Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door TonM
Vandaag om 17:08:34
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 17:03:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door aad52
Vandaag om 16:52:47
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13

Auteur Topic: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?  (gelezen 5968 keer)

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
« Reactie #15 Gepost op: 17 July 2022, 09:29:47 »
Hoi Kees,
Je hebt zelf al wat gemaakt voor een Arduino. Kijk eens bij het DCC++EX project. Met alle mogelijkheden die het heeft (en nog gaat krijgen) Denk ik dat het mogelijk moet zijn met (bijvoorbeeld) infrarood sensoren je treinenloop te automatiseren en je treinen analoog te laten rijden.

De ontwikkelaars van DCC++EX zijn ook bezig om analoge treinen via DCC++EX te laten rijden.
De website:
https://dcc-ex.com/

Daarnaast kun je met EX-Rail allerlei zaken op je baan automatiseren:
https://dcc-ex.com/automation/index.html

Mijn video's over dit onderwerp:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR6Rey6GnF_sW_FqAPShW081
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

keesg

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 18 July 2022, 15:50:32 »
Hartelijk bedankt voor alle adviezen. Ik heb weer een hoop nieuwe
dingen gelezen waarvan ik het bestaan niet wist.

Zoals dinamo en het verhaal van bask185 en ook van
AlbertG lijkt me interessant.

Ik begrijp dat het lastig is om iets te automatiseren en dan weer handbediend er doorheen te rijden.

Misschien  wel interessant om meer trein detectie in te bouwen zodat
er in ieder geval duidelijk is waar een trein zich bevind.
Om uiteindelijk toch een automatisering uit te kunnen voeren.

Maar ook weer lastig als je trek en duw treinen wilt die 2 kanten kunnen uitrijden.

Daarom kom ik op de infrarood detectie die niet afhankelijk is van een locomotief of wagon.
Of zijn  nog ander detectie methoden die werken bij wat ik wil?

kees

bask185

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 18 July 2022, 17:08:01 »
Citaat
Ik begrijp dat het lastig is om iets te automatiseren en dan weer handbediend er doorheen te rijden.
De lastigheidsgraad zit in het systeem wat je kiest. Je moet er natuurlijk wel iets voor doen. Dinamo kan icm met iTrain (wel pro licentie ivm met WLAN multimaus) precies wat je wilt. iTrain 5 (zonder pro licentie) kan met een losse loconet interface ook alle loconet handregelaars gebruiken. Het is alleen een wat duurdere oplossing. Voor hand bedrijf heeft iTrain ook zat features. Wisselstraten en rijwegen enzo.

Dingen als wissels en seinen enzo, kan je bijvoorbeeld wel met DCC uitvoeren. Dan neem je een losse DCC centrale, de goedkoopste die je kan vinden. En kan je daarmee je wissels via iTrain aansturen.

Je kan zelf wel bijvoorbeeld de delen waar je met de hand wilt rijden gewoon stom simpel bedienen met een analoge trafo (of bijv. mijn pwm regelaar) en met schakelaars stukken spoor in en uit schakelen. Dat is erg makkelijk om uit te voeren. Voor het automatisch gedeelte kunnen we dan een arduino toepassen, of een paar train catchers of misschien een ander custom ontwerpje.

Citaat
Maar ook weer lastig als je trek en duw treinen wilt die 2 kanten kunnen uitrijden.
Dat valt wel mee, samengevat moet je er rekening mee houden dat zowel kop als staart van je push-pull, treinstellen en ander pendelend spul gedetecteerd wordt.

In het ontwerp van de train catcher heb ik daar ook rekening mee gehouden. De trein komt eerst in een buffersectie die wel wordt geschakeld, maar niet wordt gedetecteerd. Pas wanneer de geduwde wagon de melder tript, wordt de duwende locomotief afgeremd. Het maakt dan niet uit of de lok voorop of achterop staat.

Citaat
Daarom kom ik op de infrarood detectie die niet afhankelijk is van een locomotief of wagon.
Ja dat kan natuurlijk, maar er zit veel werk achter om die lichtsluizen te installeren. En je moet waarschijnlijk zelf printen in elkaar zetten.

Een makkelijkere en goedkopere oplossing zou dan reed contacten zijn, maar dan moeten de uiteindes van al je push-pull, treinstellen en ander pendelend spul dus een magneet krijgen.

Citaat
Of zijn  nog ander detectie methoden die werken bij wat ik wil?
Je kan prima met stroomdetectie werken, alleen voor push-pull, treinstellen en ander pendelend spul, hebben beide zijdes iets van stroomafname nodig. Maar je hebt tegenwoordig asjes die je kan kopen met een weerstandje er tussen. Anders kan je er vaak zelf nog weerstandjes knutselen.

Nou snap ik dat er een gigantische muur van informatie op je afkomt. Ik zou daarom zelf eerst het grote plaatje uitwerken van hoe jij precies de verdeling wilt hebben. Waar wil je automatisch rijden? Waar wil je met de hand rijden? Hoeveel secties wil je? etc. Dat helpt bij het maken van keuzes. Dan kunnen we achteraf bekijken naar de details van hoe je die dingen wilt bereiken.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

keesg

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 19 July 2022, 16:56:20 »
Dag Bas,

Weer informatie bij.
Bas je schrijft erover om de laatste wagon te voorzien van een weerstand/ magneet o.i.d.
Dat is nou eigenlijk...... wat ik niet wil. Vandaar ook mijn voorkeur voor licht sluizen zodat er een optische waarneming is onafhankelijk van of het locomotief is of een wagon.
Door op een stuk rails links en rechts een opnemer te zetten kun je bepalen vanaf welke kant er een trein komt en of de trein in zijn geheel op dat stuk rails staat. Geeft je mijns inziens behoorlijk wat info.
Alleen je hebt ook behoorlijk wat infrarood sensoren en leds nodig.
Anders heb je toch weer te maken met een bepaalde treinlengte omdat de laatste wagon toch een indicatie moet geven.
Zoals eerder geschreven moet ik wel rekening houden met een maximale treinlengte van (in mijn geval) 1 meter.
Nou dan prop je al die info in een computer en die verteld hoe de trein moet rijden....enz...enz.??. Ja daar word het wazig.

groetjes
kees
« Laatst bewerkt op: 19 July 2022, 16:57:53 door keesg »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 19 July 2022, 17:03:00 »
Citaat
je schrijft erover om de laatste wagon te voorzien van een weerstand/ magneet o.i.d.
Dat is nou eigenlijk...... wat ik niet wil.
Valid reason  ;D

Citaat
Nou dan prop je al die info in een computer en die verteld hoe de trein moet rijden....enz...enz.??
Ja in het geval van Dinamo +  iTrain, moet je idd invoeren hoelang je trein is. De trein moet je ook een keer ijken. Maar als je dat eenmaal gedaan heb, werkt het als een zonnetje.

iTrain heeft ook als voordeel dat je samenstellingen kan maken. Je kan elke wagon apart invoeren in het systeem. Zo kan iTrain bijvoorbeeld onthouden waar losse niet gedetecteerde wagons staan op zijspoortjes. Ik heb er zelf nooit zo gebruik van gemaakt omdat clubbanen en redenen enzo. Dus ik kan je niet vertellen hoe dat precies in details werkt.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #20 Gepost op: 19 July 2022, 17:11:55 »
Bas je schrijft erover om de laatste wagon te voorzien van een weerstand/ magneet o.i.d.
Dat is nou eigenlijk...... wat ik niet wil.
Ik zie het probleem niet zo. Bij treinstellen heb je vaak al voor en achter stroomafname. Bij trek-duwtreinen ook, omdat anders de front- en sluitseinen van de stuurstand niet werken. En goederentreinen worden alleen maar getrokken, dus die hoeven niet echt stroomafname achter te hebben.

Ik heb diverse manieren van treindetectie overwogen en geprobeerd, en ben tot de conclusie gekomen dat stroomdetectie verreweg het eenvoudigst is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 19 July 2022, 19:22:46 »
Ik hoor dat zo vaak dat getrokken treinen geen stroom in de achterste wagon nodig hebben.
Maar wagons hebben toch ook gewoon sluitseinen ;)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

keesg

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 20 July 2022, 13:20:55 »
Hallo allemaal,

Ik zie dat we op een gebied komen waar ik niet zo thuis in ben. Het gaat hier over sluit seinen enz.
Daar weet ik weinig van.
Ik ben meer van de elektronica daar heb ik 25 jaar in gewerkt. Dus van opbouw treinen weet ik weinig van.
Neemt niet weg dat mijn baan maar klein is. 3x1 meter met een kopstation.
Dus duwen zal wel geschieden denk.
Ik begrijp als je aan de voor en achterkant van de trein een indicatie hebt die je kan meten dan ben je er. Met stroomdetectie.
Mijn stelling was dat die indicatie van het laatste voertuig er niet is. Dat maakt het wel lastig.
Hoe zit dan dan bij een eindstation met een passagiers trein met de sluitverlichting. Moet dan er dan iets veranderd worden als de trein aan komt en vertrekt ? Wagons veranderen of zo? Let wel ik heb er geen verstand van.
Of hebben treinen /wagons dei ik kan kopen dat al? Hoe zit dat?

gr
kees

« Laatst bewerkt op: 20 July 2022, 13:23:12 door keesg »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #23 Gepost op: 20 July 2022, 13:30:39 »
Kees, we komen nu op een punt waarbij je zoveel verschillende info krijgt dat je niet meer weet wat te doen.... Voor de aangevers gesneden koek, voor jou abacadabra. Beter eerst goed aangeven:

- Wat wil je precies analoog?
- Wat kun je zelf en wat niet?

Misschien dat de kenners jou daar dan gericht informatie op kunnen geven waar je ook echt wat aan gaat hebben :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Bert V

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 20 July 2022, 13:34:09 »
Hallo Kees,

Een wagon met sluitverlichting kan logischerwijze alleen functioneren als hij stroom afneemt. M.a.w. de wagon wordt omdat hij stroom afneemt door de stroom detector opgemerkt zodra hij de detector passeert. Voor de detector maakt het niet uit of het nu een loc of een rijtuig is wat stroom afneemt, die registreert simpelweg dat er stroom wordt afgenomen en geeft dan een bezetmelding.
Trek/duw stammen zijn voor de melding bij een kopstation dus geen enkel probleem, hoe de trein ook binnenrijdt, ervan uitgaande dat het ook een echte trek/duw stam is met tenminste sluitverlichting maar liefst ook een stuurstand in het laatste rijtuig.
In iTrain moet je wel opgeven hoeveel afstand er tussen het uiteinde van de loc of rijtuig en de eerste stroomafnemende as zit zodat het programma precies kan uitrekenen waar de trein stilgezet moet worden, bij passagierstreinen veelal gecentreerd langs heet perron.

Groeten,
Bert

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #25 Gepost op: 20 July 2022, 14:14:00 »
Het gaat hier over sluit seinen enz.
Daar weet ik weinig van.
Sluitseinen zijn de rode achterlichten van de trein. De witte (of gele) voorlampen worden meestal frontseinen genoemd.
Als een trein van richting omkeert moeten rood en wit verwisseld worden. De meeste modeltreinen doen dat automatisch d.m.v. diodes.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 20 July 2022, 18:35:12 »
Hoi Kees,
Mooi dat je electronica leuk vind, ik heb er beroepshalve veel mee te doen gehad,  nu gebruik ik het hobbymatig, ontwikkel wat printen, laat ze bij jlcpcb maken en bestuk ze zelf.
Deels omdat ik het leuk vind te doen, maar zeker ook vanwege kosten.
Zelf heb ik ivm voortschrijdend inzicht wel de keuze gemaakt om van analoog af te stappen naar geautomatiseerd digitaal, ieder zijn keuze.

Ik zie veel prima suggesties langs komen, deels snap ik er eerlijk gezegd niet veel van maar dat maakt niet uit.

Om er nog 1 aan toe te voegen:
Arcomora heeft oa de DCCnext om wissels, leds en meer met DCC of analoog aan te sturen. Daarnaast Arloco voor bezetmelding. Dat is een shield voor bovenop een Arduino. Ik gebruik de 2560, heb je 58 bezetmeldingen. Arcomora heeft ook 8 kanaals Okkies voor stroomdetectie.
In Consumentenbond terminologie is het in ieder geval een voordelige keuze. Ipv stroomdetectie kun je ook (deels?) andere vormen van detectie aansluiten, reed/IR/hall

Zelf gebruik ik massa detectie, rij 3-rail, Okkies kon ik niet gebruiken, na een uitstekende tip van Guy heb ik een 16 kanaals massa detectieprint ontworpen, die wordt ipv de Okkies op de Arloco/Arduino aangesloten. Werd het voor me nog een stuk minder €.
Suc6 met jouw afwegingen
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

keesg

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 21 July 2022, 16:21:06 »
Dag allemaal.

Ik lees een hoop info waar ik nog nooit van gehoord heb.
Erg interessant allemaal. :)
De reactie van Ronald Halma was wel een goede.
Heelveel info gekregen maar wat kan ik ermee en wat wil ik nou eigenlijk.

Tijdje geleden op een beurs de nodige rails gekocht om het sporenplan, opgegeven aan het begin, uit te voeren.
I.v.m. de corona problemen was er dat nog niet van gekomen.

Ik kan nu de rails dus neer gaan leggen en daar bij ook de onderbrekingen in rails maken die nodig zijn en stroom?/optische? detectie aanbrengen.
Welke detectie is nog niet van zo'n groot belang denk ik.
En daar zit op dit moment mijn probleem.

Waar moet wat komen??

De treinen kunnen een duw of trektrein zijn en kunnen in 2 richtingen over het spoor rijden. Liefst analoog rijden.

De baan heeft een boven stuk blauw met een eindstation (of eigenlijk 2 eindstations).
De rechterzijde (met de bochten) is onzichtbaar en het bovenste blauwe inhaalspoor(schaduwstation) is ook onzichtbaar.
Dit inhaalspoor loopt naar beneden naar het gele gedeelte.
Ook het onderste spoor loopt naar beneden naar het gele gedeelte maar is wel zichtbaar.

Dan het gele gedeelte ligt ong. 13cm lager dan het blauwe gedeelte.
daar is ook het grootste gedeelte onzichtbaar alleen de 2 sporen onderin (links) vormen ook een station en is dus wel zichtbaar
Aan de rechterzijde is nog een inhaalspoor (schaduwstation)

Helaas heb ik denk ik niet de juiste programma's om het goed uit te beelden op de foto's.

Dus de vragen zijn: ???
Waar moeten de onderbrekingen( isolaties) komen in de rails?
Waar moeten de detectie's komen. Welke plaatsen?

Lijkt me heel moeilijk om daar antwoord op te kunnen geven.
M.a.w. wat zouden jullie doen als dit jullie baan was.

Groetjes
kees

DBCargo

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 21 July 2022, 16:39:44 »
Lees de encyclopedie even door. Hier staat genoeg informatie in. Hier wordt ook het e.e.a. uitgelegd.

keesg

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 23 July 2022, 19:42:15 »
Bedankt voor de laatste tip.
Ik heb in de "encyclopedie" gekeken maar kon niet echt vinden wat ik zocht.
Het filmpje werkte beter. Blijkbaar is een blok een ruimte waarop een volledige trein past (en kan stoppen). Wissels en dergelijke vallen niet onder een blok.
Dus als ik dat toepas bij mijn baan zal dat wel lukken.
Al die informatie van bezetmelders zal daarna wel verwerkt moeten worden. Dat zien we daarna wel.

gr
kees