Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 87315 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #285 Gepost op: 07 May 2023, 20:00:25 »
Voor de Spoor-1 bouwers:

versie 1.0: vervallen
versie 1.1: vervallen
versie 1.2: vervallen
versie 1:3: die moet je hebben. Daar kan je dus direct de afgeveerde loc mee bouwen maar ook een onafgeveerde. In laatste geval moet je een strip 1x3mm, lengte 12 mm toevoegen als opvulstuk in het frame.


https://www.shapeways.com/product/E4KGDZ5Q9/6000-32-v1-3-k-lagergeleiders


Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #286 Gepost op: 07 May 2023, 21:39:11 »
Lagers zijn V1.0 gebleven toch? Voor de zekerheid  ;)
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #287 Gepost op: 07 May 2023, 23:26:26 »
Ja.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #288 Gepost op: 08 May 2023, 16:42:10 »
Nog wat werkzaamheden aan de bogie(s):

Ik schreef eerder al dat mogelijk de ruimte in het frame voor de bogiewielen groter moest worden gemaakt. Uiteindelijk heb ik besloten dat niet te doen en de koppen van de veerpakketten af te slijpen. Doet als modelbouwer/ontwerper pijn, maar minder pijn dan het frame verzagen. Hoe heet dat ook al weer? .... compromissen sluiten.  ;D


Hier zie je ook de opvulplaten om de centrale as. Die zijn echt nodig bij de hoogteafstelling van de buffers.


De baanruimers zitten er nu ook op.


en nu ben ik bezig een middenstelinrichting te bedenken.
2 veren:


4 veren:
« Laatst bewerkt op: 08 May 2023, 17:06:56 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #289 Gepost op: 08 May 2023, 18:44:35 »
Na wat sloop en constructiewerk, vormt deze configuratie de basis voor het definitieve resultaat.
Het voorste draaistel heeft daar wat meer tussenliggende platen, maar daar kan het nodige aan veranderd worden.




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #290 Gepost op: 08 May 2023, 23:58:29 »
Voor een makkelijke montage een ring met 4 gaten.
En ook nog een verticale veer.
Je kan er dus alle kanten mee op. ;D


Om met de moer de veertjes niet verkeerd af te klemmen zit en nog een buisje tussen moer en vier-gaten-ring.


Bovenop die 4 staafjes ga ik tapeind M1 zetten en dan een moertje er overheen. Dan kan de veer er eigenlijk niet onderuit schieten.
Nou de definitieve versie, ook op de voorste bogie, nog gaan maken.
« Laatst bewerkt op: 09 May 2023, 00:01:50 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #291 Gepost op: 09 May 2023, 15:58:19 »
Inmiddels 3 weken Spoor-1 bouwplezier.
Rijvaardig frame. Als ik een baan had, zou ik nu de koppelassen monteren en de motor er inzetten, maar ......... ik heb geen modelbaan in spoor-1





19963
« Laatst bewerkt op: 09 May 2023, 16:02:00 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #292 Gepost op: 09 May 2023, 17:31:53 »
Van één van de achterste koppelstangen (rechts op de foto) moet het uitsteeksel naar achteren er af geslepen worden.  Dat was makkelijk bij het ontwerp.  ;D

Koppelstangen zijn gegoten van messing, maar ze moeten natuurlijk zilverkleurig. Ik  ben bezig ze te vertinnen.








« Laatst bewerkt op: 09 May 2023, 20:20:12 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #293 Gepost op: 09 May 2023, 20:59:02 »
Bij gietwerk heb je te maken met krimp tijdens het afkoelen van het gegoten metaal. Gieters geven daar veelal een indicatie van. Helaas is de marge die Shapeways aanhoudt vrij ruim. We hebben daarom zelf ahv. andere gietdelen een inschatting gemaakt in de wetenschap dat iedere gieting weer anders kan zijn. Maatwerk kan, maar dat schijnt een vermogen te kosten. Testen bij een andere gieter......we wachten al 5 maanden.
Ik heb daarom toch een bestelling bij S. gedaan met het risico op afwijkende maatvoering en daarbij bedenkend...(los van de financien) ze zijn zo te demonteren en ander exemplaren er op te zetten.

Het zou te mooi zijn om waar te wezen als de gegoten koppelstangen precies zouden passen. Kan ik wat met deze stangen? IK denk het wel en im ga het zeker proberen.

