopjes en lampjes op zitten, zodat je kunt zien waar je mee bezig bent, wissels en seinen kunt schakelen etc.. Oorspronkelijk was het mijn bedoeling om met de computer te gaan rijden, maar ik ben er achter gekomen dat ik helemaal geen zin heb om die software en alle treinen in te regelen, en bovendien zit ik voor mijn werk al veel achter de computer, en het idee van die modelbaan is juist dat ik niet achter de computer zit. Dus niet dat als ik ff wil rijden, dat apparaat weer aan moet zwengelen. Ik heb er lang over nagedacht en het is niet voor discussie vatbaar, dus het is maar dat jullie dat weten :P

Jaja, wat doe ik hier dan eigenlijk, want dit is ook weer achter de computer  ???

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Rothenburg (spoor N)
« Reactie #168 Gepost op: 14 oktober 2015, 09:24:18 »
Het heet in het nederlands tableau (volgens mij een frans woord). Sommige maken er ook wel NX-tableau van, wat dan weer een engelse afkorting en een frans woord is.
In iedergeval: tableau

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: Rothenburg (spoor N)
« Reactie #169 Gepost op: 17 oktober 2015, 23:32:31 »
Tableau is niet echt nederlands  ;D In een ander topic wordt het schakelpaneel genoemd.

In de afgelopen paar dagen ben ik weer wat opgeschoten. De lade voor het schakelpaneel in elkaar geschroefd en onder de baan gehangen. Dat heeft een paar pogingen gekost, omdat ik het wat verkeerd afgemeten had, dus nadat het in elkaar zat, paste het net niet, want zaten de zijkanten van de laden net een halve centimeter te dicht bij elkaar, waardoor de lade niet goed bleef hangen. Uiteindelijk toch gelukt, en het hangt nu netjes :)
Op papier heb ik het schakelpaneel al ongeveer getekend.


Zo ziet het eruit als 'ie ingeschoven is:


Maar weer eens een overzichtsfoto van hoe het er uit ziet als het dorp niet op de baan zit, en je bij het schaduwstation kunt. Dat is nog niet helemaal af  ;D


En een overzichtsfoto met alles erop:


De berg aan de rechterkant, met een stelproef van wat huisjes. Van de kleine (vrijstaande) heb ik er nog twee die ik in elkaar moet zetten, en van de twee-onder-een-kap nog eentje. Dan heb ik denk ik nog eentje van die laatste nodig om het af te maken. Het is de bedoeling dat daar een arbeiderswijkje komt, waar de huizen dicht op elkaar staan.


Vanaf rechts heb je een mooie zichtlijn op het kasteel:


Nu met de voorgrond scherp. met mijn camera lukt het niet om zowel voor- als achtergrond scherp te krijgen.
Misschien wel iets te enthousiast geweest met het verouderen van dit huis  ;D


Stelproef aan de linkerkant:




Kolentrein komt uit tunnel:


Grt, Wim
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2015, 23:35:28 door WimC »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Rothenburg (spoor N)
« Reactie #170 Gepost op: 19 oktober 2015, 10:07:12 »
Tableau is de normale benaming. Schakelpaneel of schakeltableau is de technische term. Dus voor de monteur en dat soort volk.
Zeker niet het bedienend personeel.

Groet,

Gerard van der Sel.
(Die tot dat soort volk behoort.)
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: Rothenburg (spoor N)
« Reactie #171 Gepost op: 28 oktober 2015, 19:02:09 »
Het gaat weer verder. Ben bezig geweest met de bouw van de huisjes voor het wijkje aan de rechterkant van de baan op de berg. Bijna klaar met het laatste huisje.

Zo wil ik het er ongeveer uit laten zien (grijs zijn wegen met trottoir, waar auto's staan komen parkeerplaatsen).







Het is de bedoeling dat aan de bovenkant op deze foto een bushalte met een trottoir/pleintje komt, waarlangs je via een voetgangersbrug (Radolfzell van Faller) op het station kunt komen. Die brug vormt dan een mooie afsluiting aan de rechterkant van de baan.






