Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Martin Welberg
Vandaag om 12:52:52
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:30:54
Mijn-bouw Indonesie door Pauldg
Vandaag om 12:30:15
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 12:25:21
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
07 September 2025, 16:26:56

Auteur Topic: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?  (gelezen 5966 keer)

keesg

• Offline Offline
Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
« Gepost op: 15 July 2022, 18:18:37 »
Goedendag,

Ik ben nieuw op dit forum en ben 63 jaar oud.
Vanaf mijn 8ste jaar gebruiker van Fleischmann modeltreinen.
Perioden in mijn leven bezig met die hobby maar ook periodes niet.

Een paar jaar geleden weer gestart.
Ik heb een baan ontwerp ergens gezien en deze wat aangepast naar mijn behoefte en begonnen met bouwen hiervan.
Ik heb niet zoveel ruimte want ik heb ook nog andere hobby's.

Ik wil de treinen analoog bedienen. Dat wil niet zeggen dat ik geen arduino o.i.d. wil gebruiken voor
besturing maar geen decoders in de locomotief en kant en klaar gekochte digitale besturing.

Ik zou gedeeltelijk een locomotief met de hand wil besturen maar ook b.v. twee treinen automatische willen laten rijden.

Wat zou ik willen:
-De treinen die ik gebruik moeten zowel duw als trek treinen kunnen zijn (er zijn eindstations).
-Ze moeten op een stuk rails in de baan zowel naar links als naar rechts kunnen rijden
-Het aantal wagons moet kunnen wijzigen per trein maar de max lengte is 1 meter.
-Geen veranderingen/aanpassingen in de wagens.

-Als sensoren heb ik gedacht de sharp IS471F  infrarood op de baan te gebruiken te gebruiken.

Als idee heb ik met een arduino een programma geschreven (terwijl ik totaal niet thuis ben met de arduino)
om een dubbelspoor (simpel schaduwstation) te bedienen.
Elk spoor 2 sensoren (dus totaal 4). De treinen kunnen van links of rechts komen en stoppen op een spoor
en het andere spoor krijgt dan weer spanning en daar kan weer een trein wegrijden ( de kant uit die je wilt).

Voor de rest zit ik met de handen in het haar. Hoe moet ik hier een werkende baan van maken??
Bijgevoegd een ongeveer idee hoe ik baan heb uitgewerkt.

Blauw Het bovenste gedeelte van de baan waarbij het achterste dubbel spoor naar beneden loopt.
en het voorste spoor naar boven loopt.
Geel zijn de onderste sporen. Ja er zit een lus in.

Voorbeeld:
Trein vertrekt bij A > gaat aan de voorzijde naar beneden(dan de onderste van drieweg wissel) en komt terecht in E
 (en wacht daar bijvoorbeeld even) > dan naar station C en dan via D (wachttijd)naar boven en naar station B.

En dan wil ik ook nog een trein met de hand rijden!
Elektronica is op zich geen probleem maar ik moet/wil een plan in mijn hoofd krijgen.

Zijn er tips ?? Of ben ik te onduidelijk?

Vriendelijke groet,
kees

« Laatst bewerkt op: 16 July 2022, 18:41:10 door keesg »

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
hulp gezocht bij het automatiseren van mijn baan
« Reactie #1 Gepost op: 15 July 2022, 18:24:32 »
Beste Kees

Welkom op het forum! even een huishoudelijk vraag: zou je de titel van je topic wat duidelijker kunnen formuleren, het is nu wel erg algemeen  ;D
bijvoorbeeld: hulp gezocht bij het automatiseren van mijn baan zonder decoders.
En je zou eens kunnen kijken bij Klaas Zondervan en zijn permaloog systeem

Ferenc als moderator
« Laatst bewerkt op: 15 July 2022, 18:26:51 door Duikeend »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Mark D.

• Offline Offline
Re: hoe krijg ik het voor elkaar ?
« Reactie #2 Gepost op: 15 July 2022, 18:26:44 »
Ik zou de afweging digitaal of niet nog eens doen.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: hulp gezocht bij het automatiseren van mijn baan
« Reactie #3 Gepost op: 15 July 2022, 21:53:56 »
En je zou eens kunnen kijken bij Klaas Zondervan en zijn permaloog systeem
Daarbij moet je wel bedenken dat Permaloog geen besturingssysteem is. Het is een manier om bij analoog bedrijf altijd spanning op de baan te hebben, zodat de verlichting blijft branden als de trein stil staat.

Op mijn eigen baan heb ik dat geïntegreerd in een bloksysteem. Daar kun je meer over lezen in mijn bouwdraadje "Uit en Thuis", zie link onder dit bericht.
Maar ook dat bloksysteem is geen besturingssysteem, het zorgt er alleen voor dat treinen achter elkaar over een rondlopend circuit kunnen rijden zonder kop-staart-botsingen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frans

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 16 July 2022, 01:00:36 »
Als je het Engels wat machtig bent kun je hier eens gaan kijken https://create.arduino.cc/projecthub/Tech_build/projects
Verschillende mogelijkheden worden voorgedaan, inclusief diverse sketches voor arduino.