Het midden heb ik exact gepositioneerd.


Voorste wiel,
0,4 mm te lange koppelstang


Achterste wiel
ietsiepietsie te lang.
Dit is in het midden op te lossen door het 2e gat in de voorste koppelstang ietsiepietsie naar links te verplaatsen.


Het zal er dus om gaan om de gaten voor de glijlagers (bussen van Slaters) in de voorste koppelstang 1x0,4 of 2x0,2 mm uit het hart te boren. Ik ga voor 2x0,2.
Dus gaten dichtzetten en nieuwe boren.

20064

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #294 Gepost op: 09 May 2023, 23:41:34 »
Nou, beginnen dan maar.

Met een center-boortje 0,8 net iets uit het midden een aanzet voor een serie (nieuwe) cobalt-boortjes oplopend tot 3,2.


dat past prima, niks mis mee.


Maar dan.....dilemma.
Het busje is net zo breed als de koppelstang en als ik het moertje er op draai zit de koppelstang dus vast. :'(.
Veel speelruimte/schroefdraad voor het moertje is er niet als ik een langer (zelf gedraaid) busje (of klein opvulplaatje) zou gaan gebruiken. Ik denk dat de koppelstang aan de achterzijde iets moet gaan inleveren. De kop is verdikt dus daar kan makkelijk iets af zonder de stang dunner te maken. Maar even een nachtje over slapen.
Of heeft iemand een helder idee?



20143
« Laatst bewerkt op: 09 May 2023, 23:44:57 door FritsT »

C-rails

  • Gast
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #295 Gepost op: 10 May 2023, 05:41:33 »
In het echt werden ze na het gieten ook op maat geslepen, dus dat idee is prima.  (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #296 Gepost op: 10 May 2023, 14:40:35 »
Speling op de assen, frame  en de stangen ???.
Als je al 25 jaar lang in Spoor-0 denkt is dat even lastig. Dus heb ik het maar aanschouwelijk gemaakt.

Dit is een boogstraal van 200 cm en dat wordt echt wringen om de lok daar doorheen te krijgen..


Een bogie moet al tot wereldrecord worden uitgeschoven om de boog te halen.


In 0 kon de lok net door een Peco wissel met boogstraal 160 cm. Naar Spoor-1 omgerekend: 160x1,36 en dan zit je al op 217 cm.
Wil de lok goed tot zijn recht komen, dan moet ik minimaal gaan denken aan 300 cm als (minimum)boogstraal. Maar als ik op 500 of meer uitkom zal me dat vanaf nu niks verbazen. Straks weer aanschouwelijk maken en kijken wat dat voor de constructie van de lok betekent.

Dat maakt het overigens wel een stuk gemakkelijker ( :D) want ik zag toch al wel heel veel beren op de weg.
Dus toch maar een andere norm tussen de oren gaan knopen en groter gaan denken.

Suggesties: welkom.





« Laatst bewerkt op: 10 May 2023, 14:50:05 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #297 Gepost op: 10 May 2023, 15:13:56 »
5 meter.
Dan krijg ik net aan alle wielen op de rails, maar de drijfwielen 1-2 staan maximaal (of zelfs meer) tegen de aanslag die absoluut nodig is.
Dus.....nog veel groter denken.

even een telefoontje gedaan. De Zuiderpark(buiten)baan schijnt een radius van 12 meter te hebben en dat snap ik nu.






FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #298 Gepost op: 10 May 2023, 15:58:09 »
De steunen als gietdeel (ook in schaal-0) zijn binnen:

Onder de voetplaat, tussen de drijfwielen


Achter de buffers


Onder de voorverwarmer


We hebben het Shapeways al zo vaak gevraagd...laat dat borstelen nu eens achterwege. We kunnen zelf zandstralen. Dus waarom dat "polijsten" met kans op krassen?
Met dit voorbeeld de discussie maar weer eens aangaan.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #299 Gepost op: 11 May 2023, 00:01:07 »
De voetplaatsteunen heb ik er gelijk maar op gezet.

De rechthoekige inkeping is bedoeld voor de leidingen onder de voetplaat. Dat staat nergens op tekening, maar het handmonster leert...juist.





Het L-profiel onder de voetplaat zit al, dus moet ik de steunen iets bewerken.
Kan je natuurlijk ook in een andere volgorde monteren en dan moet je het profiel bewerken.....keuze's keuze's keuze's 


20575