Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Stalen rijtuigen van NS
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:33:38
br 041 334-4 Fleischmann H0
door
008200
Vandaag
om 15:31:19
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
orientexpress
Vandaag
om 15:30:44
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 15:29:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Bob11
Vandaag
om 15:13:36
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:09:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Huup
Vandaag
om 14:29:11
Aachenau West
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:22:46
NS-seinen bij en in een splitsingsstation
door
1200blauw
Vandaag
om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 13:55:17
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
Jelmer
Vandaag
om 13:47:16
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren?
door
Biesje
Vandaag
om 13:03:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:56:19
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings
door
HugoB123
Vandaag
om 12:45:33
maatvoering AKI
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 12:28:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
Jelmer
Vandaag
om 09:20:08
Eyro Interlaken
door
Bas, Dordrecht
Vandaag
om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:19:23
MiWuLa
door
Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart
door
Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc
door
hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Da's Daz 2
door
Huup
21 August 2025, 21:15:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp
door
FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
RhB H0m, Albulisch
door
Sylvester
21 August 2025, 17:00:00
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS-6000 in Spoor-1
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
Vorige
-
Volgende
-
1
...
24
25
[
26
]
27
28
...
50
Omlaag
Auteur
Topic: NS-6000 in Spoor-1 (gelezen 89048 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11335
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #375 Gepost op:
23 May 2023, 20:23:26 »
Klinknagel-tuur-ogen
(en ik ben nog geeneens op de helft).....dan maar de stroomafname aanpakken.
Op het handmonster heb ik destijds op het achterste en middelste wiel slepers van fosforbrons gemonteerd. Voor de afwisseling nu plunjers, gewoon omdat ik ze heb liggen.
Wel even knoeperts van gaten in het frame boren, 4 stuks aan iedere kant.
Een test leerde dat bij maximale zijdelings beweging van de wielen er nog steeds electrisch contact was. (en anders slepers
)
25413
«
Laatst bewerkt op: 24 May 2023, 00:31:20 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11335
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #376 Gepost op:
24 May 2023, 14:42:14 »
Uiteindelijk is alles van klinknagels voorzien en is het tijd om de kap te maken.
De scherpe randjes op de etsdelen heb ik afgerond.
De flap van het dat die omgebogen moet worden is 0,25mm dik/dun en is buigbaar, maar ik raad aan toch een buigmal te maken.
Ik schreef eerder over de positie van de ronding....bij nader inzien moet de kromming toch lager dan dat ik daar schreef.
Lees eerst ook het bouwverslag van het handmonster in schaal-0
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11335
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #377 Gepost op:
24 May 2023, 15:46:20 »
Boven=boven
en
Haaks=haaks
De zijkant op 1 punt vastzetten en dan goed controleren.....want vanaf nu gaat het hard en fout=fout.
en dat Boven kan nu weg..
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11335
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #378 Gepost op:
24 May 2023, 19:06:40 »
Dan komt het moment dat de etsdelen van voor en achterwand op maat gemaakt moeten worden en geplaatst moeten gaan worden.
Ik ben begonnen met de bovenkant van de watertanks TIJDELIJK aan de zijkant van het kap te solderen. Ik heb gekozen voor 1,0 mm en daarvoor een strip 1,0 dik genomen.
Dan zie je, zoals Edwin ook al aangaf, dat de voorkant machinistenhuis te lang is en je die op maat moet gaan brengen.
Om niet verkeerd te gaan knippen heb ik een copietje op restant plaat gemaakt om daarmee risicoloos te gaan testen.
2 mm er af... te weinig.
nog 1 mm er af (dus in totaal 3)..prima
En dan is er geen weg terug meer......
Dit stuk etsdeel tijdelijk vastzetten en de bovenkant watertank weer verwijderen om de maat voor de achterzijde machinistenhuis te kunnen nemen.
Uiteindelijk 2 etsdelen die een gelijke hoogte op het model hebben.
zo, dat ei is gelegd.
