Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Steenwijk poging 2 door Forever Rocofan
Vandaag om 20:20:14
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 19:38:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaƫl dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
  

Auteur Topic: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0  (gelezen 84684 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #195 Gepost op: 14 July 2023, 17:09:31 »
Welke schuiflasjes bedoel je?
Er zitten gewone railverbinders tussen, de originele van Peco, code 75. Die zijn op de printplaat vastgesoldeerd. De spoorstaven zijn niet vast gesoldeerd, die kunnen in de railverbinder nog iets bewegen voor thermische uitzetting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5188
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #197 Gepost op: 14 July 2023, 23:05:28 »
Oja, die dingetjes. Die hebben de functie als verbinding op de overgang tussen twee modules.
Maar de spoorbaan die ik nu aan het bouwen ben bestaat niet uit modules, het is een vast geheel.

Ik gebruik dit idee op de blokscheidingen. Daarvoor haal ik deze foto even in herinnering van de plek waar ik ben begonnen met rails leggen:


Het is wat lastig te zien, maar als je inzoomt lukt het wel. Er zijn daar railverbinders op twee printplaatdwarsliggers gesoldeerd. Als de spoorstaven aan de andere kant er ook in zitten, zaag ik tussen de dwarsliggers de railverbinder(s) door. Er ontstaat dan een elektrische scheiding terwijl de raileinden goed ten opzichte van elkaar gefixeerd blijven.

Bij de situatie onder de spoorbrug heb ik een groter stuk printplaat gebruikt omdat dit straks onder de overwegvloer verdwijnt.


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5188
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #198 Gepost op: 15 July 2023, 12:19:20 »
Citaat
Die hebben de functie als verbinding op de overgang tussen twee modules
Ja of om een klapbrug aan te sluiten  :P
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #199 Gepost op: 15 July 2023, 13:01:53 »
De klapbrug ga ik echt niet met schuiflasjes aansluiten. Probeer je maar eens voor te stellen wat de ravage is als ik vergeet om ze los te schuiven. :'(
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #200 Gepost op: 17 July 2023, 16:44:01 »
Bijna rond. Nog een gaatje van 20 cm moet gedicht worden.


Dit is het startpunt/eindpunt. Bij elkaar 21 meter en 5 centimeter spoor.


Nu voedingsdraadjes aansluiten en dan eindeloos een trein laten rondbollen om te zien of er nog oneffenheden in zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5188
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #201 Gepost op: 17 July 2023, 20:46:13 »
Citaat
Probeer je maar eens voor te stellen wat de ravage is als ik vergeet om ze los te schuiven.
TARFU  :o.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #202 Gepost op: 17 July 2023, 21:02:10 »
Precies, en dat wil ik dus voorkomen.

Het gaatje in bovenstaande foto is inmiddels gedicht en morgen begint het solderen van de aansluitdraadjes.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3283
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #203 Gepost op: 18 July 2023, 08:47:46 »
Waren die raillasjes niet juist bedoeld voor gebruik op de bakovergang? Dan kan je ze wel gebruiken bij de brug (zodat je sporen netjes uitlijnen)? Maar ik vermoed dat je daar al een goed alternatief voor hebt bedacht  ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #204 Gepost op: 18 July 2023, 09:53:36 »
Ik had al aangegeven dat ik geen raillasjes bij de klapbrug wil. Elke keer als ik de kamer in of uit wil moet de brug omhoog en dan moet ik de lasjes terugschuiven. Dat vind ik te lastig. Maar dat is nog niet het grootste probleem,  als ik het een keer vergeet, dan trek ik de hele zaak aan flarden bij het openen van de brug.

Het alternatief is dat de raileinden precies recht voor elkaar liggen als de brug op zijn plek ligt. Bij drie van de vier overgangen is dat gelukt. Bij de vierde heb ik nog een hoogteprobleem, de rails aan de landzijde liggen 1 mm hoger dan aan de brugzijde. Daar moet ik nog wat foezelen om het gelijk te krijgen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4490
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #205 Gepost op: 18 July 2023, 13:25:38 »
Hoi Klaas,

Zoals altijd ziet het er weer strak uit.
Ik moet straks ook ( voor een raam) twee stukken rails verwijderbaar hebben.
Heb je geen last van verschuiven door temperatuurverschillen bij de overgangen zonder raillassen?
En is 9mm multiplex dan stevig genoeg als uitneembaar gedeelte?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #206 Gepost op: 18 July 2023, 17:02:36 »
Dave, ik heb nog geen last gehad van temperatuurverschillen. De rails zijn bij tamelijk warm weer gelegd. Als het kouder wordt zullen ze iets krimpen en dan worden de onderbrekingen bij de overgangen wat groter. Zal niet meer dan een millimeter worden en dat is voor H0 treinen geen probleem. Ze zullen hoogstens wat meer kedeng-kedeng doen.
Zijdelings wordt de brug zo stevig opgesloten dat daar nauwelijks beweging in zit.

Voor een uitneembaar stuk is een enkele plaat van 9 mm te slap, denk ik. De brug is dan ook als een doosconstructie gebouwd. Ik kan er binnenkort wel een plaatje van laten zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4490
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #207 Gepost op: 18 July 2023, 19:03:54 »
Oja dat zo fijn zijn.
Ik ben benieuwd.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #208 Gepost op: 18 July 2023, 21:23:15 »
Dwarsdoorsnede van de klapbrug.
De twee sporen liggen op verschillende hoogte.
Door de dwarsspanten ontstaat een doosconstructie omdat er nu platen in 3 verschillende vlakken liggen. Dat maakt het geheel stabiel.
De draagbalken steken aan de einden iets door en liggen bijna klem tussen de L-profielen van het vaste deel.
Daardoor zit er zijdelings vrijwel geen beweging in.
Alles zit geschroefd, maar de schroeven heb ik niet getekend.


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4490
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #209 Gepost op: 18 July 2023, 21:46:06 »
Duidelijke tekening,
Dankje Klaas!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI