Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Ronald Halma
Vandaag om 18:59:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:56:53
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door H0eGenaamd
Vandaag om 18:45:37
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
Trix DXI van DC naar AC door Silvolde
Vandaag om 18:31:18
Wat was jullie allereerste loc? door TonM
Vandaag om 18:03:52
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39

Auteur Topic: DDNG: NS bestelt 60 nieuwe dubbeldekkers: sneller en meer stoelen  (gelezen 16092 keer)

R.C.Grootveld

• Offline Offline
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: DDNG: NS bestelt 60 nieuwe dubbeldekkers: sneller en meer stoelen
« Reactie #30 Gepost op: 13 December 2022, 23:08:26 »
Weet je überhaupt hoe zo’n aanbestedingstraject moet verlopen binnen Europa? Een vervoerder MAG niet zomaar specifiek voor een bepaalde fabrikant kiezen.
Dat is helaas het geval . .
Die verplichte Europese aanbesteding is de grootste fout die ze binnen de EU gemaakt hebben.

Toch zijn er manieren om daar onderuit te komen: Kwestie van de juiste specificaties opstellen, bv iets eisen waarvan je weet dat alleen de gewenste leverancier dat kan leveren.
En daarvoor moet je slimme mensen met inhoudelijke en marktkennis in dienst hebben.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #31 Gepost op: 14 December 2022, 07:15:51 »
Het klopt niet helemaal hoe je ‘t brengt.
Alle VIRMS zijn 160, behalve de verbouwde/vernieuwde FLOWS, daar zit nu een sticker van 140.

Ik ben benieuwd hoe jij ‘t bedoeld en wat je weet  ;)
Je bedoelt deze sticker: https://www.ovpro.nl/wp-content/uploads/2013/04/Machinist-NS-1024x681.jpg ?
Het lijkt me dat daar niets van fysiek terugbrengen bij zit, alleen de sticker is veranderd zoals vroeger al bij de 11/12/1300'n is gedaan.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 14 December 2022, 08:01:48 »
Toch zijn er manieren om daar onderuit te komen: Kwestie van de juiste specificaties opstellen, bv iets eisen waarvan je weet dat alleen de gewenste leverancier dat kan leveren.
En daarvoor moet je slimme mensen met inhoudelijke en marktkennis in dienst hebben.
En vervolgens heeft de concurrerende leverancier een aantal slimme juristen in dienst die dit op basis van stapels jurisprudentie succesvol kunnen aanvechten.
Je mag een aanbesteding niet schrijven op een specifieke leverancier.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2022, 09:28:24 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #33 Gepost op: 14 December 2022, 10:34:37 »
Eens met Grootveld. De Europese aanbestedingsregel is een grote flop. Je wordt daardoor gedwongen in zee te gaan met de goedkoopste leverancier, terwijl je weet dat ze niet de kwaliteit leveren die je wil hebben. Zie het Fyra debacle.
Zelf in mijn werk ook meegemaakt dat we op grond van de Europese regels moesten kiezen voor een leverancier waarvan achteraf bleek dat hun apparatuur niet de gevraagde prestatie leverde. Na een paar jaar tobben vervangen door spullen van de leverancier die we eigenlijk wilden. Dubbele kosten met dank aan EU.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #34 Gepost op: 14 December 2022, 10:39:20 »
Je wordt daardoor gedwongen in zee te gaan met de goedkoopste leverancier, terwijl je weet dat ze niet de kwaliteit leveren die je wil hebben.

Nee hoor, je hoeft niet zeker niet altijd met de goedkoopste in zee, het ligt er aan hoe je aanbesteed. Op basis van in te dienen stukken kan je met fictieve kortingen op de inschrijfsom de kwaliteit van zaken die je belangrijk vind mee laten wegen en kan het maar zo uitkomen dat het niet de partij met de laagste inschrijfprijs is die de aanbesteding wint maar de partij met de beste combinatie van inschrijfprijs en ingediende stukken.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 14 December 2022, 10:40:37 »
Je bedoelt deze sticker: https://www.ovpro.nl/wp-content/uploads/2013/04/Machinist-NS-1024x681.jpg ?
Het lijkt me dat daar niets van fysiek terugbrengen bij zit, alleen de sticker is veranderd zoals vroeger al bij de 11/12/1300'n is gedaan.

Precies.
Overigens heb ik gehoord dat het komt omdat er een ander type remschijven opzit, maar wat daar van waar is…

Blijft een feit dat wanneer er wordt aangeven dat het stel 140 mag, je er ( als baan e.d. het toelaat) je er toch echt niet harder mee mag.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #36 Gepost op: 14 December 2022, 10:41:25 »
Met name die laatste 2 letters Klaas 'EU', dat is overigens iets héél anders dan Europa!
Europa is een werelddeel, de EU een geldverslindende bureaucratie.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

bernhard67

• Offline Offline
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
« Reactie #37 Gepost op: 14 December 2022, 10:43:30 »
Hallo,

Misschien wordt het tijd dat we uit die *** EU stappen net zo als Engeland. Ach wat de NS betreft de laatste jaren alleen maar *** spul gekocht wat geen eens tegen een beetje winter kan. 

