Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 14:05:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 87492 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #330 Gepost op: 16 May 2023, 19:30:16 »
Nog 2 zaken die ik bij een tussentijdse complete montage tegenkwam,

1. De zandkist krijg ik maar met 3 boutjes ipv. 4 vast. Het binnenliggend drijfwerk belemmert de bereikbaarheid met de schroevendraaier.
Dan maar 3 boutjes , ook stevig.


2. Het achterste wiel/spaak kan toch net tegen de zeskantbout van de bevestiging van het verenpakket komen. Dus ook gevaar voor complete blokkade en we weten.... boem = ho = schade).
Opgelost door een verzonken boutje te plaatsen.


22938
« Laatst bewerkt op: 16 May 2023, 19:35:43 door FritsT »

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #331 Gepost op: 16 May 2023, 20:06:20 »
Gaaf om te volgen! (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #332 Gepost op: 16 May 2023, 22:42:15 »
Na een aantal kleien achterstallige werkzaamheden gedaan te hebben én het frame eens een keer in zijn geheel te hebben gemonteerd, is het weer tijd om verder te werken. In dit geval de dwarsplaten tussen de remhangers.

Uiteinden van tapeind M1,2 in de gleuf in de platen gesoldeerd. Stalen/messing moertje voorkomt doorvloeien van het soldeer.




23043

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #333 Gepost op: 17 May 2023, 11:31:35 »
Op de onderzijde van de bufferbalk zitten klinknagels, die verankeren dus "iets". Dat "iets" is dus het verstevigingsprofiel aan de binnenzijde. Op tekening zie je die aan de voorzijde zitten. Aan de achterzijde is niks getekend, maar omdat we hier met een twee-richtingen-locomotief te maken hebben, zal daar zeker ook een profiel gezeten hebben. Over de vorm van dat profiel valt ook te twisten. Ik heb het practisch gehouden en over de volle breedte (tussen de frameplaten) een L-profiel.

achterzijde:


voorzijde:

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #334 Gepost op: 17 May 2023, 11:38:27 »
Ik heb bij de Spoor-0 versie de trap met twee steunen aan de zandbak vastgemaakt. Nu heb ik de voorste trap onder de voetplaat gesoldeerd.
Het verstevigingsprofiel is een M1x10 boutje met een passend buisje er omheen. In de zandbak een tapje M1.




23260

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #335 Gepost op: 17 May 2023, 19:20:24 »
Soms zit je uren en uren te piekeren en te testen hoe je iets moet maken of vastzetten. Bij de luchtanks had ik daar even helemaal geen last van.

Voor de kleine tank heb ik een gietstuk gebruikt. Gaatje er in en met een boutje door de vloer vast.


De twee grote luchttanks gingen nog makkelijker. Twee buisjes diameter 16 onder de voetplaat solderen. Klaar. De kopse kanten zie je helemaal niet dus daar heb ik ook niks, buis en klaar.
Ik heb ze niet in het frame gesoldeerd , maar aan de voetplaat. Zo heb ik later nog alle ruimte om de koppeling te monteren.




De schacht van de koppeling heeft alle ruimte om te bewegen.


« Laatst bewerkt op: 17 May 2023, 19:31:49 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #336 Gepost op: 17 May 2023, 23:01:20 »
Het plaatsen van de middelste trap en waterbuis is maatgevoelig en moet kloppen met de bovenbouw (deur) en die is er nog niet. En voor de maatvoering van de bovenbouw zijn de wielkasten weer van belang. En omdat de gebruikte wielen iets groter dan 1:32 waren moesten de wielgaten in de voetplaat groter dus passen de etsdelen niet.  :'(

Kortom, nu zijn de zelf te fabriceren wielkasten aan de beurt.

Men neme een stuk plaatwerk, passer en liniaal en gaat aan de slag.
Dit is test-1 en klopt qua maatvoering eigenlijk al heel goed. En dat x4 want ik wel gesloten wielkasten (voor de stevigheid)


23510
« Laatst bewerkt op: 17 May 2023, 23:05:00 door FritsT »

gdh

  • Online Online
  • Berichten: 1150
    • Station Lemmer
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #337 Gepost op: 17 May 2023, 23:09:13 »
Heel mooi (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #338 Gepost op: 18 May 2023, 00:03:38 »
Ouderwets, maar heel effectief.
Maten (mijn keuze)
R=16,6.
afsnijden op 14,4mm vanaf de rand.
« Laatst bewerkt op: 18 May 2023, 00:10:41 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #339 Gepost op: 18 May 2023, 12:34:02 »
Knippen, een stuk of 30 keer achter elkaar.




Rondvijlen over het lijntje en afbramen.


Wil je echt alle hobbeltjes er uit, dan even met een vijl en de draaibank bewerken.


Instellen op de pers MET aanslag zodat je de ronde schijf alleen hoeft te draaien ipv elke keer positioneren.


In het niet te gebruiken deel de persdiepte testen.


afpassen 14,4 mm en knippen maar.




De aansluiting met de voetplaat zit met een klinknagelstrip. Die moet apart gemaakt worden.


23643
« Laatst bewerkt op: 18 May 2023, 13:24:30 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #340 Gepost op: 18 May 2023, 15:41:14 »
Een strip van de gewenste breedte voorzien van  positiepunten (of met de kruistafel/pers combinatie werken, echt ideaal)
Afstand 3,0 mm


Klinknagelen en rond buigen.




De verticale wand er in solderen met 200 graden soldeer. (ik ga getrapt solderen)


Schoonmaken


Andere zijkant solderen met 140 graden soldeer.


De maat afkrassen zodat de binnenkant OP het frame komt






en dan op de voetplaat solderen.


en dat moet aan de andere kant allemaal  nog een keer gedaan gaan worden. Maar voor de modelbouwer is dat een leuke klus. ;D

23701
« Laatst bewerkt op: 18 May 2023, 15:49:23 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #341 Gepost op: 18 May 2023, 19:09:01 »
Achterzijde,


Voorzijde,


Zijaanzicht.


Dat was leuk om te maken. ;D
Nu nog wel het L-profiel er langs.

Maar ik ben blij dat ik de NS-6015, lange waterkast , maak, want met een korte waterkast moet de middelste (en de voorste ?) wielkast breder ivm zijdelingse speling van het middelste wiel. Of dat optisch tot scheve ogen leidt, ik zou het niet weten. Ben benieuwd naar de ervaring van enkele Nullers die de 1200-1204 (korte waterkast) bouwen.
« Laatst bewerkt op: 18 May 2023, 19:10:57 door FritsT »

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #342 Gepost op: 18 May 2023, 20:21:14 »
De voorste wielkast, is de as waar de krukas op zit, daar is toch zo goed als geen zijdelingse speling of ruimte nodig en ook niet mogelijk. De middelste as, zou wel mogelijk zijn daar maximale speling op te maken, maar die zit toch helemaal in de waterbakken, dat zal geen probleem geven.
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #343 Gepost op: 18 May 2023, 21:05:35 »
Ja, je hebt gelijk. Denkfout van mij.

« Laatst bewerkt op: 18 May 2023, 21:07:47 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #344 Gepost op: 18 May 2023, 23:19:05 »
Dan is het tijd voor de bovenbouw en te beginnen bij de bodemplaat en ik weet dat dit passen en meten en 1000x controleren betekent.
Mooi dat ik een handmonster heb gemaakt, maar daar zitten maatfouten in dus daar kan ik niet 100% op afgaan. Help t overigens wel. :D



De lengte en breedte van de etsdelen van de kap kloppen. Dat is een goed uitgangspunt.


Maar hoe vertalen de maten in dit model zich naar de bodemplaat en de breedte van de watertanks?


We weten uit de gekozen bouwmethode dat er concessies gedaan zijn aan de breedte van het frame en daaruit volgende maten. De voorkant van de watertank moet dus op een of andere manier gecorrigeerd worden. Hoeveel?..... dat hangt bij dit model weer af van de breedte van de ketel en die wordt bepaald door de gegoten broekplaat. Die maat was bij het ontwerpen al een heikel punt gezien het feit dat Shapeways geen gegarandeerde krimp bij het gieten opgeeft. Dat ding kan dus bij iedere bouwer anders van afmeting zijn met alle gevolgen voor het doorwerken van die maat. Maar, we zijn bouwers en geen "bij de pakken neerzitters", maar zie je door de bomen het bos nog? Even herhalen: dit project is een bouwproject en geen kit.

Ik ben nu een aantal uren aan het meten en testplaten aan het knippen, maar het blijft een onoverzichtelijke 3D puzzel. Ik kan aan aantal zaken wel doen en de belangrijkste op dit moment is.....nog geen etsdelen verzagen..
Het lijkt me raadzaam om uit platte plaat een dummy kap te maken waar ik wel in kan zagen. En om een begin te maken zal ik de broekplaat als eerste op positie passend moeten maken.

Uit bezuiniging op iedere kubieke millimeter messing bij de gieter hebben we een groot gat open gelaten. Dat zet ik nu maar als eerst dicht want ik weet dat het gietdeel ingekort moet worden en dan moet die wel ergens op steunen.


Concluderend voor vandaag:
-geen originele etsdelen verzagen
-meten = weten
-check en dubbel-check.
-eerste een dummy kap maken.
-gaat dit leuk worden? JA.