Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 16:01:25
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door saskia
Vandaag om 15:28:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
Vandaag om 15:20:14
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 14:45:14
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door aad52
Vandaag om 13:55:52
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:27:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door grossraumwagen
Vandaag om 11:21:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 10:17:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Lambert
Vandaag om 07:50:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:38:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
06 September 2025, 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 September 2025, 17:26:39
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
06 September 2025, 14:51:46
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 90492 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #375 Gepost op: 23 May 2023, 20:23:26 »
Klinknagel-tuur-ogen  :'( (en ik ben nog geeneens op de helft).....dan maar de stroomafname aanpakken.

Op het handmonster heb ik destijds op het achterste en middelste wiel slepers van fosforbrons gemonteerd. Voor de afwisseling nu plunjers, gewoon omdat ik ze heb liggen.
Wel even knoeperts van gaten in het frame boren, 4 stuks aan iedere kant.
Een test leerde dat bij maximale zijdelings beweging van de wielen er nog steeds electrisch contact was. (en anders slepers  ;D)





25413
« Laatst bewerkt op: 24 May 2023, 00:31:20 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #376 Gepost op: 24 May 2023, 14:42:14 »
Uiteindelijk is alles van klinknagels voorzien en is het tijd om de kap te maken.


De scherpe randjes op de etsdelen heb ik afgerond.


De flap van het dat die omgebogen moet worden is 0,25mm dik/dun en is buigbaar, maar ik raad aan toch een buigmal te maken.
Ik schreef eerder over de positie van de ronding....bij nader inzien moet de kromming toch lager dan dat ik daar schreef.
Lees eerst ook het bouwverslag van het handmonster in schaal-0





FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #377 Gepost op: 24 May 2023, 15:46:20 »
Boven=boven
en
Haaks=haaks


De zijkant op 1 punt vastzetten en dan goed controleren.....want vanaf nu gaat het hard en fout=fout.
en dat Boven kan nu weg.. ;D





FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #378 Gepost op: 24 May 2023, 19:06:40 »
Dan komt het moment dat de etsdelen van voor en achterwand op maat gemaakt moeten worden en geplaatst moeten gaan worden.

Ik ben begonnen met de bovenkant van de watertanks TIJDELIJK aan de zijkant van het kap te solderen. Ik heb gekozen voor 1,0 mm en daarvoor een strip 1,0 dik genomen.


Dan zie je, zoals Edwin ook al aangaf, dat de voorkant machinistenhuis te lang is en je die op maat moet gaan brengen.


Om niet verkeerd te gaan knippen heb ik een copietje op restant plaat gemaakt om daarmee risicoloos te gaan testen.


2 mm er af... te weinig.


nog 1 mm er af (dus in totaal 3)..prima


En dan is er geen weg terug meer......


Dit stuk etsdeel tijdelijk vastzetten en de bovenkant watertank weer verwijderen om de maat voor de achterzijde machinistenhuis te kunnen nemen.




Uiteindelijk 2 etsdelen die een gelijke hoogte op het model hebben. :D


zo, dat ei is gelegd. :D

Mijn voorstel voor Vs.3. :
-beide etsdelen op juiste verticale lengte opnemen en bij de bouw de dakflap er dan overheen trekken. En wat aan de voorzijde niet nodig is (of in de weg zit) er later uitsnijden.
« Laatst bewerkt op: 24 May 2023, 19:24:29 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #379 Gepost op: 24 May 2023, 21:03:29 »
Komt er een versie 3 van de etsplaten?  ;D

mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #380 Gepost op: 24 May 2023, 21:06:21 »
Staat niet in de planning, maar als..... dan heb ik mijn huiswerk klaar.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #381 Gepost op: 24 May 2023, 23:14:05 »
Voor- en achterwand zijn dus niet meer compleet los geweest anders zou de positionering verloren zijn gegaan. Met veel kunst en vlieg (en soldeerwerk) zijn alle hoeken aan de binnenkant van het machinistenhuis  voorzien van L-profiel 2x2 en is er gesoldeerd met zilversoldeer van 220 graden. Dus later waarschijnlijk geen loslatende naden meer.

Toch wel een van de meest opvallende soldeermallen die ik ooit gebruikt heb, maar het werkte perfect.
Tin en vloeimiddel erbij en van binnenuit het L-profiel in de hoek drukken. Vlam er even over en klaar.


Alles zit strak en recht en zeker niet vervormd.


25754
« Laatst bewerkt op: 24 May 2023, 23:18:14 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #382 Gepost op: 25 May 2023, 09:56:59 »
Staat niet in de planning, maar als..... dan heb ik mijn huiswerk klaar.
Eén is ook wel genoeg hoor. Prachtig project, maar loopt financieel een beetje uit de hand  ;).

Vraagje, gebruik jij de 0 of de 1 pons in de klinknagelpers voor deze klinknagels?

« Laatst bewerkt op: 25 May 2023, 09:59:37 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #383 Gepost op: 25 May 2023, 10:22:00 »
Hoi Ivo,

Ik gebruik niet altijd de ponsen die bij de pers geleverd worden. Ik heb ook zelf gemaakt exemplaren voor klinknagels die echt op elkaars lip zitten. Daarvoor kan je ook de geleverde ponsen afvijlen. Dan is het wel extra aandacht voor de ondersteuning.
Het blijft een zaak van afstellen om exact die grootte en scherpte te krijgen die je wilt zien.
Maar over het algemeen gebruik ik kleinere maten dan dat standaard wordt aangegeven.

