Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 11:28:27
Piko 52684 NS 2327 handleiding gezocht. door VAM65
Vandaag om 11:19:33
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:07:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mass am see
Vandaag om 11:05:03
19 Toen door mass am see
Vandaag om 11:01:50
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 11:02:00
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 10:59:14
Ketelwagens, welke hebben jullie? door mass am see
Vandaag om 10:54:42
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Paulus
Vandaag om 10:42:47
Stroom op verlengen van mijn baan. door Ronald Halma
Vandaag om 10:40:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:38:28
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 09:32:15
Ronald bouwt een 2-turnout Inglenook door Ronald Halma
Vandaag om 08:52:45
FREMO RhB H0m Rueun door Jan Bennink
Vandaag om 08:32:08
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frank 123
Vandaag om 06:16:35
Show je werkplek door Duikeend
Vandaag om 02:26:21
Nieuw Railmagazine speciaalnummer 19 is uit: De NS in 1961 door hans nahon
Vandaag om 00:57:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 00:16:54
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
22 July 2024, 23:36:01
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Schachbrett
22 July 2024, 23:16:27
Webcams actuele werkzaamheden door sneek
22 July 2024, 22:50:45
Les Billards du Vivarais door Hans1963
22 July 2024, 22:48:27
Koninklijke trein met pensioen door Maarten.T
22 July 2024, 22:38:56
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
22 July 2024, 22:19:27
Vandaag 50 jaar geleden door GerardvV
22 July 2024, 22:17:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
22 July 2024, 21:16:11
VERPLAATST: Busch Perron onder doorgang door Reinout van Rees
22 July 2024, 20:46:13
Kortsluiting baanplan door ruudns
22 July 2024, 20:31:14
promotiefilm goederen vervoer Italie- Zwitserland- Frankrijk 1935 & 1953 door Rondje_HO
22 July 2024, 18:53:23
Ik loop vast, maar er zit beweging in door Joz
22 July 2024, 16:06:24
  

Auteur Topic: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda  (gelezen 6461 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25518
    • Pagina van klaas
Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
« Reactie #45 Gepost op: 03 February 2023, 21:35:03 »
Voordeel van de Jacobs draaistellen is dat je een mooiere doorloop tussen de bakken krijgt. En een bijna doorlopend zicht door de hele trein. Dat is gunstig voor het veiligheidsgevoel.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
« Reactie #46 Gepost op: 03 February 2023, 21:51:44 »
Wat betreft de lengte en bakborden, er hebben vertaaltabellen in de cabines gehangen. Of die er nog hangen weet ik niet. Misschien zit het wel in de TimTim.
Zit inderdaad in TimTim
Groeten Joop, machinist Lls

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3119
    • SpoorObjecten
Dit was aan de hand van de eerste 2 foto's.


l]

Later op de dag zijn de eerste spotfoto's binnen gekomen.


En ondertussen is de gehele set al naar de printer toe:




Tada,, vandaag eindelijk even alle draaistellen eronder:



Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4879
Jij hebt hem eerder in de dienstregeling dan de NS  ;D mooi gemaakt  (y) (y)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8461
Jeroen

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • Mijn van-alles website
Ik zie niet goed wat het met de capaciteit heeft te maken. Die wordt niet bepaald door de lengte van de afzonderlijke bakken, maar door de lengte van het hele stel en uiteindelijk de trein. SLT bestaat niet voor niets zesdelig.
Toch heeft het wel degelijk invloed: 1 bak DDM/IRM/ICM/ICR is met 26,4 meter maximaal (dat zal niet voor elk genoemd materieeltype gelden) beduidend langer dan 1 bak SLT/FLIRT/SNG, omdat er voorbij het draaistel geen rijtuigruimte meer zit voor extra zitplaatsen. De ruimte tussen de draaistellen is echter net zo lang, want langer zou door de overhang in bochten niet kunnen.

Dus ja, het ligt natuurlijk aan de totale lengte, maar een ICNG-6, voor zover die bestaat (? weet het even niet meer) is nog altijd ruim veel korter dan een IRM-6 of elk ander pre-jacobsdraaistel-tijdperk zesje, idem voor een SLT-6 en 3 SGM-II's.

@ Jeronimos: zoals ik verwachtte dus vooral economische motieven ;)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8141
  • Spoor N
Je zegt nu dat een trein met korte bakken korter is dan een trein met langere bakken als deze uit evenveel bakken bestaan.  ???
In ieder geval heeft een ICM-IV van 107 meter meer zitplaatsen dan een ICNG-V van 110 meter (300 tegenover 276).
In het artikel worden zes voordelen genoemd waarvan er eentje over kosten spreekt, dat is niet bepaald vooral.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21771
Zesdelig bestaat inderdaad niet, wel vijf- en achtdelig. Daarmee kan je aardig combineren en treinen op soortgelijke lengte brengen als met Koplopers of wat dan ook.
Ik begrijp dat er boven de draaistellen geen stoelen kunnen staan en dat scheelt iets. Het zijn weer wel fijne staanplaatsen en dat kan je van een gewone bakovergang niet zeggen.  :D

Voor zover ik weet heeft de reden die Klaas noemt een belangrijke rol gespeeld. Zelf ben ik ook wel gecharmeerd van de ‘open’ treinen.
Voor zover ik interieur heb gezien, valt me wel weinig coach-opstelling van de banken op. Dacht eigenlijk dat uit reizigerspeilingen bleek dat mensen grote voorkeur hadden voor coach-opstelling.
Tafeltjes zijn ook leuk, maar met mate.
« Laatst bewerkt op: 29 May 2023, 09:22:41 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3899
Als ik even google op interieur foto's van ICNG, dan staan er gewoon stoelrijden met hun rug strak tegen de kopwanden van de rijtuigen, en dan dus ook precies boven de draaistellen :p?

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
  • Steel is king!
Het zijn weer wel fijne staanplaatsen en dat kan je van een gewone bakovergang niet zeggen.  :D
  ???

Daarom reis ik nog steeds met de auto. Als ik dan toch moet staan (file's) dan kan ik in elk geval fijn zitten.  (y)
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje