Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Gino
Vandaag om 02:59:05
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 01:14:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 00:53:47
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Vinkendrecht
Vandaag om 00:08:34
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 00:06:07
ProRail annuleert wederom de bezoeken aan het OCC-Rail tijdens de Raildagen door R.C.Grootveld
13 September 2024, 23:34:20
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :) door Ronald Halma
13 September 2024, 23:15:09
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door AB 7216
13 September 2024, 23:05:24
Dwergsein op YD8116 door Peter van B
13 September 2024, 23:04:25
NS6000 voor Kranenberg door FritsT
13 September 2024, 22:52:43
condensator stuurstand rijtuig door spock
13 September 2024, 22:43:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
13 September 2024, 22:33:05
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
13 September 2024, 22:26:49
Arlbergbahn.. ? door T.Spat
13 September 2024, 22:16:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
13 September 2024, 22:07:33
Zee. Land. door 741230
13 September 2024, 22:03:28
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door 741230
13 September 2024, 22:02:07
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
13 September 2024, 21:53:39
PB Models, ICR-rijtuigen door Menno 1846
13 September 2024, 21:04:21
Raadplaatje door grossraumwagen
13 September 2024, 19:06:23
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
13 September 2024, 18:56:46
ESU Lokpilot 5 door Ronald Halma
13 September 2024, 18:50:03
Pico ICE door Marcel Kirkels
13 September 2024, 18:36:21
Probleem met hogere CV's van Piko Smart decoder 5.1 programmeren door VAM65
13 September 2024, 18:20:55
Nummering DR stoomlocomotieven rond 1965-1970 door NS 7742
13 September 2024, 17:11:08
Deense DSV neemt DB Schenker over. door Falkenberg
13 September 2024, 16:41:59
VERPLAATST: Marnan Roosendaal failliet door Reinout van Rees
13 September 2024, 16:14:35
Marnan Roosendaal failliet door Reinout van Rees
13 September 2024, 16:14:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Bor de Wolf
13 September 2024, 16:10:48
website treinsamenstellingen door Bor de Wolf
13 September 2024, 16:07:51
  

Auteur Topic: Reysburg H0 (NL TP 5/6)  (gelezen 4475 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4355
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #15 Gepost op: 30 January 2024, 18:40:14 »
Ambitieus plan  (y)

Ben het wel met Raymond eens; bij de meegebogen wissels valt doorrijden over een aftakking minder op, maar de wissels in het doorgaande spoor linksonder komen onwerkelijk over.. Weet niet wat je met die kopspoortjes van plan bent, maar suggestie:



Eventueel kan je voor het achterste luchtspoor al een iets ruime bocht kiezen om de S-bocht te verkleinen.
« Laatst bewerkt op: 30 January 2024, 18:42:32 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1077
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #16 Gepost op: 31 January 2024, 11:19:16 »
Bedankt voor de tips Raymond en Vincent. Het plan voor het 3e niveau is ondertussen al behoorlijk op de schop gegaan. Maar ga het nog eens bekijken met jullie aanbevelingen. Zal het binnenkort hier eens delen.

Groet,
Chiel

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2382
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #17 Gepost op: 31 January 2024, 11:52:02 »
Op verzoek van chiel is de titel aangepast en omdat het nu echt een baan is verdient het natuurlijk ook een plekje aldaar  (y)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5311
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #18 Gepost op: 31 January 2024, 14:54:14 »
Eventueel kan je voor het achterste luchtspoor al een iets ruime bocht kiezen om de S-bocht te verkleinen.
Gewoon die S-bocht eruit halen, is de beste optie.
Groet, Frank

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1077
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #19 Gepost op: 01 February 2024, 09:16:28 »
Welke S-bocht bedoelen jullie precies?

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2367
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #20 Gepost op: 01 February 2024, 09:31:16 »
Chiel,

Zie onderstaande afbeelding:



mvg,

Matthijs

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
  • DB Tijdperk III
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #21 Gepost op: 01 February 2024, 10:42:48 »
Gewoon die S-bocht eruit halen, is de beste optie.
Ik weet niet welke rails er gebruikt worden, anders zou hier een stuk flexrail een mooie oplossing bieden.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1077
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #22 Gepost op: 03 February 2024, 20:02:12 »
Chiel,

Zie onderstaande afbeelding:



mvg,

Matthijs

Aah ja duidelijk. Zoals gezegd is het plan van het zichtbare deel nog in ontwikkeling. Neem de tips mee !

