Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
3,51° ofzoiets 😉 door Edsko Hekman
Vandaag om 12:19:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Ridder Gerco van Beelen door Weerd
Vandaag om 11:46:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS  (gelezen 14725 keer)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #105 Gepost op: 03 november 2023, 09:49:31 »
Rob,

Netjes hoor, leuk om bij je te zien het proces van maken, bekijken, beoordelen, twijfelen en vervolgens overnieuw.  (y)

Een beetje scheef van de trapjes zou ik niet al te storend vinden, in het eggie waren die dingen negen van de tien keer ook krom door het dagelijks gebruik. Ze werden met een zware voorhamer weer enigszins in de juiste vorm getimmerd. Maar een malletje voor het in elkaar solderen is zeker aan te bevelen, scheelt een hoop ergernis en verbrande vingers ;D

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #106 Gepost op: 03 november 2023, 11:23:48 »
Ah, de draaistellen zijn er  (y)
Ziet er strak uit, Rob, ben heel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Geen idee of het via jou gaat, maar ik wil wel vier draaistelletjes.

Eelco

Ha Eelco,

Om draaistellen te bestellen moet je even contact opnemen met Ronald Visser (MOVisser)

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
  • Steel is king!
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #107 Gepost op: 03 november 2023, 14:42:13 »
Ik heb er inmiddels ook een aantal ontvangen van Ronald. Zien er prima uit en, niet onbelangrijk, erg vriendelijk geprijst  (y)
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #108 Gepost op: 13 november 2023, 22:51:00 »
Ik ben de afgelopen dagen weer wat aan het prutsen (thnx Huib ;D) geweest met de GTR familie. Op de foto van Bonthuis vond ik de klinknagels op de stelbalk wel intrigerend en karakteristiek, dus een besluitgenomen om… enfin: zie hieronder.



De trapjes zijn er af gehaald en opnieuw gesoldeerd op de plaat. Het resultaat zie een stukje verderop. Wat ik naar aanleiding van de grootbedrijffoto van J.Bonthuis wilde proberen is of ik de, in mijn ogen toch vrij nadrukkelijk aanwezige, klinknagels op de stelbalk kon imiteren. Een jaar of twee gelden heb ik ergens in Oostenrijk wat van die dingen als transfer gekocht en dit leek me wel een leuk projectje om die dingen eens uit te proberen….



… Een beetje pielen, dat geef ik toe, maar die dingen lieten zich goed plaatsen op de plekken die ik wilde. Het uiteindelijk resultaat zou pas blijken ná het spuiten…




Op de uiteinden van de stelbalk zitten drie klinknagelrijen boven elkaar. Om dit een beetje te imiteren moest een transfer-reepje met een enkel rijtje tussen de dubbele rij geplakt worden. De trapjes onder de deuren zijn opnieuw gesoldeerd en vastgezet met een drupje c.a.lijm.




De draaistellen worden hier onder het onderstel bevestigd. Als draaipunt fungeert een verzonken messing  M2 boutje van 10 mm lengte, het draaistel zet ik vast met een messing moertje met daartussen een M2 ringetje.




Om te zorgen dat het moertje er tijdens het rijden niet af trilt heb ik dit geborgd met een tipje houtlijm.




De oorspronkelijke kortkoppelbomen worden weer terug geplaatst en worden straks opgesloten door de gewichtplaatjes. In één geval bleek het mechaniek wat stroef te lopen (ik denk door zwarte verf waarmee het onderstel is gespoten) dus heb ik het V’tje eerst wat schoongekrabd met een glasvezelpotlood. Het was me nog niet naar het zin, dus heb ik het gleufje van de koppelboom wat in de V valt en beweegt iets ‘opgeruimd’ met een nagelvijltje met nu een bevredigend resultaat.
Een klein proefje met de wagens op een zigzaggend stuk rapport liet een goede bewegelijkheid van de koppelingen zien en nergens overbuffering. De bufferafstand vind ik prima.



De eerste wagen na de spuitbeurt met acrylverf uit de spuitbus. De klinknagels komen een mooi tot hun recht. Geen spijt van deze actie ;D.



Alle drie de bakken hebben nu een donkergrijze jas gekregen. Ik laat de verf (droog na 2 uur volgens de aanwijzingen op de spuitbus) nog een dagje uitharden en ga dan de bakken afplakken om de stelbalken zwart te spuiten. Daarna is wachten op de transfers die inmiddels in de maak zijn…
Later vandaag hopelijk het resultaat van het zwart spuiten van de stelbalk.

Sincerely yours,
Rob

« Laatst bewerkt op: 14 november 2023, 11:15:13 door Rob Ellerman »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6175
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #109 Gepost op: 13 november 2023, 22:54:46 »
Ik......  uh  ..... oo

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #110 Gepost op: 13 november 2023, 23:14:06 »
OOK GIJ, BRUTUS!!! :police: ;D

(Ik ga nu de hond uitlaten en daarna slapen. Morgen verder met teksten onder de resterende foto’s).
« Laatst bewerkt op: 13 november 2023, 23:15:56 door Rob Ellerman »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #111 Gepost op: 14 november 2023, 11:17:25 »
De teksten onder de foto’s zijn klaar en geplaatst, dus u kunt de wapens doorladen en gaan schieten :D.

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6175
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #112 Gepost op: 14 november 2023, 11:38:07 »
Rob, ziet er goed uit.

Heb je glanzende lak gebruikt?

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #113 Gepost op: 14 november 2023, 12:08:21 »
Ja, RAL7021 acryllak uit een spuitbus. Had ik nog staan. Eerst even een proefje gespoten en dat ging prima. Voordeel is straks ook met de waterslides transfers dat die het mooiste strak trekken op een glanzende ondergrond. Aflakken doe ik t.z.t. met zijdeglans…

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4041
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #114 Gepost op: 15 november 2023, 09:51:36 »
Ziet er allemaal strak uit Rob. (y)

Ben benieuwd naar het vervolg, succes er mee.

Kees.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #115 Gepost op: 15 november 2023, 14:21:23 »


De familie is voorzien van zwarte stelbalken en staat ‘op de poten’….




Dit exemplaar heeft een remmersbordes met handrem, het draaistel aan die kant is ook voorzien van een remwerk (als ‘parkeerrem’…




De middelste is zonder beremming, evenals…




…dit exemplaar. Het wachten is nu op het arriveren van de transfers voor deze wagens….




Met links een GTU van Artitec in beladen toestand ( ;D) staat de GTR een millimeter of wat té hoog op de poten, ….




…evenals met een Roco Sik buffer aan buffer. Ik heb tijdens de bouw gekeken wat hieraan te doen was: - een aantal experimenten met kleinere wieldiameters maar om hier echt wat te winnen moesten de wielen minimaal 2 mm in diameter kleiner worden. Er zitten nu wielen van 10,1 mm in, dus dat zou maximaal 8 mm moeten worden. Dat is geen gezicht 2023, dus doe ik die concessie.
- ook gekeken of er met het draaistel en de bodemplaat iets te winnen viel, maar ook daar zou ik niet echt iets winnen. Dus is het een model met wat concessies, ja. Zie ze maar in lege toestand versus beladen soortgenoten ( of zoiets). Als ze t.z.t. op een baan rijden en je kijkt er schuin van boven naar zal er niemand zijn die het opvalt (behalve Kniesoor natuurlijk ;D).

Mocht er iemand zijn die desondanks het hierboven geschrevene een passende oplossing heeft hou ik me uiteraard aanbevolen.



Het laatste plaatje hier is van het beremde exemplaar. Remmersbordes afkomstig uit de rommeldoos. De opstapjes onder de deuren zijn en blijven fragiel. Een rijproef heeft uitgewezen, dat ze nét niét geraakt worden door de draaistellen in een Roco R3. Iets om rekening mee te houden dus.

Zo, ze gaan nu even de doos in in afwachting van de komst van de transfers.

Rob
« Laatst bewerkt op: 15 november 2023, 14:41:13 door Rob Ellerman »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #116 Gepost op: 15 november 2023, 15:10:42 »
Mocht er iemand zijn die desondanks het hierboven geschrevene een passende oplossing heeft hou ik me uiteraard aanbevolen.

Rob,

Als ik deze foto's vergelijk met de tekeningen en de grootbedrijffoto aan het begin van het draadje, dan lijkt het dat de aspotten te laag tussen de schenen zitten. Dat zou de oorzaak kunnen zijn dat de wagens te hoog op de poten staan. Wat ik alleen niet kan zien, is of je nog genoeg ruimte hebt tussen de wielflens en de wagenvloer om de aspotten een millimeter hoger te plaatsen, zodat de draaistellen wat lager over de wielen zakken.

Had je nog garantie op die draaistellen? ;)

Voor de rest: mooi resultaat  (y)

Grtz, Ton

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #117 Gepost op: 15 november 2023, 15:45:04 »
De afstand tussen de flens en de wagenbodem is het probleem. Van alles geprobeerd maar dit is het (vooralsnog) bij mijn karren. Benieuwd of anderen hier ook tegen aan lopen of er een oplossing voor hebben..

En wat de garantie betreft: ze zijn geloof ik van 1911 dus….. ;D


Rob
« Laatst bewerkt op: 15 november 2023, 15:46:51 door Rob Ellerman »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1918
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #118 Gepost op: 15 november 2023, 15:47:16 »
Welke wieldiameter staat er in de tekening ? Onduidelijk te lezen . Dacht 1000mm te lezen in de eerste afbeelding ( tekening ) . Dan zou dat een modelwiel zijn met 11,49 mm diameter . Er zitten nu van 10,1 mm in en al/nog te hoog . Staat waarschijnlijk te hoog op de draaistellen . Hoe op te lossen ? Moet eerst de wagenbak afmaken . De tijd zal het leren denk ik .

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #119 Gepost op: 15 november 2023, 15:49:00 »
Bij de foto's lijken de aspotten ook redelijk onderaan de draaistellen te zitten, maar dat zal de onbeladen toestand zijn.

Ik denk op basis van de laatste modelfoto met de Sik eerder dat er teveel lucht tussen bovenzijde draaistel en onderkant wagenbak zit, dat is eventueel op te lossen door de ronde schijf in het midden van de draaistellen lager te maken, dan wel uit te boren. Maar dan moeten de flenzen dat in combinatie met de wagenbak wel toelaten natuurlijk. Oplossing daarvoor is eventueel ruimte creëren in de wagenboden voor de flenzen...

Overigens prachtwerk hoor, deze wagens!  (y)