Mijn pakje met specifieke klinknagels (3 april besteld in Duitsland en een beste bulk geld) ligt nog steeds in China.   :'( Als dat niet gaat aankomen, heb ik weer een uitdaging en een grote financiële afschrijving.

Klinknagels, geperst of echte...ondingen, maar wel noodzakelijk.
« Laatst bewerkt op: 25 May 2023, 10:28:22 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #384 Gepost op: 25 May 2023, 10:27:17 »
Ja, het is niet goedkoop. In de ontwikkeling hebben we voor vele (financiële) dilemma's gestaan en steeds besloten voor kwaliteit en dan nog kan het beter. Ook jammer dat het aantal messingbouwers gestaag terugloopt zodat seriematige productie niet haalbaar is. En toeleveranciers verhogen de laatste tijden ook hun tarieven.
Het is een optie om vele onderdelen in kunststof te laten vervaardigen. Dat scheelt enorm, maar wil een messingbouwer dat? Het kan wel.
Verder zie je aan mijn verslag ook dat ik veelvuldig gebruik maak van strips uit de fret en ander plaatmateriaal. Dat scheel ook weer.

Dan praat ik nog niet wat de ontwikkeling aan testruns heeft gekost. En dan ben ik nog bezig met de ontwikkeling van 100% kloppende wielen.

Afgieten via rubber mallen .....al eerder geschreven, we wachten en wachten op de gieter, al 6 maanden. En dan praten we wel over seriematige productie. Als er enkele exemplaren voor de Spoor-1 bouwers zouden moeten komen..........

Maar we blijven zeker doorzoeken naar alternatieven voor productiemethoden en toeleveranciers en ondertussen doorbouwen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #385 Gepost op: 25 May 2023, 13:23:09 »
Juist op dit moment komt het voor mij ook net uit op de juiste maat persen van klinknagels want ik moet de voorkant van de watertanks gaan doen.

De etsdelen zijn voor mijn model te groot en moeten op maar worden gebracht, zo ook de bodemplaat.


Er moet een rand af en een nieuwe rij klinknagels worden aangebracht


Dan is het zoeken naar het juiste stempel en diepte van het persen.
Ook testen op exact hetzelfde materiaal als dat van het etsdeel.


Inspannen op de pers op een lange strip.


Lijstje met maten voor de maatvoering op de kruistafel.


en toen had ik dit.


25931

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #386 Gepost op: 25 May 2023, 17:27:02 »
Is keurig gelukt met de klinknagels.  (y)

Het kan aan het perspectief van de foto liggen, maar ik vind deze voorkant wel smal. Dat kan denk ik niet anders doordat de wielen en het chassis qua breedte wel niet zuiver op schaal kunnen zijn en de voetplaat en de totale breedte van de lok natuurlijk wel. Of toch alleen het perspectief. Maar wat je eerder liet zien van de breedte van de openingen voor de wielen in de voetplaat heb je denk ik geen keuze. En straks met de ketel ertussen en boven en de appendages ervoor valt het al helemaal niet meer op vermoed ik. Ik kijk denk ik alleen naar de schuifbeweging tussen het chassis.  :)
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #387 Gepost op: 25 May 2023, 19:50:04 »
Ik ben "overstag" wat betreft de inkeping in de watertank voor de ganghandel. Het "plafond" (zwevende plaat van het gedachte U-profiel) bestaat niet en het is een echte uitsnede en GEEN U-profiel. De ganghandel zelf past dan ook beter zodat ook de watertank precies op de plaats richting deur machinistenhuis kan worden gezet.
Dit is de de kunst van het weglaten, maar dan ten goede.




De watertank moet nog een binnenkant, maar de bovenkant, die helemaal tot "achter" als 1 geheel  in het machinistenhuis doorloopt, is afgemeten en gesneden.
Over de uitsnede buiten het machinistenhuis blijf ik bij het oude (tot het tegendeel bewezen is), de bovenkant van de watertank is daar breed en dicht dus geen ongewenste toch en water in het machinistenhuis.
Nu nog monteren.


26044
« Laatst bewerkt op: 26 May 2023, 11:05:18 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #388 Gepost op: 26 May 2023, 00:11:44 »
Stand van zake is dat de watertanks er in zitten.... (Ging vandaag even niet zoals anders. Slechte bouwdag, maar ze zitten wel, en goed.)



De onvermijdelijke kier tussen voorzijde machinistenhuis en watertank afgedekt met L-profiel 1x1. Zou ook aan de  binnenkant kunnen, maar dan blijf je die kier van 0,000001 mm zien en deze locatie dichtzetten met soldeer ..... Au, nee. Daar hoort geen soldeer,.


26116
« Laatst bewerkt op: 26 May 2023, 00:13:22 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #389 Gepost op: 26 May 2023, 14:12:11 »
Voor de volledigheid laat ik ook nog even de watertank aan de linker kant zien.


Zoals eerder vermeld, de bovenkant is 12 mm breed en de onderkant (ivm de wielen) maar 11. Hier zie je die 1 mm verschil
Ook zie je een tussenschot wat het positioneren makkelijk maakt.