Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door TonM
Vandaag om 17:08:34
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 17:03:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door aad52
Vandaag om 16:52:47
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 90651 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #375 Gepost op: 23 May 2023, 20:23:26 »
Klinknagel-tuur-ogen  :'( (en ik ben nog geeneens op de helft).....dan maar de stroomafname aanpakken.

Op het handmonster heb ik destijds op het achterste en middelste wiel slepers van fosforbrons gemonteerd. Voor de afwisseling nu plunjers, gewoon omdat ik ze heb liggen.
Wel even knoeperts van gaten in het frame boren, 4 stuks aan iedere kant.
Een test leerde dat bij maximale zijdelings beweging van de wielen er nog steeds electrisch contact was. (en anders slepers  ;D)





25413
« Laatst bewerkt op: 24 May 2023, 00:31:20 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #376 Gepost op: 24 May 2023, 14:42:14 »
Uiteindelijk is alles van klinknagels voorzien en is het tijd om de kap te maken.


De scherpe randjes op de etsdelen heb ik afgerond.


De flap van het dat die omgebogen moet worden is 0,25mm dik/dun en is buigbaar, maar ik raad aan toch een buigmal te maken.
Ik schreef eerder over de positie van de ronding....bij nader inzien moet de kromming toch lager dan dat ik daar schreef.
Lees eerst ook het bouwverslag van het handmonster in schaal-0





FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #377 Gepost op: 24 May 2023, 15:46:20 »
Boven=boven
en
Haaks=haaks


De zijkant op 1 punt vastzetten en dan goed controleren.....want vanaf nu gaat het hard en fout=fout.
en dat Boven kan nu weg.. ;D





FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #378 Gepost op: 24 May 2023, 19:06:40 »
Dan komt het moment dat de etsdelen van voor en achterwand op maat gemaakt moeten worden en geplaatst moeten gaan worden.

Ik ben begonnen met de bovenkant van de watertanks TIJDELIJK aan de zijkant van het kap te solderen. Ik heb gekozen voor 1,0 mm en daarvoor een strip 1,0 dik genomen.


Dan zie je, zoals Edwin ook al aangaf, dat de voorkant machinistenhuis te lang is en je die op maat moet gaan brengen.


Om niet verkeerd te gaan knippen heb ik een copietje op restant plaat gemaakt om daarmee risicoloos te gaan testen.


2 mm er af... te weinig.


nog 1 mm er af (dus in totaal 3)..prima


En dan is er geen weg terug meer......


Dit stuk etsdeel tijdelijk vastzetten en de bovenkant watertank weer verwijderen om de maat voor de achterzijde machinistenhuis te kunnen nemen.




Uiteindelijk 2 etsdelen die een gelijke hoogte op het model hebben. :D


zo, dat ei is gelegd. :D

Mijn voorstel voor Vs.3. :
-beide etsdelen op juiste verticale lengte opnemen en bij de bouw de dakflap er dan overheen trekken. En wat aan de voorzijde niet nodig is (of in de weg zit) er later uitsnijden.
« Laatst bewerkt op: 24 May 2023, 19:24:29 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #379 Gepost op: 24 May 2023, 21:03:29 »
Komt er een versie 3 van de etsplaten?  ;D

mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #380 Gepost op: 24 May 2023, 21:06:21 »
Staat niet in de planning, maar als..... dan heb ik mijn huiswerk klaar.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #381 Gepost op: 24 May 2023, 23:14:05 »
Voor- en achterwand zijn dus niet meer compleet los geweest anders zou de positionering verloren zijn gegaan. Met veel kunst en vlieg (en soldeerwerk) zijn alle hoeken aan de binnenkant van het machinistenhuis  voorzien van L-profiel 2x2 en is er gesoldeerd met zilversoldeer van 220 graden. Dus later waarschijnlijk geen loslatende naden meer.

Toch wel een van de meest opvallende soldeermallen die ik ooit gebruikt heb, maar het werkte perfect.
Tin en vloeimiddel erbij en van binnenuit het L-profiel in de hoek drukken. Vlam er even over en klaar.


Alles zit strak en recht en zeker niet vervormd.


25754
« Laatst bewerkt op: 24 May 2023, 23:18:14 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #382 Gepost op: 25 May 2023, 09:56:59 »
Staat niet in de planning, maar als..... dan heb ik mijn huiswerk klaar.
Eén is ook wel genoeg hoor. Prachtig project, maar loopt financieel een beetje uit de hand  ;).

Vraagje, gebruik jij de 0 of de 1 pons in de klinknagelpers voor deze klinknagels?

« Laatst bewerkt op: 25 May 2023, 09:59:37 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #383 Gepost op: 25 May 2023, 10:22:00 »
Hoi Ivo,

Ik gebruik niet altijd de ponsen die bij de pers geleverd worden. Ik heb ook zelf gemaakt exemplaren voor klinknagels die echt op elkaars lip zitten. Daarvoor kan je ook de geleverde ponsen afvijlen. Dan is het wel extra aandacht voor de ondersteuning.
Het blijft een zaak van afstellen om exact die grootte en scherpte te krijgen die je wilt zien.
Maar over het algemeen gebruik ik kleinere maten dan dat standaard wordt aangegeven.

Mijn pakje met specifieke klinknagels (3 april besteld in Duitsland en een beste bulk geld) ligt nog steeds in China.   :'( Als dat niet gaat aankomen, heb ik weer een uitdaging en een grote financiële afschrijving.

Klinknagels, geperst of echte...ondingen, maar wel noodzakelijk.
« Laatst bewerkt op: 25 May 2023, 10:28:22 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #384 Gepost op: 25 May 2023, 10:27:17 »
Ja, het is niet goedkoop. In de ontwikkeling hebben we voor vele (financiële) dilemma's gestaan en steeds besloten voor kwaliteit en dan nog kan het beter. Ook jammer dat het aantal messingbouwers gestaag terugloopt zodat seriematige productie niet haalbaar is. En toeleveranciers verhogen de laatste tijden ook hun tarieven.
Het is een optie om vele onderdelen in kunststof te laten vervaardigen. Dat scheelt enorm, maar wil een messingbouwer dat? Het kan wel.
Verder zie je aan mijn verslag ook dat ik veelvuldig gebruik maak van strips uit de fret en ander plaatmateriaal. Dat scheel ook weer.

Dan praat ik nog niet wat de ontwikkeling aan testruns heeft gekost. En dan ben ik nog bezig met de ontwikkeling van 100% kloppende wielen.

Afgieten via rubber mallen .....al eerder geschreven, we wachten en wachten op de gieter, al 6 maanden. En dan praten we wel over seriematige productie. Als er enkele exemplaren voor de Spoor-1 bouwers zouden moeten komen..........

Maar we blijven zeker doorzoeken naar alternatieven voor productiemethoden en toeleveranciers en ondertussen doorbouwen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #385 Gepost op: 25 May 2023, 13:23:09 »
Juist op dit moment komt het voor mij ook net uit op de juiste maat persen van klinknagels want ik moet de voorkant van de watertanks gaan doen.

De etsdelen zijn voor mijn model te groot en moeten op maar worden gebracht, zo ook de bodemplaat.


Er moet een rand af en een nieuwe rij klinknagels worden aangebracht


Dan is het zoeken naar het juiste stempel en diepte van het persen.
Ook testen op exact hetzelfde materiaal als dat van het etsdeel.


Inspannen op de pers op een lange strip.


Lijstje met maten voor de maatvoering op de kruistafel.


en toen had ik dit.


25931

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #386 Gepost op: 25 May 2023, 17:27:02 »
Is keurig gelukt met de klinknagels.  (y)

Het kan aan het perspectief van de foto liggen, maar ik vind deze voorkant wel smal. Dat kan denk ik niet anders doordat de wielen en het chassis qua breedte wel niet zuiver op schaal kunnen zijn en de voetplaat en de totale breedte van de lok natuurlijk wel. Of toch alleen het perspectief. Maar wat je eerder liet zien van de breedte van de openingen voor de wielen in de voetplaat heb je denk ik geen keuze. En straks met de ketel ertussen en boven en de appendages ervoor valt het al helemaal niet meer op vermoed ik. Ik kijk denk ik alleen naar de schuifbeweging tussen het chassis.  :)
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #387 Gepost op: 25 May 2023, 19:50:04 »
Ik ben "overstag" wat betreft de inkeping in de watertank voor de ganghandel. Het "plafond" (zwevende plaat van het gedachte U-profiel) bestaat niet en het is een echte uitsnede en GEEN U-profiel. De ganghandel zelf past dan ook beter zodat ook de watertank precies op de plaats richting deur machinistenhuis kan worden gezet.
Dit is de de kunst van het weglaten, maar dan ten goede.




De watertank moet nog een binnenkant, maar de bovenkant, die helemaal tot "achter" als 1 geheel  in het machinistenhuis doorloopt, is afgemeten en gesneden.
Over de uitsnede buiten het machinistenhuis blijf ik bij het oude (tot het tegendeel bewezen is), de bovenkant van de watertank is daar breed en dicht dus geen ongewenste toch en water in het machinistenhuis.
Nu nog monteren.


26044
« Laatst bewerkt op: 26 May 2023, 11:05:18 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #388 Gepost op: 26 May 2023, 00:11:44 »
Stand van zake is dat de watertanks er in zitten.... (Ging vandaag even niet zoals anders. Slechte bouwdag, maar ze zitten wel, en goed.)



De onvermijdelijke kier tussen voorzijde machinistenhuis en watertank afgedekt met L-profiel 1x1. Zou ook aan de  binnenkant kunnen, maar dan blijf je die kier van 0,000001 mm zien en deze locatie dichtzetten met soldeer ..... Au, nee. Daar hoort geen soldeer,.


26116
« Laatst bewerkt op: 26 May 2023, 00:13:22 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #389 Gepost op: 26 May 2023, 14:12:11 »
Voor de volledigheid laat ik ook nog even de watertank aan de linker kant zien.


Zoals eerder vermeld, de bovenkant is 12 mm breed en de onderkant (ivm de wielen) maar 11. Hier zie je die 1 mm verschil
Ook zie je een tussenschot wat het positioneren makkelijk maakt.