Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door eemstede
Vandaag om 23:00:49
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 22:58:40
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 22:53:46
Kalkwagens van NS door Benelux795
Vandaag om 22:17:57
RC poetstrein radiografisch bestuurd in h0 door MOVisser
Vandaag om 22:13:53
Metalen hekjes Roco 2200 door Husky
Vandaag om 22:01:58
RhB H0m, Albulisch door Frank 123
Vandaag om 21:37:31
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door henk
Vandaag om 21:17:25
trix decoder door Bahn-AG
Vandaag om 20:41:26
Artitec DE1 met Esu loksound 3.5 door Ton013
Vandaag om 20:40:23
Nationaal Modelspoor Museum en de MSG/Den Bosch door Caterpillar
Vandaag om 20:15:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 19:45:50
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 19:45:10
Houtkaai, H0/H0e door NS264
Vandaag om 19:41:13
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 19:38:25
MODELSPOOR 2024 by MTD - 19 & 20 oktober 2024 in Edegem (B) door bollen neus
Vandaag om 19:11:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Reinout van Rees
Vandaag om 19:00:21
ECOS centrale perikelen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:37:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Mitchell
Vandaag om 17:35:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 17:32:46
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 17:00:19
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Benelux795
Vandaag om 16:58:12
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 16:31:38
Piko NS 1000 door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:27:12
Snelheid regelen decoder 611573 door Ben
Vandaag om 14:56:32
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 14:51:33
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door borotof
Vandaag om 14:46:53
Schip vaart tegen spoorbrug bij Alphen aan den Rijn, nog uren geen treinverkeer door VAM65
Vandaag om 13:23:15
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door MvGestel
Vandaag om 13:13:39
de drie hoefijzers connectie door odaoda
Vandaag om 13:11:16

Auteur Topic: Reysburg H0 (NL TP 5/6)  (gelezen 5882 keer)

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #15 Gepost op: 30 January 2024, 18:40:14 »
Ambitieus plan  (y)

Ben het wel met Raymond eens; bij de meegebogen wissels valt doorrijden over een aftakking minder op, maar de wissels in het doorgaande spoor linksonder komen onwerkelijk over.. Weet niet wat je met die kopspoortjes van plan bent, maar suggestie:

Eventueel kan je voor het achterste luchtspoor al een iets ruime bocht kiezen om de S-bocht te verkleinen.
« Laatst bewerkt op: 30 January 2024, 18:42:32 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Chiel

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 31 January 2024, 11:19:16 »
Bedankt voor de tips Raymond en Vincent. Het plan voor het 3e niveau is ondertussen al behoorlijk op de schop gegaan. Maar ga het nog eens bekijken met jullie aanbevelingen. Zal het binnenkort hier eens delen.

Groet,
Chiel

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 31 January 2024, 11:52:02 »
Op verzoek van chiel is de titel aangepast en omdat het nu echt een baan is verdient het natuurlijk ook een plekje aldaar  (y)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 31 January 2024, 14:54:14 »
Eventueel kan je voor het achterste luchtspoor al een iets ruime bocht kiezen om de S-bocht te verkleinen.
Gewoon die S-bocht eruit halen, is de beste optie.
Groet, Frank

Chiel

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 01 February 2024, 09:16:28 »
Welke S-bocht bedoelen jullie precies?

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 01 February 2024, 09:31:16 »
Chiel,

Zie onderstaande afbeelding:

mvg,

Matthijs

basjuh1981

• Offline Offline
  • DB Tijdperk III
« Reactie #21 Gepost op: 01 February 2024, 10:42:48 »
Gewoon die S-bocht eruit halen, is de beste optie.
Ik weet niet welke rails er gebruikt worden, anders zou hier een stuk flexrail een mooie oplossing bieden.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Chiel

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 03 February 2024, 20:02:12 »
Chiel,

Zie onderstaande afbeelding:

mvg,

Matthijs

Aah ja duidelijk. Zoals gezegd is het plan van het zichtbare deel nog in ontwikkeling. Neem de tips mee !

Ik weet niet welke rails er gebruikt worden, anders zou hier een stuk flexrail een mooie oplossing bieden.

Zeker een optie, gebruik ik al veel in de plannen.

De laatste aanwinsten:

Groeten,
Chiel

Chrisjantje

• Offline Offline
  • I'm always keep TRAINing!!
« Reactie #23 Gepost op: 03 February 2024, 21:12:40 »
Wat mij opvalt is het spoor dat naar het kanaal aftakt, neem aan naar een soort van haven? Dat spoor moet dus onder de hoofdsporen door en het lijkt mij dat de afstand om dat te overbruggen te klein is. Denk dat het dan beter is om een aftakking al in het schaduwgedeelte te realiseren.

Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!

Chiel

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 03 February 2024, 21:19:22 »
Klopt dat idee is ondertussen van tafel   ;)

Chiel

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 30 June 2024, 17:34:38 »
Goedemiddag allemaal!

Na hele lange tijd weer eens een update van mijn kant.
De afgelopen maanden stonden in het teken van gezinsuitbreiding. In februari zijn mijn vrouw en ik de trotse ouders geworden van een zoon. Dus de modelspoorbaan moest even pas op de plaats maken. Nu we het nieuwe ritme te pakken hebben heb ik ook weer wat meer tijd om verder te gaan met de bouw.

Het eerste niveau is nu helemaal afgerond: veel test rondjes met iTrain gemaakt (pendelen tussen het schaduwstation naar een tijdelijk kop station), rails op de definitieve plek uitgelijnd en vastgemaakt en alle kabels en draden netjes weg gewerkt. Het volgende bouwwerk op de lijst is de helix van niveau 1 naar niveau 2.

Om hier mee te kunnen beginnen moest er eerst een paar cm extra ruimte gemaakt worden achter het paneel om daar ook draadeinden te kunnen bevestigen.

Daarna een proto type/mal gemaakt van 1/3 cirkel op 9mm triplex. Ik heb gekozen voor 1/3 cirkel omdat ik dan met platen van 122x61 het minste zaag afval heb. Roco line R5 en R6 uitgelijnd en met een oud wagentje de 1/3 cirkel uitgetekend.

En dan maar eens passen...

Dat staat zo gek nog niet. Hierna aan de hand van de mal meerdere delen gezaagd om de eerste winding van de helix te maken.

Deze vervolgens met 2mm kurk bedekt t.b.v. het geluid.

Hierna de delen uitgelegd en bepaald waar de draadeinden moeten komen. Op onderstaande afbeelding zijn er een aantal geplaatst.

En hier de uiteindelijke plaatsing van alle draadeinden tot nu toe. Her en der wil ik er nog een aantal bij plaatsen voor de stevigheid. Hiervoor moeten er in de constructie eerst een aantal extra balken worden toegevoegd.

De houten delen worden met 3D geprinte haken aan de draadeinden bevestigd. Voordeel hiervan is dat de bevestiging aan beide kanten niet op precies dezelfde plek hoeft te zitten.

De buitenste rail van de helix heeft een hellingspercentage van 2.6%. Binnenste dalende rail een hellingspercentage van 2.9%. Vrije ruimte tussen de niveaus is 8,6 cm, wat voldoende is om met de pantos op te rijden*.

Halverwege de eerste winding zit een aftakking naar de keerlus. De afrit heb ik gemaakt met een extra stukje hout. Om het andere deel van de baan op juiste hoogte te krijgen heb ik gebruik gemaakt van 'risers' van woodland scenics.

Bij de oprit/afrit vanaf niveau 1 is de vrije ruimte iets minder. Dus daar liepen pantografen tegen het hout aan. Met een stuk installatie draad wordt de panto naar beneden gedrukt en komt weer om hoog als de loc uit de helix is.

Het eerst volgende wat nu moet gebeuren is het aansluiten van de voeding naar de wissel in de helix en wordt de eerste halve winding aangesloten op de bezetmelders. De rest van de helix wordt gevoed door de booster van niveau 2.

Update over het zichtbare deel van het baanplan volgt de volgende keer hoop ik 8)

Groeten,
Chiel

Chiel

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 22 September 2024, 13:27:47 »
Hoi allemaal,

Bij deze weer eens een update van mijn baan. Ondertussen wordt de boel weer afgestoft na een korte zomer pauze.

Afgelopen maanden ben ik bezig geweest met de klimspiraal van niveau 1 naar niveau 2 te maken.
Eerder had ik de aftakking naar de keerlus al gemaakt, nu ben ik verder gegaan met de volgende windingen.

In totaal gaat de helix 3,5 keer rond. De afstand van bovenkant rail tot bovenkant rail is 10 cm.
Als we hier de dikte van het hout, rail en kurk ondergrond vanaf trekken blijft 8,6 cm vrije ruimte over. Er is genoeg vrije ruimte om met pantos omhoog in de helix te rijden. Het hellingspercentage blijft onder de 3% (beide richtingen/stijgen en dalen).

Om de houten delen op juiste hoogte te plaatsen maak ik gebruik van een paar houten balkjes welke op juiste hoogte zijn afgezaagd.
Hier leg ik de houten delen op, daarna maak ik deze vast aan de 3D geprinte haken en aan de draadeinden. De houten delen verbind ik met elkaar met stalen verbindingsplaatjes.

https://youtube.com/shorts/Cm3YLECsrEM?si=e8kRvLE1ZrRiXkUh

En zo komen we uit op het tweede niveau. Hier komt schaduwstation 2, en een ondergrondse halte. Daar ga ik de komende tijd verder aan bouwen. Het tweede niveau en de helix worden gevoed met een Z21 light booster. Deze heb ik ook aangesloten en op het paneel gemonteerd.

Ook heb ik het baanplan voor niveau 3 aangepast n.a.v. de eerder gegeven feedback hier:

Het water en de aftakking zijn van tafel. In plaats hiervan heb ik een 'dive under' toegevoegd. Deze takt één niveau lager af uit de klimspiraal.

Vlak voor de boog naar het station komen de drie sporen samen. Hier maak ik gebruik van een driewegwissel. Nu weet ik dat dit in praktijk zelden tot nooit voorkomt. Echter, het driewegwissel van Roco is een soort versprongen variant, wat het wat mij betreft iets realistischer maakt.
Ook heb ik de entree naar het station vanaf de linkerkant aangepast. Het korte opstelspoor is hier verdwenen.

Daarnaast ben ik ook bezig de scenery in te tekenen. De straat en gebouwen aan de linker kant van de sporen en onder het station liggen 5 cm hoger dan de sporen.
Dit loop geleidelijk naar beneden zodat in de hoek links onder een onderdoorgang kan worden gemaakt onder het spoor.

Het oppervlak aan de andere kant van de rails en station ligt 6 cm lager dan de sporen, om een soort luchtspoor te creëren in de stad, en om een voetgangerspassage te kunnen maken onder het station.

Tot zo ver de update. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Groeten,
Chiel

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #27 Gepost op: 22 September 2024, 13:32:14 »
Hoi,

Alleerst gefeliciteerd met de kleine.

De helix ziet er robuust en netjes uit.

Ben benieuwd naar het vervolg.

Mvg

Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Chiel

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 22 September 2024, 19:39:57 »
Bedankt Koen (y)

basjuh1981

• Offline Offline
  • DB Tijdperk III
« Reactie #29 Gepost op: 22 September 2024, 20:52:30 »
Je werkt netjes. De spiraal ziet er goed uit (y)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal