Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De projecten van Ruben (NL H0) door MOVisser
19 June 2025, 23:51:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door KNed
19 June 2025, 23:43:44
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door KNed
19 June 2025, 23:37:55
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
19 June 2025, 23:01:08
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
19 June 2025, 22:29:11
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
Raadplaatje door grossraumwagen
19 June 2025, 22:22:56
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Keska
19 June 2025, 22:15:16
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
19 June 2025, 22:12:01
19 Toen door R1954
19 June 2025, 21:46:55
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
19 June 2025, 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
19 June 2025, 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
19 June 2025, 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
19 June 2025, 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 June 2025, 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
19 June 2025, 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
19 June 2025, 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 June 2025, 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
19 June 2025, 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
19 June 2025, 15:30:49

Auteur Topic: Al mijn goede ideeën...  (gelezen 54280 keer)

bask185

• Offline Offline
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #165 Gepost op: 24 April 2024, 23:00:04 »
Een tijdje geleden, was ik begonnen aan een project voor iemand. Hij had een simpele wens...

Een enkelsporig baantje met 2 passeerstukken. De wens was dat 2 treinen gelijktijdig van een station konden vertrekken en automatisch moesten ze op het volgende station op elkaar wachten en weer vertrekken etc.

Analoog zou dit probleem niet al moeilijk zijn, daar maken we wel ff een print voor en doen we een beetje PWM enzo, maar dan.. digitaal, yuck.

Feitelijk zijn er 2 'normale' oplossingen waaruit je kan kiezen. Dat zijn ABC modules en anders computer + bezetmelders.
Computer + melders was ongewenst om meer dan 1 reden. ABC bleef over. Dus ik stuur een ABC dingetje op en verdorie de helft van z'n decoders snappen dat weer niet.

Wat dan? Terug naar analoog? toch wel computer? Beiden was geen optie dus Who you gonna call? ::)

De centrale in kwestie was een z21 en de enige manier is dan om via Xnet iets voor elkaar te krijgen. Dus zo bedacht ik een printje met 2 bezetmelders, 2 mosfetjes voor een wisseltje en een rood groen lichtseintje kwam er bij.

De bediening is een soort van simpel. Je moet de printen vertellen dat ze een trein hebben en welk adres die heeft. Nou dat kan je doen door op de 'ADD' schakelaar te drukken en een adres aan te sturen met je multimaus. Met de GO schakelaar kan je een trein laten vertrekken en met AUTO kan je ze op automatisch zetten. Met een potmeter kan je de afrem vertraging instellen.

Elke spoor heeft een print

Maar daar waar de bediening simpel is, is de bedrading een ander verhaal. Hoewel ik creatieve dingen kan doen met XpressNet, moest ik hier IO lijntjes trekken tussen printen. Tussen 2 printen in een passeerstuk ligt een 'synch' lijn. Daarmee communiceren de printen dat ze op elkaar wachten. En er lopen lijntjes tussen de passeerstukken die lok adressen moet doorpasen. Zo weet een ontvangende module welk adres hij moet afremmen.

En al bij al ziet dat er zo uit.

En dan moet er nog meer worden aangesloten..

Conclusie. Het idee van printplaten om dit soort zaken aan te automatiseren (want..geen PC meer nodig): goed. Oplossing: ingewikkelder dan dat het briljant is (<- het werkt ook nog daadwerkelijk  :o).  Ook erg veel werk, veel support moeten leveren, achteraf software updaten enzo.. en dat no profit.

Anyways.

Ik geloof nog steeds niet in PC besturing, dus ik moet een simpelere oplossing hebben.

Een van de dingen waar ik van af moet, is dat de blokprint zelf wissels en seinen aanstuurt. Als iemand magneet wissels wilt, en een ander servo en dan met of zonder puntstuk polarisatie... en dito met bezetmelders. Ik kan wel leuk stroomdetectie inbouwen, maar wat nu als men massadetectie wilt of 'lichtsluisjes'.

Om dingen te vereenvoudigen, wil ik eigenlijk gebruik maken van standaard decoders en terugmelders.

De blokprint zelf, hoeft eigenlijk alleen maar een beetje logica af te handelen.
Hij moet weten:
- welke melders van zijn blok zijn.
- naar welk blok hij een trein stuurt en wanneer hij een trein moet verwachten.
- wat hij moet doen met accessoires bij het vertrekken. Sein moet op groen, uitrijwissels moeten goed gezet worden.

Vanwege de schakelaars die ik nodig heb om een trein te koppelen en te laten vertrekken enzo wilde ik weer 1 print per blok doen, maar dat hoeft niet.
Als ik namelijk de schakelaars aan een bezetmelder hang, kan ik die gebruiken. In het eerste plan met de vier printen, moet de 'auto' schakelaar naar alle vier printen bekabeld zijn. Maar koppel je die schakelaar aan een bezetmelder dan zijn die vier draadjes weg.

Dus wat blijft er dan nog over? Een soort black box die ik hier 'Track Manager' genoemd heb (omdat hij tracks doet managen  ::))
Het enige wat hij doet, is bezetmelders afwachten en trein doen afremmen en optrekken en wissels en seinen schakelen enzo.

Ik was wel al begonnen aan iets van een printje, maar ik heb eigenlijk al genoeg aan een soort blackbox met een loconet aansluiting. Het zou een klein dongeltje kunnen zijn.

Je moet alleen de black box informatie geven over wat hij moet doen. Dat kunnen we op 2 manieren doen. Ik wilde eerst iets doen met knopjes en een schermpje er op. Dat was plan A

Plan B is om het inleren met USB te doen. Dan kan ik gewoon m'n USB <> Loconet interface gebruiken en een andere programma er in schieten. Dan hoef je op de PC alleen nog maar ff een setupje te door lopen en wat vraagjes te beantwoorden en voor je het weet, is je kleine modelspoorbaan zelf regulerend zonder PC  ::)

Ja dat gaat wat programmeer werk worden, vrees ik :police:

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #166 Gepost op: 24 April 2024, 23:28:28 »
Bas, super wat je allemaal bedenkt,, maar heb je al tijd kunnen vinden in de opvolging van her schaduwstation probleem?
Mvg
Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #167 Gepost op: 25 April 2024, 00:19:14 »
Ik heb de eerste 10 ABC modules in huis. Ik heb momenteel mijn programmer uitgeleend, die verwacht ik binnen een week terug en dan kan ik de ABCs van een programma voorzien.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #168 Gepost op: 25 April 2024, 08:13:34 »
 (y) (y) (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

henk

• Offline Offline
« Reactie #169 Gepost op: 25 April 2024, 08:38:22 »
Een tijdje geleden, was ik begonnen aan een project voor iemand. Hij had een simpele wens...

Een enkelsporig baantje met 2 passeerstukken. De wens was dat 2 treinen gelijktijdig van een station konden vertrekken en automatisch moesten ze op het volgende station op elkaar wachten en weer vertrekken etc.

Analoog zou dit probleem niet al moeilijk zijn, daar maken we wel ff een print voor en doen we een beetje PWM enzo, maar dan.. digitaal, yuck.

Feitelijk zijn er 2 'normale' oplossingen waaruit je kan kiezen. Dat zijn ABC modules en anders computer + bezetmelders.

Bestaat de remgenerator eigenlijk nog?
Dat was ooit de manier om een bestaande analoge geautomatiseerde baan geschikt te maken voor digitale locs. Waar voorheen stukken spoor stroomloos konden worden gezet, werden die voor afremmen op de generator aangesloten. De decoders kregen dan een signaal waardoor ze remden. Zou wel met alle dcc-decoders moeten werken. Als de locs verder moesten sloot het systeem de centrale weer op het betreffende stuk spoor aan, zoals analoog de rijstroom weer werd aangesloten. De locs trokken dan op met de ingestelde vertraging.

En verder blij dat ik zoiets in een kwartiertje met de computer aan de gang zou hebben.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #170 Gepost op: 25 April 2024, 12:28:41 »
Volgens mij doet zo'n remgenerator/rembooster het DCC broadcast adres/adres 0 gebruiken en verstuurt maar 1 DCC pakket en dat is 'snelheid 0'. Elke DCC decoder moet luisteren naar het broadcast adres. De z21 kan dat bijvoorbeeld gebruiken om alle loks te noodstoppen.

Opzich is dat ook een mooie oplossing voor dingen. Want waar sommige decoders ABC niet snappen, wordt de rembooster wel altijd gesnapt.

Wat ik mij alleen afvraag. Hoe wordt voorkomen dat de boosters mekaar niet vernietigen op het moment dat een trein ze beiden aan elkaar verbindt met de wielen. Dan moet je volgens mij iets van een overgangssectie hebben of een bufferzone of iets in die richting. Ik vraag me ook af of veel mensen het gebruiken. Ik weet van het bestaan af maar ik kan me geen baan herinneren op BNLS die het toegepast heeft?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #171 Gepost op: 25 April 2024, 12:48:42 »
Want waar sommige decoders ABC niet snappen, wordt de rembooster wel altijd gesnapt.

Mijn mening:  decoders die ABC niet snappen zijn niet bij de tijd.  Een rembooster trouwens ook niet (welk merk heeft die nog ?)

Hoe wordt voorkomen dat de boosters mekaar niet vernietigen op het moment dat een trein ze beiden aan elkaar verbindt met de wielen.

Deze opmerking snap ik niet.
Centrale en boosters zijn gescheiden door dubbele isolatie van de rail (DCC). Daar is geen probleem mee.
Wat je mogelijk bedoelt is een overgang tussen een sectie verbonden met de rembooster en een sectie gevoed vanuit een andere booster (of centrale).
Maar de loc rijdt pas door als de sectie, waarin de trein is gestopt, weer doorverbonden is met de gewone booster/centrale.  Dus dan krijg je weer een gewone overgang van booster naar booster.

Fout gaat het als de loc doorschiet en een verbinding maakt tussen stopsectie en het daaropvolgende baanvak, gevoed vanuit de gewone booster.
Wat dit voor consequenties heeft weet ik niet, maar ik neem aan, dat daar toch een soort beveiliging (kortsluitbeveiliging ?) in zit, die voorkomt dat "de boosters mekaar ... vernietigen " .

PS PB gestuurd.

henk

• Offline Offline
« Reactie #172 Gepost op: 25 April 2024, 12:51:06 »
Tja, dat probleem is niet anders dan bij het gebruik van meerdere gewone boosters. Kennelijk kan het.
De remgenerator van Roco was, afgezien van het signaal, bij mijn weten verder ook identiek aan de 10764 versterker en 10765 booster.

Een rembooster was ook primair bedoeld voor een gemakkelijke overstap van analoge naar digitale automatisering. Je kon bij wijze van spreken de oeroude relais gewoon laten zitten. Of veel mensen dat zo hebben gedaan, weet ik niet. Digitaal maakt nu net veel elegantere manieren van automatisering mogelijk.
De meeste remgenerators zijn ook uit de assortimenten verdwenen. Maar het idee van de stopopdracht is op de een of andere manier misschien nog bruikbaar.

De eenvoudige automatisering als hier beoogd is ook bij uitstek geschikt voor een centrale met was ingebouwde basale automatisering, zoals de Ecos. Praat je wel over een andere prijsklasse. En je moet van te voren nadenken wat je met een aan te schaffen centrale wil. Maar goed, de z21 was er in dit geval al.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RobGood

• Offline Offline
« Reactie #173 Gepost op: 25 April 2024, 13:24:22 »
Weer terug gaand naar de primaire vraag, dat ovaaltje met twee automatisch pendelende treinen. Is eenvoudig te realiseren met dit arduino,project.
https://sites.google.com/site/wisselmotor/arduino-projecten/pendeldcc
Rob

bask185

• Offline Offline
« Reactie #174 Gepost op: 25 April 2024, 14:52:20 »
Had helaas niet gewerkt vanwege de 2e eis. Hij wilde graag ook nog met de maus kunnen rangeren.

Ik vind het verder wel een leuk concept. Het idee verschilt niet veel, uitwerking wel. Nu ben ik zelf gestopt met het maken van arduino shields, te veel soldeerwerk voor mijn smaak  :P, al die headers

Ik ben ook voorstander van loconet omdat dat mooi makkelijk is voor heel veel dingen. Je knoopt het aan een centrale, je knoopt aan een terugmelder(s), handregelaar d'r bij ook altijd leuk. Zo kan je het zo groot en klein maken als je wilt. Je kan ff een opcode toevoegen als je dat nodig heb.

En ik vind de flexibiliteit fijn. Bezetmelders, centrales, throttles, schakeldecoders alles kan je kopen. En als ik bijvoorbeeld een trein op een blok wil plaatsen dan druk ik op een knop (die aan een Lnet bezetmelder hangt) en dan bestuur ik de trein ff met de handregelaar en dan weet de 'black box' welk adres en welke richting.

Voor de PenDelDCC moet je, zoals ik het zie, zelf nog niets in elkaar flansen voor terugmelding.

@Henk
Citaat
Tja, dat probleem is niet anders dan bij het gebruik van meerdere gewone boosters
Bij gewone boosters is het signaal synchroon dan is er geen probleem. Maar als jij van een stuk normaal spoor naar een rembooster rijdt en die rembooster staat op remmen omdat het sein op rood staan, dan zijn de boosters niet synchroon. En als dan een trein oversteekt... dan moet je iets hebben waardoor de trein kan passeren zonder de boosters aan elkaar te hangen. Dat het kan weet ik weel, maar hoe ze dat doen? Staan er nog handleidingen van die dingen online?

Citaat
De eenvoudige automatisering als hier beoogd is ook bij uitstek geschikt voor een centrale met was ingebouwde basale automatisering
Ik denk dat het dit ovaal er wel mee kan werken.

Volgens mij kan je met die Ecos ook niet makkelijk een bloksysteem maken. Volgens mij moet je dan ook iets van remmodules zoals Lenz BM2 of BM3 gebruiken. Die moet je dan aansluiten op een DCC schakeldecoder. En dan kan je in die ecos een bezetmelder koppelen aan die ABC module. Ik weet althans dat marklin wilt dat je dit zo doet met hun CS2 / CS3. En dat wordt dan idd een erg dure hobby   :police:

Om dat bloksysteem goedkoop te maken, had ik eerder een ander idee voor marklin

En ik had vorige week ook mijn eigen ABC modules binnen (zelfde idee, maar dan 2 rail), die lijken kwa werking op zo'n BM2 maar dan iets eenvoudiger. Ik vind dit soort blokmodules wel altijd veiliger en simpeler dan zo'n computer programma. Ik durf op MSV geen artitec uit te zetten met iTrain actief. Hot potato..  ::). Dan weet ik zeker dat ik weer opzoek kan gaan naar mn buffers

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #175 Gepost op: 25 April 2024, 17:18:56 »
Volgens mij kan je met die Ecos ook niet makkelijk een bloksysteem maken. Volgens mij moet je dan ook iets van remmodules zoals Lenz BM2 of BM3 gebruiken. Die moet je dan aansluiten op een DCC schakeldecoder.

Een BM3 is uit zichzelf al een deel van een bloksysteem, daar heb je geen schakeldecoder voor nodig.

Wil je de  BM2 schakelen, dan kan dat inderdaad met een schakeldecoder, maar als die het sein al bedient heb je er geen extra nodig.  Het sein bedient dan de BM2.

En dan kan je in die ecos een bezetmelder koppelen aan die ABC module.

Ja, maar niet zomaar.  Als je de bezetmeld-uitgang van de Ecos gebruikt om de BM te voeden (het woord voeden zegt het al), dan geeft de bezetmelding permanent bezet.  Je dient dus de uitgang van de BM te gebruiken (zit een opto-coupler in) en die met een gepaste weerstand aan te sluiten op de bezetmelder. Althans, zo doe ik het voor speciale gevallen.
De moeilijke weg kan ook, maar de BM heeft een uitgang bedoeld voor de Lenz terugmelder, dus RS-bus.  Hoe je die weer op een ander systeem aansluit ?

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #176 Gepost op: 25 April 2024, 17:22:59 »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #177 Gepost op: 29 April 2024, 23:50:42 »

Ja kijk wat ik al dacht. Er zit een buffer sectie in, dat is hetzelfde idee als Lenz en ook ik bij de ABC modules ook gebruiken. De buffersectie moet langer dan je langste trein. Standaard staat de buffer sectie op je normale DCC spoor. Pas als de voorkant van de trein gedetecteerd wordt en de trein moet stoppen, dan wordt de buffer sectie evenals de rem sectie geschakeld naar de rembooster. Doordat je schakelt wanneer de trein al binnen is, voorkom je de kortsluiting. Ik vind dit nog altijd een mooi idee, vooral als je nog veel oudere decoders hebben die geen ABC doen. Sws beter dan een computer  :P

Wat bloksystemen voor digitaal trein betreft. Ik heb ooit een andere methode bedacht. Technisch is het haalbaar om met railcom melders een autonoom werkend bloksysteem te maken. Zo'n melder weet namelijk het adres van een trein, (dat is m.i. ook het enige echt nuttige van dat railcom). Een dergelijke terugmelder met bijvoorbeeld BiDiB, Loconet , CAN (Z21)? interface kan dan zelfstandig de centrale aansturen om een trein aan te sturen. Het enige wat een melder dan moet weten is iets van hoe het bloksysteem in elkaar steekt. Een terugmelder moet weten welke melders voor en achter hem zitten om zo de treinen op de juiste manieren door een bloksysteem te loodsen. Ik ga dit in ieder geval niet maken for the forseeable future

Anyways terug naar de tekentafel.

Soms als ik een idee heb, doe ik eerst een schema te maken in KiCad. Daarvoor gebruik ik graag 'schematic sheets' en hiërarchische labels. Dat vin'k mooi  ;D. Een deel van die sheets kan ik meteen invullen doordat ik de inhoud van andere projecten kan recyclen en de rest is nog altijd leeg.

Dit 'ding' (root sheet) moet dan een draaischijf decoder voorstellen, geschikt voor alle soorten aandrijvingen (unipolaire steppers, bipolaire steppers en DC motoren  ::)).

Met deze stijl van schema's, kan ik meestal op de front pagina/root sheet zo'n beetje alle onderdelen kwijt in een overzichtelijke wijze. Ook de bussen (blauw) voegen veel toe m.i. In een oogopslag zie je waar DCC allemaal komt, waar Loconet komt en wat ik op I2C aansluit.

Ik voeg ook van die dummy dingen door die dan op Rj12 connectoren, kroonstenen en barreljacks lijken enzo. Op schema niveau ben ik dan al een beetje bezig met de uiteindelijke PCB layout.

Het leek mij wel leuk om door middel van knopjes en dat OLED schermpje om een draaischijf decoder te kunnen configureren. En ik wil zo min mogelijk kunnen configureren. Sommige dingen moeten gewoon. Of je nu een DC motor aandrijving of een stappen motor heb..  Maar met behulp van een home sensor kan ik de schijf zichzelf laten inmeten. En met de knopjes 'CW' en 'CCW' kan je tijdens het inleren de schijf handmatig naar sporen toe joggen en zo kan je de sporen handmatig inleren.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Juroen

• Offline Offline
« Reactie #178 Gepost op: 30 April 2024, 08:44:01 »
Met de volgende kink vind je de handleiding van roco 10777 en 10779.
https://www.manualslib.com/manual/1869219/Roco-10777.html#manual

Groet, Juroen

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #179 Gepost op: 30 April 2024, 13:21:56 »
Ja kijk wat ik al dacht. Er zit een buffer sectie in, dat is hetzelfde idee als Lenz en ook ik bij de ABC modules ook gebruiken. De buffersectie moet langer dan je langste trein.

Met dien verstande, dat er een fysiek verschil zit in de indelingen.
Remgenerator:  begin en einde BLOK beide raillassen geïsoleerd. Detectiepunt heeft GEEN isolatie.
ABC:  BLOK enkelzijdig geïsoleerd, met begin rem/stopsectie (detectiepunt) een enkelzijdige isolatie.

Dus ABC kent 2 fysieke secties in een blok, de remgenerator niet en vormt één aaneensluitend blok.