Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door TonM
Vandaag om 17:08:34
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 17:03:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door aad52
Vandaag om 16:52:47
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13

Auteur Topic: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?  (gelezen 5969 keer)

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
« Reactie #30 Gepost op: 24 July 2022, 10:17:02 »
Het filmpje werkte beter. Blijkbaar is een blok een ruimte waarop een volledige trein past (en kan stoppen). Wissels en dergelijke vallen niet onder een blok.

Dat klopt (alhoewel er in de praktijk wel uitzonderingen mogelijk zijn).

Al die informatie van bezetmelders zal daarna wel verwerkt moeten worden. Dat zien we daarna wel.

Als je werkt met optische of hall sensoren hoef je niet in je rails te zagen. Wil je werken met stroomdetectie dan moet dan wel.

Als je analoog wil rijden en digitaal wil melden en schakelen dan zou je een combinatie van DCC++EX, Rocrail en een aantal relais kunnen overwegen. Met de relais kun je dan stukken spoor stroomloos maken als de trein op basis van melders moet stoppen. Kost je een paar tientjes voor de hardware. Rocrail is gratis.
Wil je handmatig je treinen bedienen dan is een Roco Wlanmaus een optie. Die kun je zonder aanvullende hardware in Rocrail opnemen. Enige voorwaarde is dat je computer en de Wlanmaus op hetzelfde netwerk zitten.

Via het Rocrail forum heb ik al eens iemand op weg geholpen om op die manier zijn legobaan te automatiseren.

Succes,
Albert (de maker van de video)
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

keesg

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 25 July 2022, 18:10:56 »
Dag Albert,

fijn dat je reageert.
Je schrijft:

"Als je analoog wil rijden en digitaal wil melden en schakelen dan zou je een combinatie van DCC++EX, Rocrail en een aantal relais kunnen overwegen. Met de relais kun je dan stukken spoor stroomloos maken als de trein op basis van melders moet stoppen. Kost je een paar tientjes voor de hardware. Rocrail is gratis."

Kun je dat wat beter uitleggen.
Ik wil graag mijn locomotieven analoog aan sturen dus zonder decoder.

Hieronder heb ik mijn baan in blokken verdeelt. Kun je eens kijken wat je er van vind. Ben ik op de goede weg?

zwarte streepjes: rail onderbrekingen
rode streepjes: sensoren
blauwe lijnen: zijn de blokken
Ik zie nu bij 7 en 8 dat ik 2 sensoren vergeten ben. Sorry

groetjes
kees

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #32 Gepost op: 26 July 2022, 21:09:09 »
Hoi Kees,

Wat jij wil (analoog rijden, maar toch je baan digitaal besturen) kan, voor zover ik weet, alleen met het Dynamo systeem.
Op het Rocrail forum was iemand die wilde precies hetzelfde met zijn Lego baan en daar heeft hij het toen met (fictieve) seinen en relais voor elkaar gekregen.

Bijgaand het idee van het spoorplan uit Rocrail zoals we dat toen uitgewerkt hebben.
De seinen in het plan bestaan alleen in Rocrail, ze staan niet op de baan. De groene stippen in het spoorplan zijn je melders, bij jou dus de sensoren.

Het idee is dat als de locomotief (hier de V200) de rijweg van blok bk1 (het roze gekleurde blok) naar blok bk2 (het geel gekleurde blok) gereserveerd heeft, dan gaan beide seinen op groen. Elk sein bedient een relais die een stuk spoor tussen 2 wissels onder stroom zet. Zodra de locomotief in blok bk2 is aangekomen gaat het sein op rood en wordt het blok dus weer spoorloos. Tenzij de locomotief door mag rijden, dan zijn de seinen aan de rechterkant groen en die zetten via relais de baan onder stroom.

Het nadeel hiervan is wel dat je de snelheid van de locomotieven niet kunt regelen, tenzij je elk baanvak van een eigen regelaar voorziet. En dat is wat de mensen uit het DCC++ EX project aan het doen zijn (als ik het goed begrepen heb). Maar ik heb geen idee wanneer dat geschikt is om te gebruiken.

Het Rocrail deel is vrij eenvoudig te maken, inclusief de aansturing van de relais. De DCC++ EX centrale voorziet daar gewoon in.
Als je wat ziet in het idee dan raad ik je aan bovenstaand baantje te realiseren om te kijken of het werkt voor jou. Het Rocrail deel kan ik je wel bij helpen.
(Hoe het uiteindelijk gegaan is met de legobaan weet ik niet. Het was de bedoeling die op tentoonstellingen te gebruiken.)

Zoals jij de streepjes gezet hebt, is wel de manier om je baan in blokken te verdelen. Maar je zal eerst een manier moeten vinden om iets met de informatie van die sensoren te doen. Dus hoe ga je het besturen?

Succes,
Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

keesg

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 27 July 2022, 20:24:05 »
Dag Albert,

Heb jou bericht gelezen. Ondertussen een aantal van uw YouTube filmpjes gezien.
Ik had wel door dat het hier om digitaal rijden gaat. Ik moet wel zeggen dat de filmpjes mij wel aanspraken.
Ook het gebruik van een arduino als centrale beviel me wel. En behoorlijk goedkoop.
De twijfel is er wel om over te schakelen naar digitaal . Ik heb ook maar 3 locomotieven om om te bouwen.
Ook Rocrail zag er goed uit. Wel een hoop instellingen maar je gaf een goede handleiding.
Trouwens ik wil de snelheid van de locomotieven wel gaan regelen dus..... toch maar??? digitaal.
Twijfel twijfel..

kees

bask185

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 27 July 2022, 20:46:35 »
Citaat
Trouwens ik wil de snelheid van de locomotieven wel gaan regelen dus..... toch maar??? digitaal.
Je kan bij analoog ook prima de snelheid regelen, daar de fleischmann trafo wat verder en de trein gaat harder. Ook met een DIY pwm centrale kan dat.

Digitaal heeft omtrent snelheid als voordeel dat elke trein cruise control heeft. Dus omhoog rijden, omlaag rijden, 1 wagon, 50 wagons dat heeft allemaal geen invloed op de snelheid. Je hebt dat niet zozeer echt nodig, het is eerder een nice-to-have.

Digitaal heeft wel als voordeel dat je geen baanvlakken hoeft te aan/uit te schakelen dus dat scheelt relais en dat scheelt zaagsnedes in rails. Maar terugmelders heb je hoe dan ook nodig. Dus als je stroomdetectie gebruikt, wat ik nog steeds aanraadt dan heb je alsnog de zaagsnedes.

Prijs technisch gezien is een DIY arduino DCC centrale en een arduino PWM centrale (voor analoog) even duur. En 3 LoPi van €25,- per stuk is ook niet heel duur. Het is in ieder geval goedkoper dan een Dinamo print.  ;D

Ik kan je wel vertellen, met rocrail, arduino DCC centrale, 3 LoPi's dan heb je wel alles in huis om jouw doelen te bereiken. En dan zitten op pakweg ~€100,- aan elektronica. Geen slecht idee imo.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)