Ik weet niet welke rails er gebruikt worden, anders zou hier een stuk flexrail een mooie oplossing bieden.

Zeker een optie, gebruik ik al veel in de plannen.

De laatste aanwinsten:







Groeten,
Chiel

Chrisjantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 350
  • I'm always keep TRAINing!!
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #23 Gepost op: 03 February 2024, 21:12:40 »
Wat mij opvalt is het spoor dat naar het kanaal aftakt, neem aan naar een soort van haven? Dat spoor moet dus onder de hoofdsporen door en het lijkt mij dat de afstand om dat te overbruggen te klein is. Denk dat het dan beter is om een aftakking al in het schaduwgedeelte te realiseren.


Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1077
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #24 Gepost op: 03 February 2024, 21:19:22 »
Klopt dat idee is ondertussen van tafel   ;)

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1077
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #25 Gepost op: 30 June 2024, 17:34:38 »
Goedemiddag allemaal!

Na hele lange tijd weer eens een update van mijn kant.
De afgelopen maanden stonden in het teken van gezinsuitbreiding. In februari zijn mijn vrouw en ik de trotse ouders geworden van een zoon. Dus de modelspoorbaan moest even pas op de plaats maken. Nu we het nieuwe ritme te pakken hebben heb ik ook weer wat meer tijd om verder te gaan met de bouw.

Het eerste niveau is nu helemaal afgerond: veel test rondjes met iTrain gemaakt (pendelen tussen het schaduwstation naar een tijdelijk kop station), rails op de definitieve plek uitgelijnd en vastgemaakt en alle kabels en draden netjes weg gewerkt. Het volgende bouwwerk op de lijst is de helix van niveau 1 naar niveau 2.

Om hier mee te kunnen beginnen moest er eerst een paar cm extra ruimte gemaakt worden achter het paneel om daar ook draadeinden te kunnen bevestigen.



Daarna een proto type/mal gemaakt van 1/3 cirkel op 9mm triplex. Ik heb gekozen voor 1/3 cirkel omdat ik dan met platen van 122x61 het minste zaag afval heb. Roco line R5 en R6 uitgelijnd en met een oud wagentje de 1/3 cirkel uitgetekend.



En dan maar eens passen...



Dat staat zo gek nog niet. Hierna aan de hand van de mal meerdere delen gezaagd om de eerste winding van de helix te maken.



Deze vervolgens met 2mm kurk bedekt t.b.v. het geluid.



Hierna de delen uitgelegd en bepaald waar de draadeinden moeten komen. Op onderstaande afbeelding zijn er een aantal geplaatst.



En hier de uiteindelijke plaatsing van alle draadeinden tot nu toe. Her en der wil ik er nog een aantal bij plaatsen voor de stevigheid. Hiervoor moeten er in de constructie eerst een aantal extra balken worden toegevoegd.



De houten delen worden met 3D geprinte haken aan de draadeinden bevestigd. Voordeel hiervan is dat de bevestiging aan beide kanten niet op precies dezelfde plek hoeft te zitten.



De buitenste rail van de helix heeft een hellingspercentage van 2.6%. Binnenste dalende rail een hellingspercentage van 2.9%. Vrije ruimte tussen de niveaus is 8,6 cm, wat voldoende is om met de pantos op te rijden*.

Halverwege de eerste winding zit een aftakking naar de keerlus. De afrit heb ik gemaakt met een extra stukje hout. Om het andere deel van de baan op juiste hoogte te krijgen heb ik gebruik gemaakt van 'risers' van woodland scenics.







Bij de oprit/afrit vanaf niveau 1 is de vrije ruimte iets minder. Dus daar liepen pantografen tegen het hout aan. Met een stuk installatie draad wordt de panto naar beneden gedrukt en komt weer om hoog als de loc uit de helix is.









Het eerst volgende wat nu moet gebeuren is het aansluiten van de voeding naar de wissel in de helix en wordt de eerste halve winding aangesloten op de bezetmelders. De rest van de helix wordt gevoed door de booster van niveau 2.

Update over het zichtbare deel van het baanplan volgt de volgende keer hoop ik 8)

Groeten,
Chiel