Frans

keesg

• Offline Offline
Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
« Reactie #5 Gepost op: 16 July 2022, 19:12:22 »
Bedankt oor alle reacties.
Ik heb het onderwerp aangepast. Daar was blijkbaar iets fout gegaan.

Het permaloog systeem ken ik. Ik vond dat jaren geleden al erg interessant.
Ik weet dat het geen besturingssysteem is. Daar was ik eigenlijk wel naar op zoek.
Of in ieder geval een idee.

In mijn geval zie ik b.v. niet in wat ik aan een bloksysteem heb. Misschien zie ik verkeerd.
Hoe moet ik het aan gaan pakken als de trein niet altijd een bepaalde kant op rijd.
Of helemaal geen besturing?? Dus alles met de hand? Alleen zal ik de 2 schaduwstations wel automatisch moeten laten werken
want die zijn natuurlijk onzichtbaar.

Ik zal jullie ideeën in ieder geval bekijken.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 16 July 2022, 19:25:20 »
In mijn geval zie ik b.v. niet in wat ik aan een bloksysteem heb. Misschien zie ik verkeerd.
Een bloksysteem is goed te doen als de treinen overal in één richting rijden. Maar bij 2 richtingen wordt het meteen een stuk ingewikkelder.

Ik weet niet of je mijn bouwdraadje Without kent? Dat heb ik geautomatiseerd met een elektronische stappenschakelaar, gebaseerd op het IC 4017. Maar dan rijden de treinen volgens een vast patroon en ik zou niet weten hoe je daar handmatig een trein tussendoor moet krijgen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #7 Gepost op: 16 July 2022, 19:47:31 »
Ik zou de afweging digitaal of niet nog eens doen.

Hij geeft duidelijk aan dat niet te willen ;) moeten we dus respecteren, hoe leuk wij digitaal ook vinden  :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

keesg

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 16 July 2022, 19:58:31 »
Ik heb het gevoel dat ik iets onmogelijks wil. ???
Is natuurlijk wel een hele uitdaging om toch iets voor elkaar te krijgen.

Wie weet kom ik toch nog terug op analoog rijden maar daar wil in eerste instantie toch mee beginnen.
Ik weet ook niet of digitaal mijn hier wel een oplossing zou kunnen bieden?

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #9 Gepost op: 16 July 2022, 20:26:28 »
Kees, als je analoog wilt kan dat prima. Alleen is dat naar andere oplossingen zoeken dan bij digitaal. MAar het ging vroeger ook analoog dus waarom nu niet?  ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 16 July 2022, 21:14:30 »
Jeroen

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 16 July 2022, 21:36:45 »
Dinamo is een goed doordacht systeem, maar je moet nogal wat hardware aanschaffen en het werkt alleen met computerbesturing. Dan kun je volgens bij beter meteen helemaal digitaal gaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 16 July 2022, 22:33:32 »
dat ligt er natuurlijk helemaal aan hoeveel treinen je hebt ;) stel dat je 50 locomotieven hebt.. keer 25 euro voor een decoder..
dan kan zo'n dinamo systeem behoorlijk interessant zijn, want bij "gewoon" digitaal heb je naast de decoders ook gewoon losse hardware nodig (al kun je dat natuurlijk ook zelf bouwen met een arduino). maar beginnen met digitaal kost al gauw enkele honderden euro's dus daar zie ik geen extreme verschillen met dinamo. dus ik denk dat je grote verschil in die decoders zit (iets wat topic starter ook aangeeft) maarja, ook daar zijn goedkopere oplossingen voor  ;)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

bask185

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 16 July 2022, 22:56:29 »
De dingen die Klaas bouwt zijn imposant en zijn automaat hoort wbm in een museum thuis (in de goede zin), maar weinig kunnen het daadwerkelijk nabouwen.

Een nadeeltje van dat systeem is, noemde Klaas ook al op
Citaat
Maar dan rijden de treinen volgens een vast patroon en ik zou niet weten hoe je daar handmatig een trein tussendoor moet krijgen.

Zijn permaloog systeem raad ik overigens je niet aan omdat je geen decoders wilt inbouwen. Permaloog houdt hier in dat je zelfbouw printen moet maken en die in je treinen bouwen.

Citaat
Ik heb het gevoel dat ik iets onmogelijks wil.
Nee hoor. Kan allemaal makkelijk. Ik rijd zelf deels ook analoog en ik heb er meerdere contraptions voor gemaakt en nog meer ideeen ligger er al op de tekentafel.

Zelf vind ik analoog wel makkelijk omdat je het denkwerk buiten de trein houdt. Je hebt geen problemen met adressen, geen problemen met CV's, de treinen gaan allemaal dezelfde kant op en het rijdt gewoon. En secties afschakelen hier en daar, dat werkt gewoon erg goed  (y).

Wat betreft automatiseren. Ik heb voor precies dit soort analoge dingen een leuke contraption bedacht. Ik noem het train catcher (Pagina is wel in Engels).

Het is een klein printje die een trein kan opvangen en laten vertrekken. Met genoeg van deze dingen kan je een analoge baan deels of volledig (half)automatiseren. Met drukknopjes kan je dan zelf het een en ander aansturen. Met een kleine SW aanpassing, zouden ze ook als automatisch bloksysteem kunnen werken.

De automaat van Klaas is een gecentraliseerd systeem. Train catchers kan je aansluiten zoals je wilt. En er mee doen wat je wilt. Details en voorbeeldschema's staan op m'n nieuwe site.

Wat er alleen niet in zit is dat je nog iets met de hand kan rijden. Het idee achter de train catcher is dat je op knopjes moet drukken om een trein te laten rijden. Dat gezegd hebbende, kan je ook grote delen zonder train catchers uitvoeren.

Het andere ding wat ik gemaakt hebt, is een simpele PWM regelaar met een Arduino. Deze PWM regelaar bedien ik met een multimaus. Met deze multimaus kan ik relais uit en aanzetten om treinen spanningsloos te zetten en ik kan makkelijk alle wissels aansturen. Er is hier geen sprake van een van een bloksysteem. Dat moet wel mogelijk te zijn te realiseren.

<a href="https://www.youtube.com/v/XBjlOmE6xKU" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/XBjlOmE6xKU</a>

Op deze baan test ik verscheidene dingen uit. Met het vorige ding wat er onder zat, kon ik met twee knopjes alle wissels bedienen die direct voor de trein lag. Was een erg ingewikkeld ding in Software, waar de uitwerking was geslaagd  :angel:.

Het derde ding wat ik hier mee ooit wil gaan doen, is om de stroomdetectie toe te passen op alle 8 relais. Daarmee wil ik de arduino laten bijhouden waar welke trein is. Elke analoge trein krijgt dan een pseudo adres. Als ik dan van adres wissel op de multimaus, moet het relais waar het laatst stroom is gedetecteerd (dus waar je huidige trein staan), uitschakelen en het relais waar de trein met het juiste adres zit, wil ik dan inschakelen.

Feitelijk kan ik dan analoge treinen aansturen alsof ze digitaal zijn. Een nadeel van dit systeem is dat ik hier maar 1 trein tegelijk kan laten rijden.

Wat Dinamo betreft. Ja
Ja het is duur, ja je moet een computer bij gebruiken maar dan heb je ook wel wat. Je kan dan wel analoge treinen automatisch in een bloksysteem laten rijden. En als je iTrain gebruikt, kan je ook een trein overnemen met een z21 WLAN maus.

Een van de ideeen op m'n tekentafel is een versimpelde versie van Dinamo. Elke print communiceert dan direct met een naburige print zodat ze geen computer nodig hebben om onderling een trein over en weer sturen. Met een handregelaar zou je dan zelf ook treinen kunnen aanturen via een pseudo adres. Om te vertellen waar welke trein staat, zou elke print een inleerknopje krijgen. Het idee is dan: knopje indrukken, aan de handregelaar draaien et voila. Maar dit idee is nog niet verder ontwikkeld dan een incompleet schema en ik denk niet dat ik hem komende 3j af heb  ::)

Citaat
het werkt alleen met computerbesturing. Dan kun je volgens bij beter meteen helemaal digitaal gaan.
Ik zie hier geen verband, Klaas. Het feit dat je een computer nodig heb, wilt niet zeggen dat je ook maar beter digitaal moet gaan rijden. Dinamo werkt erg goed met analoge treinen.

Als ik zelf 50 locs van decoders zou voorzien, zou ik zelf een ABC bloksysteem maken en ver weg blijven van Dinamo.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 17 July 2022, 08:49:13 »
Ik heb het gevoel dat ik iets onmogelijks wil. ???
Is natuurlijk wel een hele uitdaging om toch iets voor elkaar te krijgen.

Wie weet kom ik toch nog terug op analoog rijden maar daar wil in eerste instantie toch mee beginnen.
Ik weet ook niet of digitaal mijn hier wel een oplossing zou kunnen bieden?

Ja, met een standaard digitaal systeem gaat wat jij wilt het gemakkelijkst.

Dat gezegd hebbende, vroeger heb ik veel analoog geautomatiseerd. Kan ook. Dat werkt eigenlijk altijd met een vorm van een bloksysteem. Je kan op een deel van de baan automatisch rijden en op een ander deel met de hand. Echt door elkaar heb ik analoog nooit gezien. Van vroeger is nog het systeem Van Meekeren op de markt. Heet tegenwoordig Mecktronics. Maar als je echt analoog wilt automatiseren, dan lijkt tegenwoordig zelfbouw de beste optie. Bas is kennelijk leuk bezig. Kijk eens met hem mee.

Wat betreft Dinamo. Dat is wel degelijk een digitaal systeem. Alleen zitten de decoders niet in de locs, maar sturen een blok aan. Dat heb je overigens al gauw bij hedendaagse technieken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.