Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 22:52:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
Vandaag om 22:25:58
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
Vandaag om 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:22
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:17:04
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 21:08:27
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
Vandaag om 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
Vandaag om 20:31:18
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
Vandaag om 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
Vandaag om 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
  

Auteur Topic: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0  (gelezen 67849 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #195 Gepost op: 14 July 2023, 17:09:31 »
Welke schuiflasjes bedoel je?
Er zitten gewone railverbinders tussen, de originele van Peco, code 75. Die zijn op de printplaat vastgesoldeerd. De spoorstaven zijn niet vast gesoldeerd, die kunnen in de railverbinder nog iets bewegen voor thermische uitzetting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5111
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #197 Gepost op: 14 July 2023, 23:05:28 »
Oja, die dingetjes. Die hebben de functie als verbinding op de overgang tussen twee modules.
Maar de spoorbaan die ik nu aan het bouwen ben bestaat niet uit modules, het is een vast geheel.

Ik gebruik dit idee op de blokscheidingen. Daarvoor haal ik deze foto even in herinnering van de plek waar ik ben begonnen met rails leggen:


Het is wat lastig te zien, maar als je inzoomt lukt het wel. Er zijn daar railverbinders op twee printplaatdwarsliggers gesoldeerd. Als de spoorstaven aan de andere kant er ook in zitten, zaag ik tussen de dwarsliggers de railverbinder(s) door. Er ontstaat dan een elektrische scheiding terwijl de raileinden goed ten opzichte van elkaar gefixeerd blijven.

Bij de situatie onder de spoorbrug heb ik een groter stuk printplaat gebruikt omdat dit straks onder de overwegvloer verdwijnt.


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5111
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #198 Gepost op: 15 July 2023, 12:19:20 »
Citaat
Die hebben de functie als verbinding op de overgang tussen twee modules
Ja of om een klapbrug aan te sluiten  :P
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #199 Gepost op: 15 July 2023, 13:01:53 »
De klapbrug ga ik echt niet met schuiflasjes aansluiten. Probeer je maar eens voor te stellen wat de ravage is als ik vergeet om ze los te schuiven. :'(
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #200 Gepost op: 17 July 2023, 16:44:01 »
Bijna rond. Nog een gaatje van 20 cm moet gedicht worden.


Dit is het startpunt/eindpunt. Bij elkaar 21 meter en 5 centimeter spoor.


Nu voedingsdraadjes aansluiten en dan eindeloos een trein laten rondbollen om te zien of er nog oneffenheden in zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5111
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #201 Gepost op: 17 July 2023, 20:46:13 »
Citaat
Probeer je maar eens voor te stellen wat de ravage is als ik vergeet om ze los te schuiven.
TARFU  :o.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #202 Gepost op: 17 July 2023, 21:02:10 »
Precies, en dat wil ik dus voorkomen.

Het gaatje in bovenstaande foto is inmiddels gedicht en morgen begint het solderen van de aansluitdraadjes.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2998
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #203 Gepost op: 18 July 2023, 08:47:46 »
Waren die raillasjes niet juist bedoeld voor gebruik op de bakovergang? Dan kan je ze wel gebruiken bij de brug (zodat je sporen netjes uitlijnen)? Maar ik vermoed dat je daar al een goed alternatief voor hebt bedacht  ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #204 Gepost op: 18 July 2023, 09:53:36 »
Ik had al aangegeven dat ik geen raillasjes bij de klapbrug wil. Elke keer als ik de kamer in of uit wil moet de brug omhoog en dan moet ik de lasjes terugschuiven. Dat vind ik te lastig. Maar dat is nog niet het grootste probleem,  als ik het een keer vergeet, dan trek ik de hele zaak aan flarden bij het openen van de brug.

Het alternatief is dat de raileinden precies recht voor elkaar liggen als de brug op zijn plek ligt. Bij drie van de vier overgangen is dat gelukt. Bij de vierde heb ik nog een hoogteprobleem, de rails aan de landzijde liggen 1 mm hoger dan aan de brugzijde. Daar moet ik nog wat foezelen om het gelijk te krijgen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4462
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #205 Gepost op: 18 July 2023, 13:25:38 »
Hoi Klaas,

Zoals altijd ziet het er weer strak uit.
Ik moet straks ook ( voor een raam) twee stukken rails verwijderbaar hebben.
Heb je geen last van verschuiven door temperatuurverschillen bij de overgangen zonder raillassen?
En is 9mm multiplex dan stevig genoeg als uitneembaar gedeelte?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #206 Gepost op: 18 July 2023, 17:02:36 »
Dave, ik heb nog geen last gehad van temperatuurverschillen. De rails zijn bij tamelijk warm weer gelegd. Als het kouder wordt zullen ze iets krimpen en dan worden de onderbrekingen bij de overgangen wat groter. Zal niet meer dan een millimeter worden en dat is voor H0 treinen geen probleem. Ze zullen hoogstens wat meer kedeng-kedeng doen.
Zijdelings wordt de brug zo stevig opgesloten dat daar nauwelijks beweging in zit.

Voor een uitneembaar stuk is een enkele plaat van 9 mm te slap, denk ik. De brug is dan ook als een doosconstructie gebouwd. Ik kan er binnenkort wel een plaatje van laten zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4462
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #207 Gepost op: 18 July 2023, 19:03:54 »
Oja dat zo fijn zijn.
Ik ben benieuwd.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #208 Gepost op: 18 July 2023, 21:23:15 »
Dwarsdoorsnede van de klapbrug.
De twee sporen liggen op verschillende hoogte.
Door de dwarsspanten ontstaat een doosconstructie omdat er nu platen in 3 verschillende vlakken liggen. Dat maakt het geheel stabiel.
De draagbalken steken aan de einden iets door en liggen bijna klem tussen de L-profielen van het vaste deel.
Daardoor zit er zijdelings vrijwel geen beweging in.
Alles zit geschroefd, maar de schroeven heb ik niet getekend.


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4462
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #209 Gepost op: 18 July 2023, 21:46:06 »
Duidelijke tekening,
Dankje Klaas!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI