Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
Vandaag om 05:51:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Gerrit H
Vandaag om 05:04:40
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 00:23:24
Rangeren met een pec door Huup
Vandaag om 00:16:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door BrightonBelle
30 October 2025, 23:25:16
Lodewickshaven door Wim Vink
30 October 2025, 23:11:40
Raadplaatje door Lars Smelter
30 October 2025, 23:00:20
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door spock
30 October 2025, 23:00:03
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door Duikeend
30 October 2025, 22:58:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
30 October 2025, 22:44:17
Station Roodeschool door Benelux795
30 October 2025, 22:43:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
30 October 2025, 22:18:36
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 October 2025, 22:13:40
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
30 October 2025, 22:01:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 October 2025, 21:41:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
30 October 2025, 21:39:30
US diorama in H0 door Spoor010
30 October 2025, 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
30 October 2025, 21:35:10
Rondom Charlois door Arjen52
30 October 2025, 21:23:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
30 October 2025, 20:40:07
NS 8100 in 0 door rolfm
30 October 2025, 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
30 October 2025, 20:20:29
PPM kranen van Strukton door Eric B
30 October 2025, 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
30 October 2025, 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
30 October 2025, 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
30 October 2025, 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
30 October 2025, 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 October 2025, 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
30 October 2025, 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
30 October 2025, 16:47:56
  

Auteur Topic: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)  (gelezen 2804 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8615
Jeroen

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1963
Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
« Reactie #1 Gepost op: 27 September 2022, 20:47:20 »
Hoi Jeroen,

Bedankt voor deze interessante link. Goed te lezen dat ook daar de ontwikkeling van waterstof als energiedrager een flinke impuls krijgt.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2702
  • Wel Belg, niet gek !
Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
« Reactie #2 Gepost op: 28 September 2022, 08:44:29 »
Misschien niet rechtstreeks gerelateerd aan waterstoftreinen, maar wel aan waterstof an sich als brandstof.

Momenteel is blijkbaar bij veel projecten, gerelateerd aan waterstof als brandstof, het probleem vooral het aan voldoende waterstof raken om het project rendabel/interessant te maken.
Ik zit zelf oa op een bedrijf waar we momenteel bezig zijn om een waterstofboiler voor de productieomgeving, in het verleden hebben we al een waterstoftankstation gehad voor een proefproject met bussen. Probleem bij dat laatste was vooral dat de bussen als ze bijna leeg waren steeds een grote afstand naar het bedrijf moesten doen om te tanken, en dan weer een serieuze afstand terug om hun dienstregeling te doen.

De verschillende engineering bedrijven betrokken voor die waterstofboiler wisten allemaal al zowat te zeggen dat er veel projecten lopen mbt waterstof als brandstof om iets te doen, maar dat die op termijn meestal niet doorgingen of stopten, omdat men dus niet voldoende waterstof op de plek van het project kreeg/had.
Dus velen stelden dan ook de vraag van hoe men dat bij ons zag, en daar was eigenlijk steeds het grappige antwoord : mja, momenteel blazen wij het steeds gewoon de lucht in, omdat het bij ons een bijproduct is van de productie en we er zelf niets mee doen  ;D
Maar met de huidige energieprijzen, en aangezien het bedrijf een grote energievebruiker is, wordt het nu ook voor ons wel interesant om alternatieve energievoorzieningen te gaan bestuderen/implementeren, zijnde waterstof dat we voorheen de lucht in blaasden.

Ik vermoed dat er op termijn veel meer waterstofprojecten zullen komen, doch zal initieel ( zoals eigenlijk bij elke nieuwe energiebron ) het maar op beperkte plaatsen echt interessant zijn ivm beschikbaarheid van waterstof.
Het transporteren er van is ook geen sinicure. 10 jaar geleden is zo op de E34 bv een vrachtwagen met waterstof door een ongeval in brand gevlogen, de brandweer heeft een weekend lang zitten blussen ( lees : gecontroleerd laten uitbranden, omwille van de hoge druk op de gasflessen die in brand stonden ) en de E34 is een ganse week afgesloten geweest ivm schade aan de baan.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8615
Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
« Reactie #3 Gepost op: 28 September 2022, 09:10:00 »
@Dirk, bedankt.

Voor waterstofprojecten voor voertuigen zou je ook kunnen kijken op Waterstof.eu

Wel raar is dan dat daar geen treinen bij staan. Dat is dan weer een gemis.
« Laatst bewerkt op: 28 September 2022, 09:12:46 door Jeronimos »
Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26876
    • Pagina van klaas
Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
« Reactie #4 Gepost op: 28 September 2022, 09:41:37 »
Dus velen stelden dan ook de vraag van hoe men dat bij ons zag, en daar was eigenlijk steeds het grappige antwoord : mja, momenteel blazen wij het steeds gewoon de lucht in, omdat het bij ons een bijproduct is van de productie en we er zelf niets mee doen  ;D
Nieuwsgierige vraag: wat voor productieproces is dat, waar waterstof als bijproduct ontstaat?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2606
Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
« Reactie #5 Gepost op: 28 September 2022, 10:54:09 »
ammoniakproductie?
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26876
    • Pagina van klaas
Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
« Reactie #6 Gepost op: 28 September 2022, 11:21:55 »
Denk het niet, bij ammoniak gebruik je juist waterstof.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2606
Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
« Reactie #7 Gepost op: 28 September 2022, 11:32:35 »
ah.. ik wist dat er iets met waterstof bij kwam kijken.. gevalletje klepel en in Keulen horen luiden  ;D
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8576
  • Spoor N
Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
« Reactie #8 Gepost op: 28 September 2022, 12:04:04 »
Nieuwsgierige vraag: wat voor productieproces is dat, waar waterstof als bijproduct ontstaat?
Bij de productie van chloorgas: https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofproductie#Waterstofgas_als_nevenproduct
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2702
  • Wel Belg, niet gek !
Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
« Reactie #9 Gepost op: 28 September 2022, 21:53:11 »
Zoals Rick correct aangeeft : chloor.
Waterstof is daar een bijproduct van.
En voor zij die zich afvragen waar chloor alemaal voor gebruikt wordt : oa voor PVC ( poly vinyl Chloride ), Dichlorethaan, natriumloog ofte beter gekend als javel of bleek, kaliumhydroxide ( oa voor ontstopper, reinigingsmiddel en afbijtmiddel ). Allemaal beetje producten betrokken bij chloorproductie. En daar is waterstof dus ook een bijproduct van, dat in veel gevallen voor een groot deel wereldwijd de lucht werd/wordt ingeblazen.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5457
Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
« Reactie #10 Gepost op: 29 September 2022, 08:12:05 »
Even voor de chemische purist; natronloog en kaliloog (NaOH en KOH) ontstaan juist bij de product van chloorgas als bijproduct. Is dus resultaat van de industrie maar niet toepassing.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1963
Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
« Reactie #11 Gepost op: 29 September 2022, 09:45:20 »
Wat Jelmer zegt is juist en dan nog maar even een puristische opmerking.
Javel of bleek is Natriumhypochloriet (NaClO) en dat wordt wel weer gemaakt bij de productie van chloor. Vroeger vanuit Kaliumchloride in de keuken met behulp van een batterij (elektrolyse) geprobeerd Kaliumperchloraat (KClO4) te maken, want dat knalde zo lekker. Dat lukte ook wel, maar de opbrengst was heel laag, dus meer dan een 'kippenscheetje' leverde het niet op.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2702
  • Wel Belg, niet gek !
Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
« Reactie #12 Gepost op: 29 September 2022, 19:20:04 »
Ja, leuk speelgoed chloor.
Dit gebeurd er trouwens als er zo'n containertje op de grond valt tijdens verlading op een schip : https://youtu.be/Gbng95zULgE

Voor veel dingen goed, maar in geconcentreerde vorm wil je daar niet te dicht bij zitten als het mis gaat.

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1000
Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
« Reactie #13 Gepost op: 29 September 2022, 20:07:19 »
Chloortreinen zijn niet voor niets verboden, ook al gebeurde er nooit wat mee.

Terug naar waterstof: het lijkt mij gemakkelijker om voertuigen hiermee lange afstanden mee te laten afleggen dan met zware accupakketten.
Probleem is vooral de productie en het transport naar de vulstations. BMW lijkt ook weer in te zetten op waterstof. Blijkbaar is de industrie er zelf ook nog niet uit wat het moet zijn.
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2702
  • Wel Belg, niet gek !
Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
« Reactie #14 Gepost op: 01 October 2022, 08:23:04 »
Ik vermoed dat de industrie dezer dagen begitn in te zien dat voor volledig elektrische wagens men eigenlijk toch wel veel speciale, zeldzame grondstoffen nodig heeft ( die dikwijls toch ook nog op een heel vervuilende manier worden ontgonnen), en dan vooral als we kijken naar de batterijen. Het merendeel van die grondstoffen komen allemaal uit landen met laten we zeggen minder democratische overheidsinstanties, en als Oekraine en Corona ons iets geleerd heeft is het wel dat als een groot % van je ingevoerde grondstof uit 1 land/regio komt en er gebeurd daar iets, dat dat toch wel niet handig is voor je productie. Tevens heel de zogenaamde energietransitie. Ik wil het toch zien hoor alle kerncentrales plat en tegen 2030 liefst alle wagens elektrisch en dan vingers kruisen dat s avonds half het land niet zonder elektriciteit zit omdat iedereen zijn wagen aan het opladen is.
Waterstof kan men overal maken als men wil, heeft geen zelfdzame metalen nodig etc. Het is makkelijker om de infrastructuur bij tankstations aan te passen ( lees : eigenlijk gewoon een tank bijzetten a la CNG, en niet 1001 vergunningen om een soort hoogspanningscabine op het hoogspanningsnet aan te sluiten etc waar je dan waarschijnlijk dikwijls op een njet loopt omwille dat het net al oververzadigd is en op zijn limiet zit op die plek).
Dus ik zie er wel een toekomst in. Ik denk dat een soort hybride oplossing zelfs nog beter zou zijn, zoals je nu ook hybride elektrische wagens hebt. Dan kan je bv in de stad gewoon rustig elektrisch rondsnorren, en eenmaal buiten de stad schakeld ie over op waterstof.

Voor treinen is het natuurlijk een andere zaak, al kan ik me ook daar wel inbeelden dat men elektrisch op de stukken rijdt tussen de stations, en vanaf men op inrijsporen van stations komt enz, men naar waterstof gaat. Of natuurlijk volledig waterstof. Voordeel van treinen is dat ze meestal veel meer plek hebben voor de waterstoftanks te steken. Zeker bij het type Flirt en Sprinter etc.