Een tijdje geleden, was ik begonnen aan een project voor iemand. Hij had een simpele wens...Een enkelsporig baantje met 2 passeerstukken. De wens was dat 2 treinen gelijktijdig van een station konden vertrekken en automatisch moesten ze op het volgende station op elkaar wachten en weer vertrekken etc.Analoog zou dit probleem niet al moeilijk zijn, daar maken we wel ff een print voor en doen we een beetje PWM enzo, maar dan.. digitaal, yuck.Feitelijk zijn er 2 'normale' oplossingen waaruit je kan kiezen. Dat zijn ABC modules en anders computer + bezetmelders.
Want waar sommige decoders ABC niet snappen, wordt de rembooster wel altijd gesnapt.
Hoe wordt voorkomen dat de boosters mekaar niet vernietigen op het moment dat een trein ze beiden aan elkaar verbindt met de wielen.
Tja, dat probleem is niet anders dan bij het gebruik van meerdere gewone boosters
De eenvoudige automatisering als hier beoogd is ook bij uitstek geschikt voor een centrale met was ingebouwde basale automatisering
Volgens mij kan je met die Ecos ook niet makkelijk een bloksysteem maken. Volgens mij moet je dan ook iets van remmodules zoals Lenz BM2 of BM3 gebruiken. Die moet je dan aansluiten op een DCC schakeldecoder.
En dan kan je in die ecos een bezetmelder koppelen aan die ABC module.
Ja kijk wat ik al dacht. Er zit een buffer sectie in, dat is hetzelfde idee als Lenz en ook ik bij de ABC modules ook gebruiken. De buffersectie moet langer dan je langste trein.