Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:48:12
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 15:37:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
  

Auteur Topic: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0  (gelezen 59364 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #195 Gepost op: 14 July 2023, 17:09:31 »
Welke schuiflasjes bedoel je?
Er zitten gewone railverbinders tussen, de originele van Peco, code 75. Die zijn op de printplaat vastgesoldeerd. De spoorstaven zijn niet vast gesoldeerd, die kunnen in de railverbinder nog iets bewegen voor thermische uitzetting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #197 Gepost op: 14 July 2023, 23:05:28 »
Oja, die dingetjes. Die hebben de functie als verbinding op de overgang tussen twee modules.
Maar de spoorbaan die ik nu aan het bouwen ben bestaat niet uit modules, het is een vast geheel.

Ik gebruik dit idee op de blokscheidingen. Daarvoor haal ik deze foto even in herinnering van de plek waar ik ben begonnen met rails leggen:


Het is wat lastig te zien, maar als je inzoomt lukt het wel. Er zijn daar railverbinders op twee printplaatdwarsliggers gesoldeerd. Als de spoorstaven aan de andere kant er ook in zitten, zaag ik tussen de dwarsliggers de railverbinder(s) door. Er ontstaat dan een elektrische scheiding terwijl de raileinden goed ten opzichte van elkaar gefixeerd blijven.

Bij de situatie onder de spoorbrug heb ik een groter stuk printplaat gebruikt omdat dit straks onder de overwegvloer verdwijnt.


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #198 Gepost op: 15 July 2023, 12:19:20 »
Citaat
Die hebben de functie als verbinding op de overgang tussen twee modules
Ja of om een klapbrug aan te sluiten  :P
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #199 Gepost op: 15 July 2023, 13:01:53 »
De klapbrug ga ik echt niet met schuiflasjes aansluiten. Probeer je maar eens voor te stellen wat de ravage is als ik vergeet om ze los te schuiven. :'(
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #200 Gepost op: 17 July 2023, 16:44:01 »
Bijna rond. Nog een gaatje van 20 cm moet gedicht worden.


Dit is het startpunt/eindpunt. Bij elkaar 21 meter en 5 centimeter spoor.


Nu voedingsdraadjes aansluiten en dan eindeloos een trein laten rondbollen om te zien of er nog oneffenheden in zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #201 Gepost op: 17 July 2023, 20:46:13 »
Citaat
Probeer je maar eens voor te stellen wat de ravage is als ik vergeet om ze los te schuiven.
TARFU  :o.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #202 Gepost op: 17 July 2023, 21:02:10 »
Precies, en dat wil ik dus voorkomen.

Het gaatje in bovenstaande foto is inmiddels gedicht en morgen begint het solderen van de aansluitdraadjes.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #203 Gepost op: 18 July 2023, 08:47:46 »
Waren die raillasjes niet juist bedoeld voor gebruik op de bakovergang? Dan kan je ze wel gebruiken bij de brug (zodat je sporen netjes uitlijnen)? Maar ik vermoed dat je daar al een goed alternatief voor hebt bedacht  ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #204 Gepost op: 18 July 2023, 09:53:36 »
Ik had al aangegeven dat ik geen raillasjes bij de klapbrug wil. Elke keer als ik de kamer in of uit wil moet de brug omhoog en dan moet ik de lasjes terugschuiven. Dat vind ik te lastig. Maar dat is nog niet het grootste probleem,  als ik het een keer vergeet, dan trek ik de hele zaak aan flarden bij het openen van de brug.

Het alternatief is dat de raileinden precies recht voor elkaar liggen als de brug op zijn plek ligt. Bij drie van de vier overgangen is dat gelukt. Bij de vierde heb ik nog een hoogteprobleem, de rails aan de landzijde liggen 1 mm hoger dan aan de brugzijde. Daar moet ik nog wat foezelen om het gelijk te krijgen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4382
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #205 Gepost op: 18 July 2023, 13:25:38 »
Hoi Klaas,

Zoals altijd ziet het er weer strak uit.
Ik moet straks ook ( voor een raam) twee stukken rails verwijderbaar hebben.
Heb je geen last van verschuiven door temperatuurverschillen bij de overgangen zonder raillassen?
En is 9mm multiplex dan stevig genoeg als uitneembaar gedeelte?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #206 Gepost op: 18 July 2023, 17:02:36 »
Dave, ik heb nog geen last gehad van temperatuurverschillen. De rails zijn bij tamelijk warm weer gelegd. Als het kouder wordt zullen ze iets krimpen en dan worden de onderbrekingen bij de overgangen wat groter. Zal niet meer dan een millimeter worden en dat is voor H0 treinen geen probleem. Ze zullen hoogstens wat meer kedeng-kedeng doen.
Zijdelings wordt de brug zo stevig opgesloten dat daar nauwelijks beweging in zit.

Voor een uitneembaar stuk is een enkele plaat van 9 mm te slap, denk ik. De brug is dan ook als een doosconstructie gebouwd. Ik kan er binnenkort wel een plaatje van laten zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4382
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #207 Gepost op: 18 July 2023, 19:03:54 »
Oja dat zo fijn zijn.
Ik ben benieuwd.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #208 Gepost op: 18 July 2023, 21:23:15 »
Dwarsdoorsnede van de klapbrug.
De twee sporen liggen op verschillende hoogte.
Door de dwarsspanten ontstaat een doosconstructie omdat er nu platen in 3 verschillende vlakken liggen. Dat maakt het geheel stabiel.
De draagbalken steken aan de einden iets door en liggen bijna klem tussen de L-profielen van het vaste deel.
Daardoor zit er zijdelings vrijwel geen beweging in.
Alles zit geschroefd, maar de schroeven heb ik niet getekend.


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4382
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #209 Gepost op: 18 July 2023, 21:46:06 »
Duidelijke tekening,
Dankje Klaas!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI