Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 03:20:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
08 September 2024, 23:43:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door D_Loc
08 September 2024, 23:12:29
IBII-neo, hoe softwaere updaten door saskia
08 September 2024, 23:10:11
Kleur ex USATC wagens bij NS door grossraumwagen
08 September 2024, 22:51:53
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
08 September 2024, 22:51:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
08 September 2024, 22:41:18
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
08 September 2024, 22:39:19
7 en 8 september terug naar toen door MaraNCS
08 September 2024, 22:29:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MaraNCS
08 September 2024, 22:24:38
PB Models, ICR-rijtuigen door StefanNL_Plays
08 September 2024, 22:11:25
Langstraatspoorlijn modulebaan door Robkop
08 September 2024, 22:09:18
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 September 2024, 22:01:49
Dubbele Engelse wissel configureren in YD7010 door Bert_Apd
08 September 2024, 21:55:25
Frans loodsje et cetera door Noordernet
08 September 2024, 21:50:55
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train door Thom
08 September 2024, 21:40:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
08 September 2024, 21:35:43
Haandrecht zolderdam H0 door gdh
08 September 2024, 21:30:55
Bauarbeiten im gange door 741230
08 September 2024, 21:12:13
Mijn verzameling door Niels B
08 September 2024, 21:02:21
Welke kwastjes zijn nou niet ruk? door p-kokkie
08 September 2024, 20:36:29
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet. door Stootjuk
08 September 2024, 20:28:07
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
08 September 2024, 19:01:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door ex-DR V100
08 September 2024, 18:53:12
Overstap naar HTM? door Hollandserhbfan
08 September 2024, 18:15:18
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
08 September 2024, 17:24:50
Loco Engineering- ESP32 zelfbouw DCC Accessoire decoder door AlbertG
08 September 2024, 17:00:49
Marklin/Trix koploper door DutchModelRailroads
08 September 2024, 16:29:37
Minol, een micro baantje in TT door aad52
08 September 2024, 15:23:42
Welke pers.wagens achter de SBB/ Ae 3/61 door Gerard
08 September 2024, 15:20:58
  

Auteur Topic: Reysburg H0 (NL TP 5/6)  (gelezen 4459 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4346
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #15 Gepost op: 30 January 2024, 18:40:14 »
Ambitieus plan  (y)

Ben het wel met Raymond eens; bij de meegebogen wissels valt doorrijden over een aftakking minder op, maar de wissels in het doorgaande spoor linksonder komen onwerkelijk over.. Weet niet wat je met die kopspoortjes van plan bent, maar suggestie:



Eventueel kan je voor het achterste luchtspoor al een iets ruime bocht kiezen om de S-bocht te verkleinen.
« Laatst bewerkt op: 30 January 2024, 18:42:32 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1077
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #16 Gepost op: 31 January 2024, 11:19:16 »
Bedankt voor de tips Raymond en Vincent. Het plan voor het 3e niveau is ondertussen al behoorlijk op de schop gegaan. Maar ga het nog eens bekijken met jullie aanbevelingen. Zal het binnenkort hier eens delen.

Groet,
Chiel

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2381
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #17 Gepost op: 31 January 2024, 11:52:02 »
Op verzoek van chiel is de titel aangepast en omdat het nu echt een baan is verdient het natuurlijk ook een plekje aldaar  (y)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5310
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #18 Gepost op: 31 January 2024, 14:54:14 »
Eventueel kan je voor het achterste luchtspoor al een iets ruime bocht kiezen om de S-bocht te verkleinen.
Gewoon die S-bocht eruit halen, is de beste optie.
Groet, Frank

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1077
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #19 Gepost op: 01 February 2024, 09:16:28 »
Welke S-bocht bedoelen jullie precies?

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2367
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #20 Gepost op: 01 February 2024, 09:31:16 »
Chiel,

Zie onderstaande afbeelding:



mvg,

Matthijs

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2506
  • DB Tijdperk III
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #21 Gepost op: 01 February 2024, 10:42:48 »
Gewoon die S-bocht eruit halen, is de beste optie.
Ik weet niet welke rails er gebruikt worden, anders zou hier een stuk flexrail een mooie oplossing bieden.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1077
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #22 Gepost op: 03 February 2024, 20:02:12 »
Chiel,

Zie onderstaande afbeelding:



mvg,

Matthijs

Aah ja duidelijk. Zoals gezegd is het plan van het zichtbare deel nog in ontwikkeling. Neem de tips mee !

Ik weet niet welke rails er gebruikt worden, anders zou hier een stuk flexrail een mooie oplossing bieden.

Zeker een optie, gebruik ik al veel in de plannen.

De laatste aanwinsten:







Groeten,
Chiel

Chrisjantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
  • I'm always keep TRAINing!!
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #23 Gepost op: 03 February 2024, 21:12:40 »
Wat mij opvalt is het spoor dat naar het kanaal aftakt, neem aan naar een soort van haven? Dat spoor moet dus onder de hoofdsporen door en het lijkt mij dat de afstand om dat te overbruggen te klein is. Denk dat het dan beter is om een aftakking al in het schaduwgedeelte te realiseren.


Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1077
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #24 Gepost op: 03 February 2024, 21:19:22 »
Klopt dat idee is ondertussen van tafel   ;)

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1077
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #25 Gepost op: 30 June 2024, 17:34:38 »
Goedemiddag allemaal!

Na hele lange tijd weer eens een update van mijn kant.
De afgelopen maanden stonden in het teken van gezinsuitbreiding. In februari zijn mijn vrouw en ik de trotse ouders geworden van een zoon. Dus de modelspoorbaan moest even pas op de plaats maken. Nu we het nieuwe ritme te pakken hebben heb ik ook weer wat meer tijd om verder te gaan met de bouw.

Het eerste niveau is nu helemaal afgerond: veel test rondjes met iTrain gemaakt (pendelen tussen het schaduwstation naar een tijdelijk kop station), rails op de definitieve plek uitgelijnd en vastgemaakt en alle kabels en draden netjes weg gewerkt. Het volgende bouwwerk op de lijst is de helix van niveau 1 naar niveau 2.

Om hier mee te kunnen beginnen moest er eerst een paar cm extra ruimte gemaakt worden achter het paneel om daar ook draadeinden te kunnen bevestigen.



Daarna een proto type/mal gemaakt van 1/3 cirkel op 9mm triplex. Ik heb gekozen voor 1/3 cirkel omdat ik dan met platen van 122x61 het minste zaag afval heb. Roco line R5 en R6 uitgelijnd en met een oud wagentje de 1/3 cirkel uitgetekend.



En dan maar eens passen...



Dat staat zo gek nog niet. Hierna aan de hand van de mal meerdere delen gezaagd om de eerste winding van de helix te maken.



Deze vervolgens met 2mm kurk bedekt t.b.v. het geluid.



Hierna de delen uitgelegd en bepaald waar de draadeinden moeten komen. Op onderstaande afbeelding zijn er een aantal geplaatst.



En hier de uiteindelijke plaatsing van alle draadeinden tot nu toe. Her en der wil ik er nog een aantal bij plaatsen voor de stevigheid. Hiervoor moeten er in de constructie eerst een aantal extra balken worden toegevoegd.



De houten delen worden met 3D geprinte haken aan de draadeinden bevestigd. Voordeel hiervan is dat de bevestiging aan beide kanten niet op precies dezelfde plek hoeft te zitten.



De buitenste rail van de helix heeft een hellingspercentage van 2.6%. Binnenste dalende rail een hellingspercentage van 2.9%. Vrije ruimte tussen de niveaus is 8,6 cm, wat voldoende is om met de pantos op te rijden*.

Halverwege de eerste winding zit een aftakking naar de keerlus. De afrit heb ik gemaakt met een extra stukje hout. Om het andere deel van de baan op juiste hoogte te krijgen heb ik gebruik gemaakt van 'risers' van woodland scenics.







Bij de oprit/afrit vanaf niveau 1 is de vrije ruimte iets minder. Dus daar liepen pantografen tegen het hout aan. Met een stuk installatie draad wordt de panto naar beneden gedrukt en komt weer om hoog als de loc uit de helix is.









Het eerst volgende wat nu moet gebeuren is het aansluiten van de voeding naar de wissel in de helix en wordt de eerste halve winding aangesloten op de bezetmelders. De rest van de helix wordt gevoed door de booster van niveau 2.

Update over het zichtbare deel van het baanplan volgt de volgende keer hoop ik 8)

Groeten,
Chiel