Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

5 oktober Modelspoorbeurs Houten, HCC kennisdag door Bor de Wolf
Vandaag om 20:42:28
Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel door Rick
Vandaag om 20:41:04
Tape voor hele smalle belijning. Bestaat dat nog? door FritsT
Vandaag om 20:39:10
Zee. Land. door NS264
Vandaag om 20:06:53
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Thom
Vandaag om 20:04:29
hoe MS2 updaten naar nieuwe versie door Wumpus
Vandaag om 20:01:28
6400 boetes voor doorrijden bij gesloten spoorwegovergang... door maartenvdb
Vandaag om 20:00:31
Roco NS Sik Pimpen, kleur groen gezocht. door rudolf
Vandaag om 19:35:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:28:55
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 19:22:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 19:06:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:03:20
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 18:47:38
WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum. door MOVisser
Vandaag om 18:42:51
De modeltreinen van Spoorijzer door Biessendorf
Vandaag om 18:37:12
Intellibox IR met druk- en draaiknop kuren door Bahn-AG
Vandaag om 18:23:15
Wohnzimmer Rbf materieelshow door 1200blauw
Vandaag om 18:20:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:25:02
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 17:11:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eelco Storm
Vandaag om 17:06:01
Intellibox (1) gebruiken als 'slave controler'op YaMOrC YD7001 door Karst Drenth
Vandaag om 16:39:23
Hulp gezocht: Het smalspoor dat ooit bij Papierfabriek van Gelder lag door Ronald Halma
Vandaag om 15:33:21
NS6000 voor Kranenberg door meino
Vandaag om 15:20:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:11:00
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door FritsT
Vandaag om 14:24:48
DJH NS 5000, de grote verbouwing door Met een sik
Vandaag om 13:53:16
openen Liliput(?) rijtuigen door Dick55
Vandaag om 13:29:21
NS 4300 (in spoor 0) door FritsT
Vandaag om 13:10:04
EifelBurgenBahn door jerrytrein
Vandaag om 12:40:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Biessendorf
Vandaag om 12:08:37

Auteur Topic: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.  (gelezen 58834 keer)

1795

• Offline Offline
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #570 Gepost op: 02 March 2024, 19:15:48 »
De sik etsplaat is binnen. Er werden enkele afgekeurde etsplaten in 1 meegeleverd in de bestelling, aantal onderdelen waren eruit gevallen, plaat had net te lang in etsbad gelegen waarschijnlijk. Probleem betrof alleen enkele kleine onderdelen, die voor de basis niet noodzakelijk zijn. Alleen de huif , aparte etsplaat, wat altijd goed gelukt, daar dus nix van over.
Uiteraard is de extra etsplaat prima te gebruiken voor de test, of alles gelukt was zoals bedacht...

Buigmal voor de huif gemaakt.
Na paar avondjes prutsen het resultaat.

Hieronder wat foto's, en foutjes/opmerkingen:

de opmerkingen, foutjes: Het binnen frame, moet passend gemaakt worden aan de “binnenvloer”. Daar zitten paar foutjes in, vouwnaden zitten enkele verkeerd, waardoor het onderdeel “groter” wordt, en dieper hangt in het frame, ca 2mm verwijderen, maar zijn de asgaten voor de wielen. Verder is bij het binnenframe uitgegaan van de gaten in het frame van de eerste serie, daar zitten verschillen in. Eventueel voor diegene die daar een probleem mee hebben, kun je zelf uit de etsfret een nieuwe maken, met daarbij bijvoorbeeld de asgaten wel gebruiken voor de maatvoering. Ontbrekend “gat” opvullen van de binnenvloer net achter de deur. Klinknagels, zitten verschillende diktes in, die op frame en bufferbalk zitten moeten groter zijn, in echt, ca 4cm breed. Bufferbalk, let op, zit verschil in voor en achterkant, voorkant heeft klinknagels doorlopend aan onderkant, achterkant heeft onderbroken, in midden geen klinknagels. Gat in frame, is eigenlijk alleen bij de oerversie in gebruik. Bij latere versie dichtmaken. Zie verschil

Spoor 1,  buis van 8mm gebruiken voor buigmal te maken
Dak heeft voorkant en achterkant, klinknagelrij met meeste ruimte ertussen is voorkant
« Laatst bewerkt op: 02 March 2024, 19:18:39 door 1795 »
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

arnout

• Offline Offline
« Reactie #571 Gepost op: 02 March 2024, 21:41:05 »
Ben benieuwd hoe hij word in 1.

Blijf het gave lokjes vinden.

Gr

FritsT

• Online Online
    • nulpunt
« Reactie #572 Gepost op: 02 March 2024, 21:54:43 »
Ben benieuwd hoe hij word in 1.

Heb ik dat Spoor-1 model dan voor ..... zitten bouwen met een complete bouwbeschrijving hier in dit draadje? Wel even opletten hoor.

Nee, ik heb en ga geen Sik in Spoor-0 bouwen laat staan dat ik er over ga publiceren. De Sik ligt (op spuiten na ergens in de zomer) achter me.
« Laatst bewerkt op: 02 March 2024, 22:04:09 door FritsT »

1795

• Offline Offline
    • Raamsdonk spoor 0
« Reactie #573 Gepost op: 02 March 2024, 22:37:29 »
Deze is in 1.......

arnout

• Offline Offline
« Reactie #574 Gepost op: 03 March 2024, 05:44:36 »
Ja dat weet ik ook wel Frits. Ben benieuwd hoe dat er in het echt uit ziet.
Heb er toch zelf een in 0. Dus ben benieuwd hoe dat er in 1 uit ziet als je hem
voor je hebt staan.

becasse

• Offline Offline
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
« Reactie #575 Gepost op: 05 March 2024, 09:30:50 »
Heren,

Alle lof voor jullie noeste arbeid.

Ik heb nu 2 platen in spoor 1. Het is een imponerende verzameling etswerk, en al hoewel Frits zo‘n duidelijk bouwverslag heeft gemaakt ( sorry Edwin, ik moet echt 3 x jouw tips lezen en snap ze nog niet helemaal), betrof dit niet de “kit“ die ik nu heb liggen, maar een compleet zelfgebouwde sik.

Dus Frits, als je nog zin hebt in een verhelderende bouwactie met de platen die nu verdeeld zijn stel ik graag een plaat ter beschikking. Ik kom momenteel helaas er niet toe en ik denk dat menig setje op de plank blijft liggen zo. Maar ik stel me zo voor dat al weer heel andere projecten je bezig houden?

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

1795

• Offline Offline
    • Raamsdonk spoor 0
« Reactie #576 Gepost op: 05 March 2024, 11:20:07 »
Frits kan geen sik meer zien, vrees ik.....

Maar voor die nog moeten bestellen bij shapeways,  wacht maar.... ze hebben 9 bestelde items afgekeurd, ben al aan t mailen met ze, maar ze geven niets toe. Jammer, aangezien ze het wel kunnen, omdat aantal al eerder gemaakt zijn zonder problemen... snap er dus nix van.. >:(  >:(

edwin1974

• Offline Offline
  • Allegra" treinstel
« Reactie #577 Gepost op: 05 March 2024, 11:49:41 »
Oke bedankt voor de tip
Ik wacht nog even met bestellen bij Shapeways

1795

• Offline Offline
    • Raamsdonk spoor 0
« Reactie #578 Gepost op: 05 March 2024, 14:01:00 »
Dit is hun antwoord:
Citaat
We shouldn't be printing sprued models in Cast Metals, my apologies that this happened before but we can't do this for these models in your new order. My apologies for this.

Ik heb in ieder geval de "verdachte" onderdelen helaas uit de shop gehaald.  We gaan binnen onze groep aan een oplossing werken.

DJKoopman

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #579 Gepost op: 05 March 2024, 19:43:57 »
Ik zag al een hele berg mails van ze langskomen. Balen dat ze bij sjeepwees zo inconsequent zijn, maar erg bedankt voor de updates (y).

FritsT

• Online Online
    • nulpunt
« Reactie #580 Gepost op: 12 March 2024, 11:24:06 »
Het probleem zit in de opmaak van een gietdeel. Shapeways hanteert daarbij veelvuldig de term " Sprue" in de correspondentie. Maar er is meer dan alleen een "Sprue" en diverse gieters stellen hun eigen eisen aan de opmaak van een gietdeel en met die verschillen moet je als opdrachtgever telkens rekening houden. Hoe dan ook, metaal moet kunnen vloeien door de Sprue, Runner en Gate en de inschatting daarvan is dus aan de orde.
Bijkomend item is dat je de Sprue/Runner/Gate wel groot kan maken, maar Shapeways berekent een behoorlijke prijs voor iedere kubieke millimeter messing.
Ten derde is er de "breekbaarheid" van een gietdeel. (lost wax methode). Hoe solider, hoe makkelijker. Hele kleine details kunnen wel, maar als die te lang worden dan breken ze af. Waar ligt de grens?
Zie daar dus het spanningsveld.

En ook een gieter ziet zijn werk liever niet mislukken want tijd=geld. Kennelijk zit er nu een nieuwe controleur bij Shapeways en die is strenger dan we gewend waren.

Maar het positieve is, van de circa 1000 gietdelen die we ontworpen hebben, is het gros in 1x goedgekeurd. Dat betkende dat de 6000 in Spoor-1 relatief duur was (3000 euro aan onderdelen) en dat de Low-Budget Sik net even een stapje te ver was. Voor minder is een Sik dus niet te bouwen. Het zij zo.

De gewraakte ontwerpen zijn/worden aangepast en ook dat kost ons hobbytijd. Daarbij kan het voorkomen dat we meer messing moeten gebruiken en dat betekent een duurder gietdeel.

A sprue is a large diameter vertical channel through which liquid material is introduced into a mold. It connects the pouring basin to the Runner.

41587
« Laatst bewerkt op: 12 March 2024, 13:18:53 door FritsT »

Vincent NCO

• Offline Offline
« Reactie #581 Gepost op: 12 March 2024, 13:24:40 »
Hoi!

Ik heb voor NS geel motip 43270 gebruikt en voor donkergrijs 46808. Lijkt erg mooi op m'n 2400.
Bouwer van Nederlandse modellen op spoor 1

1795

• Offline Offline
    • Raamsdonk spoor 0
« Reactie #582 Gepost op: 31 March 2024, 12:22:13 »
het sik project gaat verder.    Er zijn toch nog wat probleempjes bij de gietonderdelen bij shapeways geweest. Grootste probleem waren de strenge eisen die shapeways blijkbaar aangescherpt had. Maar ondertussen zijn na, toch wel weer uren tekeningen aanpassen, de meeste nu wel door de keuringen gekomen, ik heb zelf nu alles besteld en bijna binnen, voor een "oerversie" in 0 en 1.
Ook kwamen we achter een foutje die we zelf gemaakt hadden, de huis deuren waren te iets te klein. Is maar millimeter werk, maar etsplaat had "verdieping" waar de deur in viel, dus dat moest aangepast worden. Is nu aangepast. Voor diegene die al wel besteld hadden, optie is om de huif andersom te buigen, en klinknagels los in te zetten. Dat laatste is toch, ook voor de andere , iets om over na te denken, doordat de huif eerst gebogen moet worden, kun je er niet meer bij met de pers, dus of met hand klinknagels doordrukken, of inderdaad toch met losse..

verder heb ik bij slaters de wielen en aandrijving besteld, prettige verassing, op vrijdag besteld, en donderdags, binnen een week, binnen!!!
Het kan dus wel vanuit de UK, inclusief de doane formaliteiten en afrekenen BTW!!!

Edwin

1795

• Offline Offline
    • Raamsdonk spoor 0
« Reactie #583 Gepost op: 02 April 2024, 20:31:42 »
ik ben met mijn eerste spoor 1 model begonnen !.
Slaters wielen en aandrijving binnen (binnen een week na bestellen, het kan dus wel uit de UK!), meeste shapeways onderdelen binnen, nog wat nabesteld,na diverse aanpassingen, zou alles nu ok zijn.
Eerst alles uit etsplaat geknipt, klinknagels doorgedrukt. Pas op, kijk goed welke versie je wilt maken, ik ga voor de "oerversie" in gebruik 1935. Dus ongewijzigde motorhuif, en de eerste serie, daarin waren geen zichbare klinknagels in frame en bufferbalk, ook minder in mcn huis. Kijk goed op foto's.
Met stift aangegeven welke in niet moet doordrukken. De "vloer" in machinistenhuis, etsdeel, zit foutje in, zie foto's, uitstekende deel verwijderen, en met strip opvullen na plaatsing, ook deel heb ik eruit gezaagd, zodat het onder de vloer komt. Verder binnenliggend wiel/motor frame goed pas maken en verstevingen met strip/hoekprofiel. Beste dit demontabel te houden, met 2 schroefjes fixeren. Dan mcn huis , voor en achterwand, ook klinknagels doordrukken, met 1mm vierkant profiel strips erin, hiertussen kunnen de ramen komen. dan uitrichten met ramen. Haaks op zijwanden solderen, pas maken zodat het naadloos op frame past. Secuur werkje, kost wat tijd, maar doe het goed, dit is beeldbepalend dat dit 100% goed haaks en naadloos aansluit.

Edwin

« Laatst bewerkt op: 02 April 2024, 20:37:16 door 1795 »

1795

• Offline Offline
    • Raamsdonk spoor 0
« Reactie #584 Gepost op: 21 April 2024, 21:49:00 »
weer wat verder met m'n sik in 1..

Ik ga zeer binnenkort weer een nabestelling bij de etser doen, waaronder ook een Dg in 1.
Mocht iemand nog iets willen, nu kan het nog.