Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 87409 keer)

Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 753
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #675 Gepost op: 20 July 2024, 14:46:58 »
Was ook meer als grapje bedoeld


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #676 Gepost op: 21 July 2024, 10:31:38 »
Voor de sponningen van de vierkante ramen aan de achterkant gebruik ik de etsdelen. Voor de kantelramen aan de voorkant gietdelen.


67952

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #677 Gepost op: 21 July 2024, 14:01:57 »
Wat een .........................weer vandaag. Dan maar de handrails er op zetten.

Van binnenuit met 10-secondenlijm. Het grootste probleem is de bereikbaarheid in dat donkere gat. Zaklantaren erbij en goed focussen terwijl je hengelt met een lange staaf met daarop een druppel lijm. Na enkel "afvalllers" is het gelukt.






68016

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #678 Gepost op: 22 July 2024, 23:36:01 »
De mantelbuis voor de pyrometer.
Gespoten met zwarte primer Motip.


Albion buis 0,7mm met bevestigingsmiddelen van Bauer Modellbau (Spoor-0). Laatste zijn van binnenuit gelijmd.


68283
« Laatst bewerkt op: 23 July 2024, 08:16:48 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #679 Gepost op: 23 July 2024, 21:24:44 »
De smeerleidingen vanaf de Friedmann smeerpers, via de mantelbuis, naar de cylinders.

De mantelbuis 1,0/1,5mm buis. Motip Primer.
Vast aan de ketel met bevestigingsmateriaal van Bauer Modellbau.






Wat zie je er van? ..... :'(


68458
« Laatst bewerkt op: 23 July 2024, 21:27:06 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #680 Gepost op: 24 July 2024, 22:01:14 »
Al die kleine bevestigingsmaterialen en leidingen moeten wel stuk voor stuk gezandstraald en 2x gespoten worden om het 100% dekkend te krijgen. Geduld dus.
En vooral niet alle leidingen tegelijk in één grote sessie want dat gaat verkeerd is mijn ervaring. Gelukkig heb ik geen haast  ;D

Ideaal die schaarklemmen.


68609
« Laatst bewerkt op: 25 July 2024, 00:07:17 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #681 Gepost op: 25 July 2024, 00:12:57 »
De stoomverwarmingsleiding,

Ongespoten


Gespoten,

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #682 Gepost op: 25 July 2024, 13:43:32 »
De sproeierleiding (0,8mm) is een lastig ding om te monteren want die loopt over de 3 grote demontabele bouwsecties. Ik heb het deel dat over de rookkast loopt losgeknipt van de rest zodat ik de leiding nu in 2 delen heb. De rookkast blijft (met een Albionbuisje 0,9/1,1 als aansluiting voor de leiding) demontabel. Wel even goed mikken bij het in elkaar zetten van het geheel, maar dat lukt.

Het wordt in deze fase van de bouw steeds lastiger om alle fragiele delen recht/onbeschadigd te laten en de lak.....stiften maar.
Ik begin dan ook te twijfelen over het bouwen van een 6300 in Spoor-1.



Klemmetjes van Bauer Modellbau, aan de binnenkant van de ketelbuis vastgelijmd.


Dat slijpsel naast de luchtpomp nog even wegblazen. ;D
« Laatst bewerkt op: 25 July 2024, 13:49:28 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #683 Gepost op: 25 July 2024, 22:34:47 »
De eerste koperen leiding, de blazer. Dat is een stoomleiding met afnamepunt op de ketel met bediening door een draaistang.
Positie net onder de handrails en achter de stoomverwarmingsbuis. Past net.
0,8mm koperdraad.
Leiding en draaistang houd ik nog even demontabel tot alles er op zit. (voorgevoel ;D)



Afsluiter op de rookkast.


Stoomafnamepunt.


Draaistang. Verscholen, maar loopt echt tot in het machinistenhuis.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #684 Gepost op: 25 July 2024, 23:25:34 »
Voorgevoel van "nog niet vastzetten" was juist...Oeps, tunnelvisie
Op de plaats waar ik de steun voor de leiding heb gezet, hoort de ketelklepkast en de stoomleiding is niet recht, maar loopt met een boog over de ketelklepkast heen... Ik zag het pas toen ik de Spoor-0 versie wilde maken waarvan ik de onderdelen al had gemaakt...MET boog.

Morgen corrigeren.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #685 Gepost op: 26 July 2024, 11:22:18 »
Herkenbare hoeveelheid werk :).  Je denkt, ik heb de boel gespoten en nu kan ik het model gewoon in elkaar zetten. Mis... Er is nog steeds heel veel te doen. Merk het weer actueel aan mijn 8400 met een oneindig lijkende reeks van klusjes.

Maar wordt wel heel erg mooi! En blijven kijken naar foto's van het voorbeeld.

mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #686 Gepost op: 26 July 2024, 11:35:06 »
Achter de schermen is gevraagd naar een lijst van gietdelen die te koop waren bij het inmiddels failliet verklaarde Shapeways.
Nee, we hebben nog geen 100% vervangbare leverancier gevonden.

Let op:
1. Op de etsplaat zitten sommige onderdelen ook, alleen vond ik gietdelen mooier of makkelijker. Bv. de trappen en steunen.
2. Er zijn doublures door het opnemen van Vs1. en Vs.2 enz. Bv. de luchtpomp en combi-gietstukken

Dit zijn de onderdelen voor de Spoor-1 versie waaruit een keuze gemaakt kon worden.






















« Laatst bewerkt op: 26 July 2024, 11:42:18 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #687 Gepost op: 26 July 2024, 12:44:15 »
@Ivo..
Inderdaad blijven kijken en bij twijfel (dat had ik eigenlijk wel een beetje) toch nóg eens goed kijken. Gelukkig weet ik waardoor ik die fout maakte is de schade 0,0.

Eerst maar eens de ketelklepkast (links) en het stoomafnamepunt voor de waterpomp (rechts-boven) er op gezet.
Nu weet ik weer hoe het moet en kan de drie koperen leidingen gaan buigen ipv de messing exemplaren die ik als proef al had.
« Laatst bewerkt op: 26 July 2024, 12:47:39 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #688 Gepost op: 26 July 2024, 14:01:18 »
De foto van jouw specifieke 6000 heb ik even niet bij de hand (beter zoeken in dit draadje waarschijnlijk), maar de ketelklepkast krijgt toch zijn voorverwarmde stoom aan de onderkant van de voorwarmer? En die krijgt toch weer de stoom via de Knorr pomp?

In mijn herinnering wordt de blazer door de onderste kraan aangedreven en de bovenste zit er niet, maar is hoogstens een handrail, of aan de andere kant van de ketel.

Kortom inderdaad foto's kijken. En leuk, al die verschillen binnen één lokserie. Ga nu even terugbladeren. En dan wis ik deze post ;D.


mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #689 Gepost op: 26 July 2024, 14:02:07 »






Inderdaad: onderste kraan doet de blazer. En de bovenste kraan eindigt in een loze leiding, die misschien nog ergens de ketel in gaat, maar niet naar de klepkast.
« Laatst bewerkt op: 26 July 2024, 14:04:20 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*