Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Probleem met inloggen door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:30:09
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:23:37
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
Vandaag om 19:18:38
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:06:26
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:03:33
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 18:55:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 18:49:12
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
Vandaag om 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
Vandaag om 18:04:28
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:59:58
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
Vandaag om 17:55:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:49
Goede wensen voor 2026 door Alewijn
Vandaag om 17:22:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:49:24
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles door MathynK
Vandaag om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 15:20:15
Minibaan Visserskaai H0 door Frits C
Vandaag om 15:08:47
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 15:06:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge. door BramFokke
Vandaag om 13:40:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:52:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 12:51:24
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 12:45:01
Koemo ballastlijm; welk alternatief? door Ronald69
Vandaag om 11:22:16
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 11:18:35
Modellbau Lingen 2026 door Ronald69
Vandaag om 11:14:54
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 10:45:36
  

Auteur Topic: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)  (gelezen 2954 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22756
Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
« Reactie #15 Gepost op: 01 October 2022, 09:42:28 »
Ook met waterstof rij je elektrisch. Er zit een brandstofcel in die waterstof omzet in elektriciteit. Wat is er aan zeldzame metalen nodig voor die cel?

Groot voordeel is dat waterstof beter aansluit bij de bestaande infrastructuur. Je tankt het als lpg en je hoeft niet overal laadpalen neer te zetten.
« Laatst bewerkt op: 01 October 2022, 09:44:16 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 425
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
« Reactie #16 Gepost op: 01 October 2022, 10:55:36 »
Ook met waterstof rij je elektrisch. Er zit een brandstofcel in die waterstof omzet in elektriciteit. Wat is er aan zeldzame metalen nodig voor die cel?
Als "snel optrekken" belangrijk is (en dat is het bij voertuigen al snel) zul je daarbij ook nog een forse accu (dwz één die hoge piekstroom kan leveren) nodig hebben in de eerste seconden van het aanzetten. Een FuelCell heeft nl even tijd nodig om 'op gang te komen'.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8628
Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
« Reactie #17 Gepost op: 01 October 2022, 12:03:38 »
Je kunt een benzinemotor ook aanpassen om te rijden op waterstof. Waterstof betekent niet altijd iets elektrisch.
Jeroen

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
« Reactie #18 Gepost op: 01 October 2022, 12:04:09 »
Ja, leuk speelgoed chloor.
Dit gebeurd er trouwens als er zo'n containertje op de grond valt tijdens verlading op een schip : https://youtu.be/Gbng95zULgE

Voor veel dingen goed, maar in geconcentreerde vorm wil je daar niet te dicht bij zitten als het mis gaat.

wat dat betreft is dit ook wel een leerzaam filmpje

Ik vermoed dat de industrie dezer dagen begint in te zien dat voor volledig elektrische wagens men eigenlijk toch wel veel speciale, zeldzame grondstoffen nodig heeft ( die dikwijls toch ook nog op een heel vervuilende manier worden ontgonnen), en dan vooral als we kijken naar de batterijen. Het merendeel van die grondstoffen komen allemaal uit landen met laten we zeggen minder democratische overheidsinstanties, en als Oekraine en Corona ons iets geleerd heeft is het wel dat als een groot % van je ingevoerde grondstof uit 1 land/regio komt en er gebeurd daar iets, dat dat toch wel niet handig is voor je productie.


Beetje laat.. het is al jaren bekend dat dit zo is, nu komt men er achter dat china als enige niet heeft zitten slapen. in plaats daarvan heeft het heel veel van die materialen onder controle
Het is niet voor niets dat China het nu in Afghanistan probeert. dat is de grootste bron van lithium, de belangrijkste grondstof voor accu's

Citaat

Tevens heel de zogenaamde energietransitie. Ik wil het toch zien hoor alle kerncentrales plat en tegen 2030 liefst alle wagens elektrisch en dan vingers kruisen dat s avonds half het land niet zonder elektriciteit zit omdat iedereen zijn wagen aan het opladen is.

Dat is heel "simpel". dit gaat niet zonder zo genoemde smart grids ;) maar ja, die zijn er nog nog maar beperkt.

Citaat

Voor treinen is het natuurlijk een andere zaak, al kan ik me ook daar wel inbeelden dat men elektrisch op de stukken rijdt tussen de stations, en vanaf men op inrijsporen van stations komt enz, men naar waterstof gaat. Of natuurlijk volledig waterstof. Voordeel van treinen is dat ze meestal veel meer plek hebben voor de waterstoftanks te steken. Zeker bij het type Flirt en Sprinter etc.

waarom zou je dat in hemelsnaam doen? nu rijden treinen in stations toch ook al elektrisch? waterstof treinen zijn in te zetten op voormalige diesel lijnen. Elektrische lijnen ombouwen naar waterstof is een gevalletje zinloos geweld. kost heel veel en levert amper wat op. In Nederland is zoveel geëlektrificeerd
dat het hier niet snel in gezet gaat worden. het is meer voor landen waar nog veel diesels rijden;)


Ook met waterstof rij je elektrisch. Er zit een brandstofcel in die waterstof omzet in elektriciteit. Wat is er aan zeldzame metalen nodig voor die cel?

Groot voordeel is dat waterstof beter aansluit bij de bestaande infrastructuur. Je tankt het als lpg en je hoeft niet overal laadpalen neer te zetten.

Ik zie dat nog niet zo simpel. van de week nog staan kijken hoe een mevrouw probeerde lpg te tanken. het aankoppelen kreeg ze niet voor elkaar. Manlief dacht blijkbaar "zoek het maar uit", want die bleef lekker in de auto zitten. wat ik hiermee aan geef is dat de manier van tanken toch net even anders is en er een klantvriendelijker systeem voor zal moeten komen.



Wat betreft waterstof als brandstof; ik heb een tijd geleden een lezing bijgewoond mbt de energietransitie. uiteraard kwam hierin het waterstof vraagstuk naar boven en daarbij kwam de Yara in Sluiskill (daar maken ze oa ammoniak) naar voren als grootste waterstof fabrikant. dit is het soort fabrieken dat nodig is om over te gaan op waterstof, want ik denk dat de meesten zich niet realiseren wat voor grote hoeveelheden waterstof er nodig zijn om er op over te kunnen schakelen op waterstof.
« Laatst bewerkt op: 01 October 2022, 12:23:50 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop