Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 00:05:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
Yet Another Servo Decoder door AP3737
26 October 2025, 23:10:51
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
26 October 2025, 23:01:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
26 October 2025, 22:56:20
Rondom Charlois door Huup
26 October 2025, 22:48:25
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
26 October 2025, 22:33:36
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
26 October 2025, 22:07:06
viessmann 4500 door Kees van der knijff
26 October 2025, 21:46:44
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Edwin2121992
26 October 2025, 21:21:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
26 October 2025, 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
26 October 2025, 20:42:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
26 October 2025, 20:27:24
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
26 October 2025, 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
26 October 2025, 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
26 October 2025, 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
26 October 2025, 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
26 October 2025, 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
26 October 2025, 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 October 2025, 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
26 October 2025, 18:58:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
26 October 2025, 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
26 October 2025, 18:13:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
26 October 2025, 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
26 October 2025, 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
26 October 2025, 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
26 October 2025, 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
26 October 2025, 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
26 October 2025, 15:50:54
Da's Daz 2 door Huup
26 October 2025, 15:33:01
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 95394 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11508
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #375 Gepost op: 23 May 2023, 20:23:26 »
Klinknagel-tuur-ogen  :'( (en ik ben nog geeneens op de helft).....dan maar de stroomafname aanpakken.

Op het handmonster heb ik destijds op het achterste en middelste wiel slepers van fosforbrons gemonteerd. Voor de afwisseling nu plunjers, gewoon omdat ik ze heb liggen.
Wel even knoeperts van gaten in het frame boren, 4 stuks aan iedere kant.
Een test leerde dat bij maximale zijdelings beweging van de wielen er nog steeds electrisch contact was. (en anders slepers  ;D)





25413
« Laatst bewerkt op: 24 May 2023, 00:31:20 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11508
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #376 Gepost op: 24 May 2023, 14:42:14 »
Uiteindelijk is alles van klinknagels voorzien en is het tijd om de kap te maken.


De scherpe randjes op de etsdelen heb ik afgerond.


De flap van het dat die omgebogen moet worden is 0,25mm dik/dun en is buigbaar, maar ik raad aan toch een buigmal te maken.
Ik schreef eerder over de positie van de ronding....bij nader inzien moet de kromming toch lager dan dat ik daar schreef.
Lees eerst ook het bouwverslag van het handmonster in schaal-0





FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11508
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #377 Gepost op: 24 May 2023, 15:46:20 »
Boven=boven
en
Haaks=haaks


De zijkant op 1 punt vastzetten en dan goed controleren.....want vanaf nu gaat het hard en fout=fout.
en dat Boven kan nu weg.. ;D





FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11508
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #378 Gepost op: 24 May 2023, 19:06:40 »
Dan komt het moment dat de etsdelen van voor en achterwand op maat gemaakt moeten worden en geplaatst moeten gaan worden.

Ik ben begonnen met de bovenkant van de watertanks TIJDELIJK aan de zijkant van het kap te solderen. Ik heb gekozen voor 1,0 mm en daarvoor een strip 1,0 dik genomen.


Dan zie je, zoals Edwin ook al aangaf, dat de voorkant machinistenhuis te lang is en je die op maat moet gaan brengen.


Om niet verkeerd te gaan knippen heb ik een copietje op restant plaat gemaakt om daarmee risicoloos te gaan testen.


2 mm er af... te weinig.


nog 1 mm er af (dus in totaal 3)..prima


En dan is er geen weg terug meer......


Dit stuk etsdeel tijdelijk vastzetten en de bovenkant watertank weer verwijderen om de maat voor de achterzijde machinistenhuis te kunnen nemen.




Uiteindelijk 2 etsdelen die een gelijke hoogte op het model hebben. :D


zo, dat ei is gelegd. :D

Mijn voorstel voor Vs.3. :
-beide etsdelen op juiste verticale lengte opnemen en bij de bouw de dakflap er dan overheen trekken. En wat aan de voorzijde niet nodig is (of in de weg zit) er later uitsnijden.
« Laatst bewerkt op: 24 May 2023, 19:24:29 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #379 Gepost op: 24 May 2023, 21:03:29 »
Komt er een versie 3 van de etsplaten?  ;D

mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11508
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #380 Gepost op: 24 May 2023, 21:06:21 »
Staat niet in de planning, maar als..... dan heb ik mijn huiswerk klaar.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11508
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #381 Gepost op: 24 May 2023, 23:14:05 »
Voor- en achterwand zijn dus niet meer compleet los geweest anders zou de positionering verloren zijn gegaan. Met veel kunst en vlieg (en soldeerwerk) zijn alle hoeken aan de binnenkant van het machinistenhuis  voorzien van L-profiel 2x2 en is er gesoldeerd met zilversoldeer van 220 graden. Dus later waarschijnlijk geen loslatende naden meer.

Toch wel een van de meest opvallende soldeermallen die ik ooit gebruikt heb, maar het werkte perfect.
Tin en vloeimiddel erbij en van binnenuit het L-profiel in de hoek drukken. Vlam er even over en klaar.


Alles zit strak en recht en zeker niet vervormd.


25754
« Laatst bewerkt op: 24 May 2023, 23:18:14 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #382 Gepost op: 25 May 2023, 09:56:59 »
Staat niet in de planning, maar als..... dan heb ik mijn huiswerk klaar.
Eén is ook wel genoeg hoor. Prachtig project, maar loopt financieel een beetje uit de hand  ;).

Vraagje, gebruik jij de 0 of de 1 pons in de klinknagelpers voor deze klinknagels?

« Laatst bewerkt op: 25 May 2023, 09:59:37 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11508
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #383 Gepost op: 25 May 2023, 10:22:00 »
Hoi Ivo,

Ik gebruik niet altijd de ponsen die bij de pers geleverd worden. Ik heb ook zelf gemaakt exemplaren voor klinknagels die echt op elkaars lip zitten. Daarvoor kan je ook de geleverde ponsen afvijlen. Dan is het wel extra aandacht voor de ondersteuning.
Het blijft een zaak van afstellen om exact die grootte en scherpte te krijgen die je wilt zien.
Maar over het algemeen gebruik ik kleinere maten dan dat standaard wordt aangegeven.

Mijn pakje met specifieke klinknagels (3 april besteld in Duitsland en een beste bulk geld) ligt nog steeds in China.   :'( Als dat niet gaat aankomen, heb ik weer een uitdaging en een grote financiële afschrijving.

Klinknagels, geperst of echte...ondingen, maar wel noodzakelijk.
« Laatst bewerkt op: 25 May 2023, 10:28:22 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11508
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #384 Gepost op: 25 May 2023, 10:27:17 »
Ja, het is niet goedkoop. In de ontwikkeling hebben we voor vele (financiële) dilemma's gestaan en steeds besloten voor kwaliteit en dan nog kan het beter. Ook jammer dat het aantal messingbouwers gestaag terugloopt zodat seriematige productie niet haalbaar is. En toeleveranciers verhogen de laatste tijden ook hun tarieven.
Het is een optie om vele onderdelen in kunststof te laten vervaardigen. Dat scheelt enorm, maar wil een messingbouwer dat? Het kan wel.
Verder zie je aan mijn verslag ook dat ik veelvuldig gebruik maak van strips uit de fret en ander plaatmateriaal. Dat scheel ook weer.

Dan praat ik nog niet wat de ontwikkeling aan testruns heeft gekost. En dan ben ik nog bezig met de ontwikkeling van 100% kloppende wielen.

Afgieten via rubber mallen .....al eerder geschreven, we wachten en wachten op de gieter, al 6 maanden. En dan praten we wel over seriematige productie. Als er enkele exemplaren voor de Spoor-1 bouwers zouden moeten komen..........

Maar we blijven zeker doorzoeken naar alternatieven voor productiemethoden en toeleveranciers en ondertussen doorbouwen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11508
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #385 Gepost op: 25 May 2023, 13:23:09 »
Juist op dit moment komt het voor mij ook net uit op de juiste maat persen van klinknagels want ik moet de voorkant van de watertanks gaan doen.

De etsdelen zijn voor mijn model te groot en moeten op maar worden gebracht, zo ook de bodemplaat.


Er moet een rand af en een nieuwe rij klinknagels worden aangebracht


Dan is het zoeken naar het juiste stempel en diepte van het persen.
Ook testen op exact hetzelfde materiaal als dat van het etsdeel.


Inspannen op de pers op een lange strip.


Lijstje met maten voor de maatvoering op de kruistafel.


en toen had ik dit.


25931

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #386 Gepost op: 25 May 2023, 17:27:02 »
Is keurig gelukt met de klinknagels.  (y)

Het kan aan het perspectief van de foto liggen, maar ik vind deze voorkant wel smal. Dat kan denk ik niet anders doordat de wielen en het chassis qua breedte wel niet zuiver op schaal kunnen zijn en de voetplaat en de totale breedte van de lok natuurlijk wel. Of toch alleen het perspectief. Maar wat je eerder liet zien van de breedte van de openingen voor de wielen in de voetplaat heb je denk ik geen keuze. En straks met de ketel ertussen en boven en de appendages ervoor valt het al helemaal niet meer op vermoed ik. Ik kijk denk ik alleen naar de schuifbeweging tussen het chassis.  :)
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11508
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #387 Gepost op: 25 May 2023, 19:50:04 »
Ik ben "overstag" wat betreft de inkeping in de watertank voor de ganghandel. Het "plafond" (zwevende plaat van het gedachte U-profiel) bestaat niet en het is een echte uitsnede en GEEN U-profiel. De ganghandel zelf past dan ook beter zodat ook de watertank precies op de plaats richting deur machinistenhuis kan worden gezet.
Dit is de de kunst van het weglaten, maar dan ten goede.




De watertank moet nog een binnenkant, maar de bovenkant, die helemaal tot "achter" als 1 geheel  in het machinistenhuis doorloopt, is afgemeten en gesneden.
Over de uitsnede buiten het machinistenhuis blijf ik bij het oude (tot het tegendeel bewezen is), de bovenkant van de watertank is daar breed en dicht dus geen ongewenste toch en water in het machinistenhuis.
Nu nog monteren.


26044
« Laatst bewerkt op: 26 May 2023, 11:05:18 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11508
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #388 Gepost op: 26 May 2023, 00:11:44 »
Stand van zake is dat de watertanks er in zitten.... (Ging vandaag even niet zoals anders. Slechte bouwdag, maar ze zitten wel, en goed.)



De onvermijdelijke kier tussen voorzijde machinistenhuis en watertank afgedekt met L-profiel 1x1. Zou ook aan de  binnenkant kunnen, maar dan blijf je die kier van 0,000001 mm zien en deze locatie dichtzetten met soldeer ..... Au, nee. Daar hoort geen soldeer,.


26116
« Laatst bewerkt op: 26 May 2023, 00:13:22 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11508
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #389 Gepost op: 26 May 2023, 14:12:11 »
Voor de volledigheid laat ik ook nog even de watertank aan de linker kant zien.


Zoals eerder vermeld, de bovenkant is 12 mm breed en de onderkant (ivm de wielen) maar 11. Hier zie je die 1 mm verschil
Ook zie je een tussenschot wat het positioneren makkelijk maakt.