Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS  (gelezen 14292 keer)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #90 Gepost op: 03 februari 2023, 13:49:44 »
Goed bezig  (y)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #91 Gepost op: 04 februari 2023, 14:03:37 »
Dat bedoel ik Rob.

Als het er niet is , zelf bouwen. (y)

Kees.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #92 Gepost op: 04 februari 2023, 16:06:08 »
Ik weet het, ik doe al jaaaren bijna niet anders ;D
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #93 Gepost op: 05 februari 2023, 13:39:30 »
Allen, bijgevoegd een plaatje van de aangepaste versie (k) zoals besproken met Rob.

Uit de benaming van de versie begrijpen jullie dat een onderdeel pas gereed kan zijn na meerdere pogingen.
Het is nooit zo dat een eerste versie al meteen voldoet. Vandaar een meestal langere ontwerp fase

We zijn met deze versie zover dat we ook andere bouwers kunnen gaan verblijden.
Aanpassingen zijn altijd nog mogelijk uiteraard.

Rob zal nog (na het uitproberen) de uitgangspunten aan het ontwerp gaan uitwerken.

De onderste vlakken zijn bedoeld voor het vasthouden van de print op de printplaat.
Die gaan eraf.

Groet
Ronald Visser

(Blender)


« Laatst bewerkt op: 05 februari 2023, 14:06:57 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #94 Gepost op: 05 februari 2023, 14:05:40 »
Taraaaaaaah (y)
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Steel is king!
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #95 Gepost op: 14 juni 2023, 17:09:45 »
Rob, Ronald,

Betekend dit dat ze klaar zijn?
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #96 Gepost op: 14 juni 2023, 17:15:41 »
Nice  (y)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #97 Gepost op: 14 juni 2023, 19:33:21 »
Ik ben zelf nog bezig met de 3 bakken: 1 beremde en 2 onberemde- (en weer wat dingen veranderd, noem het voortschrijdend inzicht ;D). De draaistellen zijn zover klaar. Er zijn bij Shapeways een paar exemplaren geprint en zien er a. goed uit en b. hebben de goede afmeting. Het gaat de goede kant op, dus ik probeer (...) het voor de zomervakantie voor elkaar te krijgen. En anders wordt het daarna. De temperaturen op mijn zolder zijn op het moment niet van dien aard dat ik er hele dagen kan en wil verblijven.... ;).

Daarnaast gaat mijn aandacht en tijd momenteel uit naar onze woonkamer, alwaar nu inmiddels de vloerverwarmingsslangen (560 meters!) in het cement ingebed zijn en de stucadoor ook net klaar is met de wanden en het plafond, morgen wordt een aluminium (want passend bij de schuifpui) gordijnkoof geplaatst en ook nog een schuif-hordeur. En na het weekend gaan ze de nieuwe vloer in de woonkamer leggen. In de spaarzame tijd die er tussen alles over is hou ik me ook nog wat bezig met het weer terugplaatsen van het schakelmateriaal.. Zoals ik al eerder schreef ergens in deze draad: wordt vervolgd.

Rob
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2023, 19:55:16 door Rob Ellerman »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1912
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #98 Gepost op: 26 september 2023, 21:41:05 »
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met de draaistellen . Had je er nog tijd voor ? Of moet er nog tijd voor komen ? Ik ben ook met zo'n wagentje bezig .

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #99 Gepost op: 27 september 2023, 09:37:25 »
Rob is er mee bezig nog.

Opzich zijn de draaistellen goed.
Rob is ook nog bezig met de bufferbalk etc.

Op dit moment ben ik er al weer 4 voor een bestelling aan het printen.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #100 Gepost op: 02 november 2023, 10:46:45 »
Ik heb hieronder een heleboel plaatjes ge-upload die de zaak weer een beetje moeten updaten. Met excuses aan iedereen die misschien teleurgesteld gedacht had dat dit project een stille dood gestorven was… not dus. Een warme zomer in combinatie met een versleten rug en een long COVID met concentratieproblemen was daar debet aan. Plus de Blokkendozen… enfin, zet je schrap   ;D.



De ontgrendel hendels op de koppen zijn uiteindelijk best wel teer, dus dat wordt straks restaureren…





Drie bakken in ruwbouw, compleet met naden…





De draaistellen die gebruikt gaan worden zijn inmiddels zwart gespoten. De andere proefexemplaren blijven. Of even binnen bereik…





Voor het draaipunt van de draaistellen heb ik boutjes M2 gebruikt met een platte kop die ik het verzonden in de bodemplaat. In verband met het zwart spuiten is er een stukje krimpkous overheen geschoven. Zo loopt het draad niet vol met verf ;). Het spanwerk onder de wagen was in eerste bedacht om tegen de randen van onderstel te gaan bevestigen. Later zou blijken dat dat ‘m toch niet zou worden. Gevalletje ‘trial and error’…





Een draaistel van de beremde wagen is voorzien voorzien van een remwerk met blokken. Een tijdje snuffelen in de steeds maar groeiende inhoud van de rommeldoos bracht een oud Roco draaistel naar boven met twee losse remwerkjes die precies pasten. Vastgezet aan de onderkant van het draaistel met wat twee componentenkit en daarna zwart gespoten. Als alles klaar is nog wat drybrushen, maar dat is voor later…







Bij het spuiten werden ook de gaatjes in de bodemplaat wat nauwer en paste de bak er niet met op. Dus met een ruimertje handmatig weer op de juiste diameter gebracht.





Mijn tandarts is het wat kalmer aan gaan doen en weet van mijn hobby, zodat ik een tijdje geleden wat gereedschap toegeschoven kreeg. In combinatie met de tube autoplamuur van Alabastine werden zo wat naadjes gedicht in de bakwanden.





Zoals op de foto van het grote voorbeeld te zien is, loopt de stelbalk evenwijdig aan de bakwanden. Ik heb ervoor gekozen om dit na te bootsen, door kleine stripjes Evergreen styreen van 3,2 x 1 mm op lengte te snijden (Chopper) en die  tussen de verticale wandsteun onder de bak te lijmen. In eerste instantie heb ik er bij het aanbrengen wat MEK tussen laten lopen, later heb ik dit verstevigd door de naden aan de achterkant nog te voorzien van c.a. (cyanoacrylaat - secondelijm).





Daarna begonnen met het aanbrengen van het spanwerk op de stelbalk, waarvoor ik messing 1,0 mm gebruikte wat ik aan de uiteinden plat heb geknepen met een tangetje, de randen recht gevijld heb en daarna vastgelijmd met c.a.





Voor ladingbriefkastjes kwam ik via internet uit bij Kuswa en voor de platen voor de opstappen onder de deuren in de zijwand bij Jochen Lindner, beide woonachtig in Duitsland.





Het buigmalletje voor de opstaptreden had ik nog liggen en is afkomstig van digitalzentrale.de . Onmisbaar als jet strakke hoeken in de handgrepen oid nodig hebt. Te gebruiken met draad tot 0,4 mm. Ik heb in dit geval fosforbronsdraad van 0,3 mm gebruikt. Lekker stevig, laat zich goed buigen en is goed te solderen.





Het is een beetje van de hak op de tak, geef ik toe, maar de beremde wagen had in model een remmershuis en daarachter zaten geen steunprofielen. Dus zelf gemaakt van messing L-profiel van 1 x 1 mm.




Alle drie de bakken nu in de primer gespoten met het spanwerk aangebracht onder stelbalken.





De verzonken schroef die as draaipunt fungeert voor het draaistel komt in de ruimte waar straks ook het kortkoppemechaniek in terug komt. Belangrijk dus om die plaats te vrijwaren van uitsteeksels. Het kleine piefje rechts is een gebogen stukje messing draad waar het veertje voor de kortkoppelboom aan vast komt.





Het solderen van de opstapjes aan het plaatjes was echte gepiel op de vierkante centimeter….





…met uiteindelijk 12 plaatjes voor drie bakken…

En hoe langer ik keek naar de foto die hier stond (en ook te horen had gekregen van mede-forummers) des te meer vond ik inderdaad dat het niet naar m’n zin was. Dus istie verwijderd voor een re-do.



Foto J.A. Bonthuis, locatie Utrecht V-GE, 16.05.1946, coll. NVBS, NEG509-146

Voor het gemak de foto van het grote voorbeeld er nog maar een keer tussen gezet, dat leek me wel handig in plaats van iedere keer terug te bladeren.

Rob
« Laatst bewerkt op: 02 november 2023, 16:36:38 door Rob Ellerman »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1912
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #101 Gepost op: 02 november 2023, 12:43:42 »
geweldig dit vervolg . Kan ik ook weer een beetje verder oa wachten op de draaistellen ( hopelijk op te halen in Houten in november )  :angel: Afgelopen keer in Houten de opschriften al gehaald .
Ik ben zelf bezig om 1 gewichtsplaatje te maken uit een stuk buis ( rechthoekig ) maar heeft wel de goede dikte . Wordt het frame steviger . Zal ook die ladingsbriefkastjes gaan kopen .
Hopelijk gaat het goed met je .
« Laatst bewerkt op: 02 november 2023, 12:45:13 door roco »

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #102 Gepost op: 02 november 2023, 13:36:39 »
Ik gebruik gewoon de originele gewichtplaatjes van die kleine kolenbakjes, klein stukje er af gehaald. Ze zorgen er ook voor dat de kortkoppelmechaniekjes opgesloten worden en blijven. Komt binnenkort aan bod ;D.

Wat betreft de draaistellen zijn de exemplaren die bij Shapeways geprint zijn naast erg mooi ook erg goed qua passing, ook voor de assen. Het kost net ff wat meer, maar het is wel dikke prima  (y) (y)

Rob
« Laatst bewerkt op: 02 november 2023, 14:56:43 door Rob Ellerman »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #103 Gepost op: 02 november 2023, 15:36:28 »
Leuk, dit. Maar ik ben niet kapot van de gesoldeerde scheve treetjes onder de deuren. Die vragen echt om een malletje waarin je het plaatje en draadje in een positie vastzet en vervolgens aan elkaar soldeert.

Wolter
Moins mais mieux.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #104 Gepost op: 03 november 2023, 09:18:08 »
Ah, de draaistellen zijn er  (y)
Ziet er strak uit, Rob, ben heel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Geen idee of het via jou gaat, maar ik wil wel vier draaistelletjes.

Eelco