Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

digitaal veranderd in 15 jaar door saskia
Vandaag om 00:33:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
17 July 2025, 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
17 July 2025, 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 87119 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #600 Gepost op: 27 July 2023, 18:55:29 »
Toch nog een klusje te doen al heeft dat in feit niks met bouwen maar met spelen op de modelbaan te maken. De 6000 is een tenderloc en moet dus ook in zijn "achteruit" kunnen worden ingezet. Dan moeten er ook lampen op. We hebben lampen MET houtblok (voorzijde) gemaakt en lampen ZONDER houtblok (achterzijde). Beugels en steunen zijn conform 1:1 ingemeten, maar in model bleek dat niet functioneel te kunnen zijn. Ik heb daarom uit profiel 2x4 een strak passend U-profiel gefreesd dat het aangegoten exemplaar heeft vervangen.

Links het aangegoten (te krappe) exemplaar. Rechts de zelf gemaakte


Zonder lamp:


Met lamp:


Afneembare brandende lampen.....wie?
« Laatst bewerkt op: 27 July 2023, 19:02:00 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #601 Gepost op: 08 August 2023, 16:02:39 »
De laatste (?) bestelling voor gietdelen is binnen. In dit geval met een test met de luchtpomp waarbij we net onder/op de aangegeven grenzen van Shapeways zijn gaar werken. Beoordeel zelf. Ik ben er in ieder geval blij.

In delen uitgevoerde compound-luchtpomp, Spoor-1 in MESSING.


Ik zie ribbels. ;D


Handrailknopjes Vs.2


Deksels voor de watertanks. (ZONDER  krassen. Het kan dus wel)


Lampen op houtblok.


Injecteurs Links en rechts.
Vorm van de injecteur dmv "boetseren" in 3D, overal afgerond zoals 1:1 


Handwieltjes "onder" de toegestane limiet, maar wel op het gietdeel gekregen door ze dicht te maken. Beter als geëtste exemplaren lijkt me.
Handwielen aan de voorkant..perfect.


En wat testen op maatvoering en reserve onderdelen. (Gietdeel : Combi-2)


45900
« Laatst bewerkt op: 09 August 2023, 17:07:15 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #602 Gepost op: 08 August 2023, 18:21:24 »
De luchtpomp is in elkaar gezet. De "middenboom" uitboren/frezen en dan krijg je dit....De diverse delen passen overigens perfect in elkaar.





45945
« Laatst bewerkt op: 08 August 2023, 18:24:13 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #603 Gepost op: 08 August 2023, 19:22:27 »
Raamkozijnen zijn er nu ook als gegoten exemplaren en zodoende met (niet functionele) scharnieren.
Voor de toekomstige bouwers een opgave....zoek het bedieningsmechanisme eens op een tekening want met de hand kom je er echt niet bij.
« Laatst bewerkt op: 09 August 2023, 11:34:33 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #604 Gepost op: 08 August 2023, 19:49:09 »
De stoombuis tussen rookkast en voorverwarmer is nu in diameter van 2,0 via 3,0 en uiteindelijk naar 2,5 mm gegaan en dat lijkt goed. De kromming nog niet helemaal, maar met uitgloeien en buigen heb ik hem passend gekregen.
Deze buis moet aan de rookkast vast gesoldeerd worden en en valt met het plaatsen van de ketel/rookkast in de voorverwarmer.




Die aansluiting moest ik nog even ondersteunen (dat blauwe spul) maar zal met een buisje 2,5 op de juiste diameter worden gebracht.


45996

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #605 Gepost op: 09 August 2023, 11:31:26 »
De 6015 rond 1935 heeft een waterpomp aan de rookkast hangen en derhalve maar 1 injecteur op het ketelfront nodig.


Onderin heb ik gaten 0,8 geboord en er draad in gesoldeerd zodat ik er later een koperen buis overheen kan schuiven.


46152
« Laatst bewerkt op: 09 August 2023, 11:37:27 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #606 Gepost op: 09 August 2023, 13:30:07 »
Het past maar dat was best een uitdaging met heel wat passen en meten. Zal 1:1 ook zo zijn geweest.
In de voetplaat moet een best groot gat zitten. Vanuit de onderste cylinder moet er nog een leiding aan en die heeft ook ruimte nodig.


Bevestigen aan het ophangrek met een moertje.
Dat kan gelijmd worden, maar ik ga nog kijken of de pielekes op het rek vervangen kunnen worden door een tapeind (bout) zodat ik de pomp echt kan vastschroeven.


Laat de loodgieter nu maar komen.  ;D


46189

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #607 Gepost op: 09 August 2023, 16:59:15 »
Zolang een werkstuk niet "af" is, blijf je aan het verbeteren. Zo ook met het binnenliggend drijfwerk.

Betreft stangen 9 en 10.


Ik heb stangen 10 vervangen door een gietdeel dat een stevigere aansluiting op de dwarsstang heeft. Stang 9 is een volledig platte stang.
rood:  stang 10 oud
groen: stang 10 nieuw (vernikkeld messing, gietdeel: combi-2)
geel: stangen 9 (oude gietdeel 9 is weg gehaald)
De dwarsstang is inmiddels (10 augustus) vernikkeld.


Overzicht,
Ik moet alleen de dwarsstang nog vernikkelen.
« Laatst bewerkt op: 10 August 2023, 20:05:22 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #608 Gepost op: 09 August 2023, 20:23:48 »
Het waterluik naast de kolenbunker:

Bij het handmonster in Schaal-0 heb ik ze uit de etsplaat gemaakt, maar een gietdeel leek me makkelijker.
Scharnierpunten zijn meegegoten.


Het gat dat in de achterwand van het machininstenhuis moet (bediening van binnenuit), is duidelijk te bepalen.


Luik open en standvast (over het dode-punt heen) tegen de zijwand van de kolenbunker  :D


Luik dicht met overlap over de zijwand van de lok.


Om te voorkomen dat er kolen(gruis) tussen luik en bunker komen en niks meer kan bewegen, moet er een L-profiel (2,5x2,0) tegen de zijwand worden aangebracht. Met klinknagels (de laatste van het hele project  ;D)


46335
« Laatst bewerkt op: 10 August 2023, 10:25:13 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #609 Gepost op: 10 August 2023, 11:12:50 »
We hadden al Vs.1 van de handrailknopjes, breedte kop 1,4mm. Voor handrails 1,0 mm hebben we nu Vs.2 gemaakt met een kop van 1,7 mm.
Ze zijn uitgevoerd in messing waarna ik ze heb vernikkeld. (1 minuut: 5 Volt, circa 1A)
Ook deze serie is er in oplopende maten (met 0,25 mm) vanaf 2,50-4,25 mm. Dus altijd een kaarsrechte rails over ongelijke oppervlakken (rookkast/ketel)  :D

Gaten heb ik zonder problemen op de kolomboormachine/kruistafel eerst op 0,8 gebracht en daarna opgeboord naar 1,0mm.
Links:   Vs.2. lengte 4,25 mm - gaten 1,0 mm
Rechts: Vs.2. lengte 2,5 mm   - gaten nog te boren
Achter: Vs.1. lengte 2,5 mm  -  messing


46503
« Laatst bewerkt op: 10 August 2023, 11:20:08 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #610 Gepost op: 10 August 2023, 13:09:27 »
Gelukkig was de loodgieter nog niet geweest want er moest nog een afsluiter op de rechter watertank worden aangebracht (op gietdeel Combi-2). Daarop komt de buis naar de waterpomp.
Aan dat gietdeel heb ik een 0,5mm, draadje gesoldeerd (van boven af en glad gevijld) zodat ik er een buisje overheen kan schuiven. Die leiding loopt over de wielkast, en daarna strak langs het frame. Dat wordt uitgloeien, buigen, passen en meten tussen 3 demontabele eenheden (kap, voetplaat, rookkast), dus leuk loodgieterswerk.





46553
« Laatst bewerkt op: 10 August 2023, 13:14:55 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #611 Gepost op: 10 August 2023, 22:20:16 »
Vanavond wat loodgieterswerk aan de injecteur gedaan.
(Zacht)koperbuis 1,6 mm, demontabel.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #612 Gepost op: 10 August 2023, 22:52:43 »
Voor de lamp op houtblokken zijn per lamp 2 gaatjes 1,2 mm in het plaatwerk geboord. Daar kan nog een gat van 2 mm tussen om de verlichting aan te brengen.
Vastzetten doe ik na het spuiten.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #613 Gepost op: 10 August 2023, 23:05:29 »
De pas aangekomen gietdelen zijn inmiddels allemaal al weer aangebracht en de loodgieter staat in de wacht tot de schilder geweest is.
Zonde zonde zonde om de messingkleur van dit model te gaan verbergen onder de lak.... Maar dat zal toch wel eens gaan gebeuren want ik heb vele losse potjes met al die demontabele onderdelen en die moeten er uiteindelijk op. Had ik er maar 2 gemaakt  ;D

Nou ja, dan maar weer verder werken aan de SS-1200 in 0. Vanmiddag is die weer in de eerste laag  appeltjesgroen gespoten. Morgen beoordelen of dat naar tevredenheid is opgedroogd en dan heb ik weer volop werk. Zo niet, dan komt er een volgende spuitbeurt totdat ik tevreden ben. Geen haast.
En de geraniums moeten ook weer eens aandacht want die beginnen aardig te verleppen.



46700
« Laatst bewerkt op: 10 August 2023, 23:15:58 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #614 Gepost op: 12 August 2023, 19:19:43 »
Foutje.

Hier stond een bericht wat in het Spoor-0 draadje hoorde.
Excuses
« Laatst bewerkt op: 12 August 2023, 21:39:07 door FritsT »