Ik hoop voor de NS dat het Spaanse spul goed is en dat niet plaat materiaal los laat tijdens het rijden of dat het materieel ineens stil staat door Sneeuw of ijs afzetting in de winter.

Het Oude NS Materieel wat nog eens in Nederland gebouwd werd door Stork was goed spul Hondenkoppen en mat 64 mat 46 en Buffel.

Ik zeg laat het materieel gewoon lekker in Duitsland bouwen veel betere kwaliteit .

gr bernhard

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 14 December 2022, 10:58:28 »
Het gaat ook zo lekker in de VK op het moment...   ::)

De buffel is overigens ook gewoon een Duits Talbot-product, en we hebben met de ICE3 en SLT ook wel gezien dat Duits niet per definitie betekent dat alles probleemloos werkt...

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 14 December 2022, 11:01:05 »
Combino's anyone?  ;D

Rick

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #40 Gepost op: 14 December 2022, 11:28:37 »
Precies.
Overigens heb ik gehoord dat het komt omdat er een ander type remschijven opzit, maar wat daar van waar is…

Blijft een feit dat wanneer er wordt aangeven dat het stel 140 mag, je er ( als baan e.d. het toelaat) je er toch echt niet harder mee mag.
Het plakken van nieuwe stickers omdat er andere remschijven worden gebruikt lijkt me wel logisch maar niet erg ambitieus. Dat is ook echt de snelheid fysiek terugbrengen en niet een lagere snelheid opgeven omdat sneller dan 140 km/u toch niet kan in Nederland met ATB. Ik ben benieuwd of met DD-NG 160 km/u gereden gaat worden.
Maar ICRm was in het begin ook maar toegelaten voor 140 km/u en later is dat alsnog 160 geworden dus het kan nog (dat is ook nog een variant voor de fabrikanten als ze meelezen).

Ik zeg laat het materieel gewoon lekker in Duitsland bouwen veel betere kwaliteit .
Hoe gaat het met de IC2 en die nieuwe ICE's in Duitsland eigenlijk?
« Laatst bewerkt op: 14 December 2022, 11:36:56 door Rick »

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rick

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #41 Gepost op: 14 December 2022, 15:49:25 »
Op Somda is uigelegd hoe het zit met de maximumsnelheid van IRM:

Citaat van: mtlx
De maximale snelheid van de VIRM is afhankelijk van de remvoering inderdaad. Er zijn twee verschillende types en met de ene mag de VIRM 140 en de ander 160. Bij de VIRM2/3 revisie wordt nu enkel de juiste bestickering per treinstel aangebracht, in plaats van de (veelal onjuiste) algemene 160 sticker.

Het verschilt per treinstel welke remvoering er onder zit, niet per serie. Dus er zijn VIRMm2/3 treinstellen met 160 km/u stickers en anderen rijden rond met 140 km/u stickers (zoals op de foto).

Bij de VIRMm1 modernisering is de sticker eenvoudigweg niet meegenomen in het proces, ook al bestaat daar voor zover ik weet dezelfde situatie (maar correct me if I'm wrong).

Het wijzigen van de remvoering valt buiten de scope van het moderniseringsproject. De trein gaat dus hetzelfde eruit als dat het erin komt. Pas bij de inbouw van ETCS gaat er een project lopen om bij alle 140 km/u VIRMs het te wijzigen naar 160 km/u, zodat uiteindelijk alle VIRMs 160 mogen.

Dat biedt hoop dat IRM en later ook DD-NG met 160 door het land kunnen rijden.  :)

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #42 Gepost op: 14 December 2022, 16:16:37 »
Combino's anyone?  ;D

Ach. Die storte alleen maar in elkaar. Viel wel mee  ::)
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #43 Gepost op: 14 December 2022, 16:30:17 »
Hallo,

Misschien wordt het tijd dat we uit die *** EU stappen net zo als Engeland. Ach wat de NS betreft de laatste jaren alleen maar *** spul gekocht wat geen eens tegen een beetje winter kan. 

Ik hoop voor de NS dat het Spaanse spul goed is en dat niet plaat materiaal los laat tijdens het rijden of dat het materieel ineens stil staat door Sneeuw of ijs afzetting in de winter.

Het Oude NS Materieel wat nog eens in Nederland gebouwd werd door Stork was goed spul Hondenkoppen en mat 64 mat 46 en Buffel.

gr bernhard

Je bent bijna net zo goed in het aanprijzen van nederlands spoorwegmaterieel als die andere Bernhard  ;D

Alle gekheid op een stokje, ook dat Nederlandse fabrikaat strandde in strenge winters hoor… het is onzin dat dat spul beter was.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 14 December 2022, 18:32:47 »
Zal ik er nog eens eentje ingooien! De NS 2600’en, de Beelen. 100% degelijk Nederlandsch product, oh nee wacht!  ;D