Mijn voorstel voor Vs.3. :
-beide etsdelen op juiste verticale lengte opnemen en bij de bouw de dakflap er dan overheen trekken. En wat aan de voorzijde niet nodig is (of in de weg zit) er later uitsnijden.
«
Laatst bewerkt op: 24 May 2023, 19:24:29 door FritsT
»
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #379 Gepost op:
24 May 2023, 21:03:29 »
Komt er een versie 3 van de etsplaten?
Gelogd
mvg,
Ivo
*
FritsT
Offline
Berichten: 11335
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #380 Gepost op:
24 May 2023, 21:06:21 »
Staat niet in de planning, maar als..... dan heb ik mijn huiswerk klaar.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11335
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #381 Gepost op:
24 May 2023, 23:14:05 »
Voor- en achterwand zijn dus niet meer compleet los geweest anders zou de positionering verloren zijn gegaan. Met veel kunst en vlieg (en soldeerwerk) zijn alle hoeken aan de binnenkant van het machinistenhuis voorzien van L-profiel 2x2 en is er gesoldeerd met zilversoldeer van 220 graden. Dus later waarschijnlijk geen loslatende naden meer.
Toch wel een van de meest opvallende soldeermallen die ik ooit gebruikt heb, maar het werkte perfect.
Tin en vloeimiddel erbij en van binnenuit het L-profiel in de hoek drukken. Vlam er even over en klaar.
Alles zit strak en recht en zeker niet vervormd.
25754
«
Laatst bewerkt op: 24 May 2023, 23:18:14 door FritsT
»
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #382 Gepost op:
25 May 2023, 09:56:59 »
Citaat van: FritsT op 24 May 2023, 21:06:21
Staat niet in de planning, maar als..... dan heb ik mijn huiswerk klaar.
Eén is ook wel genoeg hoor. Prachtig project, maar loopt financieel een beetje uit de hand
.
Vraagje, gebruik jij de 0 of de 1 pons in de klinknagelpers voor deze klinknagels?
«
Laatst bewerkt op: 25 May 2023, 09:59:37 door Ivo tB
»
Gelogd
mvg,
Ivo
*
FritsT
Offline
Berichten: 11335
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #383 Gepost op:
25 May 2023, 10:22:00 »
Hoi Ivo,
Ik gebruik niet altijd de ponsen die bij de pers geleverd worden. Ik heb ook zelf gemaakt exemplaren voor klinknagels die echt op elkaars lip zitten. Daarvoor kan je ook de geleverde ponsen afvijlen. Dan is het wel extra aandacht voor de ondersteuning.
Het blijft een zaak van afstellen om exact die grootte en scherpte te krijgen die je wilt zien.
Maar over het algemeen gebruik ik kleinere maten dan dat standaard wordt aangegeven.
Mijn pakje met specifieke klinknagels (3 april besteld in Duitsland en een beste bulk geld) ligt nog steeds in China.
Als dat niet gaat aankomen, heb ik weer een uitdaging en een grote financiële afschrijving.
Klinknagels, geperst of echte...ondingen, maar wel noodzakelijk.
«
Laatst bewerkt op: 25 May 2023, 10:28:22 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11335
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #384 Gepost op:
25 May 2023, 10:27:17 »
Ja, het is niet goedkoop. In de ontwikkeling hebben we voor vele (financiële) dilemma's gestaan en steeds besloten voor kwaliteit en dan nog kan het beter. Ook jammer dat het aantal messingbouwers gestaag terugloopt zodat seriematige productie niet haalbaar is. En toeleveranciers verhogen de laatste tijden ook hun tarieven.
Het is een optie om vele onderdelen in kunststof te laten vervaardigen. Dat scheelt enorm, maar wil een messingbouwer dat? Het kan wel.
Verder zie je aan mijn verslag ook dat ik veelvuldig gebruik maak van strips uit de fret en ander plaatmateriaal. Dat scheel ook weer.
Dan praat ik nog niet wat de ontwikkeling aan testruns heeft gekost. En dan ben ik nog bezig met de ontwikkeling van 100% kloppende wielen.
Afgieten via rubber mallen .....al eerder geschreven, we wachten en wachten op de gieter, al 6 maanden. En dan praten we wel over seriematige productie. Als er enkele exemplaren voor de Spoor-1 bouwers zouden moeten komen..........
Maar we blijven zeker doorzoeken naar alternatieven voor productiemethoden en toeleveranciers en ondertussen doorbouwen.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11335
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #385 Gepost op:
25 May 2023, 13:23:09 »
Juist op dit moment komt het voor mij ook net uit op de juiste maat persen van klinknagels want ik moet de voorkant van de watertanks gaan doen.
De etsdelen zijn voor mijn model te groot en moeten op maar worden gebracht, zo ook de bodemplaat.
Er moet een rand af en een nieuwe rij klinknagels worden aangebracht
Dan is het zoeken naar het juiste stempel en diepte van het persen.
Ook testen op exact hetzelfde materiaal als dat van het etsdeel.
Inspannen op de pers op een lange strip.
Lijstje met maten voor de maatvoering op de kruistafel.
en toen had ik dit.
25931
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #386 Gepost op:
25 May 2023, 17:27:02 »
Is keurig gelukt met de klinknagels.
Het kan aan het perspectief van de foto liggen, maar ik vind deze voorkant wel smal. Dat kan denk ik niet anders doordat de wielen en het chassis qua breedte wel niet zuiver op schaal kunnen zijn en de voetplaat en de totale breedte van de lok natuurlijk wel. Of toch alleen het perspectief. Maar wat je eerder liet zien van de breedte van de openingen voor de wielen in de voetplaat heb je denk ik geen keuze. En straks met de ketel ertussen en boven en de appendages ervoor valt het al helemaal niet meer op vermoed ik. Ik kijk denk ik alleen naar de schuifbeweging tussen het chassis.
Gelogd
mvg,
Ivo
*
FritsT
Offline
Berichten: 11335
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #387 Gepost op:
25 May 2023, 19:50:04 »
Ik ben "overstag" wat betreft de inkeping in de watertank voor de ganghandel. Het "plafond" (zwevende plaat van het gedachte U-profiel) bestaat niet en het is een echte uitsnede en GEEN U-profiel. De ganghandel zelf past dan ook beter zodat ook de watertank precies op de plaats richting deur machinistenhuis kan worden gezet.
Dit is de de kunst van het weglaten, maar dan ten goede.
De watertank moet nog een binnenkant, maar de bovenkant, die helemaal tot "achter" als 1 geheel in het machinistenhuis doorloopt, is afgemeten en gesneden.
Over de uitsnede buiten het machinistenhuis blijf ik bij het oude (tot het tegendeel bewezen is), de bovenkant van de watertank is daar breed en dicht dus geen ongewenste toch en water in het machinistenhuis.
Nu nog monteren.
26044
«
Laatst bewerkt op: 26 May 2023, 11:05:18 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11335
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #388 Gepost op:
26 May 2023, 00:11:44 »
Stand van zake is dat de watertanks er in zitten.... (Ging vandaag even niet zoals anders. Slechte bouwdag, maar ze zitten wel, en goed.)
De onvermijdelijke kier tussen voorzijde machinistenhuis en watertank afgedekt met L-profiel 1x1. Zou ook aan de binnenkant kunnen, maar dan blijf je die kier van 0,000001 mm zien en deze locatie dichtzetten met soldeer ..... Au, nee. Daar hoort geen soldeer,.
26116
«
Laatst bewerkt op: 26 May 2023, 00:13:22 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11335
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #389 Gepost op:
26 May 2023, 14:12:11 »
Voor de volledigheid laat ik ook nog even de watertank aan de linker kant zien.
Zoals eerder vermeld, de bovenkant is 12 mm breed en de onderkant (ivm de wielen) maar 11. Hier zie je die 1 mm verschil
Ook zie je een tussenschot wat het positioneren makkelijk maakt.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
Vorige
-
Volgende
-
1
...
24
25
[
26
]
27
28
...
50
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS-6000 in Spoor-1