Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 19:43:23
Ucci en IB1 met Itrain door borotof
Vandaag om 19:32:14
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 18:00:32
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 17:36:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald Halma
Vandaag om 17:01:07
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
  

Auteur Topic: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.  (gelezen 26559 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8617
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #60 Gepost op: 04 September 2022, 17:31:00 »
Jeroen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4033
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #61 Gepost op: 04 September 2022, 17:42:08 »
Ik wilde nog even zeggen dat een scheidingsschakelaar  niet de stroom kan/mag onderbreken. Daar zijn de vermogensschakelaars voor ingericht.
Sch. schakakelaars. zijn voor de veiligheid om netten van elkaar te scheiden als er aan eentje  gewerkt wordt door mensen, en die dan ook geaard moet zijn.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5088
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #62 Gepost op: 04 September 2022, 17:50:24 »
Ik wilde nog even zeggen dat een scheidingsschakelaar  niet de stroom kan/mag onderbreken. Daar zijn de vermogensschakelaars voor ingericht.

Klopt, maar ik las op hoogspanningsnet dat ze toch als backup dienen voor een eventueel haperende vermogensschakelaar.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 577
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #63 Gepost op: 04 September 2022, 18:30:51 »
Scheidingschakelaars mogen alleen geopend worden als de spanning er al af is , en dienen om een zichtbare onderbreking te hebben in de lijn.,
Deze openen gebeurt gewoonlijk manueel met een speciale geïsoleerde stok ( lagere hoogspanning ),of bediend bewegingsmechanisme (zeer hoge spanning).
Deze worden na de werken dan ook als éérste gesloten en daarna pas wordt de vermogenschakelaar ingeschakeld.
grtjs

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5088
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #64 Gepost op: 04 September 2022, 19:14:37 »
Excuus.. Ik las 'm als backup voor haperende vermogensschakelaar in geval van kortsluiting. Maar bedoelt wordt mogelijk haperend en daarom niet betrouwbaar als scheiding tijdens werkzaamheden. Duidelijk, dank.

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #65 Gepost op: 04 September 2022, 20:15:54 »
Dat soort scheidingsschakelaars zijn alleen gebouwd om grote vermogens door te geven, maar zijn niet ingericht op het verbreken van de spanningskring bij grote stromen en het doven van de daarbij ontstane vlambogen.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5088
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #66 Gepost op: 04 September 2022, 20:59:55 »
Da's ondertussen duidelijk en bij nader inzien logisch... (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7802
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #67 Gepost op: 04 September 2022, 21:18:42 »
In deze is het goed je even te realiseren dat een HS-leiding na afschakelen van de vermogensschakelaar zeker niet meteen spanningsloos is.
Een HS-leiding is in wezen een hele grote condensator die een behoorlijke lading kan vasthouden, de vlambogen die optreden bij het openen van de scheidingsschakelaar zijn daar het gevolg van.
Pas als de HS-leiding aan beide zijden is geaard zal deze volledig spanningsloos worden.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #68 Gepost op: 04 September 2022, 21:39:57 »
Met die hele grote condensator valt het best mee. Een 3-aderiger hoogspanningskabel heeft een capaciteit van ongeveer 0,3 uF per kilometer.
Bij een hoogspanningslijn is de afstand tussen de draden veel groter, dus de capaciteit is tamelijk klein. Maar het is door de hoge spanning dat een scheidingsschakelaar nog behoorlijk knettert als hij wordt opengetrokken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7802
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #69 Gepost op: 04 September 2022, 21:54:08 »
Met grote doelde ik ook veel meer op de omvang, dan op de capaciteit Klaas.
Door de hoge spanning is de lading toch nog wel behoorlijk te noemen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1423
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #70 Gepost op: 04 September 2022, 21:55:33 »
Dat het niet snel opgelost kan worden is duidelijk. Nog afgezien van menskracht zullen ook onderdelen niet in zulke grote getale op de plank liggen.
Als ze volgend jaar om deze tijd weer rijden hebben ze echt een kunststukje verricht.
Dus is het wel reden om iets te improviseren over dit stuk. Geen beveiliging en geen prik dus een diesel is de eerste optie.
En die zijn er nog wel ook al gebruik je zo een oud barrel als 2400 of 2200. Koppelen aan dat normale IC spul en karren maar met beperkte snelheid. Wissels vast leggen kan morgen al gebeuren. En dan gewoon een heen en weertje met een zo lang mogelijke trein tussen 2 diesels.
Ze verdwijnen een moment van de radar en duiken na een bepaalde tijd weer op in de volgende bewaakte zone.
Maar wel denken in oplossingen en niet in bezwaren.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1290
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #71 Gepost op: 04 September 2022, 22:04:09 »
De enige diesels die er eventueel rijden zijn m.i.z. werktreinen,

Mvg Johan

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5088
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #72 Gepost op: 04 September 2022, 22:04:19 »
En die zijn er nog wel ook al gebruik je zo een oud barrel als 2400 of 2200. Koppelen aan dat normale IC spul en karren maar met beperkte snelheid.

Eeeehm... Hoeveel denk je dat er daar nog van zijn? En: "Winter is coming"... ;D

PS dan eerder 6400's; staan er niet nog een boel ergens? Maar of je nou overstapt op een bus of boemel, een doorgaande trein wordt 'm sowieso niet.
« Laatst bewerkt op: 04 September 2022, 22:11:15 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #73 Gepost op: 04 September 2022, 22:05:20 »
Ik denk dat bussen de eerste optie zijn en niet treinen. Er zijn tenslotte werkzaamheden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #74 Gepost op: 04 September 2022, 22:11:10 »
In andere situaties denk ik ook wel eens: waarom gaan ze niet iets improviseren? Maar in dit geval schaar ik me achter degenen die zeggen dat dat onhaalbaar is.
Er moet niet alleen aan de bovenleiding gewerkt worden, maar ook geroosterde kabels die in het talud liggen moeten worden vervangen. Dat kan niet als er ook nog treinen langs rijden.

Ik heb nog meegemaakt dat er onderhoud aan de bovenleiding gebeurde en dwarsliggers vervangen werden tijdens de treindienst. Maar dat mag tegenwoordig niet meer, er zijn te veel ongelukken mee gebeurd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.