Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:27:46
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 15:25:09
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door Pauldg
Vandaag om 15:14:59
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 15:12:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 58415 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9605
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #345 Gepost op: 18 mei 2023, 23:31:39 »
Heb ik mazzel of niet?

De breedte van de broekplaat bepaalt in feite de breedte van de modelketel. Een gegeven is dat tussen de ketel en de watertanks een krappe ruimte zit (in model 1 mm?). En daarmee rekening houdend, laat nou net de binnenkant van de watertank dan precies naast de wielkast uitkomen.


Het originele etsdeel hoeft dus niet met een inkeping over de wielkast., maar komt 100% beter overeen met 1:1. ;D

Dit wordt het dus NIET.
Dit stukje plaatwerk kan ik beïnvloeden, de breedte van de broekplaat niet.


Maar dat betekent dat ik dit etsdeel moet aanpassen (als dat kan) of een ander etsdeel of plaatwerk moet gaan maken want aan de achterkant van het originele etsdeel zitten de positiegaatjes voor de klinknagels ....en die passen dus niet. :'(

Zoals gezegd, de modelbouwconcessie's zitten op dit punt en dan moet je wat.

en nu naar bed en er een nachtje over slapen. ;D

23885
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2023, 23:37:18 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9605
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #346 Gepost op: 19 mei 2023, 11:22:53 »
En toch moet je ergens beginnen en een startpunt voor de maat vinden. Dat vindt je bij de rookkast.


Dan is het verder kijken hoe de broekplaat moet worden aangepast. Daarbij is de hoogtemeter (voor mij althans) een onmisbaar stukje meetgereedschap.


De broekplaat lijkt circa 4 mm te hoog omdat die (zoals eerder vermeld) niet tussen het frame zakt.

Oorspronkelijke toestand.


Afgeslepen zijkanten.


En 4 mm ingekort,


Dan staat de ketel zowat recht en op hoogte,


Het begin is er in ieder geval. Nu eerst koffie en check-dubbelcheck.

24012

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9605
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #347 Gepost op: 19 mei 2023, 12:03:15 »
Nu ik weet hoe de maatvoering van ketel en broekplaat is, is het nogmaals controleren en bepalen wat de breedtemaat van de watertanks gaat zijn. Even een paar hulpstukjes erbij zetten en ik kom weer uit op wat ik al dacht, strak tegen de wielkast.

De denkbeeldige binnenkant van de watertank,


Ruimte tussen ketel en watertank,


en of dan nou overeenkomt met de ruimte voor de bodemplaat....  Blijft een feit dat de achterste twee assen zijdelingse speling moeten hebben.
Meer ruimte dan 11,0 heb ik niet.


Gaat dat problemen geven?
Het handmonster laat zien dat dat mogelijk het geval is bij de watertanks in het machinistenhuis. Heb ik keuze? ik denk van niet. Later komt er nog een verhoogd vloertje in, dus ik ga me daar nu niet druk om maken.


Als ik na het snijden van de bodemplaat een begin kan maken met de kap, dan volgen de maten van voor- en achterzijde machinistenhuis vanzelf en kan ik dat afstellen met de broekplaat. Zo ver is het nog niet.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2023, 12:06:26 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9605
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #348 Gepost op: 19 mei 2023, 16:53:20 »
De bodemplaat slijp ik uit 2mm dik messing plaat met de hangmotor (in dit geval "ligmotor") van HBM en Dremel slijpschijven. Stofbril, mondkapje en oorbeschermers op.






Daar ligt de bodemplaat


24088
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2023, 16:58:10 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9605
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #349 Gepost op: 19 mei 2023, 20:48:37 »
Past het?
In de breedte perfect. In de lengte heb ik bewust de plaat aan de voorkant iets langer gehouden om die later op maat te maken als het nieuwe plaatwerk er in komt.
Maar, helemaal Ok.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9605
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #350 Gepost op: 19 mei 2023, 21:06:43 »
Dan moeten ketel en kap gecontroleerd worden op passing/maatvoering tov elkaar. Ik schreef eerder: de rookkast is het uitgangspunt....niet dus.. . Na een aantal uur passen en meten (en vooral niks onnodigs afslijpen) kwam ik tot de conclusie dat de regengoot aan de zijkant machinistenhuis alles bepaald. Van daaruit doorwerken naar voorzijde machinistenhuis, dan naar de broekplaat en dan naar de rookkast. Uiteindelijk moest ik daar aan de onderkant 1,5 mm afslijpen om tot het gewenste resultaat te komen.

De positie van de regengoot is 100% duidelijk, op de inkeping in de zijwand.
Maar voorzijde machinistenhuis zit duidelijk te hoog. Dat komt door het gedeelte onderaan dat OP de watertank rust, maar de uiteindelijke breedte van de watertank is smaller dan het ontwerp. Daar zal gezaagd moeten worden  (NOG NIET DOEN).


Als voorzijde machinistenhuis in positie staat, kan je een horizontale lijn over de ketel trekken beginnend onder de twee raampjes in het machinistenhuis. Dan  moet je de klinknagels die er onder komen nog kunnen zien.
Ik had al 4 mm van de broekplaat geslepen, maar er moest nog 1 mm af. (dat kan zonder gevaar) om de liniaal/ketel waterpas te krijgen.


Dan kom  je bij de rookkast.
De beplating rondom komt over het front heen, dus niet schikken van de krapte. Het verloop tov de ketel in 1:1 is ook niet groot.
Maar het front was in totaal 2mm te hoog.
Ik heb er 1,5 afgeslepen en 2 hoekjes van 2 mm.


Na een aantal uren turen ben ik tevreden.


Morgen .. check-dubbelcheck.

24166
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2023, 21:11:43 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9605
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #351 Gepost op: 20 mei 2023, 11:55:49 »
Check en dubbelchek...

Ik was tevreden, maar toch knaagde het afslijpen van die 1,5 mm aan me. In 0 was dat niet nodig. Dus nogmaals positiebepalen en zoeken naar referentiepunten en die lijk ik nu correct gevonden te hebben.
Misleidend is de scherpe hoek op het etsdeel voorkant machinistenhuis. Die moet je dus NIET als referentiepunt gebruiken (wat ik wel gedaan had), maar kijk eens naar de boog van het raam tov de regengoot.



Dit had ik dus gister besloten.
De boog zit onder de regengoot met als gevolg 1,5 mm afsnijden van de rookkast.


Dit klopt beter.
Later dus de punt van het etsdeel rond slijpen.


Onder de broekplaat leg ik nu een opvulplaat en de voorkant van de rookkast verleng ik weer (zit allemaal uit het zicht  ;D)
Maar, nu nog een keer alles goed bekijken, driedubbelcheck.

Blij dat ik schreef dat je de onderkant (aansluiting op de waterkast) nog niet moest afslijpen....
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2023, 11:58:16 door FritsT »

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #352 Gepost op: 20 mei 2023, 16:06:08 »
In 0 was de verdiepte rand de plaats waar de regengoot zou moeten komen, een U profiel 1x1mm, dus inderdaad, daarboven moet de ronding van dak pas beginnen.  Onderzijde voorkant mcn huis is bewust langer,  is dus niet gelijk met boven kant waterbakken...
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9605
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #353 Gepost op: 20 mei 2023, 16:30:44 »
Die onderkant laat bij mijn eerste test nog een minimale kier open dus mijn waterbak wordt een fractie hoger, maar nog altijd lager dan de buitenwand.
Of....afwerken met een L-profiel (zoals ik in 0 heb gedaan)


Het blijft passen en meten... vierdubbel-check. ;D

Dit moet het gaan worden.
Ik heb die kleine inkeping (gele cirkel) opgevuld. Eerst iets meer plaatwerk er uit snijden en daarna opvullen. Anders is het zo'n klein lullig stukje dat je moet solderen. Nu heb ik geen kier meer tussen vuurkist en wand machinistenhuis.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9605
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #354 Gepost op: 20 mei 2023, 16:42:06 »
Ik heb het nu zo (nog niet definitief) dat de bovenkant van de watertank 11,0 mm is en de binnenwand zit daar weer tegen aan. Dan blijft er tussen watertank en broekplaat zeg maar 1 mm over.
Een inkeping boven de wielkast om de watertank op 1:1 breedte te houden zou problemen gaan geven. Zoals eerder gezegd, de maat van de broekplaat bepaald veel.


Een andere optie, met winst van 0,5 mm aan iedere zijde, is een L-profiel van 12 mm. Een perfect afgewerkte binnenkant is dan niet mogelijk want het sluit niet aan. Dat heb ik overigens bij het handmonster zo gedaan en die binnenkant...zie je eigenlijk niet, maar die naad tussen vuurkist/watertank wel.
Dan moet je wel wat doen aan de voorkant van de watertank, dus toch een inkeping of stiekum en klein hoekje van de bovenkant wegvijlen. dilemma's dilemma's.  ???


Ik denk dat een hoekje van de bovenkant veel minder opvalt dan een  inkeping van circa 10 mm die er ook nog eens niet hoort.


« Laatst bewerkt op: 20 mei 2023, 19:22:09 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9605
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #355 Gepost op: 20 mei 2023, 16:48:32 »
"Het etsdeel van de achterwand als "omzet" constructie vind ik persoonlijk niet handig. Dus net zoals spoor-0 uit elkaar gehaald en de achterwand verlengd.


Zo solderen geeft spanning in beide vlakken dus dat wordt niks. Een extra strip aan de binnenkant werkt beter.




« Laatst bewerkt op: 20 mei 2023, 16:51:36 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9605
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #356 Gepost op: 20 mei 2023, 20:05:37 »
Volgende test is een vuurkist uit 0,3 mm plaat.
Eerst in een U gebogen.


En zoals verwacht, ziet dat er goed uit.


Vervolgens  verder in vorm gebogen.
Maakt 0,0 verschil in het zicht.


Hier zie je het nog wel, maar daar komt het ketelfront voor. Dus van al dat buigen zie je helemaal niks terug.




Ik kon het niet laten... optuigen dat ding.


Kortom, alles gaat precies zoals ik bij het handmonster heb uitgewerkt.
Nu de keuze's maken, nachtje slapen, check vierdubbel-check en dan kan het klinknagelen denk ik beginnen.

24426
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2023, 20:07:12 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9605
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #357 Gepost op: 20 mei 2023, 23:36:48 »
De aandrijving past dus echt helemaal en zonder enig probleem in de vuurkist.





24498

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9605
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #358 Gepost op: 21 mei 2023, 14:38:47 »
En dan maar doorgaan met het "pleisterwerk" binnen in he machinistenhuis. Vooralsnog zie ik geen onoverkomelijke problemen.
Wat er nu bij gaat komen is het gietdeel van de ganghandel (aan de rechter zijde). Die zit vast aan de vuurkist en maakt een uitsnijding in de watertank (ook 1:1) onvermijdelijk.



Op tekening staat die uitsnijding en het lijkt alsof het plaatwerk aan de bovenkant er nog wel op zit.


De diepte van die uitsnijding hangt dus van de positie van het ganghandel op de vuurkist af. Dus dan maar eerst de vuurkist maken en dan verder zien. Het is net een waterbed, hier drukken en daar rollen. Uiteindelijk komt alles in een stabiele toestand.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9605
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #359 Gepost op: 21 mei 2023, 17:37:00 »
Voor de ganghandel zitten aan beide zijden 2 pootjes zodat je de zowel de SS als de NS machine kunt nabootsen.
Buisjes 1,0/1,5 inb de vuurkist solderen.






Over de volle lengte van het ganghandel nog een inkeping in de watertank aanbrengen.


24684