Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 18:51:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 18:50:58
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 18:48:57
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 18:48:54
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 18:46:14
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 18:42:48
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:59:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door ArjanB
Vandaag om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 95656 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11509
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #270 Gepost op: 03 May 2023, 21:37:45 »
De geleiders voor de aslagers voor de drijfwielen, zie bovenstaand bericht, zijn (met spoed) aangepast. Deze nieuwe versie wordt binnenkort beschikbaar gesteld.

Ik ga op de blaren zitten en 6x aanpassen, alhoewel..nog 5x want er zit er al eentje. Dat was om de nieuwe maat te bepalen zodat het gietdeel aangepast kon worden. Dat is du nu gebeurd.



« Laatst bewerkt op: 03 May 2023, 22:35:24 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11509
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #271 Gepost op: 04 May 2023, 16:18:52 »
De lagers zitten er naar volle tevredenheid in.


En de test-krukas past ook.


Statiefoto...


Nog onafgeveerd en steunend op de "pielekes" in  de asgeleider maar voor de zekerheid even de bufferhoogte controleren.  33,0 (+/- 1,0)


En dan kan je zien hoe de bogiewielen zich tot het frame verhouden.
Voorzijde:
De opening in het frame zal toch ietsje ruimer moeten


Achterzijde:
Ook hier zal de opening in het frame zal toch ietsje ruimer moeten


Past de voertplaat?...NEE
De gaten zijn bij 2 van de 3 openingen te klein (of de wielen te groot, maar daar kan ik niks aan schaven )


Het gat voor het voorste wiel is verassend  ruim genoeg.


De zaag er in.


En da is er dit moment...FILM.
KLIK OP HET PLAATJE.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11509
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #272 Gepost op: 04 May 2023, 16:31:10 »
Maar allemaal na dit goed bericht is er ook iets wat minder goed is en dat is de bevestiging van de remhangers. De wielen (veel keus is er niet) zijn een fractie te groot en daar bovenop komt de model-flens. Dat bij elkaar maakt het niet mogelijk om de geplande ophanging te gebruiken.
De bevestigingsplaat zie je (excentrisch) zitten. De steun voor de remhanger moet in het centrale gat maar zoals te zien is, die loopt dan tegen het wiel met als gevolg KORTSLUITING.


De minimale ruimte tussen de wielen is 2,3 mm en daar moet dus een steun/staf precies middenin gaan komen. Stel die steun/staf op 1,2 mm dan houdt je aan beide zijden een speling van 0,5 over.
Die steun moet nu dus ontworpen worden. Kan op de draaibank maar ook in 3D. Het blijft een bouwproject en creativiteit vereist.

Was overigens wel even goed schrikken dat de ruimte kleiner was dan verwacht, maar het zij zo.

Nu weten we ook weer waarom we destijds begonnen waren met het zelf ontwikkelen van wielen op juiste maat. Dat hing toen op de kennis van de boetseertechniek in 3D. Daar zijn we juist nu voor de vormgeving van de injecteur mee bezig.
Nee, zo eenvoudig is het dus niet om een locje te ontwerpen, maar één ding staat altijd als een paal boven water... MAATVOERING.

Ik ga aan de slag te beginnen met een gang naar de tekentafel. ;D
« Laatst bewerkt op: 04 May 2023, 16:53:51 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11509
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #273 Gepost op: 04 May 2023, 21:58:00 »
Opties 1 en 2 (via een soort omgekeerde buffer waarvan de plaat tegen het frame gesoldeerd moest worden)..te bewerkelijk via de draaibank. Via een gietdeel zou dat nog kunnen lukken, maar ik heb ervoor gekozen om de omtrek van de wielen op het frame te krassen en daarna met super concentratie een gat in het midden te boren. Daar is tapeind M1,2 in gezet en vast gesoldeerd. De hanger is te positioneren met 2 moertjes

PROBLEEM OPGELOST.









Nog wat afwerken, maar het zit. Pffffffffffffffffffffffffffffffffff

Het lukt zelfs ook nog om buis met een buitendiameter 1,50 (opgeboord aan de binnenkant tot 1,3) over het tapeind te plaatsen.


18307
« Laatst bewerkt op: 04 May 2023, 22:50:39 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #274 Gepost op: 05 May 2023, 01:07:55 »
past net is ook prima  ;D

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #275 Gepost op: 05 May 2023, 11:22:24 »
Prima oplossing zo  (y)

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 592
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #276 Gepost op: 05 May 2023, 12:57:47 »
Kunststof buisje misschien ?

Cor

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11509
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #277 Gepost op: 05 May 2023, 14:00:26 »
@Cor,
je bracht me op een idee...alleen denk ik anders dan jij ook bedacht had.



Gekrompen over 1,2 mm draad en voilá..daar is het buisje op maat.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11509
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #278 Gepost op: 05 May 2023, 16:48:05 »
Ik had de voorste bogie in elkaar, maar ik zag dat de zijkanten in V-vorm tov elkaar stonden. Meten = weten en ja hoor, maatverschil. Dat is opgetreden bij het vergroten vanuit 0 naar 1 en andere plaatdikte. Dus de hele boel weer uit elkaar en schoonmaken.
Let op dat de binnenliggende 6 platen weer wel kloppen.

binnenmaat is bij mij nu overal 32,6.


Verder was het veel werk om mijn aslagers bij de eerste poging in de goede positie te krijgen. Nu heb ik de standaard methode met staven gebruikt en dat ging stukken beter en sneller. Dan zie je direct of de assen parallel en haaks staan.
Gebruik je de gegoten lagers van Shapeways, dan heb je dit probleem niet.


Nog een punt van aandacht.
De ruimte tussen leibaan/kruiskop en verenpakket is er in 1:1 wel, maar in 1:32 niet.
Onvermijdelijk dat je de achterste geleiders van hun verenpakket ontdoet. Zagen dus.
KIJK GOED DAT JE DE ACHTERSTE DOET want de frameplaten zijn aan de voorkant langer (ruimte baaschuiver).

Situatie bij de Spoor-0 versie.


Dit is weer Spoor-1




18610
« Laatst bewerkt op: 05 May 2023, 16:54:54 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11509
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #279 Gepost op: 06 May 2023, 11:42:17 »
De achterste bogie is heel anders van constructie (ook in model) dan 1:1.

In de laserplaat mis ik de bovenste geleiderplaat, maar die is makkelijk te vervangen door twee strips.


Verder was ik het gefriemel met die twee net niet passende tussenplaten zat en heb er L-profiel, 5x5 in gezet.
Omzetten van 0 naar 1...daar heb je het weer.


Maar dan staat er uiteindelijk weer een draaistel.


En dan staat er ineens een compleet frame op zijn wielen.


Nou nog de vering er in en alles afstellen....dat neemt tijd.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11509
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #280 Gepost op: 06 May 2023, 15:51:51 »
Weer een item bij het verschalen...  >:( De 1:1 maat aangehouden ipv de (smallere) modelmaat.
De (test) broekplaat is in het zichtbare gedeelte prima  :D, maar past onderaan (gelukkig niet zichtbaar) niet tussen de frameplaten. Die moet in 3D dus worden aangepast.
Plaatwerk zit daar toch niet (watertanks zitten er voor) dus alleen de broekplaat als steun op het frame aanpassen net zoals in Schaal-0.

Zo zie je maar weer, het blijft een klus om in 1x een 3-dimensionale puzzel vooraf compleet goed op te lossen.
Maar ik ben heel blij dat de passing en de vorm op het zichtbare deel perfect zijn (daar hebben we heel veel werk aan gehad)

Overigens komt dit pas later aan de orde want de hoogtemaat van de ketel volgt uit het plaatwerk machinistenhuis en rookkkast.



Het model wordt wel imposant.


18837



« Laatst bewerkt op: 06 May 2023, 17:30:21 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11509
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #281 Gepost op: 06 May 2023, 19:06:49 »
Voor de Slaters motor/gearbox is meer dan voldoende ruimte. Die past in zijn geheel binnen de vierkante vuurkist.




Nu ik die passing weet, kan de steunplaat voor de broekplaat worden aangebracht. Stukje plaat uit de fret.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11509
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #282 Gepost op: 06 May 2023, 23:41:21 »
Het juiste gevoel op het juiste moment...precisiegaten boren.

Op de "operatietafel", want uit de hand boren zie ik echt niet zitten.


Daar moet het gebeuren,


Strakker krijg ik het niet  ;D


Aan 1 zijde is het dus klaar, 3 remhangers op exact de bedoelde plek.
Die krimpkous is ook precies wat nodig was.


18978


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11509
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #283 Gepost op: 07 May 2023, 12:33:05 »
Van de broekplaat hebben we sinds vanmorgen 2 versies.

1. maten 1:1, maar dan in 1:32,


2. Maat 1:32, aangepast aan het frame

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11509
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #284 Gepost op: 07 May 2023, 18:46:17 »
Ik heb toch maar besloten de lok af te veren. Altijd een gigantische klus en alles moet kloppen. (en vaak zit het tegen  :'(). Maar daar het toch een regenachtige zondag middag zou worden en de F1 pas vanavond is, heb ik de stoute schoenen aangetrokken. Uiteindelijk,  na 4-5 uur Triall and Error, staat de lok op zijn veren en de bufferhoogte is correct. Pffffffffffffffffffffffffffffffffff.

De in eerste instantie 3D getekende aslagergeleider is aangepast, aan beide zijde 1 mm en bovenaan 3 mm. Die strip van 3 mm heb ik er uitgehaald en de geleider omhoog in het frame gezet. Die ruimte is nu dus vervangen door een veertje.


Van de bogie aan de voorzijde had ik het verenpakket afgeslepen. Niks mis mee, maar de aanslag voor een veertje is daarmee ook verdwenen. Daar heb ik dus weer een stripje op moeten solderen.


De maat van de veertjes is afhankelijk van de maat van de lagers en positie geleiders en de diepte van het gat inde lager (ik heb gaten 3 mm gefreesd, niet geboord.). De diameter van de gebruikte veertjes is 3 mm en lengte varieert van 5 tot 7 mm. Die ik in de bogie heb gezet zijn ook vrij stug gezien het kleine aantal windingen.

Vele soorten en maten veertjes zijn te koop bij Knupfer Modellbau.