Suggesties en opmerkingen zijn welkom  8)

Groeten,
Wim
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2015, 19:13:56 door WimC »

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: Rothenburg (spoor N)
« Reactie #172 Gepost op: 31 oktober 2015, 16:55:02 »
Weer verder geknutseld. Een aantal van de huisjes (inmiddels allemaal af) iets hoger gezet en de gaten opgevuld met gips.



















Grt,
Wim

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: Rothenburg (spoor N)
« Reactie #173 Gepost op: 04 november 2015, 21:10:11 »
Verder geklust aan de berg waar het kasteel op staat.









Grt,
Wim

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: Rothenburg (spoor N)
« Reactie #174 Gepost op: 14 november 2015, 19:15:37 »
De onderbouw van een kleurtje voorzien. De dragers donkergroen, de poten (en lade's) gebroken wit.





Als ik vergelijk met oude foto's valt het verschil op de foto's nog niet eens heel erg op, maar in het echt ziet het er een stuk rustiger uit. Het wit is overigens nog niet helemaal dekkend.
Je kunt je ook afvragen of donkergroen de goede kleur is, maar deze kleuren vond ik in de bak met uitverkoop bij de PRaxis.

Grt,
Wim

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3560
  • N Spoor Freak
Re: Rothenburg (spoor N)
« Reactie #175 Gepost op: 15 november 2015, 10:25:17 »
Mooi Wim (y)
Rustgevende kleur dat groen, staat erg goed bij de baan!

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: Rothenburg (spoor N)
« Reactie #176 Gepost op: 25 januari 2016, 22:40:44 »
Vandaag een sein verplaatst.



Het sein aan de linkerkant, waar de LINT voor staat te wachten, stond een cm of 20 verder naar achteren, net na de bocht en voor de wissel. Vanaf de plek waar de LINT staat, was het echter niet te zien. Veel te gevaarlijk natuurlijk, dus dat moest anders.

Groeten,
Wim

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: Rothenburg (spoor N)
« Reactie #177 Gepost op: 30 januari 2016, 20:18:18 »
Vandaag het eerste perron aangelegd.




Het moet nog wat verder doorgetrokken worden aan de rechterkant.

Grt,
Wim

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: Rothenburg (spoor N)
« Reactie #178 Gepost op: 17 februari 2016, 22:08:09 »
Zo, dat was weer een tijdje geleden. De afgelopen weken vooral bezig geweest met het 'afmaken' van mijn schakelpaneel/tableau. Veel draadjes aan schakelaars en lampjes solderen, niet echt mijn favoriete hobby. Maar regelmatig een avond een uurtje, en dan komt het toch een keer klaar.



Nou ja, tot op zekere hoogte klaar, want drie kopsporen in het schaduwstation liggen er nog niet, en voor de seinen heb ik wel gaten geboord, maar de seinen heb ik nog niet, dus dat komt later nog.
De sporen wel van stickertjes met de lengten voorzien en dmv post-its geef ik aan welke trein (en hoe lang die is) er momenteel op uithangt.

Niettemin wel echt veel makkelijker zo, want ik hoef niet meer een tabelletje met wisselnummers erbij te zoeken om de wissels voor het juiste spoor te schakelen en ik kan ook zien of de trein op het opstelspoor staat. Nu nog wel meer wagons van weerstandjes voorzien voor de bezetmelding.

En nog wat beelden van treintjes. Een nähverkehrszug met Brawa Halberstadter, daar heb ik ook nog een stuurwagon bij, maar die moet nog gedigitaliseerd.


Een setje van drie staalwagens met lading aangeschaft:


En de stalen buizen op m'n rongenwagens eindelijk eens van zekering voorzien (niet helemaal correct, maar ik wilde ze niet op de wagens zelf vastbinden).


Grt,
Wim

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: Rothenburg (spoor N)
« Reactie #179 Gepost op: 05 maart 2016, 20:21:18 »
Het was weer even geleden.
Heel veel heb ik de afgelopen weken niet gedaan, maar wel een paar seinen op de baan gezet en aangesloten.
Een inrijsein met voorsein bij het station.


En twee voorseinen op de zijlijn naar Rothenburg


Grt,
Wim