Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:00:18
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm?
door
1200blauw
02 August 2025, 22:42:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
wob
02 August 2025, 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
hervé
02 August 2025, 22:20:42
Aachenau West
door
wob
02 August 2025, 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
02 August 2025, 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Stefan88
02 August 2025, 21:50:34
't Boemeltje
door
RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Frank 123
02 August 2025, 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen
door
Karben
02 August 2025, 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast
door
Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk
door
ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
02 August 2025, 18:41:20
Artikelen "Het matblad"
door
ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
NS264
02 August 2025, 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jeroen Water
02 August 2025, 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw.
door
jerrytrein
02 August 2025, 17:32:09
Raadplaatje
door
HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal
door
MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
BartvD
02 August 2025, 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
JurS
02 August 2025, 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor
door
Forever Rocofan
02 August 2025, 16:03:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Wohnzimmer AW werkrapporten
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
Omlaag
Auteur
Topic: Wohnzimmer AW werkrapporten (gelezen 14881 keer)
Ferdinand Bogman
Derde generatie Fleisch-mann
Klaar voor vertrek
Re: Wohnzimmer AW werkrapporten
«
Reactie #60 Gepost op:
08 January 2025, 17:51:32 »
Het is gelukt! De bufferbalk zit weer recht:
Eh, wat nu? Helaas is het nieuw bestelde trappetje onder de rookkast bij het in elkaar zetten alweer kromgebogen, dat is een vreselijk kwetsbaar ding! De lamphouder rechts zit gewoon niet goed op zijn plek. Maar goed, het belangrijkste doel is bereikt. Van bovenaf valt het allemaal wel mee:
Het uitzoeken van nieuwe onderdelen is nog best ingewikkeld. Sommige onderdelen zitten in een groep, terwijl je er maar een nodig hebt:
Van groep 25 heb ik alleen de U-vormige beugel nodig en de rest niet. Zoals afgebeeld zit er maar één zo’n beugel in, terwijl ik er twee nodig heb… Van de tweede is alleen een hoekje afgebroken, daarvoor ga ik niet nog een keer die hele set aanschaffen.
Van groep 24 heb ik alleen de rangeerderstreden nodig, nu heb ik een compleet remwerk over en twee koppelinghouders.
In groep 22 bleek niet een ladder te zitten voor achterop - die ik nodig had - maar een handrail voor bij het machinistenhuis, uit groep 18. Dat is een vergissing van de inpakkers bij Roco, neem ik aan.
Groep 19 bevat een hoog frontsein, een laag frontsein en een laag sein achter. Ik wil twee frontseinen
. Er blijken geen lensjes in te zitten, zodat ik groep 20 moet nabestellen.
Ik ging ervan uit dat je, met alles uit de Ersatzteilliste, een complete locomotief kunt samenstellen. Maar de rangeerdersstangen (of hoe ze ook heten: zie eerste foto, rechtsboven de rode trap) komen in de lijst niet voor. Zoekend in de handleidingen van verschillende uitvoeringen kwam ik ze tegen in een groep met standaard toebehoren zoals remslangen. Dat artikel is niet meer leverbaar. Uiteindelijk vond ik ze bij een derde model. Dat blijkt er óók maar een, een lange, terwijl ik ook nog twee korte nodig heb, voorop de waterkasten.
Kortom:
Links alle overbodige onderdelen, rechts wat ik nodig had.
En helemaal compleet is ‘ie dus nog niet. Maar: ‘t is wel een mooie locomotief!
«
Laatst bewerkt op: 08 January 2025, 17:55:55 door Ferdinand Bogman
»
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd:
Wohnzimmer Rbf
MaraNCS
niks gebouwd, niet geleefd
«
Reactie #61 Gepost op:
08 January 2025, 18:26:30 »
Kosmisch verslag Ferdinand. En goed dat je zo voortvarend te werk gaat. De PH van het AW kan trots op je zijn.
Station Baarn HIJSM
Ferdinand Bogman
Klaar voor vertrek
«
Reactie #62 Gepost op:
08 January 2025, 18:49:09 »
Kosmisch? Bedankt Mara, voor een komisch compliment.
Maar bij het AW zijn ze
not amused
. “Die lui van de afdeling inkoop moesten ze ontslaan”, vinden ze daar.
Want naast deze BR 64 is ook maar weer een BR 94 gekocht op de beurs in Houten. De W.E.G. had er al vijf: drie rijvaardige modellen in doos, die het gewoon doen. Een rijvaardig exemplaar zonder doos met beschadigingen, en een donor met maar een half drijfwerk. Nou kun je, met zo’n enorm Rbf, nauwelijks te veel van die machines hebben. En deze was maar € 60,- en zag er op het eerste gezicht helemaal gaaf uit!
Op een licht gebogen trappetje na is hij dat ook. Maar bij inspectie in het AW blijkt dat “die lui van Inkoop” niet goed hebben gekeken. De locomotief zit namelijk onder de smurrie! Een of ander plakkerig goedje, het lijkt wel limonadesiroop. Hoe krijgen we dat eraf? Het spul reageert niet of nauwelijks op water en zeep. Ook niet op wasbenzine. 70% alcohol van de drogist lijkt beter te werken. Daarvan is echter niet genoeg op voorraad in het chemisch depot, en het bodempje dat er nog staat is al een jaar of vijfentwintig oud. De stagiair wordt naar de lokale supermarkt gestuurd voor brandspiritus.
Wat die lui van inkoop óók niet doorhadden, maar wel weer leuk is: dit model is een FMZ-versie (6 4094). Niet een systeem waar bij de W.E.G. mee gereden wordt, die decoder gaat eruit. Het betekent wel dat de machine een ander bedrijfsnummer heeft: 1613 in plaats van de gebruikelijke 1730.
Enfin, de kap krijgt dus een badje brandspiritus:
Brandspiritus is, eh, blauw? Niet alleen de smurrie, maar ook de rode verf komt voor een gedeelte mee:
Ook na een badje met water en zeep wordt de kap niet meer zo mooi glanzend zwart, maar een groot deel van de rode “wash” is verdwenen.
Voor het herstel van de rode onderkant weet de spuiterij
welke verf - goedkoop - aangeschaft kan worden
. Zo laten kan ook, ze ziet eruit alsof ze in haar nadagen zit. Hier en daar nog wat roestsporen toevoegen. De kap zou overgezet kunnen worden op het frame van
de locomotief met het gerepareerde drijfwerk, die van tafel was gevallen
.
Want lastiger dan bij de kap is het verwijderen van de smurrie van het onderstel. Dat zit overal tussen en laat zich niet zomaar wegspoelen door de loc te laten lopen in bad (wat met brandspiritus net zo goed kan als met wasbenzine). Het loshalen van de wielen wordt nu overwogen, maar geeft gedoe bij het er weer opzetten (kwarteren!).
Ze ligt nu bijna helemaal uit elkaar:
Hoe zat het bij deze modellen ook alweer: kon je de motor verwijderen als het rondsel eraf is, of moeten dan de twee achterste wielen losgetrokken worden? Dat kon de afdeling Documentatie op het forum alleen terugvinden over een BR 78.
«
Laatst bewerkt op: 08 January 2025, 18:51:38 door Ferdinand Bogman
»
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd:
Wohnzimmer Rbf
Eric B
NS tijdperk II(c)/III
«
Reactie #63 Gepost op:
08 January 2025, 19:15:01 »
Bezit het AW geen ultra sonoor schoonmaak apparaat?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
MaraNCS
niks gebouwd, niet geleefd
«
Reactie #64 Gepost op:
08 January 2025, 20:18:37 »
Ferdinand, een beetje voorzichtig met die blauwe alcohol. Die blauwe kleurstof is heel misschien niet wat je wilt op je loc!
Of gebruiken en gelijk afspoelen wat water.
Ramen wassen met dat spul...je ramen worden blauw!
Die verf lijkt me niet echt een probleem, nieuw verfjasje en je loc is zo goed als nieuw. Of vind je dat zonde?
Station Baarn HIJSM
Eric B
NS tijdperk II(c)/III
«
Reactie #65 Gepost op:
08 January 2025, 20:27:46 »
Bio-ethanol wellicht een alternatief?
Obdam
Ferdinand Bogman
Klaar voor vertrek
«
Reactie #66 Gepost op:
08 January 2025, 21:13:24 »
Goed idee, Eric. Er is direct een opdracht verstrekt aan de afdeling R&D voor, in eerste instantie, een literatuuronderzoek naar ultrasoon-schoonmaakapparaten. Op het forum al eens gezien, van goedkope Action tot dure HBM, als ik het me goed herinner.
En bio-ethanol, daar sturen we de stagiair opuit.
Mijn ruiten was ik blijkbaar niet vaak genoeg; het is me in ieder geval nooit opgevallen dat ze blauw waren, Mara. Ik moet denken aan de blauwe of regenboogzweem op autoruiten. Dat de kap niet glanzen nieuw zwart is geworden, vind ik niet erg hoor. Zo’n BR 94 moet er toch een beetje afgeleefd uitzien voor een beetje realisme, zoals deze:
(vervuiling gedaan door een vorige eigenaar)
Bovendien, een nieuw verfjasje schept een nieuw probleem: dan ben ik de opschriften kwijt, met dat mooie nummer 1613.
Wohnzimmer Rbf
DJV
BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
«
Reactie #67 Gepost op:
08 January 2025, 21:30:04 »
Ik heb een ultrasoon apparaatje om je bril in schoon te maken. (zo groot is die)
Met gewoon water er in komt er al rommel los. Maar met bijvoorbeeld dasty...
Een kleine is leuk maar mocht ook wel eens aan auto's, brommer trekkers, enz, enz, sleutelen
Zou ik voor een 10 liter variant gaan. Die heeft een voetprint die iets groter is dan een A4.tje
Groeten Dirk Jan
BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".
Ferdinand Bogman
Klaar voor vertrek
«
Reactie #68 Gepost op:
08 January 2025, 21:40:29 »
Waar heb je dat apparaat gekocht en wat kost het, als ik vragen mag? Ik denk dat ik genoeg heb aan een kleintje. Het moet ook niet te veel ruimte innemen.
Het was niet Action maar Aldi waarover hier gesproken werd. maar dat was
een aanbieding, in 2010
. De daar beschreven ervaringen met ultrasoonreinigen zijn positief.
Bij Bol hebben ze
dit soort apparaten van 600ml
.
Wat gebruik jij, Eric?
«
Laatst bewerkt op: 08 January 2025, 21:46:53 door Ferdinand Bogman
»
Wohnzimmer Rbf
Eric B
NS tijdperk II(c)/III
«
Reactie #69 Gepost op:
08 January 2025, 21:48:27 »
Ik heb een SilverCrest SUR 48 C4 WEEE Ferdinand, ooit eens aangeschaft bij de Lidl en die bevalt nog steeds.
Obdam
Ferdinand Bogman
Klaar voor vertrek
«
Reactie #70 Gepost op:
08 January 2025, 21:51:10 »
Ga ik eens kijken of ik die kan vinden, bedankt! De kap van een BR 94 past in zo’n ding, denk ik:
Dit is overigens nog de toestand mét smurrie
.
Van het R&D budget
deze besteld
.
«
Laatst bewerkt op: 08 January 2025, 22:18:02 door Ferdinand Bogman
»
Wohnzimmer Rbf
HuubvG
«
Reactie #71 Gepost op:
15 January 2025, 19:22:18 »
Ik heb er ook een, aangeschaft toen er een draadje over ging alhier. Paar tientjes. Er was een 'stelling' dat als je sop met schuim gebruikte, er luchtbelletjes op het voorwerp kwamen, die de werking teniet zou doen. Later werd die ontkracht en ik doe het nu ook gewoon met ontvetter, zoals Dirk Jan doet.
Die van jouw link is duurder, maar is in te stellen tot 10 minuten en heeft een display. De mijne stopt na 3 minuten, maar ik ben meestal in de buurt dus druk hem opnieuw aan, een paar keer, tot het schoon is.
Ik heb al een trein
Eric B
NS tijdperk II(c)/III
«
Reactie #72 Gepost op:
15 January 2025, 19:51:13 »
Wat een onzin... sop (afwasmiddel) bevat een component dat de oppervlaktespanning (cohesie) van water breekt, waardoor er juist minder kans is op belletjes.
In een exemplaar met een RVS reservoir en dat zijn de meeste, kan je zeepwater, sodawater, alcohol etc. zonder gevaar/problemen gebruiken.
Wil je een agressiever middel gebruiken (thinner, aceton etc.) stop het te reinigen object dan in een glazen pot, vul deze tot de rand met de gewenste vloeistof en sluit hem goed af.
Zet deze pot in de ultrasoonreiniger, vul het reservoir tot max. en handel verder alsof het object direct kn het reservoir zou liggen.
Dit principe werkt ook met een plastic zakje, mits bestand tegen het gebruikte middel.
«
Laatst bewerkt op: 15 January 2025, 19:53:55 door Eric B
»
Obdam
Ferdinand Bogman
Klaar voor vertrek
«
Reactie #73 Gepost op:
15 January 2025, 23:39:11 »
Sop met minder kans op belletjes, dat komt op mij tegenstrijdig over. En de handleiding van het apparaat spreekt juist over het ontstaan van belletjes (“bubbles”) door de ultrasone golven, en die belletjes zouden het (vuile
) werk doen door te imploderen tegen het object. Dan zijn dan vacuümbelletjes en geen luchtbelletjes, neem ik aan.
Tot zover de theorie: de
afdeling R&D
Versuchsanstalt heeft wat proeven gedaan en komt tot de volgende onderzoeksresultaten.
Om te beginnen even passen: ja hoor, er past een BR 94 in de bak:
Het deksel kan er dan ook nog op, maar eerst vullen we de bak met spiritus. Er staat niet aangegeven tot hoe ver de bak gevuld mag worden. Omdat het vooral gaat om de wielen, wordt de bak gevuld tot boven de wielen:
Na een rondje van drie (lijkt niets te gebeuren) en een rondje van tien minuten is dit het resultaat:
Is de BR 94 opgelost? Nee, die is eruit gehaald. Maar de hoeveelheid achtergebleven vuil valt tegen. (De brandspiritus is niet verkleurd, dat komt door de camera van mijn smartphone.)
Dan maar een test met wasbenzine:
Dat levert meteen een spoor van oplossende olie en vet op. Overigens kan bij dit vloeistofniveau het deksel er ook afblijven:
Niet per se aan te bevelen, vanwege de stank, maar voor een keer leuk om te zien wat er gebeurt.
Dit geeft zichtbaar meer resultaat:
Een deel van wat er te zien is, zijn overigens waterbellen: tussen de brandspiritus en de wasbenzine is een rondje water gedaan. Ik twijfelde of ik direct na de spiritus kon overstappen naar de wasbenzine - waarschijnlijk is dit erger…
Uiteindelijk is het resultaat niet erg bevredigend voor dit probleem:
Er zit vooral tussen de spaken nog best veel smurrie. Er zal toch nog met een tandstoker en rager gewerkt moeten worden om dit handmatig weg te halen.
(Let niet op de motor, die krijgt nog een aparte behandeling in een bad met wasbenzine.)
«
Laatst bewerkt op: 16 January 2025, 16:51:10 door Ferdinand Bogman. Reden: Verkeerde afdeling
»
Wohnzimmer Rbf
DJV
BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
«
Reactie #74 Gepost op:
16 January 2025, 19:51:19 »
Wat voor schoonmaakmiddel heb je er in..
Groeten Dirk Jan
BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige