Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Motorpost ombouwen ? door henk
Vandaag om 12:53:36
3,51° ofzoiets 😉 door Biessendorf
Vandaag om 12:53:07
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS  (gelezen 14726 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
« Laatst bewerkt op: 16 december 2023, 16:09:00 door Rob Ellerman »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #136 Gepost op: 17 januari 2024, 21:53:49 »
Inmiddels zijn we maand verder (beste wensen nog allemaal ;D) en heb ik afgelopen week ein-de-lijk gelegenheid gehad / genomen om de, inmiddels van transfers voorziene GTR bakken, te voorzien van een finishing touch met blanke lak uit de luchtkwast.



De hele bak, inclusief de stelbalk, wordt in een keer gespoten. Dat betekent dat alleen de kortkoppelmechanieken moeten worden afgeplakt.



Om m’n handen vrij te houden voor m’n airbrush en het draaischijfje te kunnen draaien, prik ik de schroeven waar de draaistellen aan zijn bevestigd, in een stukje piepschuim. En dat dus drie keer…



En dan de echte finishing touch: het spuiten van de blanke afwerklaag. Ik heb hiervoor transparante zijdeglans lak van Kleinspoor gebruikt, die ik verdund heb met wasbenzine. Sinds een jaar of twee heb ik voor dit soort klussen een kleine spuitcabine, die prima bevalt. Na het spuiten heb ik de bakken 48 uur op de stofvrije plek laten drogen…
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2024, 13:31:51 door Rob Ellerman »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #137 Gepost op: 18 januari 2024, 16:06:34 »
… en na het openen van de doos kon ik concluderen: het is goed zo. FINISH🏁🏁🏁, yeeaaahhh ;D.

Resten alleen nog de nodige foto’s van de gerede exemplaren: de 65015, de 65022 en de 66005













Van Ronald Visser heb ik begrepen dat er meerdere mensen zijn die zich ook gaan wagen (of inmiddels al gewaagd hebben) aan de bouw van één of meerdere GTR’s. Dit omdat er inmiddels al de nodige draaistellen bij hem - of via Shapeways besteld zijn. Leuk te horen en ik ben benieuwd naar de resultaten.

Als laatste wil ik nogmaals Ronald bedanken voor zijn geduld en input bij het ontwikkelen van de draaistellen, Floris Dilz voor het aandragen van de nodige info en Gerard ‘Seinarm’ van de Weerd voor het meedenken en ontwikkelen van de benodigde transfers.

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6175
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #138 Gepost op: 18 januari 2024, 17:05:58 »
Altijd goed.
Kom maar op.   Volgende project...... ;)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1261
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #139 Gepost op: 18 januari 2024, 21:35:26 »
Fijn dat ik je kon helpen, Rob.

RikJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #140 Gepost op: 18 januari 2024, 21:43:16 »
Mooie bakken  (y)
Staat leuk zo in die buurtgoederentrein.

Rik

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1918
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #141 Gepost op: 19 januari 2024, 12:58:04 »
Nog een vraagje over die bufferhoogte . Wat heb je eraan gedaan om die te verlagen ?

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #142 Gepost op: 19 januari 2024, 13:04:30 »
Ik heb me er suf over gepeinsd maar besloten om het zo te laten, beetje de weg van de minste weerstand, ik weet het. De buffers zitten al zo goed als tegen de onderkant van de bufferbalk en de kortkoppeling hangt op de juiste hoogte en dat is vooralsnog het belangrijkste. Als ze t.z.t. in een trein zitten zal het nauwelijks opvallen.

Rob
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2024, 13:07:27 door Rob Ellerman »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1918
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #143 Gepost op: 19 januari 2024, 13:31:03 »
oke weet ik dat bij verdere bouw ervan . Dank je .

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
  • Steel is king!
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #144 Gepost op: 19 januari 2024, 13:45:54 »
Ook ik heb inmiddels transfers en de draaistellen (van Ronald) geleverd gekregen en ga er 3 maken. Wel heb ik een vraag die je misschien zelf ook al eens hebt gesteld; Ik heb een aantal bakjes met kk mechanisme en ook een gelijk aantal zonder. Is het te doen om die onderstellen van de met KK doormidden te halen en te verlengen (eigenlijk tussenvoegen) met die zonder KK? Heb je hier toevallig ook al mee te maken gehad?
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22448
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #145 Gepost op: 19 januari 2024, 14:05:25 »
Mooi project Rob.
Sorry maar ik blijf je volgen  :police:
Met vriendelijke groet,
Wim

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6175
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #146 Gepost op: 19 januari 2024, 16:12:43 »
Volgen via de mail,  toch?

Rob woont niet in Tiel,......

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
Re: Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #147 Gepost op: 19 januari 2024, 18:50:39 »
Ook ik heb inmiddels transfers en de draaistellen (van Ronald) geleverd gekregen en ga er 3 maken. Wel heb ik een vraag die je misschien zelf ook al eens hebt gesteld; Ik heb een aantal bakjes met kk mechanisme en ook een gelijk aantal zonder. Is het te doen om die onderstellen van de met KK doormidden te halen en te verlengen (eigenlijk tussenvoegen) met die zonder KK? Heb je hier toevallig ook al mee te maken gehad?

Om op je laatste vraag het eerst te antwoorden: nee, ik heb het niet zo gedaan zoals jij beschrijft.
Ik heb even terug gekeken in de foto’s die eerder in deze draad staan. Op pagina 5, de 7e foto zie je een opengewerkte binnenkant waar de plaats voor de kk-mechanieken te zien is. Bij de kleine wagentjes worden de twee kortkoppelmechanieken via een veertje aan elkaar verboden. Dat kan dus niet meer wanneer je de bodem in tweeën zaagt. Dus moet je sowieso in het verlengde van je mechaniek een haakje van messing oid monteren waar je het veertje voor je mechaniek bevestigt. Maar dit schrijvend zit ik te denken: om één wagen te krijgen moet je twee wagens kannibaliseren, dus waarom niet bij die twee wagens een bufferbalk afgezaagd en dan weer met de koppen tegen elkaar? Je hebt ook alle twee de bakjes nodig…. Het voorbeeld heb je op de voorgaande pagina’s gezien.
Ik denk dat het op zich zou moeten kunnen, goed uitmeten of je nergens in je bodem ‘te weinig vlees’ hebt.

Rob

Rob
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2024, 19:16:27 door Rob Ellerman »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)