BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Jeronimos op 27 september 2022, 08:03:09

Titel: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
Bericht door: Jeronimos op 27 september 2022, 08:03:09
Van nu.nl


https://www.nu.nl/auto/6225806/de-ontwikkeling-van-de-waterstoftrein-komt-op-stoom.html (https://www.nu.nl/auto/6225806/de-ontwikkeling-van-de-waterstoftrein-komt-op-stoom.html)
Titel: Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
Bericht door: phdirk op 27 september 2022, 20:47:20
Hoi Jeroen,

Bedankt voor deze interessante link. Goed te lezen dat ook daar de ontwikkeling van waterstof als energiedrager een flinke impuls krijgt.
Titel: Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
Bericht door: Falcon10 op 28 september 2022, 08:44:29
Misschien niet rechtstreeks gerelateerd aan waterstoftreinen, maar wel aan waterstof an sich als brandstof.

Momenteel is blijkbaar bij veel projecten, gerelateerd aan waterstof als brandstof, het probleem vooral het aan voldoende waterstof raken om het project rendabel/interessant te maken.
Ik zit zelf oa op een bedrijf waar we momenteel bezig zijn om een waterstofboiler voor de productieomgeving, in het verleden hebben we al een waterstoftankstation gehad voor een proefproject met bussen. Probleem bij dat laatste was vooral dat de bussen als ze bijna leeg waren steeds een grote afstand naar het bedrijf moesten doen om te tanken, en dan weer een serieuze afstand terug om hun dienstregeling te doen.

De verschillende engineering bedrijven betrokken voor die waterstofboiler wisten allemaal al zowat te zeggen dat er veel projecten lopen mbt waterstof als brandstof om iets te doen, maar dat die op termijn meestal niet doorgingen of stopten, omdat men dus niet voldoende waterstof op de plek van het project kreeg/had.
Dus velen stelden dan ook de vraag van hoe men dat bij ons zag, en daar was eigenlijk steeds het grappige antwoord : mja, momenteel blazen wij het steeds gewoon de lucht in, omdat het bij ons een bijproduct is van de productie en we er zelf niets mee doen  ;D
Maar met de huidige energieprijzen, en aangezien het bedrijf een grote energievebruiker is, wordt het nu ook voor ons wel interesant om alternatieve energievoorzieningen te gaan bestuderen/implementeren, zijnde waterstof dat we voorheen de lucht in blaasden.

Ik vermoed dat er op termijn veel meer waterstofprojecten zullen komen, doch zal initieel ( zoals eigenlijk bij elke nieuwe energiebron ) het maar op beperkte plaatsen echt interessant zijn ivm beschikbaarheid van waterstof.
Het transporteren er van is ook geen sinicure. 10 jaar geleden is zo op de E34 bv een vrachtwagen met waterstof door een ongeval in brand gevlogen, de brandweer heeft een weekend lang zitten blussen ( lees : gecontroleerd laten uitbranden, omwille van de hoge druk op de gasflessen die in brand stonden ) en de E34 is een ganse week afgesloten geweest ivm schade aan de baan.
Titel: Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
Bericht door: Jeronimos op 28 september 2022, 09:10:00
@Dirk, bedankt.

Voor waterstofprojecten voor voertuigen zou je ook kunnen kijken op Waterstof.eu (https://www.waterstofnet.eu/nl/projecten/voertuigen)

Wel raar is dan dat daar geen treinen bij staan. Dat is dan weer een gemis.
Titel: Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 september 2022, 09:41:37
Dus velen stelden dan ook de vraag van hoe men dat bij ons zag, en daar was eigenlijk steeds het grappige antwoord : mja, momenteel blazen wij het steeds gewoon de lucht in, omdat het bij ons een bijproduct is van de productie en we er zelf niets mee doen  ;D
Nieuwsgierige vraag: wat voor productieproces is dat, waar waterstof als bijproduct ontstaat?
Titel: Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
Bericht door: Duikeend op 28 september 2022, 10:54:09
ammoniakproductie?
Titel: Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 september 2022, 11:21:55
Denk het niet, bij ammoniak gebruik je juist waterstof.
Titel: Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
Bericht door: Duikeend op 28 september 2022, 11:32:35
ah.. ik wist dat er iets met waterstof bij kwam kijken.. gevalletje klepel en in Keulen horen luiden  ;D
Titel: Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
Bericht door: Rick op 28 september 2022, 12:04:04
Nieuwsgierige vraag: wat voor productieproces is dat, waar waterstof als bijproduct ontstaat?
Bij de productie van chloorgas: https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofproductie#Waterstofgas_als_nevenproduct
Titel: Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
Bericht door: Falcon10 op 28 september 2022, 21:53:11
Zoals Rick correct aangeeft : chloor.
Waterstof is daar een bijproduct van.
En voor zij die zich afvragen waar chloor alemaal voor gebruikt wordt : oa voor PVC ( poly vinyl Chloride ), Dichlorethaan, natriumloog ofte beter gekend als javel of bleek, kaliumhydroxide ( oa voor ontstopper, reinigingsmiddel en afbijtmiddel ). Allemaal beetje producten betrokken bij chloorproductie. En daar is waterstof dus ook een bijproduct van, dat in veel gevallen voor een groot deel wereldwijd de lucht werd/wordt ingeblazen.
Titel: Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
Bericht door: Jelmer op 29 september 2022, 08:12:05
Even voor de chemische purist; natronloog en kaliloog (NaOH en KOH) ontstaan juist bij de product van chloorgas als bijproduct. Is dus resultaat van de industrie maar niet toepassing.

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
Bericht door: phdirk op 29 september 2022, 09:45:20
Wat Jelmer zegt is juist en dan nog maar even een puristische opmerking.
Javel of bleek is Natriumhypochloriet (NaClO) en dat wordt wel weer gemaakt bij de productie van chloor. Vroeger vanuit Kaliumchloride in de keuken met behulp van een batterij (elektrolyse) geprobeerd Kaliumperchloraat (KClO4) te maken, want dat knalde zo lekker. Dat lukte ook wel, maar de opbrengst was heel laag, dus meer dan een 'kippenscheetje' leverde het niet op.
Titel: Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
Bericht door: Falcon10 op 29 september 2022, 19:20:04
Ja, leuk speelgoed chloor.
Dit gebeurd er trouwens als er zo'n containertje op de grond valt tijdens verlading op een schip : https://youtu.be/Gbng95zULgE

Voor veel dingen goed, maar in geconcentreerde vorm wil je daar niet te dicht bij zitten als het mis gaat.
Titel: Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
Bericht door: Lars Smelter op 29 september 2022, 20:07:19
Chloortreinen zijn niet voor niets verboden, ook al gebeurde er nooit wat mee.

Terug naar waterstof: het lijkt mij gemakkelijker om voertuigen hiermee lange afstanden mee te laten afleggen dan met zware accupakketten.
Probleem is vooral de productie en het transport naar de vulstations. BMW lijkt ook weer in te zetten op waterstof. Blijkbaar is de industrie er zelf ook nog niet uit wat het moet zijn.
Titel: Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
Bericht door: Falcon10 op 01 oktober 2022, 08:23:04
Ik vermoed dat de industrie dezer dagen begitn in te zien dat voor volledig elektrische wagens men eigenlijk toch wel veel speciale, zeldzame grondstoffen nodig heeft ( die dikwijls toch ook nog op een heel vervuilende manier worden ontgonnen), en dan vooral als we kijken naar de batterijen. Het merendeel van die grondstoffen komen allemaal uit landen met laten we zeggen minder democratische overheidsinstanties, en als Oekraine en Corona ons iets geleerd heeft is het wel dat als een groot % van je ingevoerde grondstof uit 1 land/regio komt en er gebeurd daar iets, dat dat toch wel niet handig is voor je productie. Tevens heel de zogenaamde energietransitie. Ik wil het toch zien hoor alle kerncentrales plat en tegen 2030 liefst alle wagens elektrisch en dan vingers kruisen dat s avonds half het land niet zonder elektriciteit zit omdat iedereen zijn wagen aan het opladen is.
Waterstof kan men overal maken als men wil, heeft geen zelfdzame metalen nodig etc. Het is makkelijker om de infrastructuur bij tankstations aan te passen ( lees : eigenlijk gewoon een tank bijzetten a la CNG, en niet 1001 vergunningen om een soort hoogspanningscabine op het hoogspanningsnet aan te sluiten etc waar je dan waarschijnlijk dikwijls op een njet loopt omwille dat het net al oververzadigd is en op zijn limiet zit op die plek).
Dus ik zie er wel een toekomst in. Ik denk dat een soort hybride oplossing zelfs nog beter zou zijn, zoals je nu ook hybride elektrische wagens hebt. Dan kan je bv in de stad gewoon rustig elektrisch rondsnorren, en eenmaal buiten de stad schakeld ie over op waterstof.

Voor treinen is het natuurlijk een andere zaak, al kan ik me ook daar wel inbeelden dat men elektrisch op de stukken rijdt tussen de stations, en vanaf men op inrijsporen van stations komt enz, men naar waterstof gaat. Of natuurlijk volledig waterstof. Voordeel van treinen is dat ze meestal veel meer plek hebben voor de waterstoftanks te steken. Zeker bij het type Flirt en Sprinter etc.
Titel: Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
Bericht door: henk op 01 oktober 2022, 09:42:28
Ook met waterstof rij je elektrisch. Er zit een brandstofcel in die waterstof omzet in elektriciteit. Wat is er aan zeldzame metalen nodig voor die cel?

Groot voordeel is dat waterstof beter aansluit bij de bestaande infrastructuur. Je tankt het als lpg en je hoeft niet overal laadpalen neer te zetten.
Titel: Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
Bericht door: R.C.Grootveld op 01 oktober 2022, 10:55:36
Ook met waterstof rij je elektrisch. Er zit een brandstofcel in die waterstof omzet in elektriciteit. Wat is er aan zeldzame metalen nodig voor die cel?
Als "snel optrekken" belangrijk is (en dat is het bij voertuigen al snel) zul je daarbij ook nog een forse accu (dwz één die hoge piekstroom kan leveren) nodig hebben in de eerste seconden van het aanzetten. Een FuelCell heeft nl even tijd nodig om 'op gang te komen'.
Titel: Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
Bericht door: Jeronimos op 01 oktober 2022, 12:03:38
Je kunt een benzinemotor ook aanpassen om te rijden op waterstof. Waterstof betekent niet altijd iets elektrisch.
Titel: Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
Bericht door: Duikeend op 01 oktober 2022, 12:04:09
Ja, leuk speelgoed chloor.
Dit gebeurd er trouwens als er zo'n containertje op de grond valt tijdens verlading op een schip : https://youtu.be/Gbng95zULgE

Voor veel dingen goed, maar in geconcentreerde vorm wil je daar niet te dicht bij zitten als het mis gaat.

wat dat betreft is dit ook wel een leerzaam filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=AQk_vdjq7lw)

Ik vermoed dat de industrie dezer dagen begint in te zien dat voor volledig elektrische wagens men eigenlijk toch wel veel speciale, zeldzame grondstoffen nodig heeft ( die dikwijls toch ook nog op een heel vervuilende manier worden ontgonnen), en dan vooral als we kijken naar de batterijen. Het merendeel van die grondstoffen komen allemaal uit landen met laten we zeggen minder democratische overheidsinstanties, en als Oekraine en Corona ons iets geleerd heeft is het wel dat als een groot % van je ingevoerde grondstof uit 1 land/regio komt en er gebeurd daar iets, dat dat toch wel niet handig is voor je productie.


Beetje laat.. het is al jaren bekend dat dit zo is, nu komt men er achter dat china als enige niet heeft zitten slapen. in plaats daarvan heeft het heel veel van die materialen onder controle (https://www.tijd.be/markten-live/nieuws/algemeen/china-controleert-meer-cruciale-mineralen-dan-gedacht/10409000.html)
Het is niet voor niets dat China het nu in Afghanistan probeert (https://www.brookings.edu/blog/up-front/2022/08/03/chinese-investment-in-afghanistans-lithium-sector-a-long-shot-in-the-short-term/). dat is de grootste bron van lithium, de belangrijkste grondstof voor accu's

Citaat

Tevens heel de zogenaamde energietransitie. Ik wil het toch zien hoor alle kerncentrales plat en tegen 2030 liefst alle wagens elektrisch en dan vingers kruisen dat s avonds half het land niet zonder elektriciteit zit omdat iedereen zijn wagen aan het opladen is.

Dat is heel "simpel". dit gaat niet zonder zo genoemde smart grids (https://en.wikipedia.org/wiki/Smart_grid) ;) maar ja, die zijn er nog nog maar beperkt.

Citaat

Voor treinen is het natuurlijk een andere zaak, al kan ik me ook daar wel inbeelden dat men elektrisch op de stukken rijdt tussen de stations, en vanaf men op inrijsporen van stations komt enz, men naar waterstof gaat. Of natuurlijk volledig waterstof. Voordeel van treinen is dat ze meestal veel meer plek hebben voor de waterstoftanks te steken. Zeker bij het type Flirt en Sprinter etc.

waarom zou je dat in hemelsnaam doen? nu rijden treinen in stations toch ook al elektrisch? waterstof treinen zijn in te zetten op voormalige diesel lijnen. Elektrische lijnen ombouwen naar waterstof is een gevalletje zinloos geweld. kost heel veel en levert amper wat op. In Nederland is zoveel geëlektrificeerd
dat het hier niet snel in gezet gaat worden. het is meer voor landen waar nog veel diesels rijden;)


Ook met waterstof rij je elektrisch. Er zit een brandstofcel in die waterstof omzet in elektriciteit. Wat is er aan zeldzame metalen nodig voor die cel?

Groot voordeel is dat waterstof beter aansluit bij de bestaande infrastructuur. Je tankt het als lpg en je hoeft niet overal laadpalen neer te zetten.

Ik zie dat nog niet zo simpel. van de week nog staan kijken hoe een mevrouw probeerde lpg te tanken. het aankoppelen kreeg ze niet voor elkaar. Manlief dacht blijkbaar "zoek het maar uit", want die bleef lekker in de auto zitten. wat ik hiermee aan geef is dat de manier van tanken toch net even anders is en er een klantvriendelijker systeem voor zal moeten komen.



Wat betreft waterstof als brandstof; ik heb een tijd geleden een lezing bijgewoond mbt de energietransitie. uiteraard kwam hierin het waterstof vraagstuk naar boven en daarbij kwam de Yara in Sluiskill (daar maken ze oa ammoniak) naar voren als grootste waterstof fabrikant. dit is het soort fabrieken dat nodig is om over te gaan op waterstof, want ik denk dat de meesten zich niet realiseren wat voor grote hoeveelheden waterstof er nodig zijn om er op over te kunnen schakelen op waterstof.